Bloedluis bij kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Re: Bloedluis bij kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:34

aaah kijk dat is makkelijk!!
Hopen dat die beesten snel weg zijn!! (de bloedluis dan hé :+ )

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:17

Heb het niet helemaal doorgelezen, dus als ik kom met tips die al dubbel zijn gegeven excuus:
Wij begonnen ook met de 404 spray (had je al) op de kip zelf, Halamid-D om het hok goed mee schoon te schrobben (verkrijgbaar bij de Welkoop, hielp bij ons goed) en alle kiertjes e.d. weghalen.
In eerste instantie leek het weg te zijn! Daarna kwam het echter weer in alle hevigheid terug, bij een broedse hen die op een nest zat. Zij is er toen ook vanaf gelopen.

Bij ons heeft het heel lang geduurd en hebben de bovenstaande dingen steeds een winter geholpen, maar kwamen die krengen weer terug in de zomer. Ik heb toen het hok (= box met veel hout, icm houten balken = perfect voor luis.. GRR) weer met Halamid-D uitgeschrobt, heb het hele hok een nieuwe kleur gegeven met witte latex. Alle kieren dichtsmeren, geeft veel licht en ze schijnen er niet van te houden. De kippen zijn toen ingespoten met U-3 spray. Normaal voor duiven, maar werkt op de kippen ook prachtig! Voor de krieltjes (<300 gram) 1 spuitje en de grote kippen (2,5 kg) kregen 2 á 3 spuitjes op het verenkleed.
Daarnaast ook nog op internet gelezen dat luizen een hekel hebben aan varens. De kippen kregen dus naast een nieuw wit interieur ook 2 prachtige planten in het hok. En toen _/-\o_ was het over
*klopt het nu heel hard af*
We controleren de kippen nog regelmatig, we hebben niet weer zin in zo'n vreselijke invasie die 3 jaar lang (!!) met intervallen heeft geduurd. Wat háát ik die kleine kriebelaars toch :o Ik zag het al niet meer zitten, vooral niet toen een DA zei "het enige wat écht goed helpt is de 'lichterlaaie therapie' ;) "..

We gebruiken nu nog een wekelijkse spray witte voor op de stokken ter preventie, van de welkoop. Weet nu even niet hoe het heet. Beter voorkomen dan genezen!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:04

was dat een bepaald soort varen? of geldt dat voor alles varens?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:05

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:56

pff nou de hele ochtend bezig geweest...

Eerst het hele hok leeg gehaald. Alles goed uitgeveegd.
Daarna flink geschrobt met Chloor, om al het vuil te verwijderen.
Daarna met halamid.
En daarna met fenecto.

Zometeen het hokje weer inrichten. Laat de kippen vandaag even buiten lopen, zodat alles goed kan drogen.
En vanavond de kippen er weer in, de die insprayen met 404 spray.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:27

Poepoe, wat een werk heb je eraan hè? Ik weet niet wat de fenecto doet, maar controleer over een paar dagen of je niet alweer de nieuwe generatie ziet lopen in het hok, die je misschien niet hebt kunnen bereiken met de schoonmaakmiddelen. Voor je het weet zitten je kippen weer verder onder en kun je weer van voor af aan beginnen.
Die halamid is flink op je neus hè?
Succes!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 23:12

Halamid is bende. het sloeg echt op mijn ogen, neus en keel. Ik had tranende ogen.
Nu had ik de dosis ook wat verhoogd, ipv wat het moet zijn :=

Toen ik die halamid spoot, kwamen de bloedluizen uit alle naden en kieren gekropen :r

Finecto is een middel wat veilig is in gebruik. Dus geen chemische bende. Het werkt een maand lang. En als je het in het hok spuit, en het is gedroogd dan lijkt het wit kalk achtig. Dus die beesten kruipen er doorheen en stikken. Alles geeft nu ook wit af in het hok :=
Je kan de poten van de kippen er ook mee in spuiten. En je kan het zelfs gebruiken als de kippen nog in het hok zitten. Maar ik heb alles er uit gehaald.

Als je het de eerste keer gebruikt bij een besmetting moet je het hok reinigen. En je kan het het beste dan na 2 weken weer herhalen. Maar dan hoef jet hok niet meer te reinigen.

Tabor_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:17

Wat ik een keer hoorde van een kinderboerderij (zelf niet getest):

Is warme stoom. Zelfde effect met uitbranden, maar dat is niet handig met een houten hok.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 23:19

Zag al een bosje tabakstakken liggen op het werk. (verkopen we aan duiven houders) Ga daar morgen de binnenkant van het hok mee versieren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:23

Ah, klinkt alsof dat witte spul ook datgene is wat wij nu preventief spuiten op de stokken. Daarbij mogen de kippen inderdaad in het hok blijven (heb alleen nooit op etiket gekeken, m'n vaders werkje nu).

Vies die Halamid inderdaad, niet alleen vervelend voor jezelf, die luizen kruipen dan ook weg! Echt goor om die wolken te zien bewegen uit de kieren ja. Bluh. Nou, hopen dat al je werk niet voor niets is geweest!!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 23:26

Nou ben vanaf 10 uur 's ochtends tot 15 uur aan het schrobben geweest op een hokje van 3m2 :=

Ik spuit het voor de zekerheid over 2 weken nog een keer in.

Weet iemand trouwens of je nog aan witkalk kan komen? Vroeger maakte mijn oma daar het kippenhok vanbinnen mee wit. En dat schijnt goed te werken. Als ik het niet meer kan krijgen dan ga ik het hokje wit latexen van binnen.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:33

Je kunt ook ectospray gebruiken.
Dat is zowel voor het hok als de dieren.
Het is verkrijgbaar bij de DA.

Wij hebben er goede ervaringen mee.

Succes.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:51

De witkalk kun je wel kopen, bij ons in de buurt bij de verfwinkels. Bij ons kon je er niet aan komen via de praxis. Omdat een grote emmer van 10 L latex uiteindelijk goedkoper was, hebben we die genomen. Werkte ook goed, moest wel 2x om goed te dekken. Maargoed, dat ging om betonnen muren.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:20

Wij hebben elk jaar last van bloedluis. Ver-schrik-ke-lijk. We hebben ook echt ALLES geprobeerd. We hebben (destijds onbewust) een hok gekocht met ontzettend veel naden en kieren. Ze zitten overal, ook op mijn hoofd (gaan dan wel snel dood, maar toch een dag jeuk).

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:33

Aster_ schreef:
Wij hebben elk jaar last van bloedluis. Ver-schrik-ke-lijk. We hebben ook echt ALLES geprobeerd. We hebben (destijds onbewust) een hok gekocht met ontzettend veel naden en kieren. Ze zitten overal, ook op mijn hoofd (gaan dan wel snel dood, maar toch een dag jeuk).

Heb je mijn eerdere berichtje al gelezen. Zeker in een hok met veel kieren en naden, zijn Dutchy's ontzettend handig. Deze roofmijten jagen de bloedmijten uit die naden en kieren om ze vervolgens lekker op te peuzelen.
Je hebt zelf amper werk aan het bestrijden, geen gesop, gespuit of niks. Alleen het bakje met Dutchy's erin en die ruimen de bloedmijten voor je op. Ik zou er echt eens naar kijken, ideaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:37

Van de kippen zelf weet ik niet bijzonder veel,dat is niet mijn afdeling :+

Wij kochten een hok met bloedluis erin,die moest je witten met een (grond)verf dat de bloedluizen doodde,
ook naden en kieren dichten (Was bij ons hok dan niet zo),wat wij ook hebben gemerkt dat hygiëne een grote rol speelt. Vaak uitmesten,uitwerpselen niet te lang laten liggen e.d. (de oude eigenaar van het hok had er best wel een rotzooi in,wij houden hem zo netjes mogelijk,en nog geen last gehad van bloedluis of dergelijke.

Uitbranden hebben wij nog nooit gedaan,vonden we te gevaarlijk met het houten hok (in het opbergschuurtje die er aan vastzit staat ook benzine := )
De kippen behandelen wij ook nooit.

O,wat ik me nu nog bedenk,toen we het hok kochten zat het vol met isolatie,dat hebben wij er voor het grootste deel afgehaald,wij vonden het onzin een kippenhok compleet te isoleren,in die panelen zat ook behoorlijk wat bloedluis ;)