Een hond bij een 40urige werkweek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:15

bedankt Dana, maar zoals je lees in mijn openingspost is dat ik graag een border wil, maar realiseer dat dat gewoon niet gaat met 40 urig werkweek.
Het is idd ideaal als je zoveel thuis bent, bij het pup zijn. Dus misschien drm een hond uit het asiel of zo.

Jou bullmastiff kan dan de hele dag in de tuin lopen?
Vind ik wat een grote hond.

Een friese stabei, lijkt wel qua uiterlijk op een border, hoe zijn die dan, rustiger?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:16

Ik denk het ook hoor :j Als je maar goed kijkt naar je woon/werk situatie op het moment dat je echt een hond gaat zoeken. Dus alleen een pup als je genoeg thuis bent, of (2) asiel/herplaatsers als je op dat moment nog teveel uren werkt voor het opvoeden van een pup.

In de tuin kun je een soort hondentoilet maken voor ze, als je dat elke dag bijhoudt wordt het ook geen smerige boel!

Vooral eerlijk zijn tegenover jezelf wat betreft je mogelijkheden! Je kunt borders geweldig vinden, maar als je werkt, kan dat gewoon niet. Kies dan lekker een rustiger ras en dan heb je er vast heel veel plezier van :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:18

bedankt tanex_meisje! welk ras denk jij dat dan geschikt is? (middelmaat)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:20

CalvinenGino schreef:

Misschien een labrador? Lieve leuke en rustige hondjes :j

BraveSpots

Als je geen ras hebt waar je echt gek van bent kun je in het asiel ook kijken naar een kruising of zoiets. Net wat je zelf wilt :j.

Dana82

Een asielhond is zeker een nieuwe thuis waard maar dan zou ik zorgen dat je juist vakantie hebt. Het dier zal wel al zindelijk zijn maar moet toch zijn nieuwe omgeving en jullie leren kennen. Het is niet omdat het een volwassen hond is dat je er geen problemen mee kan hebben...
Ja onze BM loopt nu de hele dag in de tuin rond al verdenk ik er haar van van vooral heel veel te slapen en aaitjes te ontvangen van de buurmensen die voorbij komen ;) .

Als ik heel eerlijk mag zijn, dit is onze eerste hond (en echt een makkelijk dier), we zijn dol op haar en hopen nog jaren plezier van haar te hebben. Maar daarna geen hond meer dus. Het werk dat erbij komt, de kosten, ... we wisten dat op voorhand maar toch hebben nu zoiets van "oké voor nu maar hierna niet vlug meer". We zijn ook veel met de paarden weg en meestal kan zij niet mee, da's dan weer meer tijd dat ze alleen is of in de auto zit.

StableDoor

Een bordercollie heeft niet genoeg aan een paar uurtjes rondscharrelen/wandelen oid. Een bordercollie wil WERKEN! Eigenlijk lijkt het mij zowieso geen goed idee om een hond te nemen met een 40u. week. Als de hond overdag niet bezig wordt gehouden en alleen is, duurt de dag echt lang!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:21

Als de hond dagelijks 8 uur alleen zit vind ik het helemaal geen goed plan (maar weet niet hoe jullie 40 uur werken verdeeld is over de week/dag)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:21

http://www.hondenras.com

Kun je bijvoorbeeld eens kijken wat voor rassen er uit de test komen! Geen idee of het een betrouwbare test is trouwens :P maar altijd leuk om eens te kijken! En inderdaad, ras is nog niet eens zo belangrijk, zeker wanneer je voor een volwassen hond gaat waarvan het karakter al bekend is :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:23

Border-collie vind ik not-done als je fulltime werkt :n als je dan toch echt 'n hond wil, zou ik zoiezo voor 'n rustiger ras gaan, en bordercollie is absoluut niet geschikt om ''alleen'' thuis te zijn aangezien ze zichzelf erg gaan vervelen en bezig moeten blijven. het is een werkhond.
misschien kun je in 't asiel gaan kijken?
Laatst bijgewerkt door Illusion op 12-05-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:23

@stableDoor en Illusion
nogmaals ik weet dat een bordercollie niet geschikt is, maar ik vraag me af welk ras misschien wel. (zie openingstopic) Dus je hoeft het niet te herhalen!

@dana82,
het zou fijn vinden als de hond dus goed zou luistern (dat is oefenen) en mee kan naar stal en wedstrijden e.d.

@tanec_meisje,
waar zie jij die test dan?
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:24

Ook ik heb een hond en mijn vriend en ik werken fulltime. De hond (kruizing Benner Senner x Duitse Staande) heb ik in huis gehaald toen ze 1,5 jaar oud was (zou anders ingeslapen worden). Ze is nu 9 jaar. Ik werk 4x 8,5uur en 1x 6 uur. Mijn vriend of ik laten de hond uit voor het werk, en dan is mijn vriend nog gewoon thuis tussen 08.00u en 09.00u (wisselende tijden). Als ik thuis kom ga ik altijd eerst een heel stuk fietsen met haar, en gaan ook geregeld naar het bos om even flink te wandelen. Ook neem ik haar mee s'avonds en in het weekend naar de paarden waar ze nog lekker rond kan sjouwen. Beweging krijgt ze wel genoeg, dat is zeker wel belangrijk! Vrienden van mij hebben ook een hond gered als pup, en die werken ook beiden fulltime. Als ze maar genoeg aandacht en beweging krijgen als je weer thuis komt :) Het is niet het meest ideale voor een hond om alleen te zitten, maar mijn hond is er wel beter mee af als je kijkt wat haar anders te wachten stond....

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:25

Sorry! Niet gelezen..
Maar eerlijk gezegd is geen een ras geschikt..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:25

lynne_berna schreef:
CalvinenGino schreef:

Misschien een labrador? Lieve leuke en rustige hondjes :j

Nou ik heb een labrador en die weegt 40 kilo en is behoorlijk aan de maat. Ook zijn ze niet bepaald rustig
en houden ook niet van de hele dag alleen zitten.

Ik ben geen voorstander van honden 8 of 9 uur per dag alleen laten zitten. Ik heb zelf een hond genomen toen ik
fulltime werkte maar alleen met medewerking van mijn ouders.

die haalden de hond een paar uur dag op zodat hij niet de hele dag alleen zat.

Al is een hond nog zo klein beweging en aandacht hebben ze allemaal nodig.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:27

http://www.hondenras.com/zoeken

@StableDoor: een ideale situatie is anders, dat klopt. Maar als je op deze manier een asielhond een beter leven kunt geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:28

Persoonlijk zou ik inderdaad 't advies geven om géén hond te nemen als je allebei 40 uur in de week werkt.
De hond wordt daar niet gelukkig van om zo veel alleen te zijn. En ook als je 2 honden hebt, is het toch erg lang dat ze zonder baasje thuis zitten...

Ik voel me al onzettend schuldig als ik onze honden 1x in de maand een keer 8 uur op een dag alleen moest laten.
Iedere dag zo lang alleen zou ik m'n dieren niet aan doen.

Bovendien loop je dan sneller risico op problemen omdat ze hun energie niet kwijt kunnen (zo ging de labrador van m'n ouders bijvoorbeed gaten van ruim een m³ in de bank graven van verveling, etc.).
Terwijl zij "maar" 6 uur per dag weg waren en de hond daarvoor en daarna altijd veel beweging kreeg.

Als je dan toch voor een hond zou kiezen, dan inderdaad in ieder geval 2.
Een pup is fijn, omdat je die helemaal naar je hand kunt opvoeden. Maar dat kost wel de eerste maanden ontzettend veel tijd (fulltime) en energie.

Een geadopteerde hond (bijv. uit asiel/herplaatser) kan natuurlijk ook. Maar verwacht niet dat je dan een "kant en klare" hond thuis krijgt. Natuurlijk zitten er hier en daar wel hele goede herplaatsertjes bij, maar er zijn genoeg herplaatsers die niet voor niets hun baasje kwijt zijn geraakt, of in de opvoeding niet optimaal de mens-hond relatie begrepen hebben.
Dus met een herplaatser kún je net zo goed een hoop werk op je hals halen, en ook een herplaatser zal eerst bij je moeten "wennen" voordat je 'm hele dagen alleen kunt laten.

In ieder geval top van je dat je eerst goed nadenkt over je beslissing! _/-\o_ :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:31

Alleen al bij je titel zeg ik NEE
Een hond verdient zelf aandacht, die hond is er niet alleen voor jou.
Mocht je er op staan neem er dan 2 en geen actieve maar meer ''luie'' honden.
Zeker geen collie's, labrador, dalmatier of iets in die geest. Meer een klein lui hondenras :o
Bij de intertoys staan ze nog wel eens ;) Ik vind dat geen enkele levende hond in aanmerking komt voor dit leven...sorry
En een asielhond zeker niet, die hebben vaak nog meer aandacht nodig ivm het verleden..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:34

Wij hebben een friese stabij, schat van een hond, rustig en kan goed alleen zijn. Mijn vader werkt wel 40 uur, maar mijn moeder niet, zij werkt 3 dagen 8 uur per dag en vaak tussen de middag even thuis. Maar toch even een indicatie van de tijd dat hij alleen kan zijn. Qua plas ophouden zou hij van 8 tot 17 wel kunnen als het moet, maar meestal komt mijn moeder tussendoor s'middags thuis en laat hem even plassen.
Als wij een hele dag weg gaan en hij kan/mag niet mee (overigens super makkelijke hond die maar wat graag mee wil) dan regelen wij de buurvrouw of een vriendin van mijn moeder met labrador om hem uit te laten.

Het leuke aan onze friese stabij is dat hij graag wandelt (doen we eigenlijk te weinig/kort), je kunt er leuk mee naar de hondenschool mocht je dat willen. Maar hij kan ook heel makkelijk alleen zijn, gewoon binnen of bij ons in de tuin. Als jou hond/honden ook de mogelijkheid hebben in de tuin te lopen en je vindt het niet erg dat ze daar hun behoeften doen, dan zie ik persoonlijk voor tussen de middag ook niet echt een probleem. Ben je echt van 8 tot 18 weg en kan hij niet naar buiten dan zou ik voor tussen de middag wel iets regelen, al is het maar tot het einde van de straat om even te kunnen plassen.

En 2 tot 3 uur elke dag mee naar stal lijkt me een feestje voor de hond. Dat is het nadeel van die van ons, die kunnen we op het erf niet loslaten omdat hij wegloopt (jachtinstinct) Maar met een goede training van begin af aan is het vast te leren!

Succes met je afwegingen en keuze

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:34

40 uur werken en een hond nemen vind ik not done :n
Een hond heeft ruimte, vrijheid en beweging nodig, en dat kan je hem echt niet geven als je 40 uur per week werkt. En de hele dag alleen thuis om jou 's avonds te plezieren en dan ook nog mee moeten naar stal, waar je aandacht niet bij de hond, maar bij je paard ligt, sorry, maar volgens mij krijg je daar geen vrolijke hond van.
Mag ik je een tip geven ? Begin er niet aan en laat je wens uitkomen op een tijdstip wanneer er wél tijd is voor een hond en dat is in mijn ogen niet nu.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:40

@ haan, hij moet niet verplicht naar stal, maar daar loopt nog 1 herderhond en regelmatig nog wat jackrussel, het leek me leuk dat hij dan daar kan spelen met zijn maatjes, hond moet hond blijven en ook met andere kunnen spelen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:50

CalvinenGino schreef:
@miracle
voor die andere dingen, misschien kan ik dan beter niet voor een pup gaan?
en bij jij dan de hele dag thuis ook later, als de pup groot is?
Chill leven dan! :)

tja katten, we hebben er twee, maar ik vind dat gewoon niet zo leuk, mijn vriend is meer een kattenpersoon..

Nee hoor, ik ben niet de hele dag thuis, ik werk smorgens 2 uurtjes, en savonds 5. Maar dan is mijn vriend thuis. Dus hij is maximaal 2 uur alleen als het echt moet.

Je kan idd beter niet voor een pup gaan. Al vind ik nog steeds dat je beter geen hond kan nemen, maar goed..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:53

haan schreef:
40 uur werken en een hond nemen vind ik not done :n
Een hond heeft ruimte, vrijheid en beweging nodig, en dat kan je hem echt niet geven als je 40 uur per week werkt. En de hele dag alleen thuis om jou 's avonds te plezieren en dan ook nog mee moeten naar stal, waar je aandacht niet bij de hond, maar bij je paard ligt, sorry, maar volgens mij krijg je daar geen vrolijke hond van.
Mag ik je een tip geven ? Begin er niet aan en laat je wens uitkomen op een tijdstip wanneer er wél tijd is voor een hond en dat is in mijn ogen niet nu.

Tja, wij werken ook allebeide, maar parttime, en geen volle week, ze zijn hier 3 dagen in de week alleen, maar als we niet werken is ook alle tijd voor de hondjes, veel tijd om de paarden te rijden heb ik daardoor niet meer :+
Gelukkig wonen we hier op een boerderij met veel land, we trainen met de BC aan de eigen schapen, zijn meestal van vrijdag tot en met zondag onderweg naar trainingen, clinics e.d. Als ik ze dat niet had kunnen bieden was ik niet aan een hond begonnen, en al zeker niet aan een border collie.
Ben blij dat TS dat al ingezien heeft dat een border in haar situatie niet zeker niet gaat!
Gaan we ergens op bezoek dan gaan de hondjes meestal mee...mensen die me kennen weten dat en vinden het ook leuk.
We hebben een stabiel roedel, hadden indertijd zelfs 2 pups tegelijk, en dat zijn toch gelukkige stabiele honden geworden, maar dat vergt wel het nodige van je, s'avonds iets anders doen of veel tv kijken zit er niet in...
Het is dat ik nu vakantie heb, anders had ik niet eens tijd om op bokt te zitten :D

Je kunt i.m.o. idd niet overdag werken en dan de avonden naar de manege...hoeveel tijd heb je dan voor de hond, naar welke hondenschool kun je gaan voor welke bezigheid, en hoeveel avonden in de week plan je daarvoor in?
Dat zijn dingen waar je wellicht eerst eens over zou moeten nadenken, heb je voor bijv. 2 avonden in de week als je met de hond ging trainen iemand die voor je paard kan zorgen...zomaar een praktische overweging.

Is misschien niet wat je wil horen TS, maar hier ben ik het dus met mijn voorganger eens.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:59

ik begrijp dat je, vooral met grote honden, heel moet trainen ed, dat wil ik ook. En mijn paard hoeft niet elke avond te rijden! 3/4 keer in de week!
Daarnaast ligt de puppycursus en behendigheids training naast mijn stal, dus ik kan trainen en dan paardje voeren. Dus dat is een goede combi:)

Maar ik geloof niet dat 90 % van de mensen die honden hebben (middelmaat) niet werken, of minder?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:01

Ik heb niet alles goed gelezen.

Maar ik wil je echt afraden om een hond te nemen.

Ik heb zelf jarenlang honden van anderen uitgelaten en heb zelf al jaren lang honden.

De honden die ik uitliet van anderen waren ook van mensen die veel werkten en ik ben er echt geen voorstander van.
1 Van die honden veréénzaamde echt héél extreem.

Ik heb altijd gezegt, ik hou veel van honden maar als ik werkte had ik geen hond genomen.
En dat meen ik echt.

Er word een optie gedaan van een wind hond, niet doen kunnen gauw achter de katten aangaan.
Is een zicht jager.
Een Friese stabie zou ik ook afraden, veel beweging nodig, ook in z'n knappe koppie.
En ik vind het geen beginners hond en zijn gauwer nerveus.

Mocht je het toch willen, dan zou ik zeker twee of meer honden nemen.
Die rustig van aard zijn.
Voordat je aan het werk gaat de honden lekker moe maken en dan ook iemand nemen die de honden uitlaat voor tussen de middag.
Of mischien mag je ze meenemen naar je werk?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:05

meenemen naar mijn werk heb ik al voorgesteld, maar dat gaat hem niet worden :P toch bedankt!
Ik ga kijken bij mijn ouders/zus/ouders vriend wat mogelijk daar is.
Mijn zus rijdt langs ons toekomstige woning als ze naar haar werk gaat (wisseldiensten)
Ouders van mijn vriend die wonen 2/3 straten verder en hebben allebei 1 dag vrij in de week (allebei een andere dag)
Dus wie weet, maar goed.. ik heb nog genoeg tijd om te bedenken wat ik wil, en wat voor soort eventueel meest geschikt is, en of we dan de hond buiten kunnen laten (grote tuin)
Of eventueel minder werken!
Meer tijd voor, hond (overdag) en paard en 's avonds de vriend ook nog :P

Het is niet dat ik volgende week een hond moet, want we moeten nog verhuizen en verbouwen!
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 12-05-11 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt