Hondenlaadprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:24

Utixo schreef:
En ik maak er ook geen drama van ?

In de ogen van de hond wel ;) Koekjes, speelgoedjes, een plank...Wat een gedoe!

Gewoon de hond in de auto zetten en gaan! Die went er snel genoeg aan hoor, echt waar. Juist als je zo normaal mogelijk doet, zonder extra's, heeft je hond snel genoeg door dat het niets speciaals is.

Jade

Re: Hondenlaadprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:53

ik weet niet hoe jij een hond iets leert, maar ik doe dat meestal met een positieve associatie als een brokje of een speeltje... niks dramatisch aan hoor :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:59

Normaal wel ja. Maar niet als de hond bang is voor een normaal iets. Een auto is heel gewoon, dus nogmaals. Hup, in de auto zetten, en geen verder werk van maken. Went vanzelf, echt waar.

Lekker vrolijk babbelen en de hond zal het waarschijnlijk nog leuk gaan vinden ook.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:03

Ragebol, bedankt, dit is inderdaad een tip waar ik wat aan heb. Sancha, dat zou zo zijn als alles binnen een uur had plaatsgevonden. Dit was niet zo. En ik weet niet zeker of het de auto is he. Feit is dat het optillen als niet prettig word ervaren, en het grommen na de hap erger is geworden. En voor er reacties komen, mijn lichaamstaal is niet verandert, en medisch is er niets aan de hand.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:05

Stopt hij halverwege de laadbak omdat hij bang is?

Want dan kun je zijn staart voozichtig(!) tussen zijn poten vandaan halen. Dan "dwing" je hem als het ware om niet bang te zijn. Misschien dat hij dan vrijwillig verder loopt..

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:09

soms zijn honden zo getekend, dan lopen ze niet meer warm voor wat lekkers of een speeltje.
ze blokkeren dan zo drastisch dat de enige manier om iets van ze gedaan te krijgen is met enige dwang.
En dat hoeft niet per definitie negatief te zijn.

Wanneer hij in de auto zit, is dan de angst voor bij en eet hij dan wel?
dan kun je overwegen hem zijn voer in de auto te gaan geven.

Om hem in de auto te krijgen, veilig, zou ik een draagharnas aanschaffen.
Zo kun je hem ondersteunen en toch een beetje tillen indien hij stagneert.

Afbeelding

Zo kun je je hond tillen zonder zelf een dreigende houding aan te nemen (wat helemaal bij een angstige hond funest is maar ook gevaarlijk voor jezelf) door over m heen te hangen. Op deze manier blijf je zelf rechtop staan en begleid je hem naar binnen.
Eenmaal binnen kun je indien mogelijk even aanhalen, prijzen, belonen en eten geven (natuurlijk iets mega lekkers)

Afbeelding

hopelijk heb je er wat aan.

Groeten Marieke

even kleine toevoeging, mocht je dit overwegen zorg dan dat je het harnas aan trekt om iets leuks te gaan doen en dan pas naar de auto toe en wanneer ze eruit komt, weer even iets leuks.
Wanneer ze het harnas gaan associeren met auto dan krijg je straks ook t harnas niet meer aan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 00:26

Marieke, goede tip, dank je! Wat ik trouwens vergat, hij weigert ook trappen te lopen. Dit is echter geen probleem. Hij wil wel graag naar boven, maar blijft beneden staan. Ook bij het strand, waar de trap echt heel vlak is, kiest hij als het eveb kan voor het schuine pad.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:11

Utixo schreef:
Marieke, goede tip, dank je! Wat ik trouwens vergat, hij weigert ook trappen te lopen. Dit is echter geen probleem. Hij wil wel graag naar boven, maar blijft beneden staan. Ook bij het strand, waar de trap echt heel vlak is, kiest hij als het eveb kan voor het schuine pad.

Mijn oorspronkelijke idee was exact hetzelfde als dat van ragebol: ga met hem trainen! Begin met heel lage hoogtes, zelfs lager dan een simpele baal stro. Gewoon een stom verhoogje van 20cm waar hij op moet. Je wijst en kijkt naar het verhoog (lichaamstaal) en leidt hem erop. Elke keer als hij er dan op gaat het bevel 'hop' erbij koppelen, dan naar iets hoger gaan.... (en de rest is bij ragebol te lezen :+). Collies zijn werkers, door enthousiast en op een goeie manier te trainen kan je die zo zot krijgen om alles te doen. Als je niet goed weet hoe je 'm moet aanpakken (trainingsgewijs): op naar de hondenschool!

Goed, dat was het oorspronkelijke idee. Mijn volgende idee, door jou bovenstaande bericht: hoe oud is hij is is hij al gechecked door de dierenarts op artrose? HD? Bovenstaande klinkt namelijk als een hond die ergens pijn heeft en daardoor niet graag trappen doet, mogelijks daardoor ook niet graag in de auto springt..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:31

Utixo schreef:

Heeft hij dat waarschijnlijk nooit geleerd, als je hem dat wil leren, gewoon beginnen bij stoeprandjes
en dingen met 2 treedjes, als dat goed gaat uitbreiden, naar dingen met 3 treedjes, 4 enzovoort.
Het tuig van Marieke is handig als extra duw/zetje, zonder dat je vingers in het gedrang komen.
Of ga het trainen met andere obstakels waar hij op of over moet springen.

Heb zelf een nu bijna 12 jarige hond, die ik ontzettend bang voor alles kreeg (was zelfs doodsbang voor een
hondenriem, kroop ie weg en ging op zijn rug liggen plassen) op 1 1/2 jarige leeftijd.
(hij werd gedumpt.. ik zocht een hond... kreeg telefoontje.. of ik hem dan in ieder geval tijdelijk wou, (konden ze verder nergens kwijt,
was dooddsbang voor alles), nooit meer weggegaan :D was ie veels te leuk voor.)

Wou ook de auto niet in, ging op zijn rug of zij verstijft achter de auto liggen, moest hem dan in de auto tillen.
Vast maken, anders was hij er al weer uit, voordat ik de deurtjes dicht kon doen.
Moet heel maf gezicht zijn geweest... Hond van de straat schrapen.. (die van mij is ook geen J.Russel of zo)
(hij MOEST mee, naar mijn werk, omdat hij toen ook nog niet alleen kon blijven,
dat heeft hij ook moeten leren, is ook gelukt)
Na een week had hij door dat auto, was, zwemmen... rennen... macDonald met koekje bij het afhaal loket....
En al heel snel zat hij als 1e in de auto. :+ .
Dus auto = iets leuks, die link laten leggen.

Hond ervoor (ook gedumpt exemplaar), wou auto ook niet in, bij mijn ouders, maar wel als ik er eerst in ging zitten,
op commando hop, zat hij er naast.
Die getraind door met volgen gewoon door de auto te kruipen, dus ene kant erin, andere eruit.. etc...
Bal erdoor of erin gooien (maard die was gek op speeltjes).
En ook met deze, met auto iets leuks gaan doen, al gauw was auto leuk.
In jouw geval kan je de ford K als tunnelbuis gebruiken met trainen van de commando's.
Als die goed gaan, op naar de hyundai bus... of G.C.

Collie's zijn bliksems slim, dus hij zou al die dingen toch heel snel door moeten hebben.
Jammer dat die van jou niet knetter is op speeltjes en eten in die gevallen niet intressant genoeg.

Hopelijk ontdekt hij snel dat autorijden fun is!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:40

Ons ene hondje durfde eerst ook niet in de auto (het is een kruising jack, dus niet heel groot, maar die durfde ook niet te springen aan de bijrijderskant). Met hem hebben we het zo gedaan:
Aan de halsband licht vastpakken en een hand op zijn kont leggen. Ernaast gaan zitten dus niet erboven ivm dreiging omdat ze zo klein zijn, jij zult dat ms niet hoeven haha :') .
Steeds licht druk zetten en als hij een stapje zet, belonen. Bij de auto aangekomen hem met 2 pootjes op het randje gezet en weer hetzelfde, tot hij zelf sprong (wel mee ondersteund natuurlijk). maar zo deed hij het eigenlijk helemaal zelf, we stuurden hem alleen echt de goeie kant op en als hij zelf naar voren ging, al was het maar een cm, dan was het onspannen van de 'grip' de beloning (eigenlijk een beetje zoals met paardrijden :) hulp geven, paard reageert, hulp weer wegnemen... Dat is dan beloning. Hele oefenening goed uitgevoerd? Uitbundig belonen/spelen.
Dat werkte super! Hebben we een weekje moeten doen en toen sprong hij helemaal zelf. Na 2 weken was ook de angst voor de auto helemaal weg.

Nu weet ik niet of dit met jouw hond zou werken en of het in de buurt komt van jouw situatie, maar bij die van ons werkte het perfect!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:49

Blijven aanmoedigen, hond er zelf in laten gaan al duurt dat even.Geen dwang op zetten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:52

En als jij alvast op jouw stoel gaat zitten, zijn deur open en hem uitnodigt? Als ie erbij komt uitgebreid belonen en proberen zijn deur dicht te doen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:09

Ik heb geleerd van een gedragsdeskundige dat je fysieke dwang altijd moet vermijden. Fysiek contact mag er alleen voor "de leuk" zijn. Zo'n tuigje werkt wel bij een hond die niet kan springen, klauteren etc door een lichamelijk probleem en het helpen niet als bedreigend ervaart. Jouw hond echter, is zoals je vertelde bang en een angstbijter.

Door heel klein te beginnen zoals tantjeu aangeeft vergroot je ook zijn zelfvertrouwen en niet geheel onbelangrijk, zijn vertrouwen in jou!
Jij bent leuk, jij bent de allerleukste van de wereld want jij hebt de lekkerste lekkertjes. Aangezien het een collie is, zal hij als het kwartje eenmaal is gevallen voor die lekkertjes en jou echt wel de auto in gaan.
Het is immers een werkhond, iets voor je doen zit in zijn bloed, een oerdrang.
Alleen is ie nu door de angst een beetje verknipt, maar dat geeft niet........met geduld, geen hoge verwachtingen en met veel plezier trainen in kleine stapjes komt dat allemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:44

Utixo schreef:
Ik ben niet zo'n fan van Ceasar. M'n hond is al onderdanig, zijn methode past niet bij angstige, onderdanige honden.

Dat je geen fan bent is natuurlijk je eigen keuze. Prima :)

Maar zijn methode past wel prima bij angstige, onderdanige honden. :j
*spreekt uit ervaring*
Natuurlijk is wat je in de serie op Nat Geo grotendeels de aanpak van pittigere honden ipv angstige honden.
Maar de dvd serie van "Masterling Leadership" laat een veel completer beeld zien.

Het gaat bij Cesar niet alleen om kalm en assertief zijn als baasje.
Maar ook om rust en balans te creëren bij de hond. En die rust en balans mis ik bij jouw hond, zoals ik je post lees.

Zorg eerst dat je een fijne, ontspannen situatie met de hond hebt gemaakt bij de auto, vóórdat je begint met laden.
Als de hond je bijt als je 'm vastpakt, dan is die ontspanning er niet. Sterker nog; hij is dan zelfs zó gespannen dat hij dat alleen via een knauw kan ontladen.
Ontspanning is ontzettend belangrijk. Zonder die ontspanning komt je er niet (zowel voor jezelf als voor de hond).
Dat zou in mijn ogen dus de eerste stap moeten zijn: ontspannen bij de auto, vóórdat je begint met laden.

Misschien is het goed om eens een professional in te schakelen om je met dit probleem op weg te helpen? :)
Die kan terplekke zien wat je precies doet en wat voor effect het heeft op de hond. En die kan je met concrete tips op weg helpen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:42

Hij vind alles leuk op stal, ik zou hem natuurlijk thuis kunnen laten, maar hij geniet op stal, heeft dikke lol, en bloeit helemaal op daar. Hij weet dat we leuke dingen gaan doen als we met het busje gaan, en verder is het ook echt een levensgenieter. Op stal helpt hij druk mee met de tractor op te jagen en de goede kant op te sturen, en de boel te bewaken. Hij heeft al een behoorlijk grote mond, en is helemaal into zijn taak als stalhond :+. Ondanks dat ik hem niet aan het werk zet, is hij geestelijk en lichamelijk moe als hij thuis komt. Lichamelijk denk ik niet, hij springt net nog tegen me op uit joligheid, en als je hem door het weiland heen ziet rennen en springen gaat het ook nog soepel. Ook in de ochtend springt hij op en loopt hij soepeltjes.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:47

Je hebt ook een soort plank, dan kan hij er zelf inlopen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:14

Dat hadden we dus al geprobeerd ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:24

Nah vandaag beginnen met de hondse variant van koorddansen? Plankdansen in dit geval?
4 bakstenen op de grond en daarop de plank en oefenen maar.....
Het is toegestaan om zelf ook een dansje te doen indien de hond erover loopt :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:44

ik moet altijd wel een beetje lachen om diegene wie roepen geen dwang en toch fan van Cesar M zijn..
die mensen moeten misschien maar eens goed kijken naar de beste man.
Helaas zijn we niet allemaal als hem en hebben niet allemaal dezelfde skills als hem (helaas, zou erg makkelijk zijn)
we moeten nu eenmaal kijken naar wat voor onze kennis haalbaar is.

Met een beetje dwang bedoel ik natuurlijk niet dat je de hond aan t tuig moet pakken en zo de auto in moet sleuren.
Ook weet denk ik iedereen wel dat als je hond in paniek raakt je niet door moet gaan.
Maar toch word t vermeld alsof een beetje druk uit den boze is.
Er zit wel even een wereld van verschil tussen een blanco pup en een herplaatser met een verleden.
Als hij op stal lol heeft dan is het natuurlijk niet eerlijk om m thuis te laten
en er werd geroepen, niet dwingen, etc etc, op naar de hondenschool!!
Ik weet niet hoe t bij jullie zit maar ik moet toch echt met de auto naar de vereniging bij ons.
Ook de puppencurses was niet direct om de hoek.
Dus dan moet de hond toch echt de auto in.
zo makkelijk om te roepen, geen dwang, spelen, koekje etc.. maar ondertussen ben je 3 maanden verder en nog geen steek verder want als een hond stagneert en dichtslaat dan kun je geduld hebben wat je wilt maar t komt echt niet aan. In dat geval moet je je hond helpen om uit dat angstige gebied te komen,
dat kun je in maanden doen maar ook gewoon in een paar keer.
Een hond (een enkele uitzondering daargelaten) houdt er echt niks aan over als je met hem de auto in wandeld alsof t de normaalste zaak van de wereld is. gewoon even spelen met m, aan t handvat van t tuig pakken, naar de auto lopen, 1 tempo aanhouden, voel je een beetje weerstand geef je iets druk, voel je dat ie weer 'zelf' loopt neem je de druk weg, en hoppa, zo je hond de auto in.
Doe het een paar keer, zelfverzekerd, in een lekker tempo, zorg dat je hond geen kans krijgt om te stagneren, zoals iedereen weet kan een hond maar 1 ding tegelijk en indien een hond loopt en geen spanning voelt zal hij er zo in lopen, hop die auto in.
klaar, braaaf hondje, koekje, aaitje, eten weet ik veel wat en hop er weer uit,
nog een keertje en nog een keer, tot dat je merkt dat de angst er wel af is en dan klaar.
de volgende keer doe je weer t zelfde en rij je gewoon weg, zolang je zelf maar laat voelen dat t de normaalste zaak van de wereld is zal je hond zich vrij snel overgeven.
Please lieve mensen, doe alsjeblieft niet of de wereld vergaat als je een hond een duwtje in de juiste richting geeft. Ik weet niet wie het zou doen, maar ik ga geen weken achtereen met een koekje voor zn neus zitten paaien bij een hond bij wie het toch niet aankomt omdat hij zich afsluit.. alleen iemand met teveel tijd zal er zolang voor gaan zitten, een ander zet gewoon die hond in de auto.
Laten we niet zo moeilijk doen en niet doen alsof t om één of andere porseleinen poppetje gaat.
het blijft gewoon een volgdier wat zijn leider zal volgen indien de leider hem ook daadwerkelijk stuurt (en niet paait)

ik zal wel een beetje van de oude stempel zijn maar als ik ergens knetter gek van word is het van mensen wie hun hond als, baby, geliefde, kindje, popje, alles behalve hond zien.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:59

F_Orumster schreef:
En als jij alvast op jouw stoel gaat zitten, zijn deur open en hem uitnodigt? Als ie erbij komt uitgebreid belonen en proberen zijn deur dicht te doen.

Hoeft hij niet alleen die enge ruimte in.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:21

Ook dat was dus al geprobeert ;). Althans, ik in de laadklep, honden er al in, honden er al uit.

Newmom, even kalm. Hij gaat nu dus met dwang de auto in. Bij hem werkt dit niet, aangezien hij er enkel MEER van gaat grommer en angstiger word. Graag niet gelijk veroordelen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:33

ik ben heel kalm en veroordeel niemand, in tegendeel, iedereen doet het op zn eigen manier.
Het probleem van de hond ligt alleen vaker bij de baas als bij de hond zelf.
En er zijn honderen soorten dwang.
Wat misschien beter omschrijft wat ik bedoel is hem geen keus geven als vooruit te gaan.
Met dwang wat jij nu bedoeld waardoor hij gaat grommen, is dat je hem optilt en erin zet.. dat is wat anders als hem het zelf laten doen maar geen keus geven.
Na ach, dit is even moeilijk als welk probleem ook en niet op papier uit te leggen.
Er komen zoveel kleine details bij kijken.

Ik zou zeggen, gebruik dat tuig wat ik hierboven aangaf en probeer t op je eigen manier.

Waar ik wel bij blijf is dat gezemel over koekjes voor de neus ed gewoon niet werken bij een hond wie stagneert. Soms moeten we even de circel doorbreken door iets anders dan anders te doen.
alles als je maar eerlijk bent tov de hond.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:39

Dat de koekjes niet werken gaf ik zelf ook al aan. M'n andere 2 honden zijn ook herplaatser die compleet gestoord waren, ik weet dondersgoed waar ik het over heb.

Tillen is misschien niet het juiste woord, dan gaat hij helemaal over de rooie. Ik til zijn voorpoten in de achterkant van de bus, en duw hem er vervolgens van achter in. Wel met een hand achter zijn oren, ter zelfbescherming.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:05

maar wat wil je nu dan? horen dat het lastig is dat ze bijt?
ik zeg niet dat je niet weet wat je doet, ik geef je alleen tips.

Ik blijf erbij dat de beste methode is gewoon een tuigje, hond een beetje meehelpen (zonder gevaar om gebeten te worden) en hop zo die auto in. Daar went ie echt wel aan en straks gaat t steeds beter omdat jullie naar stal gaan en dat vind ie leuk zoals je zegt.
Hoe zieliger en moeilijker je het gaat maken , hoe moeilijker t word.