welk hobby schaap houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:03

chocobroodje schreef:
Sassy wat super gaaf! Ik ga zeker kijken komend weekend kan mijn pup meteen zien wat de bedoeling is :+ Van wie en waar heb je les? En vanaf hoe oud beginnen jullie met de drijf trainingen? Daar lees ik veel verschillende dingen over namelijk.

Ik heb zelf les van John Pluta (die nu deze wedstrijd samen met de bccn organiseert)
Dan les ik incidenteel Bij Margaret Jurgens in Middelbeers.
En als ze tijd heeft nog in Belgie bij Happy Herding.
En dan train ik hier thuis natuurlijk nog.
Op de website van BBCN staan de meeste trainingsadressen ;)

Standaard is dat je onveer op een leeftijd van een jaar kan beginnen met trainen.
Eens kijken of er aanleg is kan vanaf een 5 maanden, dan mag de pup gewoon eens bij de schapen om te zien of er wel aanleg in zit, daarna wacht je beter met echt trainen tot je hondje mentaal en fysiek sterk genoeg is.
Soms kun je met een hond op 8 of 9 maanden al heel voorzichtig beginnen, maar dat hangt van de hond af en ben ik eigenlijk geen voorstander van.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:04

We hebben hier wat schapenrassen gehad.
Begonnen met Gotlanders. Fijn ras, rustig karakter, niet schuw. Weinig onderhoud. Wol is geschikt om te vilten.
Daarna Ouessant erbij gekregen. Echte etterbakken. Regelmatig hoorns in mijn kuiten gehad.
We hebben een paar Clun Foresten gehad. Mooie grote schapen maar niet heel mak. Daarom zijn ze ook weer weggegaan.
Daarna een Coburger Fuchs ram gekocht. We wilden namelijk iets groter fokken met onze kruisingschapen. Helaas bleek deze ram ook Texelaar in zich te hebben en kregen we problemen met aflammeren. Het was wel een brave ram, niet stoten en rustig.

Ik zou zeker geen Texelaar of ander produktieras nemen. Teveel gefokt om geld op te leveren en de lammeren komen er moeilijk af. Ook veel problemen met maden in de vacht. Daar moet je dus goed op letten.
Als je een meer oerras neemt, kunnen ze met veel minder gras toe, hebben minder problemen met ziektes. Het enige nadeel is dat je minder opbrengst hebt van wol en vlees maar daar doe je het niet voor. Als je lammeren krijgt moet je die dus voor vrijwel niets verkopen.

We zijn hier met de gotlanders begonnen en daar zijn steeds andere rammetjes opgekomen. We hebben dus kruisingsschapen. Erg leuk omdat het echt een verrassing is wat er steeds uitkomt. Dit jaar voor het eerst koffiebruine schapen erbij maar ook veel fewspot-achtige schaapje. Ondertussen zijn ze iets groter geworden en brengen dus ook wat meer op. Maar geen problemen met aflammeren en ziektes. Wel hebben we 21 ooien en 1 ram maar nu dus ook 22 lammeren erbij en er moeten er nog een paar aflammeren. We willen eigenlijk terug naar 5 ooien. Het wordt nu wel veel.
aar de schapen zijn erg goed om het paardenland te odnerhouden. Het gras wordt weer mooi netjes afgegeten, ook de mestplekken waar de paarden omheen gaan. En ze nemen de wormen op waar zij geen last van hebben maar de paarden wel. Dus het wormenaantal gaat flink omlaag.
In de winter lopen ze ook gewoon buiten, aflammeren gaat ook buiten. Wel moeten ze 1x per jaar geschoren worden maar daar kan je voor een paar euro per dier iemand voor inhuren. En de pootjes moeten wel regelmatig gedaan worden.

Sita_

Re: welk hobby schaap houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:07

We hebben trouwens ook een suffolk ram, die was ik vergeten.. Ook erg rustig en tam..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:14

[/quote]
Er komen schapen, mams project.
Er komt een 2e hond, mijn project.
De hond gaat reddingswerk doen.
En als ik dan toch een BC neem, kan hij best ook rondom de schapen wat doen. De kern gaat dus niet liggen bij het drijven, snappie ;)
Er komen geen 40 schapen, gewoon een stuk of 5. Meer dan genoeg.[/quote]

Wees je wel bewust ervan dat als je eenmaal begint met een bc aan de schapen dat je daar niet zomaar meer mee kunt stoppen, dat is een instinct wat in zo een hond gewekt wordt, als je eraan begint zul je moeten doorzetten.
Helaas vergissen zich mensen nogal eens aan de tijd en moeite (en niet te spreken over het geld) wat je erin steekt ;)
Goed idee misschien eens bij een ervaren handler te gaan kijken eerst?

En uiteraard je in een schapenras te verdiepen wat op jullie grondsoort past, hoe groot zijn ze, is nogal een verschil of je een ooi van 80 kilo de hoefjes moet doen, of eentje die wellicht maar 20 kilo weegt :+
En dan je idd te verdiepen wat zijn voor een beginner nog wel geschikte schapen, zeker als je nog trainen wilt.
Kerry Hill, Texelaars e.d. inderdaad niet doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:15

DendroFleur schreef:
Ik zou zeker geen Texelaar of ander produktieras nemen. Teveel gefokt om geld op te leveren en de lammeren komen er moeilijk af. Ook veel problemen met maden in de vacht. Daar moet je dus goed op letten.
Als je een meer oerras neemt, kunnen ze met veel minder gras toe, hebben minder problemen met ziektes. Het enige nadeel is dat je minder opbrengst hebt van wol en vlees maar daar doe je het niet voor. Als je lammeren krijgt moet je die dus voor vrijwel niets verkopen.

Ja, daar ben ik me bewust van. Die wil ik ook niet. En als ze eenmaal geslacht moeten worden, wil ik wel het vlees hebben, maar of dat nu 5 of 50 kilo is, maakt me niets uit.
Ik heb bij Texelaars allerlei ongedierte gezien op hun kont, werd helemaal aangevreten ;( En ik weet dat ze moeilijk aflammeren.
Die worden het dus niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:17

Ja, wij hebben dus Wiltshire horns, geweldig ras, hoeven niet geschoren te worden, lammeren altijd zelf af, geen myasis, heel erg lekker vlees, heel goeie zorgzame moeders, kortom een echt goed beginnersschaap.
Enige nadeel: absoluut niet geschikt om te drijven, voor mensen heel lief, maar de honden worden aangevallen }>

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:49

Interessant topic. Ik heb me altijd afgevraagd waarom mensen van die grote kuddes schapen houden, levert dat nou echt nog wat op?

Het heeft mij ook altijd wel aangetrokken en als ik lees dat ze je paardeweide onderhouden, is dat helemaal een leuke bijkomstigheid. Hebben degenen hier met schapen nou ook alles afgezet met dat schapegaas? Ik kan me indenken dat ze zich door schrikdraad niet tegen laten houden....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:51

Wij hebben een rol met kunstof schapengaad. Dat kun je dus verplaatsen. Er moet wel stroom op staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:56

Als ik het al zou doen, zouden ze waarschijnlijk bij de paarden komen. Die lopen op 3 ha., dus met een rol gaas ga ik er niet komen, vrees ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:08

Mijn buurman heeft ook wat schapen en hij heeft een extra draadje op 20/30 cm hoogte, daar blijven ze netjes achter.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:55

Wij hebben wel bijna overal schapendraad. Vind het een prettiger idee...

Brengt het wat op? Hangt van je ras af, de wiltshires hier, geweldig lekker vlees van goed kwaliteit, daar vraag ik voor een slachtlam tussen de 80 en 100 euro, de mensen die er ooit eentje kochten komen elk jaar terug. Bij een heidschnuckenlam mag je blij zijn als je ze voor 15 euro kwijt kan (de ramlammeren welteverstaan)
Wol mag je blij zijn als je ze zonder extra kosten aan de scheerder meegeeft, behalve wellicht bij een merino :+

Waarom wij dan toch de WH gaan afbouwen, en meer schnucken willen?
Die passen hier beter op de grondsoort, vreten echt alle onkruid, vooral de zuring wordt vakkundig bestreden, berkebomen, bramen, de brandnetels moet je dan wel even maaien...dan worden die ook gevreten!
Zijn ook super schapen om mee te trainen met de honden, lopen vlot zonder hysterisch te worden, lammeren net zo gemakkelijk af als de WH. Hebben maar heel korte staartjes, mede daardoor eigenlijk nooit last van myasis. En vreten in de winter een pak minder hooi/krachtvoer.
Veel economischer in onderhoud dus en heel erg goed voor weide onderhoud!!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:35

Dat is idd een groot nadeel van de Shets.
Een ramlam kreeg 2,5 euro voor...
Toen heb ik ook gezegt ik doe er geen lammetjes meer bij.
Nu waren ze al drachtig dus nog 1 keer lammeren. Heb er nu nog 1 drachtig staan.
en 1 ooi lam.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:03

saden schreef:
Dat is idd een groot nadeel van de Shets.
Een ramlam kreeg 2,5 euro voor...

8)7
Heel eerlijk...de honden krijgen hier vers vlees, en als ik bekijk dat ik elders voor een kilo lamsribben voor de honden 4,5 euro de kilo moet betalen...is de keuze snel gemaakt :D
Voor 2,5 euro ging er hier echt geen lam weg, zijn die nou helemaal betoeterd, leg je dik geld op |o

Het eerste WH lam vroegen wij 100 euro voor, als slachtlam, vonden ze eerst ook te duur, nou dan laat maar staan was mijn devies.
En weet je wat? De volgende dag kwamen ze terug en hebben er nog 6 gekocht (daar hebben we wel iets aan de prijs gedaan)
Als je bedenkt dat ik die ooien met stamboek zelf voor tussen de 220 en 250 euro per dier geimporteerd heb is dat nog een koopje.

Bij de schnucken, als een ramlam idd 15 euro of minder zou opbrengen dan gaan ze mooi hier de vriezer in voor de honden :j

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:10

Dat zou ik met mn dioeren niet kunnen...
Je hebt wel gelijk.
Het zijn ook maar kleine beestjes maar 2,5 euro voor 25 kg???
Voor mn ram had ik 60 euro betaald.
Nu loopt paps gecastereerd rond en zoon is overleden aan een gebroken pootje. Helaas was die net een week daarvoor ook gecastereerd...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:11

Diablo schreef:
Interessant topic. Ik heb me altijd afgevraagd waarom mensen van die grote kuddes schapen houden, levert dat nou echt nog wat op?

Wij hadden tot voorkort een kudde texelaars, 50/60 stuks, en dat bracht aardig wat op.. Zowel de wol als de lammeren voor t vlees..
Nu hebben we nog maar een klein groepje van 15 in totaal, levert een stuk minder op (ook omdat we andere rassen hebben nu) maar we hebben er wel een stuk meer plezier van nu.. Dat is ook een boel waard..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:15

chocobroodje schreef:
In maastricht loopt een grote kudde mergellanders rondt. Hele leuke lieve schapen en goed hard. Deze zijn ook geschikt om mee te drijven.
Ik moet je wel even waarschuwen dat niet elke border collie ook daadwerkelijk een goede schaapshond is. Je zult eerst moeten testen of hij aanleg heeft, het is ook moeilijk om te leren (ook voor jou als mens) maar het is wel heel gaaf om te doen. Ik ben mezelf erin aan het verdiepen omdat ik met mijn pup (australian shepherd x border collie) wil gaan drijven mits hij aanleg heeft. Deze website geeft veel info over het schapen soort en het drijven met border collies
http://www.demergellander.nl/schapendrijven.htm

wij hebben op onze kinderboerderij naast zwartblessen ook Mergellanderschapen. Ze zijn erg tam, ze komen bij je om geaaid te worden. Ze zijn ook nooit ziek en lopen dag en nacht buiten en lammere probleemloos zonder hulp heel vlot af en zorgen goed voor hun kinders. Prima schapen :j ennnnn we hebben lammeren en die zijn te koop ;) :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:17

Wat kost een mergelander :o Ik vind het prachtige schapen om te zien en ze zijn idd erg vriendelijk. Achter mijn huis ligt een wei waar 3 of 4 ooien met hun lammeren lopen, zo gezellig als je ze s'ochtends hoort blaten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:44

Vanmiddag op een feestje sprak ik iemand die Schoonerbeekers heeft. De ram was daar niet zo gezellig.
Dat lijkt me ook geen fijn ras als aaischaap.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:48

Wij kregen dit jaar 25 euro per lam. Vind ik prima, eerder moesten we er op toegeven. De wol hebben we via Marktplaats wel verkocht voor 15 euro per vacht. Was nog wel voornamelijk Gotlanderwol.

Ik zou de paarden en schapen niet op 1 stuk laten omdat je dan niet kan omweiden. Beter is het om het in bijv 3-en te verdelen. Een paard/schaap/rust stuk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:47

Antheman schreef:
Vanmiddag op een feestje sprak ik iemand die Schoonerbeekers heeft. De ram was daar niet zo gezellig.
Dat lijkt me ook geen fijn ras als aaischaap.

Ik raad je dan ook ten strengste af om een ram te gaan aaien...die worden daar agressief van!
Spreek maar eens met meerdere ervaren schapenhouders.
Dat ligt er dus eerder aan dat de ram verpest is door de houder dan aan het ras.
Tuurlijk zullen er kwaaie tussenzitten, hadden wij ook bij de WH, maar je zult dan ook op karakters moeten selecteren als je (stamboekdieren) fokt waar je een aantal jaren plezier van wilt hebben :+

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:21

Een ram is eigenlijk nooit echt te vertrouwen. Wij laten nooit iemand in het weiland als er een ram in loopt. Better save than sorry.

Chocobroodje ik stuur je even een pb'tje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:31

idd ram is meestal onbetrouwbaar. ik vindt zwartblessen mooi en vriendelijk. op stage een kruising met de fles opgevoed echt een knuffelschaap. zijn wel wat groter.

hamshire downs zijn erg mooi maar wel heel veel wol.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:31

Wij hebben nu een heel brave ram gewoon tussen de ooien met lammeren lopen, en mensen die lammeren komen kijken gaan gewoon mee, geen enkel probleem. De nafok ervan is ook braaf.
Daar is wel nooit mee getut of geaaid o.d.
Terwijl onze eerste ram wel een kwaaie was, die heeft dan ook een enkeltje siberie gekregen, net als zijn nafok die overigens precies zo vervelend was. Eentje zelfs al vanaf 5 dagen oud, had nog geen horens dat kleine ding en meende al je te kunnen aanvallen. Mooi maar deugde niet. Zoiets wil ik niet aanhouden.
Ohja, de brave en niet brave waren hetzelfde ras...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:00

Het klopt dat er wel verschil zit tussen de ene ram en de andere. De zwartbles ram die hier tot voor kort nog was, was echt een goed zak toen hij pas bij ons kwam. Toch werd hij anders nadat hij éénmaal gedekt had. Ik denk dat het ook komt omdat hij zo lief wás dat veel mensen hem geaaid hebben. Dan verliezen ze toch dat beetje respect naar mensen toe, en gaan ze je als mede schaap zien. En ja dan wil hij laten zien dat hij toch echt de baas van alle schapen is ~~}>

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:07

Leuk AM, schapen!! Ik ben zelf helemaal weg van de Hampshire Down schaapjes. Dat klauwtje bekappen hoef je je geen zorgen over te maken dat stelt geen bal voor. Zeker voor jou niet.