Onze belgische haas is mama geworden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:29

Nog geen foto's van de kleintjes, dat doe ik vanavond even omdat ik ze nu even wat rust wilde geven.
Maar wel deze leuke foto's van mama, ze is duidelijk slanker aan het worden dus moet haar goed voeren.
Merk goed dat die kleintjes veel van haar vergen, ze eet en drinkt echt een stuk meer.
Verder vind ze echt alles goed, vroeger wilde ze nog wel eens duidelijk laten merken als ze met rust gelaten wilde worden.
Dan ''gromde'' ze en krabte met haar voorpoten. Dat doet ze helemaal niet, zelfs niet tegen Wacky :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geryon

Re: Onze belgische haas is mama geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:34

Een paard bij het konijnenhok? Haha! Leuke foto's en mama is echt een mooi konijn!

Let je er alleen op dat haar echt niet teveel stoort (ookal laat ze het niet merken)? Dan kunnen ze namelijk de jongen gaan verstoten. Heel goed om te geven is witlof nu, dat is goed voor de melkproductie.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:41

Witlof werkt dat echt goed ja? En maakt het uit dat ze dat nog nooit eerder heeft gegeten?
Dan zal ik het zometeen nog even halen, ze moet wel goed eten natuurlijk en 9 kleintjes is niet niks.

Ik kom er 2 keer per dag, gisteren ben ik er maar 1 keer geweest.
Konijnenhok staat bij het paard in de paddock, als de konijnen zometeen oud genoeg zijn om ze te verhuizen komen ze weer naar huis, dan hebben ze de hele achtertuin tot hun beschikking.
Door de verbouwing konden ze daar nog niet terecht.
Ga volgend weekend alles weer konijn proef maken.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:42

Gefeliciteerd met je konijntjes :D!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:49

Wat een prachtig konijn! Veel geluk ermee!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:53

Ik weet niet helemaal of het goed werkt, maar mijn konijnen die allemaal nestjes kregen terwijl zij nog niet helemaal gezond waren (had ze overgenomen van iemand die ze verwaarloosde en 2 rammen bij 6 voedsters had..) voerde ik ook witlof en ik denk dat het wel geholpen heeft. Op internet zie je vaak staan dat het helpt. Als ze het nog nooit heeft gehad kan je gewoon het beste per dag steeds iets meer geven. Vandaag de grootte van een postzegel en zo steeds verder opbouwen.

Fijn dat ze een hele achtertuin tot hun beschikking hebben dan! Bij welke leeftijd wil je ze verplaatsen? Ik zou het niet eerder doen dan dat ze vier weken oud zijn in ieder geval.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 12:01

Oke ga ik dat proberen, eerst een heel klein stukje witlof.
Verder krijgt ze ook gewoon gras bij, daar zit ook veel in.
Verhuizen is toch zoiezo pas na hemelvaart, met hemelvaart gaan we een paar dagen weg en dan kunnen de mensen van stal voor Wacky en de konijnen zorgen.
Voorlopig wil ik ze ook nog niet aan die stress blootstellen, ze zitten daar prima.
Daarna is het fijn als ze meer ruimte hebben, en dan kan ik ze echt wat meer andacht geven om ze goed tam te krijgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:04

Ah gefeliciteerd! Super leuk belgische hazen! Geef mij dr maar eentje :))

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 12:18

@ saskiafefie: Ik weet idd dat jij ze leuk vind haha, er blijven er nog genoeg over als ik er zelf 1 of 2 houd dus..... :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:15

wat een prachtige konijnen zeg!
Je kunt ook merriebrok voeren daar zit veel eiwit in wat erg goed is
Kreeg mijn voedster ook toen ze haar jongen had liggen :)

Verder maakt de voedster iedere x beetje bij beetje het nest open narmate de kleintjes groter worden
op dat moment kun je er ook aanzitten en ze oppakken.
En als je eraan gaat eerst mams even goed aaien vanwege de geur
ook laten ze het niet merken maar als er een vreemde geur is verstoten ze dat jong.

Heb het hier 1 x gehad dat mijn dochter aan een jong was gegaan met 1 vinger en dat was een snel duwtje
dat jong heeft de voedster dus het nest uit gegooid en is dus gestorven terwijl ik dat niet gezien heb.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:27

Ik ben net nog even wezen kijken,het lijkt wel of ze het nest steeds dieper maakt.
Vanmorgen heb ik niet gekeken, maar toen ik net kwam lag het helemaal onder het hooi. Was even bang dat ze het nest begraven had en dat er iets niet goed was. :?
Gelukkig leven ze nog en ze lagen er dus lekker warmpjes bij.
Nu vraag ik me wel af hoe ze dat dus doet met zogen?Haalt ze dan eerst alles een beetje weg en stopt ze ze daarna gewoon weer in? Het lijkt me zo verstikkend, zo dik ingepakt.
Of zou ze het doen omdat het wat koud is buiten?

Gisteren nog wel naar de winkel geweest, maar de witlof vergeten. :oo
Merrie brok heb ik niet in huis (ga geen zak kopen alleen voor het konijn). :+
Maar denk dat ze wel voldoende krijgt, ze krijgt: gras en onbeperkt hooi, gewone konijnen bix, appel en droog volkorenbrood.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:07

Ze kan het doen doordat ze het gevoel heeft dat de jongen teveel gestoord/bedreigt worden. Of als het kouder word doet ze er ook meer op. Met zogen haalt ze het weg en legt het er daarna weer netjes op. :)

Als je het niet vertrouwd, morgen gewoon even checken op bolle buikjes. Dan ben je er zeker van dat ze goed verzorgt worden. Maar ik zou echt niet 2x per dag gaan kijken, 1x in de 2 dagen is al genoeg.. Jongen hebben echt rust nodig en elke keer als jij gaat kijken en zij dus dingen horen maken ze zich druk omdat ze denken dat de melkboer eraan komt :P

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:52

Geryon schreef:
Ze kan het doen doordat ze het gevoel heeft dat de jongen teveel gestoord/bedreigt worden. Of als het kouder word doet ze er ook meer op. Met zogen haalt ze het weg en legt het er daarna weer netjes op. :)

Als je het niet vertrouwd, morgen gewoon even checken op bolle buikjes. Dan ben je er zeker van dat ze goed verzorgt worden. Maar ik zou echt niet 2x per dag gaan kijken, 1x in de 2 dagen is al genoeg.. Jongen hebben echt rust nodig en elke keer als jij gaat kijken en zij dus dingen horen maken ze zich druk omdat ze denken dat de melkboer eraan komt :P

Ik moet toch echt het hok in om te voeren, dat doe ik 1 of 2 keer per dag.
Als ik onderin voer kan het nat regenen.
Zoals in mijn filmpje, dat ik bij de kleintjes kijk zeg maar heb ik zaterdag avond gedaan en net even omdat het er zo ingepakt uitzag.
Verder laat ik ze volkomen met rust.

Moeder vraagt echt mijn aandacht. Vanmorgen heb ik snel het paard gevoerd en door het raampje gekeken of ze nog voer had.
Daarna wilde ik weggaan, rodger ging recht tegen het gaas aan staan en begon te krabben. Echt zo van, he je vergeet mij toch niet?!
Heb haar even geaait en ben toen weggegaan. Ze is sinds haar zwangerschap echt enorm veranderd en wil continu aandacht. Dit terwijl ze eerst echt op zichzelf was, en best nijdig kon doen als ik haar ''stoorde'' om te aaien ofzo.

Blij te horen dat ze het weghaald om te zogen, had echt zoiets, hoe kunnen die kleintjes er nu nog bij?
Is ze blijkbaar een goede moeder haha, het is de laatste 2 dagen echt een stuk kouder en meer wind.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:53

Ts, wij hebben onlangs ook een belgische haas cadeau gekregen. Nu lees ik net dat je ze erg tam kunt maken, maar die van ons is erg schrikachtig en die kan je heel moeilijk aanraken. Hoe kunnen we het het best aanpakken om haar tammer te krijgen?
Er werd ons verteld door de kweker dat dit soort konijnen (hij noemde het een haaskonijn) niet zou graven, klopt dit?
En hoe groot wordt zo een konijn ongeveer? Die van ons is nog redelijk jong.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:12

@ pingu: Heel veel tijd en aandacht instoppen, maar hem niet dwingen.
Is het een ram of een voedster? Rammen zijn meestal iets makkelijker als voedsters.
het beste is om er een konijn bij te nemen, alsdat konijn al tam is kan jou andere konijn daar misschien van leren of zien dat jij eigenlijk helemaal niet eng bent. Zoiezo is het zielig om een konijn alleen te houden.
Over het niet graven, dat is onzin. Onze konijne gravenmaar zo een hele tunnel van ikdenk wel 30 tot 50 cm diep,bij ons is dat niet erg omdat onze hele tuin ingebouwd is met muren (met fundering).
Kwa grote vind ik moeilijk te zeggen (heb ze nooit gemeten) maar het is een vrij groot konijn!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 09:08

Verdori, kom net bij Rodger vandaan.
Ze heeft uit 1 neusgat witte uitvloeing, niet taai of geel en haar ogen zijn ook gewoon schoon.
Heb net al de dierenarts gebelt, zij zegt: nog even afwachten en neusje schoonmaken met afgekoeld gekookt water.
Ik hoop echt dat ze snel opknapt en dat het niet erger wordt.
Weet iemand hier of je een zogend konijn AB kan geven, dat wist de DA ass. niet zo.
En wie heeft er eventueel andere nuttige tips?

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:53

WWisecracker schreef:
@ pingu: Heel veel tijd en aandacht instoppen, maar hem niet dwingen.
Is het een ram of een voedster? Rammen zijn meestal iets makkelijker als voedsters.
het beste is om er een konijn bij te nemen, alsdat konijn al tam is kan jou andere konijn daar misschien van leren of zien dat jij eigenlijk helemaal niet eng bent. Zoiezo is het zielig om een konijn alleen te houden.
Over het niet graven, dat is onzin. Onze konijne gravenmaar zo een hele tunnel van ikdenk wel 30 tot 50 cm diep,bij ons is dat niet erg omdat onze hele tuin ingebouwd is met muren (met fundering).
Kwa grote vind ik moeilijk te zeggen (heb ze nooit gemeten) maar het is een vrij groot konijn!

Het konijn is een voedster en ze zit bij een andere voedster. We hadden eerst twee konijnen, 1 ervan heeft zich vorig jaar verwond en hierbij hebben we een pootje moeten laten afzetten. Enkele dagen later is het andere konijn dood teruggevonden, waarschijnlijk door de draad getrokken en gedood.
Dit is allemaal net voor de winter gebeurd en tegen de tijd dat het konijn met de 3 pootjes terug hersteld was, was het volop winter en vond ik het niet verantwoord om het beest nog buiten te zetten, ze heeft geen dikke vacht kunnen ontwikkelen.
Onze driepoot heeft de hele winter binnen gezeten en is nu terug naar buiten gebracht, samen met de belgische haas.
Het driepotig konijn is ook niet erg tam, en is ook nooit tam geweest. Ze komt wel snuffelen aan je als je in het ren staat, maar van zodra je je bukt om ze aan te halen, huppelt ze weg. Niet echt van het schrikken, maar ze wil zelf beslissen wanneer ze contact met je heeft en wanneer niet. De belgische haas doet net hetzelfde. Vandaar dat ik vrees dat we ze nooit echt tam gaan krijgen. Op zich heb ik hier geen probleem mee, de konijnen moeten zich op hun gemak voelen, maar het zou handig zijn als we ze konden optillen voor als we ermee naar de dierenarts zouden moeten gaan.
De grootte van het konijn is geen probleem, hoe groter hoe liever! Waarschijnlijk gaat er ooit een Vlaamse reus of een franse hangoor komen nadat we verhuisd zijn, hiermee wordt ook rekening gehouden als we het ren maken. Ik vroeg me gewoon even af hoe groot ze uiteindelijk zou worden.
Wat betreft het graven: ik kan mijn pa dus vertellen dat de kweker hem wat op de mouw heeft gespeld! ;) Ook het graven is niet erg, in de nieuwe ren worden er voldoende mogelijkheden voorzien zodat de nijnen kunnen graven en evengoed niet kunnen ontsnappen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:05

Wat een geweldige hupsels zeg, prachtig die belgische hazen!
Betreft het verstoten, een tam moederdier verstoot niet zomaar de jongen. Voorheen toen ik met konijnen fokte woog ik bij grote nesten zelfs dagelijks de jongen en nog nooit is een konijntje verstoten. Wel is aan de tepel blijven hangen en dan buiten het nest gekomen en overleden door onderkoeling.. dat is vaker voorkomend.
Nu heb ik konijnen in de opvang en die komen ook wel is zwanger binnen en die zitten er dus nooit langer dan een maand en ook die jongen worden gewoon goed bekeken en gewogen. Punt is namelijk dat mogelijk dode jongen in het nest en zeker bij een dergelijk groot nest onderop liggen weg te rotten met maden.
En vraag het maar is straks aan de fokkers in de vereniging, ik verwacht dat zo goed als bijna allen de jongen gewoon controleren er is 1 uitpakken en weer terugleggen. Of nog sterker, er zijn diverse fokkers van tekeningrassen zoals lotharingers en hollanders die direct de eerste dag de slecht getekende jongen eruit gooien en dan moet je ook echt in het nest.
Al met al kan je gewoon rustig goed controleren, ik telde zelf 1 maal daags alle jongen sowieso.. zo heb ik diverse konijntjes van de onderkoeling kunnen redden.

Echte verstoting bijt een konijn het jong dood, dit doen ze wel eens bij te zwakke kleine jongen.
Overigens zou ik sowieso geen merriebrok geven. Meer brok dan normaliter is goed, zorg ook dat de voeding juist niet te eiwitrijk is, want als de jongen er van mee gaan eten ligt dit veel te zwaar op de darmen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:02

@ Faniek, dank je wel voor de duidelijke uitleg!

Vanmiddag nog even terug geweest om Rodger haar neus schoon te maken, gelukkig had ze geen vieze neus meer. Hopelijk heeft ze er morgen ochtend ook geen last meer van.

Hier even een kort filmpje van 1 van de jongen (jee wat een druktemakers zeg) :')
[video] http://youtu.be/eyZf3UUM_CQ [video] (dit is de eerste keer dat ik er echt een uit het nest heb gehaald)
Echt hele bolle buikjes vind ik ze niet hebben, maar ze komen heel levendig over iig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:02

Ze zien er inderdaad nog niet heel doorvoed uit dus hou ze goed in de gaten dat er niet 1 heel erg terug gaat lopen dat zie je vaak bij een groot nest. Piepen ze ook? Meestal worden ze sowieso heel druk als je erbij komt, want dan denken ze daar komt mams vandaar ook max. 1 keer per dag kijken tenzij er dus problemen zijn zoals vermagerde jongen, omdat jij een groot nest heb vond ik het wel belangrijk dat ik de uitleg gaf.
In mijn uitleg moest ik trouwens nog wel toevoegen dat het met rust laten voor de jongen verder heel belangrijk is en wel zo min mogelijk verder mee te doen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:28

@ Faniek: Ze piepen niet echt volgens mij, soms hoor je ze wel maar niet echt dat ze hard piepen ofzo.
ze zijn ze wel heel levendig en ze hebben een goed warm nestje.
Ik heb Rodger vandaag voor het eerst een klein stukje witlof gegeven en ook nog een wortel.

Zou het een idee zijn om ze te wegen? Om te kijken of ze een beetje op schema zitten?!
Weet hier iemand hoeveel gram ze ongeveer zouden moeten zijn?
Ze zijn afgelopen vrijdag geboren.
En waar zou ik eventuele bijvoeding kunnen kopen, mocht dat nodig zijn?

Ik zal ook even naar die fokker in Best een mailtje doen of hij het weet en wat hij er van vind.

Ook heb ik geprobeerd om bij het konijnen forum in te loggen, maar dat lukt niet meer geen idee waarom want inloggegevens heb ik bewaard.
Nieuwe aanmaken lukt niet omdat mijn emailadres al gebruikt is.
Anders kon ik daar mijn vraag neerzetten.

Heel veel vragen maar wil natuurlijk het beste voor moeder en jongen, lijkt me ook niet dat ik met nest en al naar de dierensarts kan...
Dus als iemand tips heeft?....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:25

Ik weet niet hoeveel wortel je hebt gegeven, maar wortels bevat veel suiker, beter is meer witlof dan wortel dat is gezonder.
Ik zou ze nog niet wegen, je kan ze ook met deze kleuren natuurlijk moeilijk uit elkaar houden, maar geef het even de tijd.
Bijvoeding kan je via konijnenbelangen.nl bestellen mocht het nodig zijn.
Ik keek zelf de jongen 's ochtends altijd na, omdat ze meestal 's avonds laat en 's ochtends vroeg gevoed worden later hebben ze dan alweer een dunner buikje op de dag.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:33

Wortel, heb ik 2 stukjes (voorverpakt die kleine worteltjes zeg maar).
Witlof maar een heel klein beetje omdat ze dit nooit eerder had gehad.

Dank je wel voor de tips iig.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 21:48

Konijntjes zijn nu bijna 7 dagen oud.
Moeders laat het nestje al wat meer open.
De kleintjes komen zelfs al een beetje uit het nestje gesprongen, en het lijkt zelfs of de oogjes al iets open gaan :wow:

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:23

Fijn dat het goed met ze gaat!

Even over het bijvoeden. Dat kan je beter niet doen. Zulke jonge konijntjes kunnen twee soorten melk niet aan en daar kunnen ze aan dood gaan.. Dus of moedermelk, of bijvoeden.. Dan loop je geen 'risico'. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar het is niet zo goed voor ze.

Zolans ze geen dunne buikjes hebben hoef je echt niet bij te voeden. Ook hoef je niet te wegen zolang ze volle buikjes hebben.

Ik zou maar niet bij bunnebunch.nl inloggen want dan word je topic gelijk gesloten omdat bb tegen nestjes is terwijl je geen fokker bent. En waarom, daar zijn erg goeie redenen voor..