Ervaringen Franse Bulldog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:10

wij hebben ook een franse bulldog. en we hebben nergens problemen mee. ze is ook absoluut niet te dik (dan krijg je echt ademhalingsproblemen!!)
ze snurkt alleen als ze slaapt, verder heel energiek!!! ze past zich idd perfect aan, als je de hele dag thuis wilt hangen, blijft ze lekker bij je slapen. gaan we wandelen en mag ze spelen, dan wordt ze heel fanatiek!
ze zijn erg aanhankelijk, onze bull gaat overal bijna mee, naar de paarden, op de koets, op bezoek.
we zijn heel blij met haar, ze zijn zo leuk! het zijn echt clowntjes :+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:27

moi22 schreef:
Hoewel ik het op het oog hele grappige hondjes vind zou ik er nooit een kopen.

Veel mensen beseffen niet wat voor ellende ze in huis halen met n bull. Ze kunnen zichzelf niet voortplanten zonder hulp (wat voor mij al n teken is dat t geen gezonde honden zijn)
Het 'leuke' snurken van die hondjes is een teken van benauwdheid. Veel mensen vinden het scattig maar ik (als bijna dierenarts vind het de dierenmishandeling nabij komen) Als je wilt voelen hoe een bulletje ademt moet je maar een dagje door n rietje ademen ;).

Kortom er zijn zo veel leuke hondenrassen, kies er daarvan een uit. Laat je goed voorlichten over de problemen van het ras en hoe te voorkomen van deze problemen en je krijgt als het goed is en meezit een gezonde hond waar je jaren van kunt genieten.

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, maar dan ben ik toch wel even nieuwschierig, want mijn lngnose ambull snurkt nog 3 keer harder dan de FB kortneus die ik ken.. en is toch echt niet benauwd...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:49

magda_90 schreef:
Franse Bulldoggen worden gefokt op het brachycefale kenmerk. Dit houdt in dat je dus honden krijgt met een platte neus en kleine schdels, want dat is(/was?) de fokstandaard van dit ras. Doordat het ras door de eeuwen heen steeds kleiner gefokt is, werd de schedel dus ook steeds kleiner, maar de hersenen zijn niet kleiner te fokken. Dit heeft als gevolg dat de hersenpan niet genoeg ruimte bevat om de hersenen te plaatsen. Met als gevolg dat de hersen veel druk krijgen te verduren en dus hoofdpijnen (bij de king charles spaniel is dit ondertussen een vergevordert probleem).

Hartproblemen komen voor oa door de te korte neus, lange gehemelte en de in verhouding grote organen in een klein lichaam. Zie, alles staat in verbinding met elkaar, als het ene orgaan in verhouding niet in verhouding is met het andere orgaan, dan kunnen er problemen ontstaan en een daarvan zijn dus hartproblemen. Dit is wederom goed te zien bij alle kleine rassen die op het brachycefale gefokt worden.

Bovenstaande klachten vloeien dus uit het feit doordat het ras steeds kleiner moet, wat de organen dus niet goed aankunnen. Daarom is het zo belangrijk dat een goede fokker wordt gezocht die de hond weer groter, in goede verhoudingen, wil hebben.

[edit] Dit zijn punten waar erg goed om gedacht moet worden, ook dit ras is hiermee belast zolang de rasstandaard onveranderd blijft.

Dat van de King charles wist ik ja, maar dit betekent dus dat elk klein ras last heeft van een te kleine schedel?

gabyfedde schreef:
En ook bij donker gestroomde...
Ken heel weinig bullen, maar 2 ervan zijn donker èn doof. En dat is iets waar je in het nest niet snel achter komt.

Die kans is vele male kleiner dan bij de witte of bonte...... lijkt me dat een goede fokker daar wel op let en de fokker kan bij twijfel een bear test laten doen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:55

Mijn ervaring als paraveterinair op een doorverwijskliniek:

- ERG herniagevoelig, maar ook infarcten in de rug komen voor.
beide gevallen hebben vaak een onzekere prognose.
(Hoe vroeger je erij bent, hoe beter de prognose)

- Vaak ademhalingsproblemen.......hierin kan je echter wel een beetje selecteren.
kies niet een platte neus uit, maar juist een pupje met een neusje......dit is misschien niet de ideale rasstandaard maar wel een stuk gezonder.

Wèl vind ik persoonlijk een franse bull een erg plezierige hond (mits ze normaal kunnen ademen).
Het zijn inderdaad geen honden waar je kílometers mee moet gaan lopen en zeker niet met warm weer.
Maar wel erg lief en vrolijk.

magda_90

Re: Ervaringen Franse Bulldog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:54

@jis: alleen de kleine rassen die gefokt worden op het brachycefale. Dus kleine, korte en brede schedels. Die laten in min of meerdere mate klachten zien die duiden op een te kleine schedel.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:22

Volgens mij valt dat bij de franse bull nog wel mee in vergelijking met bijv de chihuahua..

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:32

Weet je wat me opvalt in deze discussie? Dat mensen het hebben over de kosten van de verzekering en de last die de eigenaar van al deze gezondheidsklachten heeft, maar dat nauwelijks wordt benoemd wat dat voor een hond moet betekenen.

Waarom zou je ervoor kiezen om een hond te kopen die hoogstwaarschijnlijk zijn hele leven benauwd is, die waarschijnlijk pijn zal lijden, óf door last van zijn ogen, óf door last van zijn rug, óf door last van zijn gebit, óf door een te krappe schedel. Als je weet dat deze klachten veel voorkomen bij een ras, is dat dan niet al meteen een reden om voor een andere hond te kiezen?(!) Hoe leuk en grappig je ze er ook uit vindt zien.

Ik persoonlijk vind het onbegrijpelijk dat je bewust voor een dergelijke hond kiest. Ik heb altijd gedacht dat mensen die voor dit ras kozen dat zonder deze kennis was 'overkomen'. Het zou mooi zijn als er minder mensen voor dergelijke hondenrassen zouden kiezen, dan zullen ze vanzelf de rasstandaard aan moeten passen, met dierenwelzijn als uitgangspunt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:36

TS: Ga lekker op het franse bullen forum kletsen over deze hondjes.. Hier op bokt is het zo te lezen alleen maar ellende :x

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:54

Liesje89 schreef:
TS: Ga lekker op het franse bullen forum kletsen over deze hondjes.. Hier op bokt is het zo te lezen alleen maar ellende :x

Herken je de gezondheidsklachten die hier genoemd worden dan niet?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:57

reina schreef:
Liesje89 schreef:

Ik persoonlijk zelf eigenlijk niet :+ Voor deze FB had ik ook 1, die is 14 jaar geworden en heeft nooit wat gehad.
Heb nu 1, dies 1,5 en die heeft behalve zijn cherry eye ook nog helemaal niks gehad! :) dat geknor heeft ie wel,
maar alleen in zijn slaap als die droomt :Y) heb ik dan toevallig mazzel? :P

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:02

Het is zeker niet gezegt dat, als je een FB neemt, je een benauwde hond hebt met oogproblemen die een hernia krijgt.
Tuurlijk niet, maar je moet wel beseffen dat er wel een veel hoger risico is.

Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor de Franse Bull....
De teckel, jack russel en beagle zijn ook berucht om de hernia's bijvoorbeeld.
Het is alleen wel iets om rekening mee te houden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:05

reina schreef:
Liesje89 schreef:

Dit ligt natuurlijk wel een beetje genuanceerder.
Niet elke fokker is schuldig aan Franse Bulldoggen met een scala aan gezondheidsproblemen.
Er zijn fokkers die ervoor kiezen om juist een langere snuit te fokken, grotere neusgaten en een minder gedrongen lijf.
Maar zij zijn ook ergens met een fokproduct uit de vorige generatie begonnen. Verbeteren kost tijd, het is zonde om een ras uit te laten sterven als je het gezonder kan maken.
Gelukkig is de hele platte snuit niet meer "in". Dit komt ook terug bij de keurmeesters op shows. De uitzendingen van de BBC heeft een boel stof doen opwaaien (gelukkig maar).
Het is alleen wel de kunst om de juiste fokker eruit te pikken. Welke fokker fokt er al jaren met langere snuiten? Welke fokker fokt al jaren minder gedrongen?
Ik kan TS alleen maar aanraden om stambomen uit te pluizen en niet naar kampioenstitels te kijken maar naar foto's van de ouderdieren, opa's, oma's en indien mogelijk verder terug.
Daaruit kan je al deels opmaken of de fokker gezondheid hoog in het vaandel heeft staan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:07

Ragebol1977 schreef:
Niet elke fokker is schuldig aan Franse Bulldoggen met een scala aan gezondheidsproblemen.
Er zijn fokkers die ervoor kiezen om juist een langere snuit te fokken, grotere neusgaten en een minder gedrongen lijf.Maar zij zijn ook ergens met een fokproduct uit de vorige generatie begonnen. Verbeteren kost tijd, het is zonde om een ras uit te laten sterven als je het gezonder kan maken.
Gelukkig is de hele platte snuit niet meer "in". Dit komt ook terug bij de keurmeesters op shows. De uitzendingen van de BBC heeft een boel stof doen opwaaien (gelukkig maar).
Het is alleen wel de kunst om de juiste fokker eruit te pikken. Welke fokker fokt er al jaren met langere snuiten? Welke fokker fokt al jaren minder gedrongen?
Ik kan TS alleen maar aanraden om stambomen uit te pluizen en niet naar kampioenstitels te kijken maar naar foto's van de ouderdieren, opa's, oma's en indien mogelijk verder terug.
Daaruit kan je al deels opmaken of de fokker gezondheid hoog in het vaandel heeft staan.

Juíst een lang lijf is wachten op een hernia.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:09

MirandaNH schreef:
reina schreef:
Ik persoonlijk zelf eigenlijk niet :+ Voor deze FB had ik ook 1, die is 14 jaar geworden en heeft nooit wat gehad.
Heb nu 1, dies 1,5 en die heeft behalve zijn cherry eye ook nog helemaal niks gehad! :) dat geknor heeft ie wel,
maar alleen in zijn slaap als die droomt :Y) heb ik dan toevallig mazzel? :P

Nou ik denk dat jouw norm anders is dan die van mij. Ik zou denken: Het klopt eigenlijk wel wat hier staat. Ik heb twee hondjes gehad en daarvan had er één last van zijn oog. Dat is toch 50%, best veel.Waar de hond onzichtbaar last van had neem je dan niet eens mee (jij hoort hem alleen snurken als hij droomt, maar dat zegt niet dat hij geen last heeft van benauwdheid).

@Ragebol1977: jij verwacht een hoop kennis en inzet van de consument. Ik vind dat er richtlijnen moeten zijn, om de honden en te consument te beschermen tegen het gebrek aan kennis. Ik scheer zeker niet alle fokkers en eigenaren over één kam, maar ik begrijp niet wat er ´zonde´ is aan een ongezond hondenras te laten uitsterven. Dat is namelijk natuurlijke selectie en voorkomt een hoop ellende...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:20

Paintlinger schreef:
Ragebol1977 schreef:
Er zijn fokkers die ervoor kiezen om juist een langere snuit te fokken, grotere neusgaten en een minder gedrongen lijf.Maar zij zijn ook ergens met een fokproduct uit de vorige generatie begonnen. Verbeteren kost tijd, het is zonde om een ras uit te laten sterven als je het gezonder kan maken.

Juíst een lang lijf is wachten op een hernia.

Ik doel op minder breed en meer in proportie. Je had ook even kunnen vragen wat ik bedoelde ipv meteen vervelende conclusies te trekken.
Enfin, ik laat het hierbij.
Edit: Het ras is niet altijd ongezond geweest. Dit is pas door de jaren heen erin gefokt, dus kan er ook weer uitgefokt worden.
En ja, als je een hond van pakhembeet 1000 tot 1500 euro gaat kopen dan verwacht ik wel van de consument dat deze goed beslagen ten ijs komt. Geloof me, zo moeilijk is dat niet.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:23

Vervelende conclusies??
Tis maar net hoe je het wil opvatten denk ik.....

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:28

@Ragebol1977: waarom zijn er dan nog zo ontzettend veel broodfokkers? Blijkbaar is de consument niet in staat om de juiste keuze te maken. De mensen die ik ken die slachtoffer zijn geworden van een ongezonde hond geven aan niet goed voorgelicht te zijn en te vertrouwen op de fokker (want dat is in hun ogen de expert en dierenliefhebber). Misschien zijn richtlijnen wel niet de oplossing, maar gaat het om het informeren van de consument dacht ik tot voor kort. Nu ik dit topic lees realiseer ik me dat er ook heel veel mensen zijn die op de hoogte zijn van de gezondheidsproblemen, maar die bagetaliseren en bekijken vanuit het eigenaarsperspectief en niet vanuit het perspectief van de hond. Dat verbaast me enorm. Vandaar mijn eerste reactie in dit topic.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:33

@ reina,
Ik weet niet of ik het nu verkeerd opvat. Maar ik ben bij de DA geweest, meerdere keren om te laten onderzoeken hoe zijn lichaam zit zeg maar. Volgens mijn DA heeft mijn FB dan ook een langere neus. Ach ik houd het erop dat ik gewoon geluk heb met mijn bullies! + ik weet zeker dat hij nergens last van heeft ;) komt eerder te vaak dan te weinig bij de DA (moet altijd alles zeker weten :') )

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:34

Ik weet niet of de TS op deze discussie zit te wachten.. ze vroeg om ervaringen met de Franse Bulldog, niet om een discussie over schedels en broodfokkers..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:36

Broodfokkers worden in stand gehouden door mensen die niet voor een stamboomhond willen gaan omdat ze dat te duur of onzin vinden.
Ik vind absoluut niet dat je de gezondheidsproblemen moet bagatiliseren, beslist niet, die zijn er wel degelijk.
Ik vind alleen wel, dat wanneer je beslist om voor dit ras te gaan, je de fokkers die het wel goed doen een kans moet geven om het ras te verbeteren. Zonder de consument kunnen de fokkers ook niet verbeteren.
De nieuwe generatie fokkers van dit ras, en ook andere rassen moeten de rotzooi van de vorige generaties opruimen.
Ik denk dat TS bij de rasvereniging wel een paar links van fokkers kan vinden en naar hun visie van de Franse Bulldog kan vragen.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:38

Liesje89 schreef:
Ik weet niet of de TS op deze discussie zit te wachten.. ze vroeg om ervaringen met de Franse Bulldog, niet om een discussie over schedels en broodfokkers..

Je hebt helemaal gelijk. Ik zal me op TS richten :)

@ TS: de gezondheidsproblemen bij de Franse Bul zijn in mijn ogen ernstiger dan bij de meeste andere hondenrassen. Voor elke rashond geldt natuurlijk dat je in een relatief kleine genenpool fokt en dat er dus meer kans is op erfelijke afwijkingen. In het geval van de bul geldt dat veel van de raskenmerken gepaard gaan met problemen. Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat je zo leuk vindt aan de Frans bul en aan de hand daarvan moet afwegen of de voordelen (voor jou) het opwegen tegen de nadelen (voor jou en voor de hond).

Succes met je beslissing! Ik wens je een leuke (en gezonde!) hond toe.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:41

ook hier een franse bullen liefhebber

wij hebben er een geweldig hondje aan (alleen bij de vorige eigenaren waarschijnlijk iets van trauma opgelopen).
Na dat we haar hebben laten helpen is het mis gegaan met haar huid, nu weer onder controle gelukkig
verder heeft ze weinig last van haar ademhaling.
Wanneer ze een piep balletje heeft dan wordt ze helemaal blij, een gezellige maar eigenwijs hondje
ook ik heb een tuigje voor haar, ze krijgt 's ochtends brokken van nutro (als ze die al wil eten) en 's avonds krijgt ze energique nr 4 speciaal voor huid en darmklachten.
Ook kan ze wel goed alleen zijn, ze ligt dan heerlijk te slapen (me ouders laten haar uit als we aan het werk zijn). die van ons is een goed sulletje en vindt alles wel best.

Kortom: zoek inderdaad een goeie fokker uit, maar zo''n beestje in huis verandert je hele leven positief

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 23:06

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben weer een stuk wijzer geworden wbt de gezondheid van de Franse bulldog. Jullie tips ga ik zeker gebruiken mochten we voor een FB gaan. Onze voorkeur ging zowieso al uit naar een bulletje die niet de extreme raskenmerken heeft. Als dat ook nog eens beter is voor de gezondheid van het hondje is dat helemaal mooi.