Ragebol1977 schreef:Nah ik raak een beetje opgefokt omdat dit al het zoveelste topic is over honden en hoe men ze wel niet op moet voeden. Doorgaans worden die topics geopend door mensen die zich nog nooit echt verdiept hebben in hondengedrag.
Verder hoef je wanneer je daarvoor kiest eigenlijk geen enkele hond te corrigeren.
Een gedragsdeskundige die ik ken gaf me een goed voorbeeld.
Als het om een agressieve rottweiler van 70 kilo gaat, corrigeer je dan ook?
Ook als de hond grijpt bij een correctie? nee, dan ga je ook wel naar een andere manier zoeken.
Een hond is niet heilig, een hond is een hond. En tja, zij kunnen onze taal niet leren, dus leren wij hondentaal zodat ze begrijpen wat we van ze vragen.
Dan heb je het doel van dit topic niet goed begrepen.
Hij luistert dan wel meteen.
Aangelijnd loopt ie regelmatig voor mijn voeten als hij iets interessants ziet, en denk maar niet dat ik 1 cm opzij ga, hij let zelf maar op! Dat resulteert dus soms in een harde jank omdat het voorkomt dat ik dan op zijn poot ga staan. Tsja, hij zet 'm er toch echt zelf onder.
Maar ik ben altijd consequent. Hij mag alleen op m'n bed slapen als ik ziek of zielig (
) ben (dat weet ie
) en met overenthousiast begroeten moet je bij mij niet aankomen als ik thuiskom.
Ik negeer dat gewoon en hij is nu blij, maar rustig als ik even weg ben geweest en thuis kom. Bedelen doet ie niet want hij krijgt toch niks als ik eet. (Daarbij heb ik enige vorm van voedselnijd, niemand moet in m'n buurt komen als ik een lekker maaltje heb, maar dat daarbuiten gelaten
) Blaffen mag ie, als er 's nachts een inbreker zich aandient. Bijten mag dan overigens ook. 
" en "Luna hou daar eens mee op...
"
Doen ze het wel, dan zijn ze de Sjaak. Ik ben niet tegen straffen, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat het leven met een hond (op bank/in bed/eerder eten) niet zorgt voor valse krengen die boven de mens willen staan. Daar zijn mijn honden te volgzaam voor. Die vinden het wel best zo. 

. Tuurlijk is het leuker om een beloning te krijgen ook voor een hond maar een keer straffen is imo niet uit den bozen, soms is gedrag te vervelend of gevaarlijk om te negeren.