Doe maar niet aaien want...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:25

CarinaR schreef:
Hoebedoel je stempel drukken...

Maar aan de andere kant wel verstandig van die moeder, hoewel ze beter had kunnen zeggen dat het een hond is die ze niet kent en dus niet weet wat die doet.
Mijn hond (border) moet je ook niet ineens willen aaien, dan is t ook hap.

Ach ja, die stempel ben ik wel gewend en daar trek ik me inmiddels niks meer van aan ;).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:29

Ik vind het aan de ene kant niet verstandig en aan de andere kant wel.
Waarom niet: Hoe maak je je kinderen bang voor honden? Elke andere hond met zo'n vergelijkbare kop is voortaan eng en gevaarlijk. Tegenwoordig zijn er overal honden en ik vind het dan ook belangrijk dat kinderen er niet bang voor zijn. Ze hoeven er niet van te houden maar mijn hond word helemaal gek als er weer eens gillende kindjes bang zijn. Dan wil ze spelen!
Waarom wel: Je weet inderdaad niet of die hond wel geaaid wil worden. Dan kan het hap of een grom zijn en dan is die hond met die kop (:')) nóg gevaarlijk.

Ze had beter kunnen zeggen tegen het kindje: Eerst vragen of je mag aaien.
Of de moeder nou bang is ja of nee, zo'n angst zou ik mijn kind niet aan willen doen.

Ik weet overigens precies wat voor honden je bedoelt (ik heb die lookalike van Baya en nog 2 am. bulldoggen. ;) ). Ik ben het inmiddels ook gewend maar ik probeer ze wel duidelijk te maken dat niet elke hond met zo'n kop eng is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:30

:')

Ik had zo'n klein, harig hondje, zag er enorm knuffelig uit.. Maar aangezien mn neefje en nichtje haar als pup iets te vaak hebben ''gepest'' (met hun Russische herder uit asiel die vreemden echt aanvloog als ze half het idee had dat de baas werd gepest konden ze echt álles!) was ze niet zo erg gecharmeerd van kleine kindertjes :P Heeeel rustig kon het wel, zeker naarmate ze ouder werd, maar zag vaak genoeg een lipje opgetrokken worden als er een kindje aan dr haren stond te plukken.
Heb, toen ik op straat als promotor werkte, ook een keer echt zowat een half uur staan knuffelen met een enorme Dobermann reu. Wel netjes gevraagd natuurlijk, wij stonden voor een supermarkt en die meneer vroeg of wij even op zn hond wilden letten. Dat was echt een vreselijk lief beest zeg!

Ach.. Vooroordelen.. Ik ben idd ook voor om kindertjes te leren even netjes te vragen aan de eigenaar, das nog het allerbeste :j

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:36

amyz schreef:
Ach.. Vooroordelen.. Ik ben idd ook voor om kindertjes te leren even netjes te vragen aan de eigenaar, das nog het allerbeste :j

:j , én om ze te leren HOE ze een hond moeten aaien. Verschrikkelijk hoeveel mensen dat niet weten en hun kinderen ook niet leren: éérst een je hand laten ruiken, dan voorzichtig onder hun kin/hals aaien. Nooit direct van bovenuit die hand op het beest zijn hoofd (hetgeen zowat 90% van de bevolking trouwens wel doet).

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:40

ik vind het eigenlijk wel erg.
want een coldenretriever mogen ze wel zo op aflopen want die heeft wel een "aai kop"
maar de coldenretriever staat wel op nummer 1 bij de bijt incidenten. :=
nee ik sluit me aan bij de mensen die zeggen eerst vragen of je mag aaien.
je kunt niet aan een kop van een hond zien of je hem mag aaien.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:47

tantjeuh schreef:
:j , én om ze te leren HOE ze een hond moeten aaien. Verschrikkelijk hoeveel mensen dat niet weten en hun kinderen ook niet leren: éérst een je hand laten ruiken, dan voorzichtig onder hun kin/hals aaien. Nooit direct van bovenuit die hand op het beest zijn hoofd (hetgeen zowat 90% van de bevolking trouwens wel doet).

Waar is dat precies op gebaseerd?
Ik heb een westie en die laat ik sowieso liever niet aaien door kinderen, omdat ik hem niet 100% vertrouw, als hij zich bedreigd voelt of echt schrikt kan hij hap zeggen en een kind is dan erg klein en kwetsbaar. Maar oke, ALS ik je die al zou laten aaien zou ik idd wel eerst laten ruiken, maar zéker niet onder de kin/hals aaien, dat is hij namelijk niet gewend en vind het helemaal niet prettig, dus de kans dat hij dan júist hapt is bij de mijne nogal groot :=

En met dat ruiken heb ik ook een verkeerde ervaring, hoewel ik dat dus verder ook wel gewend ben hoor!! Maar vriendin van me heeft ook een niet altijd even lieve hond. Een jack. En die had ze mee, even aan mij laten wennen met kijken enzo, en leek best goed te gaan. Dus zij zei ook van 'ja hoor kan nu wel, het is nu goed' en ik steek mijn hand naar hem uit om te laten ruiken en HAP. Wat zegt ze? Ja je was denk ik een beetje te aarzelend dan vertrouwd ie het niet meer :') Dat is sindsdien overigens wederzijds, ik vertrouw die hond voor geen millimeter meer :+

Maar ik zou wel willen dat die van mij er wat minder aaibaar uitzag. Hoe vaak we al niet meegemaakt hebben dat een moeder zomaar zegt (bv in een restaurant) 'kijk hondje, ga maar even aaien' en als je dan zegt dat dat niet zo'n goed idee is dan kijken ze je toch vuil aan. Of laatst hondje zat in onze open oldtimer auto, en wij liepen in zicht op het terrein maar wel een eindje ervanaf. Zie ik een jongen bij de hond die hem staat te aaien. Dit vind ik nogal eng, want de hond is op eigen terrein en wij zijn er niet bij dus stel dat hij zich tóch bedreigd gaat voelen... afijn liever niet dus. Dus ik loop erheen en zeg heel vriendelijk tegen die jongen "Laat het hondje maar met rust" Nou ik wérd me toch een portie vuil aangekeken alsof ik hem beschuldigd had dat hij mijn hond aan het mishandelen was ofzo :=

Macs

Re: Doe maar niet aaien want...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:52

Laten ruiken is opzich niet nodig, honden hebben een perfect ruikvermogen en hebben dus niet een handje nodig om de geur waar te nemen. Maar mijn lieve ambull die volgt het handje net zolang totdat ie helemaal is afgesnuffeld en dan mag er geaaid worden. :P

Het ligt maar net aan de hond waar ie geaait wilt worden. Onder de kin vind ze ook niet prettig want daar heeft ze irritaties van haar allergie.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:58

O zulke opmerkingen krijg ik ook vaak genoeg naar mijn hoofd.
Kinderen kijk uit die honden zijn gevaarlijk.
Dan zeg ik soms, ja moeders kijk maar dadelijk likken ze je kind dood.

Vaak leg ik heel netjes uit dat ze niks doen en juist heel erg lief zijn voor kinderen.
Maar geloof me, als je een rondje loopt en je hoort weet ik hoe vaak de zelfde opmerking
dan heb je echt geen zin om iedereen aan te spreken en het uit te leggen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:04

Alwiene schreef:
tantjeuh schreef:

Waar is dat precies op gebaseerd?

Eventjes een link van het internet geplukt: http://www.bfrc.be/htm/Algemeen/aaien.htm , vermits ik hier (zit op kamers) geen boeken heb liggen. Een hond langst onder benaderen (of eventueel langst opzij) is veruit de minst bedreigende en onderdanigste houding die je kan aannemen. Bij je eigen hond moet je dat niet doen, daarbij is het de bedoeling dat jij hoger staat. Maar bij een vreemde hond die je niet kent, waarvan je niet weet hoe is van karakter is dat het veiligste. Door van bovenuit te benaderen heb je zowel bij bange/onzekere honden, als bij erg dominante honden een probleem.

Macs schreef:
Laten ruiken is opzich niet nodig, honden hebben een perfect ruikvermogen en hebben dus niet een handje nodig om de geur waar te nemen.

Ruiken doen ze perfect, maar door zo gewoon eventjes je hand aan te bieden (en hen de kans te geven om zelf daarin het initiatief te nemen) merkt je wel meteen of de hond in kwestie het 'oke' vind om geaaid te worden of niet. Ik heb het al voorgehad dat ik mijn hand uitstak naar een mechelaar om hem eventjes te laten snuffelen, waarop hij al grommend zijn lip optrekt. Als ik daar niet mijn hand had aangeboden om te ruiken, maar meteen zou geaaid hebben, dan had ik een beet vastgehad want die hond in kwestie voelde zich alles behalve op zijn gemak.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:09

Aan mijn border collie moet ook niemand aan komen geen kindere en ook geen volwassen mensen.
Zij is mensen schuuw. Jammer genoeg. :-( En zij zou idd wel bijten. Dus hou ik er wel van dat de mensen tege de kindere zeggen mag je niet aan komen. Eens mijn kindje er zal zijn zal ik dees ook wel leren. Maar er worden al vlug stempels op sommige honden gedrukt. Is idd heel jammer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:10

Ik doe idd ook altijd eerst mn hand laten ruiken :j Gewoon even peilen, zowel ik de hond als de hond mij..

Daarbij heb ik vroeger geleerd dat een hond je hand kan aanzien voor een bek? Geen idee of t waar is, nu ik het zo tik lijkt t me vrij ongeloofwaardig.. Anyway, dat zou dus komen door de ''grijpende'' beweging ofzo? Dat is iig een van de redenen dat ik van mn ouders altijd eerst moest laten ruiken (vooropgesteld dat t mocht van de eigenaar.. mja, ben opgegroeid met hond in huis en paps is lang puppytrainer geweest, dus hier geen vooroordelen of angst oid).

T lastige is idd gewoon dat de honden die er oooohhh zo schattig uitzien vaak juist niet willen knuffelen :=

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:11

Het valt me overigens op dat iedereen hier zegt dat zijn of haar hond zou bijten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:13

Misschien omdat hier veel mensen reageren die hun hond ''slachtoffer'' zien worden van die vooroordelen? Ik weet t ook niet hoor :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:15

Ik vind sowieso dat je een kind niet zomaar naar elke hond moet laten toestappen.

Mijn vorige hond was niet goed met kids, ik moest soms de mensen echt nadrukkelijk! vragen hun kind niet naar mijn aangelijnde hond te moeten laten lopen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:15

amyz schreef:
Misschien omdat hier veel mensen reageren die hun hond ''slachtoffer'' zien worden van die vooroordelen? Ik weet t ook niet hoor :+

Tja, als dat zo is, zijn de vooroordelen wel bevestigd! ;-)

Ik vind niet dat je een hond zomaar moet aaien, maar dat er in dit topic alleen al zoveel honden worden gemeld die zouden bijten, geeft toch te denken. Ik ben oprecht benieuwd waarom zo'n hond bijt en wat je hier als eigenaar aan doet. Want je kunt ook in een situatie komen dat een kind tegen je hond opbotst of vlak langs elkaar lopen in een drukke straat of...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:16

chevax schreef:
Het valt me overigens op dat iedereen hier zegt dat zijn of haar hond zou bijten.

De mijne niet :+, die knuffelt kindjes het liefst dood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:21

Ik heb geen hond maar wel een shetlandpony die ik een beetje 'gebruik' als hond (wandelen, fietsen etc.)
We stonden van de winter even op een andere stal omdat de echte eigenaar op vakantie was (ivm voeren etc.) en daar stond nog een shetlander van een meisje waar ze alles mee mocht (rijden, poetsen, wandelen etc.)
We hadden gezegt: Op [naam] en Funny mag NIET gereden worden. IDereen snapte dat (eigenaar stal, kinderen zelf), en toen had moeders gezegt: Ja joh je mag wel rijden. Zijn ze buiten gaan rijden. Levensgevaarlijk want [naam] is niet ingereden. Heel kwaad geworden en volgens moeders was het niet 'onze verantwoording'. Dacht het wel.

Vorige week ook. Ik was met [naam] buiten op een veldje en er zat ineens een kind op haar rug (Want het was zo'n lieve pony). Hoppa [naam] rennen en bokken, kind ernaast, boze [***]. Ja wat denk jij! Dat ik 'ja' had gezegt als ze het WEL had gevraagd?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:24

chevax schreef:
amyz schreef:

Tja, als dat zo is, zijn de vooroordelen wel bevestigd! ;-)

Ik vind niet dat je een hond zomaar moet aaien, maar dat er in dit topic alleen al zoveel honden worden gemeld die zouden bijten, geeft toch te denken. Ik ben oprecht benieuwd waarom zo'n hond bijt en wat je hier als eigenaar aan doet. Want je kunt ook in een situatie komen dat een kind tegen je hond opbotst of vlak langs elkaar lopen in een drukke straat of...

Buddha zou wel bijten. Buddha heeft namelijk het rage syndroom (ik kan hem zelf ook niet aaien). Over het algemeen ontwijk ik drukke plaatsen ook altijd. Was vandaag even vergeten dat het woensdag middag was. Baya is heel lief met kinderen :j.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:29

Bijten, nee dat denk ik niet, voor zover ik weet zit er totaal geen kwaad in mijn reu en is ie juist DOL op alles wat ook maar een beetje op aandacht lijkt. En dat is dan ook precíes de reden dat ik niet wil dat mensen (groot of klein) zomaar op 'm af komen om te aaien. Hij heeft toch al het idee dat de wereld er voor hém is en dat iedereen leuk is, dat ik alleen maar heel blij ben als voorbijgangers hun naam er eer aan doen; door voorbij te gaan. En als het dan echt zo nodig moet (okee okee, ik geef het toe, hij heeft ook een onweerstaanbaar leuke kop) vráág het dan eerst even.

Verder vind ik de stempels op honden hoogstirritant, want mijn zwaar-aaibare spaniel kan nét zo goed uitvallen als een amstaff oid.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:34

Vriend van me heeft een Staff (prachtig beest overigens, alleen haast een beetje een labradorkop? Is dacht is amstaff met engelse staff? Wie t weet, mag t zeggen, ben helemaal gek van die hond nmlk :o ) en das een schat van een hond, laat zich gebruiken als kussentje :+

Nouz beet niet echt, maar kon wel uitvallen.. De laatste jaren zag ze denk ik niet zo goed meer, en als een onbekende dan heel schattig ging ''neuzen'' (sorry hoor, maar dat dóe je toch ook niet??) viel ze uit en tsja, dan kon ze wel eens in je neus hangen :P Was overigens met onze oude buren (geen geheel onbekenden dus), mn ouders waren erbij (ik had t sowieso niks gevonden). En tsja, kleine kindjes die dr gingen prikken haalde ze ook wel eens uit.. Maar echt niet direct hoor. Maar toen mn kleine neefje herhaaldelijk zat te pesten (onder tafel waar wij t op drukke dag niet zagen gebeuren) beet ze in zn buik. Mn ouders over de zeik, ik vond dat ze groot gelijk had :+

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:37

mijn reu (wat klinkt dat gaaf zeg) is dol op kinderen! t is meer dat zo'n grote zwarte lijf kinderen afschrikt..
terwijl hij juist zo lief is!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:39

amyz schreef:
Vriend van me heeft een Staff (prachtig beest overigens, alleen haast een beetje een labradorkop? Is dacht is amstaff met engelse staff? Wie t weet, mag t zeggen, ben helemaal gek van die hond nmlk :o ) en das een schat van een hond, laat zich gebruiken als kussentje :+

Nouz beet niet echt, maar kon wel uitvallen.. De laatste jaren zag ze denk ik niet zo goed meer, en als een onbekende dan heel schattig ging ''neuzen'' (sorry hoor, maar dat dóe je toch ook niet??) viel ze uit en tsja, dan kon ze wel eens in je neus hangen :P Was overigens met onze oude buren (geen geheel onbekenden dus), mn ouders waren erbij (ik had t sowieso niks gevonden). En tsja, kleine kindjes die dr gingen prikken haalde ze ook wel eens uit.. Maar echt niet direct hoor. Maar toen mn kleine neefje herhaaldelijk zat te pesten (onder tafel waar wij t op drukke dag niet zagen gebeuren) beet ze in zn buik. Mn ouders over de zeik, ik vond dat ze groot gelijk had :+

Groot gelijk?! Sorry, maar ik vind het onverantwoordelijk als jij je hond bij kleine kinderen in de buurt laat, wanneer je weet dat ze wel eens lelijk doet. :n

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:47

Nou, ze doet nooit lelijk (en al helemaal niet tegen kinderen die ze kent) als ze met respect behandeld wordt. Alle kinderen die bij ons over de vloer komen (en zo idioot veel zijn dat er ook weer niet := ) weten dat, en weten dat ze Nouz moesten laten gaan. Neefje was de hele tijd al achter dr aan aan het rennen en doen, mn zus had m al 100x gewaarschuwd. Nouz was van lieverlee onder tafel, onder de stoel gaan liggen.. Werd toen weer gepest, en haalde uit. Niet hard, zag er niet eens wat van op zn buik, maar imo toch wel terecht.. Nouz was een schat hoor, maar je moest dr niet treiteren. Dus wat dat betreft vind ik dat ze groot gelijk had.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:59

chevax schreef:

ik durf er vergif op in te nemen dat mijn hond niet zou bijten
mijn nichtjes hebben al heel wat gekkigheid met hem uit gehaald maar bijten ??
nee eerder dekking zoeken bij het vrouwtje

al moet ik wel heel eerlijk zijn dat ik niet weet wat ie doet als iemand aan mij zit

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:01

Herkenbaar, met onze ridgeback van ruim 70 cm kom je ook wel eens die gevalletjes tegen xD