SharonIndezz schreef:Marye78,
kun jij mij vertellen waarom een slang UV ''nodig'' heeft?
Buiten een warmtelamp is UV verlichting (of ' true daylight)' voor een betere UV opname, (bij dagactieve dieren) het helpt met het opnemen van vitamine D. (dit halen ze ook uit hun voeding, maar het kan geen kwaad dit te ondersteunen via UV licht).
Quote uit Lacerta:
Citaat:
Reptielen zien een breder spectrum aan licht dan mensen, en als wij onze hokken in kijken en alles al wat geel zien, zullen zij dat wellicht ook zo zien. Het is bewezen dat mensen en dieren het beter doen onder daglicht, het bevorderd de aanmaak van vitamine D door fotosynthese, werkt op de organen, gemoedstoestand etc.
De meeste slangenhouders zijn nauwelijks bezig met UV verlichting, omdat rachites feitelijk niet/nauwelijks voor komt gezien prooidieren van slangen genoeg calcium bevatten om de calciumhuishouding van onze dieren op pijl te houden. Onze dieren groeien en leven dus goed, zonder specifieke verlichting.Toch denk ik dat het dieren ten goede zou komen om ze toch onder volspectrum lampen te zetten om bovengenoemde redenen. Ik vermoed dat ze zelfs natuurlijker gedrag zullen gaan vertonen, ik kon namelijk dergelijke veranderingen al waarnemen bij mijn baardagamen destijds waar ik na verloop van tijd naast een UVB lamp, ook een volspectrum lamp installeerde