HELP. Baby zwaluw gevonden, wat nu?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:20

lifaya schreef:
TS ga je het vogeltje nou naar een vogelopvang brengen of ga je het zelf doen? Want ik raad je écht aan om naar een vogelasiel te gaan. Dan is die met soortgenoten en met mensen die wel ervaring hebben met het opvoeden van zwaluwen

Ik breng hem d'r met alle liefde naar toe. Maar hoe moet ik dat gaan doen als er niemand thuis is en er geen vogelopvang in de buurt zit? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:22

openbaar vervoer? of bel op zen minst erheen en vraag wat je het beste kan doen :) Ik heb 2 weken geleden een klein eendje naar het asiel gebracht, gelukkig in de buurt, maar geloof me, het is niet makkelijk fietsen met een doos in je handen met een klein eendje. Je moet er wat voor over hebben :) Dus bel een vogelasiel en vraag om raad :) soms kunnen ze het zelf komen halen

marielle231

Re: HELP. Baby zwaluw gevonden, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:23

Hier komt de dierenambu halen en die brengen hem dan door :j
Je kan het altijd vragen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:23

lifaya schreef:
openbaar vervoer? of bel op zen minst erheen en vraag wat je het beste kan doen :) Ik heb 2 weken geleden een klein eendje naar het asiel gebracht, gelukkig in de buurt, maar geloof me, het is niet makkelijk fietsen met een doos in je handen met een klein eendje. Je moet er wat voor over hebben :) Dus bel een vogelasiel en vraag om raad :) soms kunnen ze het zelf komen halen

OV is geen optie. Heb hier ook nog een klein broertje van 9 thuis zitten. ;)
En dan kan ik hem wel meeslepen, (ligt al op bed) en daarbij mag ik nu zelf ook niet meer weg.
Komt nog bij dat ik 15 jaar ben en mijn ouders dat niet op prijs zullen stellen.
Ik ga wel even bellen! Bedankt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:24

De dierenambulance is ook snel gebeld voor advies, net als de vogelopvang of een asiel in de buurt... Zelf kun je het dier niet bieden wat het nodig heeft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:24

Thats_Me schreef:
De dierenambulance is ook snel gebeld voor advies, net als de vogelopvang of een asiel in de buurt... Zelf kun je het dier niet bieden wat het nodig heeft.

Zoals ik al zei zal ik eerst even bellen. :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:50

Gewoon even bellen met de dichtstbijzijnde vogelopvang, ze kunnen je allicht van advies voorzien. Dierenambulancemedewerkers hebben doorgaans veel minder kijk op wilde dieren. ;) Zwaluwtjes zelf grootbrengen is heel erg lastig, als je niet weet wat je doet kan je er donder op zeggen dat hij het niet redt. Dus als het je vanavond niet meer lukt om hem weg te brengen kun je dat misschien morgenochtend doen? In de tussentijd kun je in plaats van insectjes vangen ook wat kattenbrokjes weken in warm water zodat ze zacht worden, en die voeren. Let op dat het snaveltje heel kwetsbaar is, dus voorzichtig hanteren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:53

Zwartwitje schreef:
Gewoon even bellen met de dichtstbijzijnde vogelopvang, ze kunnen je allicht van advies voorzien. Dierenambulancemedewerkers hebben doorgaans veel minder kijk op wilde dieren. ;) Zwaluwtjes zelf grootbrengen is heel erg lastig, als je niet weet wat je doet kan je er donder op zeggen dat hij het niet redt. Dus als het je vanavond niet meer lukt om hem weg te brengen kun je dat misschien morgenochtend doen? In de tussentijd kun je in plaats van insectjes vangen ook wat kattenbrokjes weken in warm water zodat ze zacht worden, en die voeren. Let op dat het snaveltje heel kwetsbaar is, dus voorzichtig hanteren.

Heb nu kattenbrokjes geweekt en ben druk aan het vangen.
Hoe moet ik dat vannacht doen?
Morgen inderdaad er naar toe brengen.
Heb gebeld, maar er neemt niemand meer op..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:57

http://www.vogelopvangdelft.nl/vogel.html

Lees dat anders even. Ik denk dat het ook een groot probleem is dat je de vogel moeilijk kan leren foerageren (eten zoeken en vinden), dat kunnen ze het beste leren van soortgenoten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:01

Opvang is logisch dat die niet opnemen die werken ook alleen maar overdag en lopen wel nacht/avondrondes langs de vogels maar zullen dan de telefoon niet opnemen.

Ik blijf bij de dierenambulance bellen http://www.dierenambulance.nl/

Diertje zal nog niet zelf kunnen eten dus je moet er dan wel voor zorgen dat het diertje in de nacht blijft eten. Hoe vaak zwaluwen gevoerd worden durf ik niet te zeggen en of het dagrond door gaat ook niet.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:01

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:02

Ga ook met de rest mee, maar stuur Nickeltje even een PB. Haar ouders hebben een opvang, zij kan je er ook een hoop over vertellen. Ze heeft vast wel tips :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:07

Ik ga het doen!
Ik heb een opvang een mail gestuurd hier in de buurt want ze waren telefonisch niet meer te bereiken.
Ben benieuwd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:21

Als de opvang ver weg zit en je zit moeilijk met vervoer zou ik daar vanavond niet te veel moeite voor doen, dan gewoon rustig morgen.

De ouders van jonge vogels stoppen met voeren als het donker is en beginnen bij zonsopgang weer. Vannacht hoef je dus niet door te voeren maar je moet wel vroeg weer beginnen.
Of je houdt nu de lampen tot zo laat mogelijk aan en voert door tot je naar bed gaat.

Ik zou hem wel op een kruikje zetten met een handdoek er tussen, zodat hij niet te koud zit.

Verder hoef je niet moeilijk te doen met insecten vangen of wormen knippen.
Als nood voeding (dus niet om ze mee groot te brengen, maar echt als tijdelijke oplossing) kun je makkelijk een beschuitje fijn prakken, neem een hardgekookt ei en prak dat er doorheen, beetje water er bij zodat het kleverig genoeg is om kleine bolletjes van de draaien en stop die in zijn snaveltje.
Kleine stukjes katten vlees of opgeweekte brokjes kun je hier eventueel nog doorheen doen.

Succes vanavond en morgen ochtend!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 22:22

Bedankt!
Ik ga het regelen.
Hoe vroeg begint 'het' weer te piepen? :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:24

Als de zon op komt... Half 7 dus ofzo...

Wat wij in de opvand doen is door voeren tot 12u in de avodn, soms later nog als we toch druk zijn en daarna de hokken afdekken met een laken of handdoek zodat ze donker zitten tot we om 8u smorgens weer de eerste ronde doen.
Door in de avond lang door te gaan met lichten aan verplaatsen we het dus een beetje.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:24

zonnebloem18 schreef:
Zwaluwen krijgen bij onze vogelopvang stukjes verse tartaar.
Bedenk wel dat je hem niet zomaar op kan voeden en uit kan zetten hij zal echt bij een vogelopvang terecht moeten komen al dan niet via de dierenambulance.

Klopt! En als het een gierzwaluw is kan hij ook niet zelfstandig vanaf de grond opstijgen. Als die eenmaal op de grond liggen kunnen ze niet meer omhoog omdat de vleugels te lang zijn.
Weet niet of dit voor alle zwaluwsoorten geldt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:28

Dat geldt inderdaad voor gierzwaluwen, andere zwaluwen kunnen gewoon landen en weer op vliegen en kunnen als jong ook leren vliegen vanaf de grond.

Een gierzwaluw uitzetten is lastig.
Dus het is zowiezo verstandig om naar een opvang te gaan met deze vogel.
Maar ik ben van mening dat dat ook morgen kan als hij vanacht en morgen ochtend dan maar goed verzorgd wordt.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:37

Sorry hoor maar een diere ambulance komen ook niet altijd meer voor een vogel, ik had laatst een vogeltje maar die kwamen ze echt niet ophalen hij zei bij ons zitten ze dan ook tot morgen ochtend in een houten kistje en dan redden ze het meestal ook niet, dus sorry ik ben niet zo van de dierenambulance.

Meid ik zou zeggen verzorg hem lekker zelf deze nacht en ga morgen ochtend naar zo'n vogeninstantie bellen succes vanacht je bent al goed bezig dus zal goedkomen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:40

Ik had gisteravond de vogelopvang gebeld en die zeiden dat ze nu niet meer open waren, maar als het vogeltje de nacht redde ik hem morgen ochtend gelijk kon brengen of ze haalde hem op.
Helaas heeft 't kleintje het niet gered..
Terwijl ik wél alle tips had opgevolgd. Hij lag onder een warmtelamp, at insecten, poepte veel en goed en sliep ook. Maar ik denk dat hij al veel te onderkoeld was toen ik hem vond.
Jammer..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:43

oh gossie |(
Je hebt je best gedaan meid! :(:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:47

Dan heb jij in elk geval echt je uiterste best gedaan en was denk ik niet veel meer te doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 08:48

Ik hoop het ook..

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:55

Ach meid nou in ieder geval heb jij super je best gedaan meer kon jij niet doen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:59

Joh, die vogeltjes kunnen niks hebben. Hij heeft gewoon in een shock gezeten en zal van alle stress wel dood zijn gegaan. Vogeltjes zijn bijna nooit te redden. Je hebt gedaan wat je kon (vlieg in stukken gescheurd zelfs, haha!).