Bezoek, beetje tegen wil en dank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: Bezoek, beetje tegen wil en dank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:30

Oei, jakkie := Sorry liefhebbers, maar ik ben doodsbang voor slangen :))

TS, knap dat je je over je angst heen zet en je bezig houdt met het welzijn van deze dame +:)+ Dat verdient ieder dier natuurlijk! Ze mag blij zijn met jou als oppas!

En kenners, waarom zijn die tralies niet goed, alleen omdat de temperatuur dan niet goed blijft of ook een andere reden? (lees: kan ze echt proberen eruit te komen? :oo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:35

ik geloof dat de temperatuur en vochtigheid niet kan regelen. maar ben alles behalve expert, en ze kan de deksel misschien wel opliften

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:39

gewoon kraanwater is prima

maak de bodem niet zeiknat, maar gwn wat vochtig.

Tralies zijn om verschillende redenen niet goed

1. Temperatuur is niet te realiseren.
2. Tocht, = longontsteking, waar een slang snel dood aan gaat
3. Beestje kan zich ernstig verwonden aan tralies!!
4.Luchtvochtigheid is niet te halen, wat zeer belanrijk is voor zon beestje, vervelling etc..

zal is kijken of ik foto's heb van een verblijf van een boa(andere soort dus) maar wel een terrarium zoals die eruit horen te zien.

Afbeelding
(terra was hier nog aan het proefdraaien voor de bewoner kwam, vandaar temperatuurmeter, vochtigheidmeter etc)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:43

Nou... dochter belt net op dat vriendje nog niet weg is, ze komen de slang ophalen. Hij wilde naar de dierenwinkel gaan om te halen wat nodig is. Tot mijn eigen verrassing vind ik het bijna jammer dat ze weer gaat. En nee.. ik neem geen eigen slang.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:45

oh prima! dan komt het toch nog goed voor het beessie!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:52

balance schreef:
Nou... dochter belt net op dat vriendje nog niet weg is, ze komen de slang ophalen. Hij wilde naar de dierenwinkel gaan om te halen wat nodig is. Tot mijn eigen verrassing vind ik het bijna jammer dat ze weer gaat. En nee.. ik neem geen eigen slang.

Ik vind het echt super om te lezen dat ie er voor zijn trip nog zo'n werk van gaat maken! Maar gaat ie nu helemaal niet meer op reis? Of brengt ie het diertje terug omdat ie niet juist geinformeerd is (wat ik ook geen schande zou vinden; een mens hoort zelf info te vergaren, maar een winkel moet ook goed zijn werk doen en juist informeren!). Of brengt ie haar straks elders onder?

Maar nogmaals: Petje af! Het is niet je soort beessie, maar je hebt wel inzet getoond voor het welzijn van het dier!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:55

Creatas: ik weet het niet, eigenlijk. Of hij nog weggaat. Maar ik geloof wel dat hij de slang wil houden. Dat hij nog naar de dierenwinkel gaat vind ik lovenswaardig. Als het aan mij had gelegen had hij daar beter EERST heen kunnen gaan. Maar goed. Ik ga proberen een hele dappere foto te maken als dat nog mag, speciaal voor jou.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:56

vind het dier op de foto trouwens ook vrij mager ogen, kun je daar ook een betere foto van plaatsen?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:00

balance schreef:
Creatas: ik weet het niet, eigenlijk. Of hij nog weggaat. Maar ik geloof wel dat hij de slang wil houden. Dat hij nog naar de dierenwinkel gaat vind ik lovenswaardig. Als het aan mij had gelegen had hij daar beter EERST heen kunnen gaan. Maar goed. Ik ga proberen een hele dappere foto te maken als dat nog mag, speciaal voor jou.

Wooh! Laat je niet gek maken door mijn opmerking hoor! Je moet niks he ;) Ik had het over een paar weken, niet over een dag ;)

En je hebt een beetje gelijk, hij had het beter vooraf gedaan, maar hij laat zich nu alsnog van een goede kant zien!
Hij had het ook zo kunnen laten en lekker op vakantie kunnen gaan ;)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:02

SharonIndezz schreef:
vind het dier op de foto trouwens ook vrij mager ogen, kun je daar ook een betere foto van plaatsen?

Nav je opmerking heb ik nog even naar de foto gekeken, denk je dat vanwege de kop/nek/lijf verhouding?
Als het een jong dier is wat om de 2-3 wkn gevoerd wordt, zou het dan niet kunnen? Dat er wellicht gewoon wat meer of net iets korter op elkaar gevoerd zou moeten worden?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:07

idd kop nek verhouding,

ik deed mijn jonge dieren altijd eenmaal in de week een passende prooi geven

mijn volwassen dieren kregen maar een keer per 3 soms zelfs 4 weken een prooi.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:11

jong diertje:
Afbeelding

Volwassen dame:
Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:14

Ik slik wel even hoor als ik die bak zo zie, tralies.. geen verwarming. Die vriend heeft zich duidelijk niet laten informeren, dat beestje word nooit oud zo. Heel dapper dat je het probeerd! ik hoop van harte dat de eigenaar zichzelf heul hard in de reet schopt en gaat lezen hoe je voor zo'n beest zorgt.. had hij het zo mee gekregen vanuit de winkel?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:18

er schijnt wel een warmtemat onder te liggen, maar ik neem aan zonder thermostaat, zou goed kunnen dat dat ding boven de 50 graden uit komt..... maar iig fijn dat deze jongen alsnog naar de winkel gaat voor een beter onderkomen voor het beest!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:29

Benfan: van mij mag het ietsje minder als je het niet erg vindt. Mensen maken domme fouten. Als ze ze proberen op te lossen is dat een les geweest. Ik weet niet waar hij het dier vandaan heeft, eerlijk gezegd.
Hij moet nog een week wachten en gaat dan op training. Dat is uitgesteld.

Creatas: je moet me maar even op mijn woord geloven. Ik heb d'r net op mijn hand gehad EN even geaaid. Van de zenuwen heb ik geen kaartje in het toestel gestopt en moet ik wachten op mijn mannetje -en die is er pas eind van de week weer- voor het connector kabeltje om de foto's van het toestel te halen.

Ik mag gelijk onder de douche... het angstzweet is me uitgebroken zeg. Maar wat een overwinning.

Wat een prachtige dieren SharonIndezz. Als ik dat zo zie dan is ze inderdaad mager. De jongelui zijn zich overigens ook op internet goed aan het inlezen.

Ze hebben wel besloten als ze heel erg groot is om haar te doneren aan een opvang oid. Jammer genoeg. Maar als ik zie wat ik moet overwinnen met zo'n kleintje durf ik zo'n grote helemaal niet te houden en dan vooral ook nog te handelen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:42

zeker weten dat het een vrouwtje is?

als ze boven de 1500 gram is staan mensen er voor in de rij om ze te komen halen! dan zijn ze nl. kweekrijp.

Overigens vind ik het heel goed dat de jonge lui zich aan het inlezen zijn, iedereen maakt fouten toch?

hihi ik weet niet wat jij groot vind, maar een ballpython wordt amper 150 cm.

Ik heb zelf een boa vrouwtje gehad van ruim 2 meter en dik 9 kilo :+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:57

Brrr.... hoe kom je er zo bij om ze te gaan houden?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:03

ooit had een klasgenootje een rode rattenslang, deze vond ik zo mooi en boeiend, dat ik ze zelf ook ben gaan houden,

nadat ik hier succesvol mee heb gekweekt, wilde ik wat meer ''slang'' als van die dunne wormen. toen ben ik python regius gaan houden, en wat boa's. Pythons heb ik uiteindelijk verkocht omdat die eigenlijk altijd in hun schuilplaats liggen en dus niet zo boeiend waren om naar te kijken. Toen ben ik mijn boa collectie uit gaan breiden, en heb verschillende morphs(kleuren en patronen) gehad. Nooit mee gekweekt, maar heb ze 3 maanden geleden allemaal ''opgeruimt'' door omstandigheden.

Ooooooitt ga ik weer slangen houden, als ik tijd/geld en plek heb.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:12

Hopen dat de eigenaar zich nu ook goed gaat inlezen. Het zijn ook erg sterke slangen, dus ik zou niet zo'n los rekje erop hebben liggen. Zou sowieso niet zo'n terrarium hebben.
Zoals SharonIndezz ook al zegt, temperatuur, luchtvochtigheid enz. zijn zo niet te regelen of te zien. Ook zie ik geen thermometers of luchtvochtigheidsmeters, dus je kan zo geen goed thuis voor de slang bieden.

Succes!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:54

balance schreef:
Creatas: je moet me maar even op mijn woord geloven. Ik heb d'r net op mijn hand gehad EN even geaaid. Van de zenuwen heb ik geen kaartje in het toestel gestopt en moet ik wachten op mijn mannetje -en die is er pas eind van de week weer- voor het connector kabeltje om de foto's van het toestel te halen.

Ik mag gelijk onder de douche... het angstzweet is me uitgebroken zeg. Maar wat een overwinning.

Ik geloof je, en vind je heel dapper! Dat doet niet iedereen je zomaar na hoor! _/-\o_
En overwinningen moet je enkel voor je zelf boeken, niet voor een ander he ;)

Fijn dat je schoonzoon zich verder gaat laten informeren! Wie weet raakt ie zo geboeid dat er straks geen sprake meer is van een opvang!

Het enige wat ik weet van slangen is wat ik nog weet van stages van 10 jaar terug: bloedpythons, rus.rattenslang, tijgers en de rest van de reptielenmeuk... :')

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 00:10

hoooo... schoonzoon is nog wat voorbarig hoor.
Ik dacht dat ze niet meer terug zou komen dus was het voor mij nu of nooit. Kans bestaat dat mijn dochter ze toch weer hier brengt als vriendje dan toch echt weggaat. Of ik het nogeens durf -en wil- weet ik niet hoor. Het zweet brak me uit toen ze wat ging bewegen.
Toch vind ik ze wel intrigerend hoor, dat merk ik wel aan hoe leuk ik het vind jullie raadgevingen te horen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:09

balance schreef:
Benfan: van mij mag het ietsje minder als je het niet erg vindt. Mensen maken domme fouten. Als ze ze proberen op te lossen is dat een les geweest. Ik weet niet waar hij het dier vandaan heeft, eerlijk gezegd.
Hij moet nog een week wachten en gaat dan op training. Dat is uitgesteld.

Ik vindt de reactie van Benfan wel begrijpelijk. Idd, mensen maken fouten, maar wanneer een levend wezen hier de dupe van is vindt ik dat je er niet te makkelijk over moet doen. Als het hier een konijntje, of een poes of hond had betreft hadden de reacties volgens mij veel feller geweest en had iedereen dat begrepen.

Ik heb jaren bij een reptielenopvang gewerkt, en dus helaas ervaring met het feit dat veel te veel mensen impulsief en te makkelijk aan een reptiel kunnen komen, waar ze totaal geen verstand van hebben en wat vervolgens dan weer bij een opvang wordt afgegeven die het mag oplossen.
Ik vindt het heel slecht dat iemand hem deze slang heeft verkocht/gegeven zonder hem te informeren over wat de slang aan verzorging en huisvesting nodig heeft!
Een slang hoort in een terrarium met een warmtemat, verstopplek, speciale bodembedekking een de mogelijkheid om een bad te nemen (grote drinkbak waar hij in kan liggen), en takken/stokken om op te liggen. Verder heel belangrijk: warmte en UV verlichting op tijdschakelaar! Een slang is een koudbloedig dier wat niet in staat is zelf zijn lichaamstemperatuur te regelen, dus is afhankelijk van de warmte (en licht) van lampen.

Mijn advies is ook, ga naar een reptielenspeciaalzaak (of eventueel opvang voor info) en niet naar de eerste de beste dierenwinkel die alleen maar winst wil maken.

(en via google is al veel info te vinden).

Oja, als de slang zo onrustig is (ik denk dat het gebrek aan warmte, verstopplekken etc er mee te maken heeft), is het bekend wanneer hij voor het laatst heeft gegeten?

succes........

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:23

Marye78,

kun jij mij vertellen waarom een slang UV ''nodig'' heeft?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:53

SharonIndezz schreef:
Marye78,

kun jij mij vertellen waarom een slang UV ''nodig'' heeft?

Buiten een warmtelamp is UV verlichting (of ' true daylight)' voor een betere UV opname, (bij dagactieve dieren) het helpt met het opnemen van vitamine D. (dit halen ze ook uit hun voeding, maar het kan geen kwaad dit te ondersteunen via UV licht).

Quote uit Lacerta:
Citaat:
Reptielen zien een breder spectrum aan licht dan mensen, en als wij onze hokken in kijken en alles al wat geel zien, zullen zij dat wellicht ook zo zien. Het is bewezen dat mensen en dieren het beter doen onder daglicht, het bevorderd de aanmaak van vitamine D door fotosynthese, werkt op de organen, gemoedstoestand etc.

De meeste slangenhouders zijn nauwelijks bezig met UV verlichting, omdat rachites feitelijk niet/nauwelijks voor komt gezien prooidieren van slangen genoeg calcium bevatten om de calciumhuishouding van onze dieren op pijl te houden. Onze dieren groeien en leven dus goed, zonder specifieke verlichting.Toch denk ik dat het dieren ten goede zou komen om ze toch onder volspectrum lampen te zetten om bovengenoemde redenen. Ik vermoed dat ze zelfs natuurlijker gedrag zullen gaan vertonen, ik kon namelijk dergelijke veranderingen al waarnemen bij mijn baardagamen destijds waar ik na verloop van tijd naast een UVB lamp, ook een volspectrum lamp installeerde

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:57

een slang kan makkelijk zonder UV.

Soms hangen ze er een UV lamp bij om eetgedrag, paargedrag, te stimuleren, maar ook omdat sommige vinden dat kleuren er beter door uit komen.

Ik heb mijn dieren altijd gehad onder gewone ''spotjes'' die dus weinig tot geen warmte af geven, maar verwarmd door een warmtemat.