Goudvis eitjes!! Help wat moet ik nu doen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:29

Jemig wat een vooroordelen! :? Je gaat toch geen uitspraken doen als je helemaal niet weet hoe en wat!?

Ik heb het ook eens gehad bij mijn goudvissen, had ze toen in een ander aquarium :P overgeplaatst zodat de eitjes ongestoord konden uitkomen, maar dit is niet gebeurd, ze verkleurden alleen en verrotte uiteindelijk.. :=

_Tara_

Re: Goudvis eitjes!! Help wat moet ik nu doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:30

Ik weet genoeg, goudvissen in een aquarium, goudvissen horen niet in een aquarium :P

Gebeurd inderdaad snel dat de eitjes gaan schimmelen :j

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:38

_Tara_ schreef:
Ik weet genoeg, goudvissen in een aquarium, goudvissen horen niet in een aquarium :P

Gebeurd inderdaad snel dat de eitjes gaan schimmelen :j

Ja en paarden niet in de stal, vogels niet in een kooi. :roll: Zo kan ik ook nog wel even doorgaan. :P Ik vind het een béétje overdreven allemaal, ik begrijp dat je duidelijk maakt dat een kom echt niet kan (ik leg dat zelf ook subtiel uit als ik zie dat vissen zo gehouden worden..) maar ik vind dit echt te ver gaan.

Ik vond het toen erg jammer van de eitjes. Dacht dat ze niet bevrucht waren oid. :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:46

Pffff heb je foto's gezien van ts haar aquarium?? heeft ze afmetingen gegeven?? volgens mij niet.
Misschien is het wel een ban met 50.000 liter water. je weet het niet. Dus lekker laten.

En wat Marloes zegt.... vogels horen niet in een kooi en paarden niet in een stal. Laat staan dat er ioemand op gaat zitten...,. dat hoort niet!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:54

TS, hoe groot is je aquarium? Hoeveel liter water, en welke maten?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:17

Wat kunnen mensen moeilijk doen zeg!!! Goudvissen hoeve niet perse in een vijver.. In de dierenwinkel zwemmen ze toch ook in een aquarium?? En nee het zijn niet van die mega goudvissen nee. Gewoon van die kleine normale goudvissen.. Dus oordeel volgende keer niet voordat je iets zeker weet;)

Vjestagirl schreef:
TS, hoe groot is je aquarium? Hoeveel liter water, en welke maten?

In mn aquarium zit 50 liter water ongeveer.. Misschien net iets minder. Verder zitten er plantjes in en 4 goudvissen.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:21

Bedankt voor de reacties waar ik wel iets aan heb:D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:21

In de dierenwinkel geven ze je verkeerd advies, verkopen ze vissenkommen, te kleine kooitjes enz. Dus dat iets in een dierenwinkel zo gaat, betekent niet dat 't goed is jammergenoeg.
"Kleine normale" goudvissen worden ook groot, zo rond de 25 cm als 't niet groter is. Er bestaan echt geen twee verschillende soorten van goudvissen.
50 liter is wat er minimaal (en dan ook echt minimaal) aangeraden wordt voor 1 sluierstaart goudvis, dat is er zo een met een bol lijfje. Voor 4 goudvissen is dit dus sowieso veel en veel te weinig.
Nogmaals, goudvissen horen in een vijver. Als je deze vraag op een forum met vissenliefhebbers had gesteld, hadden ze je ook verteld dat goudvissen in een vijver horen.

Edit: Ik heb misschien op voorhand al negatief gereageerd zonder verder te weten hoe groot 't aquarium is enz en dat is niet geheel netjes van me. Maar het blijkt, jammergenoeg (en dat meen ik serieus), maar weer dat m'n "vooroordelen" dus alweer waar waren.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:29

_Tara_ schreef:
In de dierenwinkel geven ze je verkeerd advies, verkopen ze vissenkommen, te kleine kooitjes enz. Dus dat iets in een dierenwinkel zo gaat, betekent niet dat 't goed is jammergenoeg.
"Kleine normale" goudvissen worden ook groot, zo rond de 25 cm als 't niet groter is. Er bestaan echt geen twee verschillende soorten van goudvissen.
50 liter is wat er minimaal (en dan ook echt minimaal) aangeraden wordt voor 1 sluierstaart goudvis, dat is er zo een met een bol lijfje. Voor 4 goudvissen is dit dus sowieso veel en veel te weinig.
Nogmaals, goudvissen horen in een vijver. Als je deze vraag op een forum met vissenliefhebbers had gesteld, hadden ze je ook verteld dat goudvissen in een vijver horen.

Edit: Ik heb misschien op voorhand al negatief gereageerd zonder verder te weten hoe groot 't aquarium is enz en dat is niet geheel netjes van me. Maar het blijkt, jammergenoeg (en dat meen ik serieus), maar weer dat m'n "vooroordelen" dus alweer waar waren.

Bedankt dat je er zo goed op terug komt! Ik heb dit zelf nooit geweten dus wist ook niet beter;).... Maar ik heb deze goudvissen nu al een tijd en ze groeien niet meer... Ze zijn nu ongeveer zo'n 7 a 8 cm. Ik ben ook express terug gegaan naar de dierenwinkel omdat ik ze eerst in een vissenkom had zitten maar dat sowieso gewoon niet goed is en daarom heb ik een aqaurium gekocht. Maar als dieren zich voortplanten hebben ze het toch goed? of ligt dat dan aan mij??

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:34

Maar waarom lees ik dan op internet dingen zoals: Een koudwateraquarium is mooi als het wordt ingericht met gezonde goudvissen. De vissen gedragen zich heel interessant en zijn een lust voor het oog en een aanwinst in het interieur. Goudvissen zijn sociale dieren en de interactie tussen verschillende goudvissen is juist wat een goudvissen aquarium ook zo leuk maakt.
http://www.aquariumfreak.nl/goudvissen/ ... ukkig.html
Dan lijkt het mij dus dat goudvissen gewoon in een aquarium kunnen. Misschien dat het aquarium wel te klein is maar ik heb niet het idee dat het slecht is om goudvissen in een aquarium te houden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:38

Dat ze niet groter groeien aan de buitenkant komt doordat ze niet verder kúnnen groeien. Dit betekent overigens niet dat de binnenkant niet doorgroeit, organen enz groeien dus wel door en komen klem te zitten.
Ik begrijp alleen niet waarom je niet eerst op internet gaat lezen voor je goudvissen aanschaft?
Wel super dat je er al bij stil hebt gestaan om een aquarium voor ze te kopen in plaats van een kom.
Dat ze zich voortplanten, betekent niet direct dat ze het goed hebben. Het kan ook een overlevingsstrategie zijn. Dat ze aanvoelen dat het met hun minder goed gaat en dat ze als gevolg daarvan zich snel voortplanten in de hoop dat hun genen wel doorgegeven worden.
Het beste wat je kunt doen, is je goudvissen bij iemand brengen met een vijver. Wel even wachten tot het nog iets warmer is. Een groter aquarium, tja, ik ben er niet voor. Als je dat al zou doen, zou ik voor een aquarium van minstens 1.50-2 meter gaan. En ik gok zo dat dat niet is waar je op zit te wachten :P

In het aquarium wat je nu hebt, ik gok zo'n 60x30x30 cm, kun je prima wat andere visjes houden, wel tropische met een filter (als je dat nog niet hebt natuurlijk), thermostaat en een lichtkap.

Dit topic is overigens interessant om door te lezen voor meer info over, voornamelijk, sluierstaartgoudvissen maar ook over gewone goudvissen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... 8/820.html

Die site die jij laat zien, dat gaat vooral over dus sluierstaartgoudvissen en niet over gewone goudvissen. Plus dat ik die site verder niet ken en dus ook niet weet hoe betrouwbaar die informatie is. De link die ik hierboven heb geplaatst, dat is een forum met mensen die al jaren kennis hebben van sluierstaarten en goudvissen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:48

Ooit (>30 jaar geleden) heb ik goudvissen in een kommetje gehad die ook eieren hadden gelegd. Ik heb toen de volwassen vissen overgezet naar een andere bak en bij de dierenspeciaalzaak speciaal vloeibaar voer gehaald voor in het kommetje met de eieren. Er zijn toen heel veel eitjes uitgekomen, maar er gingen er daarna nog behoorlijk wat alsnog dood. Uiteindelijk heb ik er toen een stuk of 5 goudvisjes aan over gehouden.
Tegenwoordig hebben we goudvissen in de vijver in de tuin. Aan de vijver doen we helemaal niets, we voeren amper, en toch elk jaar weer volop jonge goudvissen, padden, kikkers en salamanders.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:54

Winddancer schreef:
TS vraagt om tips wat ze het beste kan doen nu en natuurlijk zit een goudvis beter in een vijver, maar dit is nu niet het geval.
Daarbij is menig aquarium vaak nog groter dan een vijver.

Ik heb zelf nog nooit goudviseitjes gezien, dus ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen :j

@suuzepuus: uitzuigen := ??????

onze goudvissen waren niet beter in een vijver hoor , verder allemaal opgevreten :+ .
rare was dat de andere rassen niet werden gepakt..

ts : succes met je eitjes :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:28

Oh ja, dat ken ik nog wel van toen ik bij mijn ouders woonde. Mensen in de straat hadden ook een vijver, maar die arme diertjes hadden nooit een lang leven :(:) . Of ze werden opgegeten door reigers e.d. of dusdanig verwond dat ze toch nog overleden. Hadden er wel gaas op liggen op een gegeven moment, maar katten (?) ofzo kwamen er toch met de pootjes doorheen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:33

Samir schreef:
TS vraagt daar toch niet om?

Gaaf ts! Heb nog nooit gehoord/gezien dat goudvissen eitjes leggen. :D Gupjes wel natuurlijk, maar goudvissen heb ik nog nooit meegemaakt!

Gupjes en eitjes?
Mijne zijn levendbarend :)

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:35

Ik denk dat ik m'n goudvissen naar een kennis breng met een grote vijver! Ik wil alleen wel vissen in m'n aquarium, welke vissen kunnen wel in een aquarium dan???

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:42

Hoe groot is je aquarium?
Zelf vind ik discusvissen erg mooi
Maar die moeten in een behoorlijk aquarium
Ik heb zelf gupjes
En samen met mijn vader heb ik ook nog een aquarium
Met
Kersenbuikjes (ook nageslacht)
Zwaarddragers (ook nageslacht)
We hadden soort riozalmen (zijn grijze visjes met rode vinnetjes) (ook nageslacht)
Chinese danio's
We hadden zonnebaarsjes
Honinggoerami
Corydoras (panda en gestippelde <-- weet zo de naam niet meer)
En nog een enorme algeneter
Al die kleine visjes zijn van mij + die algeneten en wat chinese danio's die ik eerst op mijn kamer had
En verder hebben we ook slakken die zijn er gewoon ingekomen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:57

kel_tje schreef:
Ik denk dat ik m'n goudvissen naar een kennis breng met een grote vijver! Ik wil alleen wel vissen in m'n aquarium, welke vissen kunnen wel in een aquarium dan???

Dat hangt af van hoe groot je aquarium is. Lees jezelf alsjeblieft goed in op internet, ga op fora kijken zoals aquaforum.nl bv. Als je vragen hebt, kun je ze ook beter daar stellen ipv hier. Daar zitten vissenliefhebbers, hier zitten paardenliefhebbers ;)

Hier is overigens wel een topic op bokt met goede informatie:
[BB] Het houden van een aquarium.

Paar punten om rekening mee te houden zijn dat je aquarium 3 weken in moet draaien voor er vissen in kunnen, die vissen kunnen er dan ook niet allemaal tegelijk in maar beetje bij beetje, 1 keer in de 1-2 weken moet je 30% van het water verversen en de bodem afhevelen. Zomaar wat dingetjes om rekening mee te houden of je daar wel aan wilt beginnen zeg maar.

Hoe groot is je aquarium precies? Heb je een lichtkap, thermostaat en filter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:00

@ TS, ik denk dat dat een goede keuze is. Een tropisch aquarium is ook nog eens veeul leuker om naar te kijken. :Y) (Zegt iemand met een tropisch aquarium en goudvissen in de vijver, geheel naar _Tara's_ hart). :Y) :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

Ik vind goudvissen in een aquarium erg saai, geef mij maar tropische visjes :D Maar wat betreft goudvissen die in de vijver horen: wordt dan niet de vijvergoudvissen bedoeld? Tegenwoordig heb je in de aquariumzaken en Intratuin enz heel veel goudvissen die volgens mij gwn voor een aquarium bedoeld zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:19

Lees idd maar even in over de opstart van een tropisch aquarium, er is veel info op internet te vinden. Ik heb zelf in mijn 60x30x30 bak een groep dwerggarnaaltjes zitten, die zijn ook erg leuk. Daarbij een groepje corydoras, otociniclus (klein algetertje, moet wel in een groepje) en een groepje dwergknorgoeramies.
In zo'n bak zijn de mogelijkheden beperkt, maar er zijn veel mooie en kleine tropische visjes die je er prima in kunt houden en geschikt zijn als je net begint met een aquarium.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:22

Sarah_Elise schreef:
Ik vind goudvissen in een aquarium erg saai, geef mij maar tropische visjes :D Maar wat betreft goudvissen die in de vijver horen: wordt dan niet de vijvergoudvissen bedoeld? Tegenwoordig heb je in de aquariumzaken en Intratuin enz heel veel goudvissen die volgens mij gwn voor een aquarium bedoeld zijn.

Een goudvis is een goudvis. Ze beginnen allemaal klein en eindigen allemaal groot.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:16

Goudvissen 'voor in een aquarium' in de dierenwinkels komen gewoon uit hetzelfde nestje als vissen voor in de vijver.
Mensen willen er alleen best meer voor betalen wanneer ze wel weten dat zo'n grote vis niet in binnen hoort, en dit klinkt alsof het opeens wel kan. De vissen worden gewoon even groot en oud wanneer je ze in een vijver zet.

Wat je in je bakje kan doen als je tropisch gaat:

50 liter is niet heel veel, ik zou gaan zoeken naar kleine makkelijke visjes. Dwerggarnaaltjes zijn ook erg leuk om naar te kijken, net als appelslakken! Dan zou ik eens op zoek gaan naar vuurgarnaaltjes, zijn op marktplaats vrij goedkoop te krijgen, en zijn vrij makkelijk in onderhoud. :)

Persoonlijk zou ik er wel een paar gupjes in durven doen, hoewel het aardig aan de kleine kant is, maar dan raad ik je aan om slechts één geslacht te nemen. Anders heb je binnen de kortste keren zo verschrikkelijk veel jongen (welke je aan de straatstenen niet kwijtraakt) dat je er gek van word. (spreek uit ervaring. :P )

Duurdere en minder makkelijke opties zijn de rasbora soorten, hele kleine visjes waar ook wel behoorlijk gekleurde soorten bij zitten, maar wat minder makkelijk te houden dan guppen. Wel erg mooi om te zien!

Denk er wel aan dat je verwarming en een filter nodig hebt. Heb je beide voor een tientje per stuk, dat kost je de kop niet, maar wel belangrijk. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:19

Ts; Op welke van de lijken die van jou het meest?

Afbeelding
Demekin

Afbeelding
Hibuna

Het beste haal je de ouders bij de eitjes weg, dus de vrouwtjes én het mannetje.
Zorg voor plantjes als waterpest oid, waar de jongen tussen kunnen schuilen.

Belucht je aquarium goed, en ververs elke dag een deel van het water (Bij 50 liter zou ik niet meer verversen dan een liter of 10).

Als de jongen uitgekomen zijn eten ze Artemia (Kun je zelf kweken, eitjes en zout kun je kopen bij een aquariumwinkel) of korrels (wel pletten, anders is het te groot)

Voer ze niet te vaak op 1 dag, want terwijl een volwassen goudvis meerdere keren per dag meerdere portie's nodig heeft omdat ze geen maag hebben, is het voor jonge goudvissen juist slecht. Hoe vaker je voert, hoe viezer het water word.

Maar ik ben het verder wel eens met de rest. Goudvissen (Hibuna's) worden te groot voor een aquarium.
Demekins kunnen juist beter binnen zitten dan buiten, maar dan wel in een ruim aquarium.

In jou aquarium kun je zoveel leukere vissen houden! :)
(En dat zeg ik terwijl ik echt een goudvisliefhebber ben :+ )

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:32

Mijn vissen lijken op het 2de plaatje! Ik zal eens na gaan denken of ik wel tropische vissen wil! Komt toch meer bij kijken als dat ik dacht