Kat pillen toe dienen, wilt voor geen meter meewerken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:42

tinkergirl89 schreef:
Anoli schreef:
Ik vermoed idd dat het stomorgyl is. 1 tip, wat je ook doet ga stomorgyl niet breken, deze pillen zijn zo ongelooflijk bitter dat katten (en honden) het heeeeeel vies vinden.

Wil het pillen absoluut niet neem dan contact op met je dierenarts en vraag om een vloeibaar middel of evt een AB_prik, want die bestaan ook.

Of langwerkende injectie AB idd :)
das ook heel makkelijk want dan ben je er met 1 prik vanaf :)

Heerlijk die injectie, geen gezeur met klanten en dieren, maar ja wij gebruikten het altijd als laatste middel...

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:45

Wij hadden ook zo'n kat die het door alles heen rook. En met een handdoek om de kat heen werkte het ook niet, hij worstelde zich er gewoon uit los. Uiteindelijk heeft mijn vader handschoenen aan gedaan en de kat beet gehouden. Na een paar keer had de kat door dat hij niet meer los kon komen en hield het gespartel en gekrab zo goed als op. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:15

H_Nalanta schreef:
1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

:')

deze blijft meesterlijk!!!! _/-\o_ _/-\o_

Ik lees verder graag dit topic mee. Wij hebben ook zo'n hellekat. Wat een ellende!
De nieuwe poes trapt er tot nu toe keihard in als we het pilletje in een klein stukje kaas vouwen :D

xtostarlight

Re: Kat pillen toe dienen, wilt voor geen meter meewerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:25

Haha die 15 stappen zijn vrij herkenbaar ja :))
Onze kleine poes (zwerver) had vorig jaar een verstopping en daar kreeg ie van de dierenarts ook pilletjes voor. Heeeeeeeel fijn maar niet heus, zo'n ontzettend fel en gemeen katje. Maar in mijn ogen de gemakkelijkste (en mensvriendelijkste) manier is iemand op zn knieen op de grond en allebei de voorpootjes vasthouden vanaf de achterkant terwijl de kat tussen je knieen zit/ligt. En de ander het mondje open doen en de pil goed ver naar achter er in proberen te werken (paar keer oefenen is wel nodig haha) en dan mondje dicht beetje wrijven over de keel en hopen dat ie niet weer naar buiten komt... dit moet meestal dus ook een paar keer achter elkaar, maar vind ik op zich het 'katvriendelijkst' hoewel het dat natuurlijk nooit is. Als onze dikkerd iets zou hebben zou het met worstjes enzo wel lukken maar die kleine is te slim helaas.
De eerste dagen lukte het me nog in mn eentje met tussen mn knieen zetten, daarna werd het met handdoek en daarna met 2 man :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:14

wat ik hier doe is eerst vragen aan de dierenarts of het met injectie kan. kan het niet dan vraag ik al meer medicatie dan nodig is omdat ik uit moet proberen wat het beste werkt en dan verspeel je weleens medicatie.
Dan probeer ik heel fijn die tablet te pureren door vlees. Werkt dat niet dan doe ik het door wat vlees (pate vlees) en in een spuitje en dan gaat het zo naar binnen. Of ik pak idd een pillenschieter.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:20

Pillenschieter....wij dachten ook dat dat dé oplossing was. Not! :(

Waarschijnlijk doen we iets niet goed :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:08

James is ook zo'n monster die er niets van wil hebben, helaas voor hem krijgt hij elke avond voor het eten een pil. :Y)

Met grof geweld is in zijn geval toch echt de meest diervriendlijke oplossing. Mijn moeder doet het te voorzichtig en dan is het een worsteling, ik douw die pil er in en het is in vijf seconden klaar.

Met je linkerhand van bovenaf de kat zijn nek/kop pakken, vingers tegen de kaken aan. Pil in de wijsvinger en duim van je rechterhand.
Dan met de duim van je linkerhand bekje open dwingen, net als bij een paard die de bek open moet doen, in de mondhoek duwen en wriemelen.
Dan de pil zo diep naar binnen drukken dat ie echt achterop de tong/in de keel zit, dan moet poeslief hem wel doorslikken.
Vervolgens iets lekkers geven zodat het niet allemaal verschrikkelijke is :) en ze even goed slikken, en de volgende keer gewoon weer van voren af aan beginnen.
James laat het ondertussen, na een jaar ofzo, meestal vrij gelaten toe.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:17

Ik heb hier ook zo'n monster en dat van die duimnagel herken ik heeel erg goed. Nu heeft die van mij niet van die grote tanden aan de bovenkant dus de nagel bleef heel maar wel blauw :oo

Ik doe het nu wel door een beetje yoghurt, ze eet niet alles op maar de rest smeer ik gewoon om haar mond, knappe kat die dat er niet af wil hebben hoor :+ Krijgt ze toch nog alles binnen. Ik ga die strijd niet meer aan in elk geval :n Wij moesten het ook altijd met z'n tweeën doen en dan nog lukte het niet en het gevolg was dat de kat ons een week niet meer aankeek :')

Ik heb het dan wel over wormpillen geven. Geen idee of waar ook een scherpe geur aanzit :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:20

Mag de pil ergens in? Zo ja, blikje tonijn halen, daar die pil in doen. Tonijn vinden katten onweerstaanbaar

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:48

En Easypil ? Ook bij de DA verkrijgbaar, onze vorige kat deed het daar goed mee, die vond het heerlijk dat easy pil, en heb je dan de pil in gestopt - ging zo op. Een van onze huidige katten moet 1, sommige dagen 2 pillen op een dag. Maar die eet geen easy pil. Hier krijgen ze amper blikboer, maar nu dus wel. Een klein drupje waar de pil in zit (zijn gelukkig kleine pilletjes) en omdat ze het zo weinig krijgen is het ENORM lekker en heeft hij daar altijd enorm veel zin in, en likt hij het bakje tot de laatste druppel leeg INCLUSIEF pil. 9 van de 10x gaat de pil gewoon op, een enkele keer lukt het niet en proberen we het nog eens. Een heeeel enkele keer moeten we het toch met de hand in het bekkie stoppen, maar dat is idd een operatie waarbij katlief helemaal in een doek is gewikkeld zodat er geen pootjes meer vrij kunnen komen :o

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:16

tha, mijn kat vind het ook niet grappig...
Moest laatst 3 dagen een wormkuur hebben in de vorm van pilletjes, pil in een stukje leverworst druken, bek open, pil met stukje worst erin duwen, bek dichthouden tot hij doorgeslikt heeft en klaar, zo simpel is het, het is niet lief, maar wormen en in jou geval ziekte is helemaal niet ''lief'' en hij haat me er echt niet om ;) Of ben ik nou de enige simpele ziel hier? :P

Wel je kat eenkusje geven daarna he :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:21

Men neme een royaal stuk kattenvlees, doet het pilletje erin, op een schaaltje. Enkele seconden wachten en het pilletje is verdwenen. Het is net magie, vraag 't Hans Klok maar.

Als dat niet werkt, in een kleiner stuk vlees doen, in de bek propp'n, en onder haar kin zegmaar stevig naar beneden aaien zeg maar. Dan worden ze gedwongen om te slikken.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:21

kaaspasta (of multivitamine) van gimpet.. hier zijn ze er dol op!
ik heb er 1 die moet elke dag pilletje dus doen we het zo.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:54

Danique_G schreef:
Als dat niet werkt, in een kleiner stuk vlees doen, in de bek propp'n, en onder haar kin zegmaar stevig naar beneden aaien zeg maar. Dan worden ze gedwongen om te slikken.
Probeer dat maar eens met een kat die een piranha immiteert. :=

Vooralsnog gaat 't hier goed... 's middags krijgt ie geen droogvoer meer tot z'n beschikking. Rond vijven krijgt ie blikvoer met 't pilletje en simsalabim. :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:12

hmm dan zou ik hem/haar laten vasthouden in zijn/haar nekvel door iemand en een handdoek er over heen tegen de nageltjes. De andere mag over het strotje aaien.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:19

Ik maak de pilletjes eerst fijn en dan door de kattenmelk heen. Gaat er dan makkelijk in.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:38

Met een bepaalde greep - eventueel met een badhandoek - en ene pillenschieter, krijg je zelfs bij de monsters de pillen binnen. Je kunt eventueel ook de dierenarts vragen om de volgende greep even voor te laten doen.

Wanneer je eerst je kat inwikkelt in een badhandoek, zoals een boerka en deze dan vervolgens klem zet tussen je knieën (zelf gaan zitten dus). Dan kan je kat al nergens naar toe en dan hij zijn nagels ook niet gebruiken om uit te halen. Vervolgens ga jij met je hand - waarin je het sterkste bent - zijn kop vasthouden. Dit doe je door je handpalm op zijn kop te leggen en met je vingers een kommetje maken en die om de achterkant heen vouwen - hierbij mag je best veel druk uit oefenen. Tegelijkertijd kantel je zijn hoofdje licht naar achteren.

Waarom veel druk? Dit soort katten moeten eenmalig weten dat er niet mee te spotten valt en dat hij gewoon moet meewerken als hij zo wordt vastgehouden, wanneer het kwartje valt zul je zien dat het de volgende keren beter gaat.

Vervolgens gaat persoon 2 met de pillenschieter aan het werk. Hierbij moet hij de pillenschieter net achter de hoektanden, schuin achter in de bek steken - zo ver mogelijk. Dan schiet hij het pilletje erin. Jij moet dan zijn bek dichthouden.

Dan heb je 2 opties. Of de kat slikt hem zelf door, of je vraagt mij de dierenarts een 10 of 20 cc spuitje die je vult met water. Dit waterspuitje kan je dan direct na het pilletje in zijn bekje leegspuiten (niet te veel ineens!) zodat hij wel moet doorslikken, vervolgens geef je nog een paar cc water zodat het pilletje zeker weten is doorgeslikt.

En vergeet dan niet om hem uitgebreid te belonen en de rust weer terug te brengen. Verwen hem na afloop met lekker hapjes - want ondanks dat het een kat is, moet ook hij beloont worden voor goed gedrag.

Succes ermee!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:59

Hmmm.... Mijn kat eet dus pil 9 van de 10 keer braaf op als ik het wegboetseer in het blikvoer...... Echter moet hij nu 4 (!!) pillen op een dag krijgen, dus ben benieuwd of we dat kunnen gaan halen.... En zo min mogelijk stress geven, want hij heeft de pillen vanwege vocht in de longen, hij is heel benauwd, dus hij mag niet stressen.... Hoop echt dat hij het met blikvoer gaat opeten allemaal, morgen ook maar even echt heel lekker voer kopen. Wish me luck :=