Wat moet ik doen???? Biopsie ja of nee???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Wat moet ik doen???? Biopsie ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:49

Das ook het allermoeilijkste wat er is hoor! Man, ik kon zowat niet op mn benen staan toen ik mn moeder vroeg voor hoe laat ik de afspraak moest maken.. Terwijl ik er toch echt 100% achter stond.
Maar als je het gevoel hebt dat je moet vechten, dat je dit moet doen (die indruk krijg ik sterk) dan doen! T is een beetje apart want je moet zowel je gevoel uitschakelen als erop af gaan.. Maar als het tijd is, dan voel je dat, echt waar.
Heel veel sterkte iig, t is allemaal al zwaar genoeg zo :(:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:58

Maar even eerlijk, je wilt een hond van 10 met een tumor van 8x 12 nog het hele traject van chemo of andere medicatie insturen? Dat is voor een oude hond een hele zware belasting. En dan moet je nog niet eens denken aan de bijwerkingen die veel medicijnen hebben. Wil je dat je hond nog aandoen omdat je geen afscheid kunt nemen? afscheid nemen is zo moeilijk, ik ken t: been there, done that. Maar is het eerlijk naar je hond om hem nog de hele medische molen in te gooien op die leeftijd? Heeft hij geen pijnloos en mooi eind verdiend? Want een dusdanige tumor is lastig te bestrijden, de meest vriendelijke optie naar je hond toe is radicale chirurgie, maar dat brengt op die plek veel, heel veel risico's met zich mee. En dan heb je nog geen zekerheid over hoe lang hij dan bij je kan zijn. En bedenk: als de aftakeling eenmaal is begonnen eindigt t niet meer. Stel dat je de tumor overwint, dan zal het niet lang duren voor het volgende zich weer aandient. Snap je wat ik bedoel ?

Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:07

Astrid, ik weet hoe moeilijk het is en ik ken het gevoel maar al te goed. Maar toch ben ik het eigenlijk wel met Focussed eens dat het voor Roc alleen maar moeilijker wordt. Sterkte met je beslissing!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:32

Focussed, je hebt helemaal gelijk, maar ik denk aldoor maar stel dat het toch wat anders is, stel dat ik me vergis, stel dit, stel dat.Ik wil Roc absoluut geen pijn laten lijden, verdient hij echt niet, maar als hij zo naast me ligt, dan is het net alsof hij iets heeft............. en dan voel ik me zo klote, omdat ik zit te bedenken om hem laten in te slapen.....en later voel ik me weer zo omdat ik denk dat ik egoistisch ben om te willen dat de tumor misschien bestreden kan worden.............. weer later denk ik weer, stel je voor dat hij wel nog een jaar meekan,............... en dan lees ik de dingen weer hier die realistisch zijn en dan voel ik me weer schuldig............. |(
MT, jij bent veel dapperder geweest dan ik, je hebt Whisper een goed vroeg pensioen gegeven, waardeer ik heel erg in je <3
Amyz, ik weet dat je me begrijpt, je bent immers ook door deze hel gegaan :(:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:35

Ik voelde het precies zo! Klampte me ook aan alle hoopvolle gedachtes en informatie vast in de hoop dat ze nog even kon blijven leven, dat het goedkwam etc... Het is zo moeilijk en ik voelde me ook heel erg schuldig toen de beslissing genomen was.

Dit gedicht heeft mij wel gesteund
Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En ze krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je haar niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem/haar naar huis toe moet,
Met een riem in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Zijn ze zelf niet een keer,
Egoïstisch geweest.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:39

Een hel is het inderdaad. Het is moeilijk, alleen jij kunt erin beslissen. Ik dacht donderdagochtend vroeg nog dat we misschien nog een week hadden, en een paar uur later belde ik de da voor advies... En diezelfde avond belden we voor een afspraak voor de volgende dag. Kan zó bizar hard gaan! Ik kreeg ineens heel erg het gevoel van; morgen moet t en t mag écht niet later. Achteraf wist ik dat al, want op woensdag stond ik op mn werk zowat te huilen boven de frituur en vertelde ik 1 van de vaste klanten dat ik mn hondje wss vrijdag in zou gaan laten slapen.. Gek, zoals dat werkt.

Je zult het weten, echt waar. Maar ik blijf erbij dat het waardeloos is dat je niet van je da op aan kunt.. Heb je ook weinig steun aan en wij kunnen het vanachter de pc ook niet echt beoordelen natuurlijk :n

Oh, nog een hele mooie (zie ineens de post hierboven) die mij enorm heeft geholpen in mn beslissing:

May I go now?
Do you think the time is right?
May I say goodbye to pain filled days and endless lonely nights?
I've lived my life and done my best an example tried to be
So can I take that step beyond and set my spirit free?
I didn't want to go at first, I fought with al my might.
But something seems to draw me now to a warm and living light

I want to go, I really do
It's difficult to stay
But I will try as best I can to live just one more day
To give you time to care for me and share your love and fears
I know you're sad and affraid, because I see your tears
I will not be far, I promise that,and hope you'll always know..
That my spirit will be close to you where ever you may go

Thank you so for loving me
You know I love you too
That's why it's so hard to say goodbye and end this life with you
So hold me now just one more time and let me hear you say
Because you care so much for me
You let me go today..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:02

Citaat:
MT, jij bent veel dapperder geweest dan ik, je hebt Whisper een goed vroeg pensioen gegeven, waardeer ik heel erg in je

Lieverd, een paard een luizenleventje in Frankrijk geven met de best mogelijke zorg die je je kan bedenken, is heel anders dan voorgoed afscheid moeten nemen van je maatje! We hebben ook alle tijd gehad om erover na te denken, ernaar toe te leven en we gaan nog steeds bij ze langs voor een dikke knuffel (over acht weken weer!).

Ik heb twee honden moeten laten inslapen, dat is een besluit wat vele malen meer definitief is en waar je meestal op korte termijn over moet beslissen, zoals jij nu. Want Roc heeft pijn of kan benauwd worden, zoals mijn hond allebei zo dement als een deur werden en gekke dingen gingen doen die ook nog eens gevaarlijk voor hen waren.

Mooie teksten hierboven ...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:17

Focussed en Amyz, jullie hebben me allebei diep in mijn hart weten te raken met jullie gedichten, ik ben diep ontroerd. <3
Dankje Mt, je hebt gelijk. <3

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:20

Lieverd, hier even een hele dikke knuffel voor jou .... IK DENK AAN JE ! !

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:54

Dankje Patries <3 Dat doet me goed.
Gaat bij jou alles een beetje ok??

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:19

Astrid, ik ga misschien iets schrijven, wat je niet zo leuk vind.. Maar dat heeft mij wel een wijze les meegegeven om dat een dier niet aan te doen..

Jaren geleden met de oma van mijn kids, haar man was daarvoor al jaren overleden. Ze had een hondje gekregen Dewi, lieve Yorki.. diertje werd ouder en ouder, kreeg tumoren her en der, werd blind, plaste in huis.. Maar ze kon er geen afstand van doen, want Dewi was het geschenk van haar overleden man. Een connectie die ze niet los kon laten. Maar ik zag dat het niet meer een waardig bestaan kon leiden. Ze stonk, kon niet goed meer eten, je kon haar niet meer aaien, want overal zaten die bulten in haar lijfje. Dus blind, tandeloos onder de bulten ect ect.. ondanks dat met mij ook andere mensen zeiden, haal haar uit het lijden want dit is geen leven, kon ze het niet, want Dewi was toch van haar man, en ze at toch nog? Ze reageerde toch nog en liep toch nog?? Het was erg triest zowel voor het hondje als voor de vrouw. Want ik begreep haar gevoel wel, maar mijn hart ging naar het dier uit..

Als de dag zou aanbreken dat onze Jesser niet meer een waardig bestaan zou hebben maak ik die beslissing te laat.. Hij heeft ons elke dag verblijd, elke dag vrolijk, lief waaks en altijd altijd voor ons op de eerst plaats aanwezig te zijn, moet ik niet wachten en aarzelen als hij oud gaat worden, pijn gaat krijgen, benauwd zou hebben...

Ik begrijp jouw gevoel maar al te goed, ik begrijp je twijfel, maar kijk even naar Roc, is het waardig om hem nog een operatie te laten ondergaan, alleen maar om te weten of het kwaad aardig is of niet, want uit je verhaal begrijp ik dat de tumor niet weggehaald kan worden.. Heeft het zin om dagen te rekken, als je weet dat het uiteindelijk weinig gaat helpen.. ?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:22

Hé Astrid,

Wat ontzettend moeilijk voor je.
Is het een idee om met een andere dierenarts te gaan overleggen? Iemand die met een frisse blik naar Roc kijkt, en die je de voors en tegens heel duidelijk kan vertellen. Iemand bij wie eventuele commerciele belangen niet meespelen?

Ik denk dat het heel belangrijk is om te weten hoe zwaar de ingreep voor Roc zal zijn, in de conditie waarin hij nu is. Het is ook belangrijk om te weten wat zijn prognose is ingeval van goed- en kwaadaardige tumor. Stel dat uit de biopsie komt dat er behandeld kan worden. Heeft ie nog een leuk leven dan, of gaat ie zich hondsberoerd voelen van de medicatie en wordt hij een zielig hoopje hond? Jij, als baasje, hebt recht op duidelijk voorlichting. Als je voelt dat je het bij deze DA niet krijgt, ga dan naar een andere.

Uiteindelijk ontkom je niet aan het afscheid nemen van Roc. Geen enkele huisdierenbezitter kan dat (hoe graag we het ook zouden willen, de huisdieren leven normaal gesproken nu eenmaal korter als de mens) .
Wil je Roc langer bij je houden omdat je je niet in staat voelt om afscheid te nemen, bedenk dan dat het afscheid nemen toch komt. Is het niet nu dan wel over..... dagen/weken/maanden?
Het geen afscheid willen nemen kan m.i. geen basis zijn voor een weloverwogen goede beslissing.
Het is heel belangrijk dat je naderhand goed kan terugkijken op de beslissing die je genomen hebt. Dat je alles hebt gedaan wat in je mogelijkheden ligt om Roc te helpen, maar ook dat je een eerlijke beslissing genomen hebt voor Roc.

Voor mijn gevoel mis je de juiste info om een goede beslissing te nemen. Ik weet niet hoe het in Spanje gaat, maar áls je een second opinion kan gaan nemen bij een geheel onafhankelijke DA, dan zou ik daar mee beginnen.

Heel veel sterkte :(:)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:53

Je hebt helemaal gelijk Nathaly, daar heb ik de hele nacht over lopen dubben, is het voor Roc nog wel eerlijk om hem dit door te laten maken.
Yvonne, ik heb gedaan wat jij zei,
Ik ben vanmorgen naar de dierenarts gegaan en daar zijn er 3 of 4 dierenartsen, het is een hele grote praktijk. Ik heb me dat van het biopt goed laten uitleggen en wat de consequenties zijn en of het eerlijkis tegenover de hond en als zij Roc hadden wat zouden ze dan doen?? Al snel merkte ik dat over het algemeen de DAs denken dat het een kwaadaardige tumor is, dus behandeling eigenlijk niet nodig. Toen kwam mijn eigen dierenarts, die was tot dan toe aan het opereren, en ik heb hme nog eens mijn hele dilemma voorgelegd en die zei dat hij als het maar enigerwijs mogelijk is de kans zou willen aangrijpen om Rocs leven te verlengen. Maar hij zei ook dat hij dan eerst zeker wilde zijn dat de tumor geen uitzaaiingen heeft en goedaardig is. Foto gemaakt van hart en longen en die waren schoon. Toen een echo gemaakt van de buik en het resultaat is dat de milt helemaal vol zit met tumoren |( |(
Er valt dus niets meer aan te doen. Ik heb nu pijnstillers en ontstekingsremmers meegekregen en de DA heeft, net als jij, Amyz,gezegd dat we zelf zullen merken wanneer het moment daar is. en hij heeft ook gezegd dat dat niet lang zal duren.
Ik ben nu helemaal kapot, maar ik weet nu wel waar ik aan toe ben.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:06

Och meissie toch :(:) Heavy he? Als je je ineens realiseert hoe de vork in de steel zit.. Ik heb die klap ook gehad hoor, volgens mij zelfs nog ruim nadat ik bij de da geweest was.. Ineens vloeit alle kracht uit je lijf die je tot dusver had gebruikt om te knokken voor je beessie.. Ineens realiseer je je dat het een zó oneerlijke strijd is.

Hij zal het je vertellen, count on that. Tot die tijd lekker genieten, stop dr maar een extra pijnstiller in als het nodig is. Nouz heeft de laatste dagen heeeel veel worstjes gekregen, heeft donderdag nog een halve gehaktbal gekregen onder tafel (paps; wat doe je? mams; ik heb gewoon jeuk aan mn been, dat mag toch wel? := ), woensdag nog een bord afgelikt.. Wat maakt t allemaal nog uit, over bedelen hoef je je toch geen zorgen meet te maken.

Geniet van de tijd die jullie samen nog gegund is! Maak mooie foto's, verwen hem lekker!

En vooral; heel, heeeel veel sterkte! :(:)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:12

Sterkte,

Ik zou echter niet wachten tot mijn hond 'op' is. Maar hem laten gaan als hij nog redelijk goed is.
Voor jou is het deze week net zo moeilijk als volgende week of de week daarop, maar dan hoeft je hond in ieder geval een lijdensweg door te gaan.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:42

Ach vrouwtje.. Ik leef met je mee.. Voel je verdriet recht mijn hart inkomen en huil met je mee..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:28

Je krijgt een dikke (virtuele) knuffel van me :(:) Heel veel sterkte Astrid.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:57

Dank jullie wel voor jullie lieve berichtjes en steun <3 <3
Amyz, ja Roc heeft al heel wat lekkers gehad wat hij anders niet zou krijgen, wat maakt het nu nog uit :P ik wil gewoon dat hij deze paar laatste dagen nog geniet.
Sancha, nee daar waak ik erg voor nu, ik ga hem geen pijn laten lijden, hoe hard en moeilijk het ook voor mij is.
Dankje Nathaly en Yvonne <3 <3

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:59

Ach wat een tegenvaller. Maar weet je ergens is het ook een opluchting voor je, nu hoef je die keuze niet meer te maken over wat de goede weg zou kunnen zijn. Richt je nu lekker op Roc, voer hem alles wat hij zo lekker vindt maar wat zo vreselijk slecht is voor hem ;) Verwen hem, ga naar zijn favorieten plekjes en maak veel foto's. Het enigste wat je nu nog kunt doen is zijn laatste periode zo fijn mogelijk te maken voor jezelf en Roc. Een hele dikke :(:) ook voor Roc

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:54

Idd, Chocobroodje, ik weet nu wel waar ik aan toe ben én dat er niet veel tijd is. Ben daarnet even (voor de eerste keer in Rocs bestaan met de auto) naar het park hier vlakbij geweest, waar al die klavervelden zijn, hij heeft daar even heerlijk los kunnen zijn en ik heb weer prachtige fotos gemaakt <3 Het viel me op dat hij lekker even stoeide en zelfs even ging rennen, en ze waren water aan het sproeien dus daar ging hij ook nog even onder :P Ik hoop morgen even naar het strand te gaan en als hij zin heeft mag hij nog even gaan zwemmen, hij is immers gek op water. We gaan dus van alle plekjes afscheidnemen.

Even off topic, ik heb op je schatje Puk gestemd in je link en ik dacht, hé ik stuur ook een foto van Roc in :D Dát zou een mooi aandenken zijn als hij op de kalender van 2012 zou komen :j <3

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:27

Ik hoop dat jullie nog een aantal mooie dagen zullen hebben samen, die voor altijd in je herinnering mogen blijven. Heel veel sterkte met het komende afscheid. Maar voor nu, voor zo lang het kan, samen genieten, samen huilen, samen proberen om dit laatste stukje zo te maken dat je hem los kunt laten wanneer dit straks nodig blijkt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:48

As ik wil je alle kracht en sterkte toewensen!!
Wat is dit moeilijk vrouw, ik weet hoeveel Roc voor je betekent.
Probeer te genieten van jullie uitjes en maak mooie foto´s.
Een hele dikke knuffel voor jullie beide :*