Natural dogmanship

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:57

Oh geweldig, hier zaten we inderdaad op te wachten. "natural dogmanship" _O-
Ik zeg "oude wijn in nieuwe zakken", en ben het helemaal met Stef eens, commercieel geleuter, compleet met de goeroe taal.
Maar wat betreft trainingsmethoden niets nieuws onder de zon.
Enfin er zullen genoeg nitwits zijn die er hun geld aan gaan uitgeven...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:57

Cassidy schreef:
Cesar Milan heeft anders vaak genoeg de hulp van zijn roedel nodig om de hond - zoals hij zegt - te rehabiliteren. Calm assertiveness en lichaamstaal zie ik ook bij hem. Op grond van de foto's zie ik dat je lichamelijk heel fit moet zijn om bij Natural Dogmanship samen met de hond te sluipen en met hem te gaan jagen, en ik denk zomaar dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Verder weet ik te weinig van Natural Dogmanship om er een oordeel over te vellen. Ik vind het alleen een niet zo origneel verzonnen naam...

Zoals ik al zei, het instinct zit er, als is het soms ver weg gestopt. Door dat CM de honden bij zijn roedel zet, komen deze instincten vaak weer boven.

Ik denk dat het wel meevalt. Er zijn verschillende onderdelen. Je kunt gewoon de basistraining doen, dus de gehoorzaamheid, en je kunt verder gaan. En daar valt samen jagen onder. En ik denk dat dit voor iedereen te doen moet zijn, want het is niet dat je meerend, alleen het sluipen, het pointen ed, dus de voorbereiding op de sprint zeg maar, doe je samen. Ik denk dat het voor iedereen wel te doen valt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:58

Nee hoor. Ben alleen erg benieuwd :j.

Dingen als een harmonische relatie zeggen me namelijk niet zoveel. Hoe je dat bereikt des te meer ;).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:00

Inney schreef:
Stef, waar lees jij dat we onze hond 'lief vragen' alsjeblieft niet te bijten?
Als het nodig is, krijgt hij ook zeker een opdonder. Dan gaat hij op zijn rug. Midden op straat, maakt niet uit.

Dit bedoel ik dus, "dan gaat ie op zijn rug.... Ook weer zoiets waar ik echt helemaal niks mee kan. Een schop onder zn donder kan ie krijgen als ie probeert te bijten :j Ik ben geen hond, en ga me dus ook niet als een hond gedragen en ga ook geen onderdadig gedrag forceren door een hond op zijn rug te gaan leggen...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:00

Kuggur schreef:
Oh geweldig, hier zaten we inderdaad op te wachten. "natural dogmanship" _O-
Ik zeg "oude wijn in nieuwe zakken", en ben het helemaal met Stef eens, commercieel geleuter, compleet met de goeroe taal.
Maar wat betreft trainingsmethoden niets nieuws onder de zon.
Enfin er zullen genoeg nitwits zijn die er hun geld aan gaan uitgeven...

Jammer dat mensen het zo sceptisch nemen. Had de titel misschien beter 'natuurlijk omgaan met je hond' moeten noemen. Het is echt ontzettend interessant. :j
En het is niet zoals met natural horsemanship dat je bijvoorbeeld boomloos bitloos, of helemaal 'kaal' gaat rijden. Je gebruikt geen speciale middelen of andere middelen met de opvoeding.
Het is alleen meer gericht op lichaamstaal en instinct.

En ik denk inderdaad dat veel mensen dit onbewust ook al doen. (Zoals het fier rechtop staan als je je hond 'straft' of waarschuwd, en het ontspannen als je hem beloond) Maar zoals ik al eerder zij, ik vind het erg interessant om er mee verder te gaan, en ook verder trainingen via deze methode te volgen. Zoals de mantraining bijvoorbeeld. (Speurwerk)

Rider01

Re: Natural dogmanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:02

Boomloos/bitloos heeft niets met NH te maken...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:03

stef schreef:
Inney schreef:
Stef, waar lees jij dat we onze hond 'lief vragen' alsjeblieft niet te bijten?
Als het nodig is, krijgt hij ook zeker een opdonder. Dan gaat hij op zijn rug. Midden op straat, maakt niet uit.

Dit bedoel ik dus, "dan gaat ie op zijn rug.... Ook weer zoiets waar ik echt helemaal niks mee kan. Een schop onder zn donder kan ie krijgen als ie probeert te bijten :j Ik ben geen hond, en ga me dus ook niet als een hond gedragen en ga ook geen onderdadig gedrag forceren door een hond op zijn rug te gaan leggen...

Dan zal ik als ik jou was geen tervueren nemen :n Sorry, maar dit vind ik wel weer jammer. Een 'schop onder de kont' is voor de hond in mijn opinie (vooral in het begin, als pup) minder begrijpelijk dan een onderdanigheids ingreep. En dat gaat niet zachthandig, ik leg hem niet rustig op zijn rug ..

De tervuerense herder is een erg gevoelig ras, en we zijn van alle kanten gewaarschuwd (o.a. door verschillende fokkers) nooit geen lichamelijk 'geweld' te gebruiken, omdat ze hier extreem angstig van kunnen worden.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:03

Rider01 schreef:
Boomloos/bitloos heeft niets met NH te maken...

Ik noem maar een voorbeeld. Dit is wel wat men associeert met NH, waardoor het soms een negatieve ondertoon krijgt. Tenminste, zoals ik het zie.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:06

Ik vind enig kritiek wel op z'n plaats afgaande van het stukje wat geschreven werd over natural dogmanship.
Helemaal het stukje over communicatie kon ik best om lachen eigelijk...
Dat het een aparte trainingsmethode is ontken ik zeker niet maar ik denk dat het voor een hond niet zoveel uitmaakt aangezien die al zo op mensen gericht is.

Bij paarden is het imo anders, die zijn nogal gevoelig voor miscommunicatie....

Persoonlijk kijk ik altijd wel naar mijn dieren maar ik stop het niet in een hokje.
ik houd ook niet 1 bepaalde methode aan, hoewel ik het wel intressant vind om erover te lezen :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:10

Waarom zou het met paarden anders zijn? Laat een hond een jaar jaar in een soort opfok met soortgenoten, en je hebt hetzelfde effect. Waarom denk je dat honden die nooit wat gedaan hebben, opeens een bijtincident veroorzaken? Juist ja, miscommunicatie.
Lang niet alle honden bij een bijtincident zijn vals. En als ze vals zijn, is de vraag waarom. En een voor de hand liggend antwoord is dan weer miscommunicatie bij de opvoeding..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:10

Inney schreef:
Een 'schop onder de kont' is voor de hond in mijn opinie (vooral in het begin, als pup) minder begrijpelijk dan een onderdanigheids ingreep. En dat gaat niet zachthandig, ik leg hem niet rustig op zijn rug ..

we zijn van alle kanten gewaarschuwd (o.a. door verschillende fokkers) nooit geen lichamelijk 'geweld' te gebruiken, omdat ze hier extreem angstig van kunnen worden.

1. Ben ik de enige die een strenge 'nee' als oplossing gebruikt? en hem indien dat niet werkt weg stuur uit mijn persoonlijk ruimte.
(een schop vind ik bij alle dieren overbodig en een onderdanigheids ingreep kan bij echt agressieve honden verkeerd aflopen.)
Maar dat is mijn eigen methode even als voorbeeldje :j

2. Volgens mij kan ieder mens&dier bang worden van een flinke dreun.... of zie ik dat zo verkeerd?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:11

Oja, en dat stukje heb ik even snel gegoogled. Ik denkdat je veel betere/interessantere stukken zult vinden als je verder zoekt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:12

rider01: Nee hoor, je bent zeker niet de enige, dat is ook wat wij doen hoor. Maar ik bedoelde dus in het uiterste geval. Zoals hij in het begin begon te grauwen. En als hij bijv. wegloopt. Op de rug leggen is het laatste wat je doet.

Dat klopt, ieder ras kan er bang voor worden. Maar je hebt nu eenmaal van nature gevoeligere honden, en honden die zich er allemaal niet zo druk om maken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:13

Inney schreef:
Waarom zou het met paarden anders zijn? Laat een hond een jaar jaar in een soort opfok met soortgenoten, en je hebt hetzelfde effect. Waarom denk je dat honden die nooit wat gedaan hebben, opeens een bijtincident veroorzaken? Juist ja, miscommunicatie.
Lang niet alle honden bij een bijtincident zijn vals. En als ze vals zijn, is de vraag waarom. En een voor de hand liggend antwoord is dan weer miscommunicatie bij de opvoeding..

Ik hoef bij een hond niet in 'zijn' taal te spreken, als ik een flink boze toon opzet weten ze echt wel dat ze weg moeten wezen.
Als ik dat bij mijn hengst doe heeft ie zoiets van 'ehh ja en nu?' :')

Zo zie je ook in dat programma op animal planet 'into the pride'
dat die man ook een flink boze toon opzet in de trant van 'pas dr op he!' en de leeuw ook afdruipt.

Zal iets 'roofdier' eigen zijn..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:15

En wat doet hij tegelijkertijd? Zich groot maken, een dominante houding aannemen. Laten zien dat hij niet geimponeerd is. Dus de houding speelt degelijk mee. Als jij helemaal ontspannen 'Nee' begint te roepen, heeft de hond ook iets van: 'huh, wat bedoel je nou'

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:17

Dat is waar, maar doen wij dan echt anders vanwege de hond?
nee toch? we maken ons boos over iets wat ongewenst is, dat doen we vanuit ons mens-zijn en niet speciaal op 'een manier' voor de hond.

Tenminste..ik ga niet blaffen of grommen ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:19

Nu kun je heel hard gaan lachen (dat zul je ongetwijfeld doen, en je bent wss niet de enige :+ ), maar het grommen hoort er bij ons ook bij :j
Daar is onze hond mee opgevoed, en dat is de eerste waarschuwing. En dan komt er een nee. Nou, als wij 'grommen' weet hij precies hoe laat het is. Dan hoef ik niet direct Nee te gaan schreeuwen. Een heel klein geluidje is dus al genoeg.
Helaas worden honden te vaak afgestompt. Nu zeg ik niet dat dat bij iedereen het geval is, maar hoe vaak hoor je de correctie niet steeds luider worden? Een gewone Nee, word geroep, en daarna steeds harder geschreeuw.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:23

Dat geschreeuw is voor mensen die geen overwicht hebben en zie ik inderdaad nog te vaak :j

gaan we nu niet een beetje off-topic aangezien je zocht naar mensen die ook aan natural dogmanship doen? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:26

Inney schreef:

Hond is zeer beslist een ander verhaal dan paard. Ga geen appels met peren vergelijken. Waarom het bij paarden anders is dan bij honden is het type van het dier? Paard is prooidier, met een blikveld van bijna 360 graden, en het instinct bij gevaar is in eerste instantie weglopen. Mens is roofdier. Met heel andere benadering. Hond + mens behorden tot dezelfde categorie.
Hond is roofdier, net als wij mensen. Wij zien diepte, en hebben een beperkt blikveld. Dat door onze opvoeding onze instincten worden weggedrukt, maakt idd dat we miscommuniceren met honden. En niet iedereen maakt honden van jongs af aan mee. Of kiest het juiste type hond dat bij hem/haar en/of de gezinssituatie past. En daar zit hem nu net het probleem...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:29

Cassidy, ik wil ook zeker geen prooidieren met roofdieren vergelijken, ik bedoelde eigenlijk waarom je daar dan wel 'natural horsemanship' op kon toepassen zonder dat het 'belachelijk' was, en op honden niet. Aangezien het beiden dieren zijn met hun eigen instincten.

Vooral met oudere honden die bijvoorbeeld herplaatst worden is het soms moeilijk om met natural dogmanship te beginnen. MAar je hoeft ook niet de complete methode toe te passen. Als de hond andere honden kent (dus er mee speelt ed) zal hij bepaalde dingen zeker herkken, zoals bijv. een nekstootje. Dat kan de communicatie al soepeler laten verlopen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:52

stef schreef:
Dat er trainingsmethoden zijn voor uitzonderingen snap ik helemaal, maar in heel de omgang van dieren draaien we IMO door, het dieren, geen mensen, en wij zijn mensen, geen dieren.....

Dat is het punt toch juist, dat we verschillende soorten zijn en daardoor anders communiceren. Het is zaak om een manier van communiceren te vinden, en ik ben van mening dat wij als mensen die manier moeten vinden, aangepast op het soort dier waar we mee omgaan. Ik vind het helemaal geen doordraaien, ik vind het een goede ontwikkeling dat dit besef langzaam door begint te sijpelen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:05

Inney schreef:
Cassidy, ik wil ook zeker geen prooidieren met roofdieren vergelijken, ik bedoelde eigenlijk waarom je daar dan wel 'natural horsemanship' op kon toepassen zonder dat het 'belachelijk' was, en op honden niet. Aangezien het beiden dieren zijn met hun eigen instincten.

Misschien omdat het uitgangspunt van een mens-paardrelatie heel anders is dan dat van een mens-hondrelatie? Paarden hebben er geen baat bij bereden te worden (en hebben sowieso, over het algemeen, zwart-wit gezien een stuk minder baat bij een relatie met een mens), honden hebben er wel baat bij om sociaal contact te hebben met hun baas. Mens-paardrelaties zijn van oorsprong veel minder logisch en onnatuurlijker dan mens-hondrelaties, waarbij het uitgangspunt veel meer draait om het sociale, het groepsgevoel, rangorde, veiligheid en delen dan wanneer de een de ander (de mens het paard) vooral gebruikt voor zijn eigen gerief. Imo zit daar een groot verschil.

Wat betreft de naam Natural Dogmanship, ik krijg er ook niet echt een warm en fuzzy gevoel bij. Niet echt origineel gevonden, doet een beetje commercieel aan. Ik krijg een beetje een gevoel alsof de naam zo gekozen is omdat het een bepaald beeld en gevoel van herkenning oproept. Als er een cursus 'Hoe gebruik ik mijn gezonde verstand' bestond, zou ik sneller geneigd zijn die hier aan de balie op het werk te verkopen dan 'Natural Dogmanship'. :D Maargoed, het gaat uiteindelijk niet om het naampje, maar hoe je er invulling aan geeft.

Als dit goed werkt voor jou en je hond, dan is dat leuk, toch? Niks mis mee? :) Al ben ook ik wel erg benieuwd of dit nu puur een activiteit/sport-achtig iets is, of dat je het ook bewust gebruikt in de dagelijkse omgang met je hond, en kan je daar concrete voorbeelden van noemen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:23

Inney schreef:
Nu kun je heel hard gaan lachen (dat zul je ongetwijfeld doen, en je bent wss niet de enige :+ ), maar het grommen hoort er bij ons ook bij :j
Daar is onze hond mee opgevoed, en dat is de eerste waarschuwing. En dan komt er een nee. Nou, als wij 'grommen' weet hij precies hoe laat het is. Dan hoef ik niet direct Nee te gaan schreeuwen. Een heel klein geluidje is dus al genoeg.
Helaas worden honden te vaak afgestompt. Nu zeg ik niet dat dat bij iedereen het geval is, maar hoe vaak hoor je de correctie niet steeds luider worden? Een gewone Nee, word geroep, en daarna steeds harder geschreeuw.

Ik roep liever "nee" op straat, dan dat ik moet gaan staan grommen naar mijn eigen hond :+

kan aan mij liggen maar dit dogmanship is toch gewoon een training zoals er zoveel zijn. Jagen, speuren, actie-reactie, werken met beloningssysteem? Niets anders dan anders toch?
Ik vind het nogal beladen door het "natural dogmanship" te noemen, krijg daar weer een "hondje fluisteren" en "met fluwelen handschoentjes aanpak" gevoel bij.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:09

Inney schreef:

Maar ik gebruik als waarschuwing gewoon iets als Uh-Uh of iets soortgelijks. Ze weet in dat geval prima waarover ik het heb, daarvoor hoef ik zeker niet direct te schreeuwen.

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen communicatie ontwikkeld tussen zijn hond. Hier is grommen (van mijn kant uit) bevoorbeeld puur spel, om haar uit te dagen en een beetje op te jutten. Gebruik ik ook alleen in spelsituaties.

Dat is volgens de regels van 'Dogmanship' vast helemaal verkeerd, maar het werkt prima voor ons op die manier.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:50

'Een hond op zijn rug gooien'... Daar krijg ik echt de kriebels van, ik kan daar helemaal niks mee. Ik heb 2 totaal verschillende honden, en ik vind ook dat je in alle tijden honden niet in hokjes moet plaatsen. Dit heb ik zeker wel geleerd nadat ik Buddha kreeg. (Doof & Rage syndroom). Een hond opvoeden is je verstand gebruiken.

Wat betreft het Natural Dogmanship moet ik eerlijk zeggen dat ik ook een beetje kriebels krijg. Net zoals dat ik kriebels krijg van mensen die ik op straat 'SSHTT' hoor roepen. Want dat hebben ze immers van CM geleerd. Dat betekent niet dat ik deze methodes fout vind, maar ik vind het commerciële plaatje er achter wel fout. Ik vind het overigens wel leuk/ interessant om me in elke methode wat te verdiepen, maar over deze 'Natural Dogmanship' zie ik alleen nog wat vage termen voorbij komen.