Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:52

Sommioge mensen denken wel goed na voor ze een pup aanschaffen. Anderen niet..... die mensen die dat niet doen zijn fout. niet de fokker!!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:53

dat vind ik wel de omgekeerde wereld Nikki_
Asiels zouden in feite niet nodig moeten zijn!
Als mensen beter nadenken voor ze een dier kopen/nemen en ze laten helpen zouden er heel wat minder dieren in een asiel zitten
kan nou niet de asiels de schuld geven dat mensen hun dieren daar droppen....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:53

Nikki__ schreef:
Ik ben het met Kohtje eens. Het is óók het asiel zelf wat veel meer moeite voor de dieren kan en mag doen.
Ik zie soms foto's op de plaatsingssites staan... nou zo verkoop je écht geen hond! Juist de 1e foto is zo onwijs belangrijker. Je hoeft je echter niet aan te bedien om gratis goede foto's te komen maken hoor, daar zijn ze niet van gediend..

ik heb eens aangeboden bij een asiel gratis langs te komen met studio om van alle diertjes foto's te maken, dat vonden ze niet nodig :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:57

kohtje schreef:
De dierenbescherming heeft zeker weer geld nodig en gaan weer zielig doen!
Even uitleg:
Ik run een hondenpension. Afgelopen tijd heb ik twee honden die een nieuw baasje moeten.Van allebij is het baasje overleden.Geen Asiel wil ze aannemen ! Punt 1 moet het binnen je regio zijn dus zijn er maar 2 asiels. Punt 2 ze zeggen dat ze vol zitten. Dat laatste is niet waar. Ze hebben max 8 honden zitten en de andere 50 hokken gebruiken ze voor pension. Daarbij krijgt het asiel in Hoofddorp meer dan 100000 euro per jaar subsidie. Ze vertikken het gewoon om een afstandshond aan te nemen!

Asiels zouden veel meer honden plaatsen als ze de honden die er zitten eerst zouden opvoeden,wassen,knippen en de mensen een curcus laten doen met de hond die ze hebben uitgekozen.
Mensen die afstand doen van hun hond geen grote bek geven maar aannemen die hond.

_/-\o_

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:58

Marley schreef:
Als mensen beter nadenken voor ze een dier kopen/nemen en ze laten helpen zouden er heel wat minder dieren in een asiel zitten

Soms kun je er niet onderuit om je dier weg te doen (heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt) denk aan een scheiding of een kind met een zware allergie.
Toch denk ik dat je zelf je beestje met een beetje moeite wel kwijt kunt en kan de gang naar het asiel meestal voorkomen worden.

Ragebol1977

Diablo schreef:
Chubby schreef:
Elke hondenkoper die een pup aanschaft van een pretnestje, is een koper minder voor een asieldier. Het feit dat er maar relatief weinig rashonden in het asiel zitten, maar je daar meestal de 'marktplaatskruisingen' treft, zegt toch eigenlijk al wel genoeg?!

Intriest dat mensen hun huisdier zo aan de kant kunnen schuiven. Ik kan het me zó niet voorstellen ;(

Als je het dikgedrukte nou weglaat, is het eerlijker. Ook de kopers van stamboompups zijn minder kopers vopor het asiel.

Ragebol1977 schreef:
Als er gestopt wordt met lukraak fokken wordt het aanbod kleiner dus het overschot indien passend bij de vraag uit het asiel gehaald.

Hier hetzelfde. Laat dikgedrukte weg, ipv alleen maar op de 'hobbyfokkers' af te geven. Als die stamboomfokkers het zo verschrikkelijk sneu voor de asielhonden vonden, stopten ze ook wel met fokken, om de zielepoten in het asiel een kans te geven. Of is het dan opeens niet sneu meer?

Stamboomfokkers, althans degenen die volgens de regels van de rasvereniging fokken, fokken naar de vraag en niet om zomaar te fokken.
Ze hebben een beleid. Het is heel duur om volgens die regels te fokken. Dus je zorgt er echt wel voor dat je eerst voldoende vraag hebt voordat je uberhaupt aan een nest fokken denkt. Verder werk je met een contract, tenminste de goede fokkers, je blijft je leven lang verantwoordelijk voor de pups die jij gefokt hebt.
Ik geef niet op hobbyfokkers af, maar het is wel zo dat er doorgaans een stuk minder goed over nagedacht is en het alleen maar voor de "leuk" is geweest of om er een paar centen aan te verdienen over de rug van het dier.
De achterliggende gedachte bij een kruising was in elk geval niet om het ras te verbeteren.

Verder zorgen goede fokkers ervoor dat het ras niet uitsterft en gezonder wordt. Kruisingen zullen nooit uitsterven want die blijven er wel komen door de gemakzucht van mensen.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 24-05-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

spicegirl schreef:
fokken doe je met een ras, verder is het vermeerderen.

niet helemaal mee eens. Als je bewust kiest om je abbesijn poes te laten dekken door een bengaal kater zie ik het niet als vermeerderen. Als beide katten zijn getest op ziektes en papieren hebben en je bewust dus voor deze kruising kiest, vind ik het niet erg. Dan fok je om evt te verbeteren. Ik vind zowel een abbesijn als bengaal super leuke katten en goedkoop zal zo'n kruising ook niet zijn, denk 300 a 400 euro, ookal is het zonder papieren

suuzepuus

Re: Asiels nu al bomvol, mensen denk na voor je gaat fokken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:59

Fokken is altijd vermeerderen met of zonder stamboom!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:00

suuzepuus schreef:
[***] schreef:

Soms kun je er niet onderuit om je dier weg te doen (heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt) denk aan een scheiding of een kind met een zware allergie.
Toch denk ik dat je zelf je beestje met een beetje moeite wel kwijt kunt en kan de gang naar het asiel meestal voorkomen worden.

ja maar helaas is dat niet de enige reden om je dier bij een asiel te droppen.... als er echt in speciale gevallen toch een nieuw baasje gevonden moet worden dan lukt dat meestal wel, als de rest dan gewoon zich even achter de oren krabt voor ze aan een dier beginnen.....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:03

Waarom zo'n weerstand tegen fokken? Als ik met een pup wil beginnen zal er toch iemand moeten zijn die een nestje heeft. Of mag de echte liefhebber het alleen doen met de verprutste mormels van de idioot die onbedacht een hond aanhaalt, een jaar neemt om het dier onhandelbaar te krijgen en dan in een asiel dumpt? Sorry, zit ik persoonlijk echt niet op te wachten!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:03

!lifaya- als je 1 ras kruist met een ander, wat verbeter je dan ? je krijgt er sowieso geen stamboom meer bij.

en fokken doe je met een ras, vermeerderen voor je eigen lol, of te gierig om je kat te laten steriliseren, en soms de centen (broodfokkers)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:04

Marley schreef:

Asiels zullen altijd nodig zijn, er zitten namelijk niet alleen maar dieren die daar zijn gekomen vanwege het fokken hoor ;) Sterker nog, dat is een redelijk klein percentage. Wat dacht je van afstand door tijdsgebrek? Ineens werkloos en een fulltime baan aan moeten nemen? Allergie (en nee, dit is niet altijd een smoes ;) ) scheiding? Dat zijn dingen waar je van te voren niet over na kan denken.
Godzijdank brengen deze mensen hun dier nog naar het asiel, zijn bereid om afstandsgeld te betalen. Heb voor die mensen vele male meer respect dan de marktplaats mensen hoor :)

Het is serieus onzin dat, als we zouden stoppen, er geen honden meer in het asiel belanden :+

En je leest het verkeerd ;) ik geef de asielen niet de schuld dat mensen hun dier daar onderbrengen. Wel geef ik ze de schuld van hoe 'vol' ze zitten en hoe weinig ze doen aan het plaatsen van de honden.
Mensen alleen al afkeuren op basis van uiterlijk, gedrag :n
Dieren in laten slapen omdat ze agressief gedrag vertonen... Ja, een hond wordt vanzelf neurotisch als hij maar 1 keer per dag z'n hok uit mag.
Geen hulp van mensen aannemen omdat dat je ego krengt... Onwaarheden over dieren vertellen zodat ze geplaatst worden, terwijl het soms voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
De echte afstandsreden niet vermelden..
Kan nog wel even doorgaan?

Nee hoor, asiels zijn top in het plaatsen van hun honden.. :') Ben blij dat er asiels bestaan hoor, dat absoluut, maar ik prijs ze niet de hemel in en ze hebben zelf ook schuld.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:04

Het heeft inderdaad twee kanten, maar van de "pleziernestjes" of de ongeluksnestjes komen de pups veel sneller bij mensen terecht die niet weten waar ze aan beginnen.
"Ah wat leuk, de buurvrouw heeft pupjes.. wat zijn ze schattig, laten we er ook één nemen!"
Terwijl bij een goede rasfokker echt gekeken wordt of de mensen wel geschikt zijn voor een hond en voor dat ras. Die honden hebben dus ook meer kans op een blijvend thuis.
Dus in mijn optiek heeft het lukraak fokken met ongeteste hondjes zeker wel invloed op het aantal hondjes in het asiel.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:06

Ik heb altijd asiel en afstandshonden gehad en daar de meesten waren geweldige dieren. Jammer genoeg heb ik daardoor ook mijn portie aan onbeschofte asielmedewerkers en liegende eigenaren meegemaakt...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:07

Nikki__ schreef:
Asiels zullen altijd nodig zijn, er zitten namelijk niet alleen maar dieren die daar zijn gekomen vanwege het fokken hoor ;) Sterker nog, dat is een redelijk klein percentage. Wat dacht je van afstand door tijdsgebrek? Ineens werkloos en een fulltime baan aan moeten nemen? Allergie (en nee, dit is niet altijd een smoes ;) ) scheiding? Dat zijn dingen waar je van te voren niet over na kan denken.
Godzijdank brengen deze mensen hun dier nog naar het asiel, zijn bereid om afstandsgeld te betalen. Het is serieus onzin dat, als we zouden stoppen, er geen honden meer in het asiel belanden :+

En je leest het verkeerd ;) ik geef de asielen niet de schuld dat mensen hun dier daar onderbrengen. Wel geef ik ze de schuld van hoe 'vol' ze zitten en hoe weinig ze doen aan het plaatsen van de honden.
Mensen alleen al afkeuren op basis van uiterlijk, gedrag :n
Dieren in laten slapen omdat ze agressief gedrag vertonen... Ja, een hond wordt vanzelf neurotisch als hij maar 1 keer per dag z'n hok uit mag.
Geen hulp van mensen aannemen omdat dat je ego krengt... Onwaarheden over dieren vertellen zodat ze geplaatst worden, terwijl het soms voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
De echte afstandsreden niet vermelden..
Kan nog wel even doorgaan?

Nee hoor, asiels zijn top in het plaatsen van hun honden.. :') Ben blij dat er asiels bestaan hoor, dat absoluut, maar ik prijs ze niet de hemel in en ze hebben zelf ook schuld.

_/-\o_ *\o/*

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:08

spicegirl schreef:
!lifaya- als je 1 ras kruist met een ander, wat verbeter je dan ? je krijgt er sowieso geen stamboom meer bij.

en fokken doe je met een ras, vermeerderen voor je eigen lol, of te gierig om je kat te laten steriliseren, en soms de centen (broodfokkers)

Het zou voor sommige rassen echt niet verkeerd zijn als er wat ander bloed door gefokt wordt hoor :)
De rashonden van nu zijn tegenwoordig zeker niet zo gezond meer.

Ik ben geen voorstander van alles zonder controle boven op elkaar plaatsen, maar als de dieren gekeurd zijn en zijn nagekeken, en ze ook nog ouderdieren kennen, zie ik geen probleem.
Stamboom geeft trouwens geen garantie op een gezonde hond he :) Denk aan de Cavelier king charles spaniel...
Die kan best wel ander bloed gebruiken, en soms zal een ras er zeker gezonder op worden als er wat ander bloed doorheen stroomt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:10

xManon_ schreef:
Het heeft inderdaad twee kanten, maar van de "pleziernestjes" of de ongeluksnestjes komen de pups veel sneller bij mensen terecht die niet weten waar ze aan beginnen.
"Ah wat leuk, de buurvrouw heeft pupjes.. wat zijn ze schattig, laten we er ook één nemen!"
Terwijl bij een goede rasfokker echt gekeken wordt of de mensen wel geschikt zijn voor een hond en voor dat ras. Die honden hebben dus ook meer kans op een blijvend thuis.
Dus in mijn optiek heeft het lukraak fokken met ongeteste hondjes zeker wel invloed op het aantal hondjes in het asiel.

Sorry maar ook bij de gemiddelde rashondenfokker krijg je gewoon je pup mee als je het geld ervopor neer wilt tellen, werkelijk waar! Heb al meerdere malen meegemaakt dat fokkers je een pupje aan lopen te praten terwijl je het ras op zich absoluut niet ziet zitten of bij je past! Rasfokker zijn echt absoluut niet heilig hoor! (en vaak nogal overtuigd van hun eigen goed, vaak onterecht :o )

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:10

Hier iemand die ook plan is om een niet stamboom nestje te fokken! Maar mijn teef is wel getest en gezond en we zoeken ook een reu die testen heeft ondergaan. Waarom? omdat we het zelf erg leuk vinden en we al wat mensen hebben voor de pups en we zelf ook een pup willen houden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:11

suuzepuus schreef:
Marley schreef:

Dan doe je je kind toch weg :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:11

NienkeNiels schreef:
Hier iemand die ook plan is om een niet stamboom nestje te fokken! Maar mijn teef is wel getest en gezond en we zoeken ook een reu die testen heeft ondergaan. Waarom? omdat we het zelf erg leuk vinden en we al wat mensen hebben voor de pups en we zelf ook een pup willen houden.

Prima, gewoon lekker doen en ervan genieten hoor! Ben erg benieuwd naar het resultaat! Wat voor hond heb je?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:18

wij hebben een zwarte hond uit een labradoodle mama en een labrador papa :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:21

NienkeNiels schreef:
wij hebben een zwarte hond uit een labradoodle mama en een labrador papa :)

Ja.....

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:24

kohtje schreef:
De dierenbescherming heeft zeker weer geld nodig en gaan weer zielig doen!
Even uitleg:
Ik run een hondenpension. Afgelopen tijd heb ik twee honden die een nieuw baasje moeten.Van allebij is het baasje overleden.Geen Asiel wil ze aannemen ! Punt 1 moet het binnen je regio zijn dus zijn er maar 2 asiels. Punt 2 ze zeggen dat ze vol zitten. Dat laatste is niet waar. Ze hebben max 8 honden zitten en de andere 50 hokken gebruiken ze voor pension. Daarbij krijgt het asiel in Hoofddorp meer dan 100000 euro per jaar subsidie. Ze vertikken het gewoon om een afstandshond aan te nemen!

Asiels zouden veel meer honden plaatsen als ze de honden die er zitten eerst zouden opvoeden,wassen,knippen en de mensen een curcus laten doen met de hond die ze hebben uitgekozen.
Mensen die afstand doen van hun hond geen grote bek geven maar aannemen die hond.

Ik ben het hier volledig mee eens. Het asiel krijgt van mij geen cent meer! Zij hebben zo'n achtelijk beleid dat ik daar niet eens meer mijn dier zou willen brengen. Zogenaamd mensen met een hart voor dieren. Met dat vetgedrukte heb ik genoeg ervaring. Wij hebben een ontzettend lieve kat, die geen vlieg kwaad doet, maar sinds de geboorte van mijn dochter sproeit hij het hele huis onder. Hij voelt zich gewoon niet prettig. Hij heeft een huis nodig bij een stel zonder kinderen of een ouder echtpaar. Alles eraan gedaan tot een kattenverluisteraar aan toe, maar totaal geen resultaat geboekt. Asiel benaderd met de vraag of er gekeken kon worden naar een oplossing en tot die tijd mocht hij best bij ons blijven wonen. Die mevrouw vroeg of ik wel goed bij mijn hoofd was om dit aan te bieden. Je gelooft toch zelf niet dat iemand dat in huis wil nemen? Nee hoor ik moest vooral sprookjesboeken blijven lezen. Ik was zo verbouwereerd dat ik niks meer kon uitbrengen. Huilend heb ik de telefoon opgehangen. Ik die het beste voor mijn beest wil wordt zo behandeld en mensen die hun kat op straat gooien en denken die zie ik nooit meer terug worden wel gewoon opgevangen. Ander asiel kon niks voor mij betekenen, want ik woonde niet in de juiste regio. Afijn kat woont nu bij ons in de keuken en komt alleen het huis in als we er zelf bij zijn. Geen ideale oplossing, want de keuken sproeit hij ook onder. Gelukkig een kleinere ruimte dus dat is weer snel gebeurd, maar vrolijk wordt ik er niet van.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:29

Citaat:
Hier iemand die ook plan is om een niet stamboom nestje te fokken!

En zo denken dus tevéél mensen waardoor er zo'n overschot is/komt. Niet kwaad bedoeld hoor tegen de persoon die dit gepost heeft ;) Dit is gewoon even een voorbeeld, geldt ook voor de stamboomdieren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:37

Daar vergis je je in :) Zij heeft een ras combo wat je echt niet in het asiel ziet hoor.
Er zijn nou eenmaal rassen die eerder in het asiel komen omdat ze vaker voor gedragsproblemen zorgen, en een bepaald type mensen aantrekken.
Ik ga geen stafford uit het asiel halen omdat hij in het asiel zit.
Een overschot aan sociale honden is er niet hoor :) Die vormen niet de problemen. De honden die sociaal zijn, zijn ook binnen no time weg, hebben dus niks te vrezen.

Het moet alleen niet zo worden dat je alleen nog maar honden uit het asiel mag halen en zelf niks meer mag produceren.
Als een nest gecontroleerd is, is het geen probleem. Net als de honden waarin je helemaal geen ras meer kan herkennen. Vreemd genoeg zijn dit nou ook altijd de honden die niet in het asiel belanden.
Het moet jullie toch ook wel opgevallen zijn dat er voornamelijk een overschot van bepaalde rassen in het asiel zit?

En daarnaast, wij kunnen wel stoppen met fokken, maar tegenwoordig creëren we een overschot aan Buitelandse honden in de Nederlandse asielen. Daar eerst maar eens een stop op zetten.