honden-vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: honden-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:39

Maar als je van te voren weet dat je hond niet onder apel staat, dan moet je hem dus ook niet los laten!
Ik weet van mijn teckel dat ie af en toe oost indisch doof is, dus ik laat hem alleen los als ik weet dat er niet of nauwelijks honden in de buurt zijn.
Niet omdat hij bijt of iets dergelijks maar omdat hij te graag speelt met andere honden :)

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:51

Ja, en daarom laat ik mijn hond los, omdat hij graag speelt met andere honden :) inderdaad in een losloopgebied, en anders soms ook ilegaal, maar dan ook op een overzichtelijke plek waar ik hem op tijd kan terug roepen. Hij luistert 9 van de 10 keer, (tot nu toe 1 keer gehad dat we hem achterna moesten omdat hij echt niet kwam, en dat was door een teefje, misschien dat zij net loops zou worden, of geweest was) en ik ben blij met die 9 keer, niet blij met de 10e. Maar door hem die 9 keer te kunnen belonen, gaat hij het straks 10 van de 10 keer doen.
En het blijft altijd lastig, want je zult net zien dat je altijd rekening houdt met anderen, en het dan die ene keer net mis gaat...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:28

ivy_power89 schreef:
Toevallig heb ik een maand of 2 geleden navraag gedaan over het feit van losloop gebieden en hun regels,
Nadat ik een aantal keren confrontaties had met honden en hun eigenaren, terwijl ik met mijn paard op het ruiterpad reed. honden die beten, blaffen, grommen en niet luisteren naar hun baasjes....

Ik kreeg als antwoord, dat honden alleen los mogen lopen in losloopgebieden mits zij onder APEL staan.
Zo niet, mag je hond dus niet los.... En ik vind dat maar goed ook. los loop gebieden zijn dus niet om je hond te leren los te lopen....

Ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk moeten honden niet grommen, bijten en blaffen, dat is waar.
Maar ik heb twee jonge honden van een half jaar die ik dus wel los laat omdat ze moeten leren om los te lopen en te luisteren.
Ik ga met beide honden naar de cursus, oefen elke dag maar ze zullen het toch ook in een andere omgeving (lees: met andere loslopende honden) moeten leren. ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:31

Voordat ik dit mee maakte met honden had ik diezelfde gedachte, maar ik heb nu meerdere aanvaringen gehad met honden, die niet als prettig werden ervaren. een heeft ook daadwerkelijk in het been van mijn paard gebeten......
Ik heb zelf ook een hond en weet dat honden soms oostindisch doof zijn, en er is een verschil tussen niet luisteren en NIET luisteren ;)
Ik weet van mijn hond dat hij gegarandeerd naar een andere hond toe gaat, hoe erg ik ook op mijn kop ga staan, sta te springen, de lekkerste koekjes heb noem het maar op.
Ik vermijd dus plaatsen met veel honden, of kom op momenten dat het rustig is. zoniet, dan gaat ie aan de lijn, ik wil andere niet storen met het gedrag van mijn hond, en daar doel ik dus op :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:00

Ik denk dat wij hetzelfde bedoelen, ivy. ;)
Mijn herdershond (10 jaar) is ook niet te vertrouwen met andere honden, en die loopt dus ook nooit los. Ook niet als het rustig is, ik wil gewoon niet het risico lopen dat er toch ineens een hond/paard of loslopend wild voorbijkomt.
Maar de jonge honden zijn gelukkig alleen maar speels. Ik roep ze uiteraard gelijk terug als ik een hond al in de verte zie, maar soms zijn ze dus ook oostindisch doof en rennen er helaas wel naar toe. En dat probeer ik ze dus af te leren... Maar ja, opvoeden is een proces van grenzen opzoeken, als ik ze altijd aan de lijn zou houden zouden ze het nooit leren, en ik zou het jammer vinden om straks altijd 3 honden aan de riem te moeten houden. (terwijl we aan de rand van een groot bos wonen). :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:35

Mijn hond valse hond liep alleen los op plaatsen waar ik zoveel overzicht had dat ik niet verrast kon worden door een plotseling andere hond (dus in de polders en over de dijken).
Plaatsen waar veel andere honden komen daar kwam ik niet (dus het bos e.d. kende hij niet) ook niet als het aangelijnd gebied was (ben zelf ook zo iemand die net al de 100% andere mensen in het bos in de buurt de honden los doen i.p.v. vast zoals moet).
Mocht er een hond op hem afkomen dan hengelde ik hem de lucht in (boxer 40 kg) zodat hij niets kon doen. Viel die hond aan tja dan liet ik de riem vieren puur omdat hij dan niet alleen schade had en ook nog eens half stikte. Bovendien een gehengelde hond pakken ze snel op zijn buik en daar wil ik echt geen andere honden in hebben. 1x gehad toen een hond uit een tuin kwam over 2 meter omheining bovenop mijn hond. schrok me rot en heb toen de riem maar los gelaten en gelijk aangebeld bij die mensen en hun buren en geschreeuwd. In mijn eentje kon ik niets en dan kan hij zich beter verweren dan alleen kapot gebeten worden.

Muilkorven zou ik nooit doen. Mocht een andere hond dan op de mijne klappen dan kan hij zich niet verdedigen. Immers hij viel geen andere hodnen aan want daar hield ik rekening mee. Op tijd aanlijnen was het motto. Eerder 1 km teveel dan te weinig.
Dus zijn verdediging voor als het nodig was wilde ik niet afpakken.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:51

Ik vind het zo vreemd, als die agressieve honden verhalen eigenlijk... ben hier nog geen hond tegen gekomen die onterecht door ging met bijten... wel een hap en grom, maar wat wil je als er een uber blije jonge golden bovenop je springt... aan mijn hond om hem dan de benen te nemen en respect te hebben voor die ander, en dat gaat altijd eigenlijk gewoon goed...
hier in de buurt loopt ook een hond los met muilkorf. voor die hond wel erg fijn, dat is een angst bijter, en op deze manier kan hij wel los op een plek waar je haast nooit een andere hond tegen komt (ik loop er elke dag en kom er misschien 1 of 2 keer in de week een andere hond tegen) voor het geval er een andere hond komt, heeft ie die muilkorf. Maar zo kan hij wel lekker elke dag los.

Ach, wat al die regeltjes betreft is het toch leven en laten leven, en niet altijd uit gaan van het slechte in de andere mens. Misschien eens vaker een praatje maken onderling, met de mensen die je regelmatig tegen komt :)

Waar het topic eigenlijk over gaat, ik denk dat dit een rechtzaak zou worden, in principe zijn beiden fout, de een omdat die zijn hond schade maakt, en de ander omdat die zijn hond los loopt waar het niet mag.