Mamatumor ratje verwijderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

Re: Mamatumor ratje verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:42

2x een tumor laten weghalen (2 verschillende ratjes, 1x melkklier en 1x??? op heup/flank). Eerste keer was ik 90 euro kwijt. Tweede keer was ik 100 euro kwijt.
Narcose weet ik niet meer, beide zijn zeer goed uit de operatie gekomen en zijn beide de 2,5 gepasseerd.

Mij werd aangeraden fructose (reformwinkel, soort suiker) opgelost in water te geven, zowel voor als na de operatie zodat ze er beter doorkomen. Daarnaast kregen ze gewoon nog voer en allerlei lekkers ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:48

Melkkliertumor laten weghalen bij Gerbil voor 80 euro. Helaas overleed ze een weekje daarna ;(

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:57

Ik betaal zo'n 100 euro om een tumor weg te laten halen.
Narcose is een combinatie injectie en gas.
Volledig gas kan ook vrijwel niet, zit namelijk helemaal geen pijnstillend effect van in.

Fructose door het water doe ik ook inderdaad.
En 2 dagen van te voren voer ik bij met brinta (aangemaakt met water)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:13

goede tips zeg! dat fructose door het water ga ik zeker doen!

En jullie prijzen klinken al wat beter :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:32

@nessa klopt. Het is gas met een pijnstille de injectie. En dan met zuurstof erbij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:39

Hier 60 euro ongeveer. 200 vindt ik wel erg duur.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:46

Ik heb verschillende ratjes laten opereren aan een mamatumor en was daar zo'n 5/6 jaar geleden ongeveer 65 euro voor kwijt.
De laatste keer (dat zal nu een half jaar tot een jaar geleden zijn geweest) was ik bij dezelfde DA rond de 90 euro kwijt.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:50

Wauw die bedragen die ik hier langs zie komen :oo
Heb zelf ook ratjes gehad, toen ze op leeftijd werden kregen ze ook een tumor.
Wij hebben er echter niks aan laten doen en voor mijn gevoel ging het prima met ze en het duurde zeker nog even voor ze dood gingen.
Lastig zeg als je eigenlijk geen keus hebt doordat je er zo aan gehecht bent geraakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:09

Heeft wat mij betreft niets met gehecht zijn aan te maken, maar met verantwoordelijkheid voor een dier dat je zelf in huis genomen hebt.

Je geeft een dier de nodige medische zorg. Tumoren zaaien vaak uit naar binnen bv. en dan gaan ze heel naar dood.
Soms is niet opereren beter, vanwege de leeftijd, of vanwege de algehele conditie van het dier. Maar een verder gezond dier krijgt de zorg die het nodig heeft.

@lieke123 laat je tumoren bij je andere huisdieren ook zitten , of geldt dat alleen voor dieren waar je eigenlijk wel vanaf wilt

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:31

MariekeB schreef:
@lieke123 laat je tumoren bij je andere huisdieren ook zitten , of geldt dat alleen voor dieren waar je eigenlijk wel vanaf wilt

Waar slaat dit nou weer op? Iedereen heeft zelf het recht om een operatie te overwegen of niet, als de ratjes al oud zijn of als ze er verder geen last van hebben dan ben je niks verplicht hoor. Wil heus niet meteen zeggen dat je slecht bent voor je dier.

Ipv opereren kun je er ook voor kiezen het diertje te laten genieten zolang het nog kan en hem daarna vredig in te laten slapen, een operatie is ook een hele zware ingreep voor zo'n beestje! Denk maar niet dat je hem daar altijd een plezier mee doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:41

Lees je wel ... ik ben toch het hele topic, en zelfs hierboven duidelijk over het feit dat het soms niet de beste keuze is om te opereren.

Niets verplicht zijn is niet helemaal waar. Je bent nml gelukkig verplicht om goed voor je huisdieren te zorgen.

Ratten zijn dieren die hun pijn zo goed als niet laten zien. Dus het is nogal moeilijk te bepalen of ze er geen last van hebben.

de opmerking "het duurde nog even voor ze doodgingen", lijkt te impliceren dat ze niet naar de dierenarts is geweest om ze in te laten slapen.

Heb je wel eens gezien wat er met een tumor gebeurd als je er niets aan doet ( opereren of inslapen ).
Die tumor knapt, als je gelukt hebt stikken ze alleen maar omdat de tumor de longen dichtdrukt. Of het zaait uit naar de buik en dan bloeden ze dood van binnen.

Als je niet wil opereren ( omdat je geen geld uit wil geven ) wees dan in ieder geval zo netjes om het dieren rustig in te laten slapen, en het niet laten dood gaan van de pijn, stikken of doodbloeden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:43

Ik heb het een aantal jaar geleden ook laten doen bij een ratje. Het was super gelukt en het beestje is uiteindelijk 4,5 jaar oud geworden!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:44

Ik dacht dat ik zo'n 70 GULDEN kwijt was (zal nu dan zo'n 40 euro zijn)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:50

MariekeB schreef:
Lees je wel ... ik ben toch het hele topic, en zelfs hierboven duidelijk over het feit dat het soms niet de beste keuze is om te opereren.

Niets verplicht zijn is niet helemaal waar. Je bent nml gelukkig verplicht om goed voor je huisdieren te zorgen.

Ratten zijn dieren die hun pijn zo goed als niet laten zien. Dus het is nogal moeilijk te bepalen of ze er geen last van hebben.

de opmerking het duurde nog even voor ze doodgingen, lijkt te impliceren dat ze niet naar de dierenarts is geweest om ze in te laten slapen.

Heb je wel eens gezien wat er met een tumor gebeurd als je er niets aan doet ( opereren of inslapen ). Nou
Die tumor knapt, als je gelukt hebt stikken ze alleen maar omdat de tumor de longen dichtdrukt. Of het zaait uit naar de buik en dan bloeden ze dood van binnen.

Als je niet wil opereren ( omdat je geen geld uit wil geven ) wees dan in ieder geval zo netjes om het dieren rustig in te laten slapen, en het niet laten dood gaan van de pijn, stikken of doodbloeden.

Ik heb het gelezen en val gewoon over het feit dat jij iemand zo makkelijk beschuldigd. Met de opmerking het duurde nog even voor ze doodgingen kan ze ook bedoelen dat de diertjes nog een tijdje zonder pijn geleefd hebben, dit weet je niet.

En ja ik weet wat een tumor doet want ik ben zelf paraveterinair. Maar geloof me dat simpelweg opereren niet altijd de goede oplossing is. Misschien voor veel mensen wel de makkelijkste...

Er zijn ook ratten met tumoren die enkel in het vet verweven zitten en die diertjes sterven gewoon van ouderdom..

Mijn punt is dat niet alles zwart of wit is. Opereren is niet altijd de oplossing en inslapen ook niet. Het gaat erom dat jij doet wat jij het beste vindt voor je dier en niet om hoeveel geld het kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:54

Ehhh, je leest echt niet.
Ook niet die van de dame die je zo verdedigt. Want die zegt ook nog "volgens mij ging het prima " ook daar staat niet : de dierenarts zei dat opereren geen oplossing is.

er staat zeker twee , nu drie keer in het topic dat opereren niet altijd kan, niet altijd de beste oplossing is etc.
Een operatie is een uiteraard een belasting , maar een tumor begint klein, dus ontdek je ook als die klein is, en dan is een operatie ( bij een gezonde , niet te oude rat ) met gasnarcose , niet zo zwaar.

En een mamatumor is over het algemeen heel goed te opereren ( en dat is het onderwerp van dit topic)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:06

het gaat me niet in het bijzonder over het bericht van lieke123, maar over de toon van meerdere berichten in dit topic. Mensen denken te zwart/wit en oordelen te snel over een ander

wat betreft het onderwerp van dit topic, wat jij zegt is niet waar, er zijn er zat waar je maar beter van af kunt blijven.

Maar goed we gaan hier niet uitkomen.

Ik wens Kim90 in ieder geval heel veel succes met je ratje, ik hoop dat het goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:43

@lien daar ben ik het geheel mee eens. Bokt is erg zwart wit. Hoort er ook een beetje bij. De meeste mensen zijn in het echte leven niet zo zwart wit ( ik in ieder geval niet :) )

Kim90 laat je weten hoe het gegaan is , want het is hartstikke spannend

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 11:47

Ik laat zeker even weten hoe het gegaan is, en ik moet heel eerlijk zeggen dat als dit geen mamatumor was geweest, ik gelijk had laten inslapen, meestal zaaien die uit en is het verwijderen van een tumor water naar de zee dragen.
Zeker eng omdat een tumor die knapt gaat bloeden en een vreselijke nare dood voor zo'n diertje is, het dier bloed langzaam dood en stikt.

Hopelijk is het na het verwijderen nog een tijdje aangenaam leven, en mocht er op de operatie tafel toch iets naar boven komen van uitzaaiingen of iets ander ergs, dan laat ik haar niet meer bijkomen, hoe erg ik dat ook zelf vind.

En idd, als ratjes iets van pijn laten zien is met meestal zo erg dat het niet meer te verbergen is. Jammer dat je niet met ze kunt praten vind ik altijd :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:49

Hoe oud is je ratje?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 11:51

er staat in de openings post dat ik dat niet helemaal weet, maar als ik een beetje probeer te rekenen en te schatten kom ik op 2 jaar/bijna 2 jaar uit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:07

Een ratje wordt toch ongeveer 2-2.5 jaar? Dan zou ik het eerlijk gezegd niet meer doen.
Zo'n operatie is best wel heftig voor ze en de kans dat ze op die leeftijd opnieuw kanker krijgen is groot.

Vriendin van mij bleef zo ook tobben met haar ratjes, op een gegeven moment is het een beetje dweilen met de kraan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:13

Het is een mamatumor, die zijn heel goed te opereren.En een gezonde rat wordt een jaar of 3.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:13

F_Orumster schreef:
Een ratje wordt toch ongeveer 2-2.5 jaar? Dan zou ik het eerlijk gezegd niet meer doen.
Zo'n operatie is best wel heftig voor ze en de kans dat ze op die leeftijd opnieuw kanker krijgen is groot.

Zeker als er gasnarcose gebruikt wordt herstelt een ratje over het algemeen heel snel, dus zo heftig is die operatie niet. Daarnaast kunnen ze wel 3/3,5 jaar worden en kan je nooit in de toekomst kijken. Maar een gezond ratje van die leeftijd zou ik altijd laten opereren.

Mamatumoren zijn vaak goedaardig trouwens, uitzaaiingen komen minder voor. Wel maakt castratie de kans kleiner, daarom laat ik het meestal wel doen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:14

F_Orumster:
het is een tumor die niet vaak uitzaait, is dit wel het geval laat ik haar inslapen.
Ratjes kunnen ook 3,5 worden met een beetje geluk, en van mij mag ze dat worden ;)
Ik laat opereren omdat er nog goede kans is op herstel en omdat ratje zelf in erg goede conditie is verder, ze ziet er totaal niet oud uit.
buiten dat hou ik van dat dier, en gun ik haar nog vele jaren zeker als dat nog mogelijk is.
Haar zusje stort ook vrees ik in als ik ratje laat gaan.

Het is zeker goed overwogen allemaal, en voor mijn gevoel laat ik mn dieren een beetje zitten als ik bij zulke kansen op succes ze niet zou laten helpen.

Misschien dat je bij een paard met dezelfde dingen anders zou denken, maar voor mij zijn alle dieren gelijk.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 25-05-11 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:15

Ooit had t ratje van mijn broertje had ook een (goedaardige) tumor (we hebben t nu over ca 15 jaar geleden..).
De tumor hebben we operatief weg laten halen. Dat is helemaal gelukt. T beestje was toen 1,5 of 2 en is uiteindelijk 3 geworden, t was t oudste die we hebben gehad. De operatie zelf was vrij prijzig: 150 gulden (stond gelijk aan 10 'nieuwe ratjes..). Ik weet nog dat t grootste risico was dat ze snel afkoelen tijdens de operatie, dus dat ze t beestje helemaal in een soort folie wikkelden.