WWisecracker schreef:@ pingu: Heel veel tijd en aandacht instoppen, maar hem niet dwingen.
Is het een ram of een voedster? Rammen zijn meestal iets makkelijker als voedsters.
het beste is om er een konijn bij te nemen, alsdat konijn al tam is kan jou andere konijn daar misschien van leren of zien dat jij eigenlijk helemaal niet eng bent. Zoiezo is het zielig om een konijn alleen te houden.
Over het niet graven, dat is onzin. Onze konijne gravenmaar zo een hele tunnel van ikdenk wel 30 tot 50 cm diep,bij ons is dat niet erg omdat onze hele tuin ingebouwd is met muren (met fundering).
Kwa grote vind ik moeilijk te zeggen (heb ze nooit gemeten) maar het is een vrij groot konijn!
Het konijn is een voedster en ze zit bij een andere voedster. We hadden eerst twee konijnen, 1 ervan heeft zich vorig jaar verwond en hierbij hebben we een pootje moeten laten afzetten. Enkele dagen later is het andere konijn dood teruggevonden, waarschijnlijk door de draad getrokken en gedood.
Dit is allemaal net voor de winter gebeurd en tegen de tijd dat het konijn met de 3 pootjes terug hersteld was, was het volop winter en vond ik het niet verantwoord om het beest nog buiten te zetten, ze heeft geen dikke vacht kunnen ontwikkelen.
Onze driepoot heeft de hele winter binnen gezeten en is nu terug naar buiten gebracht, samen met de belgische haas.
Het driepotig konijn is ook niet erg tam, en is ook nooit tam geweest. Ze komt wel snuffelen aan je als je in het ren staat, maar van zodra je je bukt om ze aan te halen, huppelt ze weg. Niet echt van het schrikken, maar ze wil zelf beslissen wanneer ze contact met je heeft en wanneer niet. De belgische haas doet net hetzelfde. Vandaar dat ik vrees dat we ze nooit echt tam gaan krijgen. Op zich heb ik hier geen probleem mee, de konijnen moeten zich op hun gemak voelen, maar het zou handig zijn als we ze konden optillen voor als we ermee naar de dierenarts zouden moeten gaan.
De grootte van het konijn is geen probleem, hoe groter hoe liever! Waarschijnlijk gaat er ooit een Vlaamse reus of een franse hangoor komen nadat we verhuisd zijn, hiermee wordt ook rekening gehouden als we het ren maken. Ik vroeg me gewoon even af hoe groot ze uiteindelijk zou worden.
Wat betreft het graven: ik kan mijn pa dus vertellen dat de kweker hem wat op de mouw heeft gespeld!
Ook het graven is niet erg, in de nieuwe ren worden er voldoende mogelijkheden voorzien zodat de nijnen kunnen graven en evengoed niet kunnen ontsnappen.