Jonge konijntjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:36

anneliesdj schreef:
Als je ze niet kwijt kunt mag je ze hier brengen, ik heb een royale ren van ongeveer 10x8 waaruit ze evt. kunnen verwilderen.
Overigens kan die grijze ook prima het wild in hoor, ik heb zelfs tamme gevlekte konijnen jarenlang zien overleven in het wild dus dan kan deze het zeker redden als hij ook nog half wild is.

Maar hoe weet je zo zeker dat de vader een wild konijn is? Watvoor konijn is de moeder dan?

Zou wel leuk zijn als ze naar jullie kunnen, lekker grote ren! De vader is zeker een wilde, omdat de ram die ik heb al wel eens eerder bij die moeder is geweest, en hun twee krijgen altijd bonten. De moeder is een NHD gekruist met satijn. Maar zij zorgt meestal voor grijze en bonte jongen.
Beetje ingewikkeld, ik hoop dat jullie het snappen... ;)

anneliesdj

Re: Jonge konijntjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:55

Heb je geen foto van mams? Dat zegt meer waarschijnlijk :P

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:56

Wat een leukerd zeg :j Laten verwilderen is misschien wel een goede optie wanneer ook papa een wild konijn is geweest, daar bleven als je ze aan een dierenwinkel verkoop kinderen ook geen plezier aan want ze willen niet komen.. Hopelijk kun je ze naar anneliesdj brengen. Daar hebben ze inderdaad een mooi groot hok/leefruimte :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:15

De grijze heeft meer kans om gepakt te worden, maar mogelijk is het wel.
Verwilderen heeft wel speciale tijd nodig, grote afgesloten ren met alleen natuurvoedsel. Deze konijnen in een standaard hok houden heb je op den duur ongelukkige konijnen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:46

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je wilde konijnen krijgt, TS. Het kan best zo zijn dat er gewoon een wildkleur tamme ram op heeft gezeten die ontsnapt was...
Faniek, ik ben het vaak met je eens, maar nu absoluut niet :n

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:47

Renslover schreef:
Magrathea schreef:
Ik weet niet waar je woont, als het niet te ver is en je ze echt niet kwijtraakt breng maar hier hoor <3

Haha ik woon in de Achterhoek, Aalten... Beetje ver weg :)

Maar voor mij niet :D! Ze zijn echt zooooo knap <3!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:15

Nikki__ schreef:
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je wilde konijnen krijgt, TS. Het kan best zo zijn dat er gewoon een wildkleur tamme ram op heeft gezeten die ontsnapt was...
Faniek, ik ben het vaak met je eens, maar nu absoluut niet :n

Dat is inderdaad wel mogelijk, dit geld ook enkel en alleen als de konijnen echt een wilde vader hebben.
Hier in de opvang hebben we geregeld half wilde konijnen binnen gekregen uit oepsnestjes, maar deze werden opgegeven moment echt heel druk en ontsnapmeesters waren het. Eerst hebben we wel is geprobeerd met herplaatsing, maar dat ging in vele gevallen niet goed. Herplaatsing van te tamme half wilde konijnen doen we nu in grote goed afgesloten rennen of we laten ze verwilderen, maar wel enkel de wildkleurige konijnen. De anderen zoeken we sowieso herplaatsing voor in een afgesloten grote ren.
Of die een wilde vader heeft kom je in principe snel genoeg achter naarmate de konijntjes ouder worden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:24

Ik denk wel dat ze bij de juiste hulp goed kunnen verwilderen. Ik denk alleen niet dat TS kan inschatten of haar konijnen daadwerkelijk wild zullen zijn. Jij hebt veel meer ervaring Faniek.
Sowieso vind ik dan wel dat je zeker moet zijn dat het konijn een wilde vader heeft. Zolang je daar niet zeker van bent, en de konijnen verder geen verandering van gedrag laten zien, zou ik ze niet zomaar buiten plaatsen.
Ik heb ook een wildkleur dame zitten, maar die is liever lui dan moe :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:27

Dat is absoluut zo, vandaar het aanraden met een opvang contact op te nemen, deze hebben er vaak meer ervaring in. Maar zelfs een niet kenner weet op een leeftijd van 3 a 4 maanden dat het half wildjes zijn, ze zijn zo anders in karakter dan tamme konijnen :j
Ik heb ook veel wildkleuren hier zitten daar niet van, dat zijn gewoon tamme konijnen dat klopt er zijn gewoon wildkleur tamme konijnen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:59

Ik vind ze echt zo schattig!
Maar ja ik kan je nog steeds niet van een nijntje of twee verlossen... Helaas!
Vooral die uitrekfoto is leuk - ik vind het zo lief staan dat ze dat op die leeftijd al doen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:26

1234 schreef:
Hier in ieder geval niet. Was een hele tijd terug in het nieuws ofzow.... maar weet niet meer :P
In deze buurt in Den Haag heb ik ook echt geen beesten meer gezien :D (en terecht)
Weet niet of dat echt voor alle gemeentes/dierenwinkels geldt *zoekt even op internet*

Bij de vogelkelder stonden er een aantal weken geleden nog hele kamers vol met dieren, dus dat kan niet kloppen :Y)
Helaas inderdaad :)

Erg lieve nijntjes trouwens, inderdaad, die uitrekfoto :+:
Ik had het wel geweten, maar helaas is er hier nog een moeder die niks met konijnen heeft :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:33

Colorado schreef:
1234 schreef:
Hier in ieder geval niet. Was een hele tijd terug in het nieuws ofzow.... maar weet niet meer :P
In deze buurt in Den Haag heb ik ook echt geen beesten meer gezien :D (en terecht)
Weet niet of dat echt voor alle gemeentes/dierenwinkels geldt *zoekt even op internet*

Bij de vogelkelder stonden er een aantal weken geleden nog hele kamers vol met dieren, dus dat kan niet kloppen :Y)

Erg lieve nijntjes trouwens, inderdaad, die uitrekfoto :+:
Ik had het wel geweten, maar helaas is er hier nog een moeder die niks met konijnen heeft :P

Ik zei, hier in de regio verkopen ze geen beesten meer, nu er werd geadviseerd aan de dierenwinkels om geen levende dieren meer te verkopen ;)
Vogelkelder is een ander verhaal, das bijna alleen maar dieren. Maar hier in scheveningen/ winkelstraat hier vlakbij heb ik ze in géén enkele dierenwinkel meer gezien! Dus dat het ergens anders nog wél gebeurt, wist ik dus nu allang omdat meerderen het gezegd hebben dat het bij hun in de buurt nog wel gebeurt. ;)
Dacht eerst alleen dat bijna alle dierenwinkels geen dieren meer mochten verkopen, maar dat blijkt niet zo te zijn, (ik kom niet in andere dierenwinkels dan hier in scheveningen) nou dan is dat jammer, maak er verder geen punt van.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:17

De Vogelkelder is toch behoorlijk regio Den Haag :) Ik maak er verder geen punt van, wilde alleen vertellen dat het ook in jouw regio geen wet oid is.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:20

Poeh, wat een reacties allemaal! En dat terwijl ik maar heel even niet meer online geweest ben ;)
Vind het heel fijn dat jullie allemaal zo mee denken

Citaat:
Ik denk wel dat ze bij de juiste hulp goed kunnen verwilderen. Ik denk alleen niet dat TS kan inschatten of haar konijnen daadwerkelijk wild zullen zijn. Jij hebt veel meer ervaring Faniek.
Sowieso vind ik dan wel dat je zeker moet zijn dat het konijn een wilde vader heeft. Zolang je daar niet zeker van bent, en de konijnen verder geen verandering van gedrag laten zien, zou ik ze niet zomaar buiten plaatsen.
Ik heb ook een wildkleur dame zitten, maar die is liever lui dan moe

Wij hebben in onze buurt vrijwel alleen maar wilde konijnen rondlopen, elk jaar weer meer... T is bij ons thuis echt een plaag geworden, dat is wel jammer...
Maar omdat wij op een boerderij wonen met om ons heen alleen maar weilanden, lijkt het me een beetje vergezocht dat het een tam konijn is met een wildkleur.
Ik zal even kijken of ik een foto van de moeder heb.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:54

Ik heb er eentje van gisteren op de computer gezet.
En even nog wat van de jongen :D

Mams met de jongen:
Afbeelding

Afbeelding

Ze waren allemaal moe van het rondwaggelen...
Afbeelding

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:05

Wat zijn ze ontzettend lief en schattig!

Hoop dat je een goed huisje voor ze kunt vinden, in het wild of bij iemand. Ik wil ze allemaal wel hebben, maar heb dr al 4 plus 4 hokken. Dat wordt een beetje te gek ;)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:28

Beetje laat nog, maar ze hebben een plekje als ze oud genoeg zijn! Ze gaan naar Schiphol, bij iemand met een grote ren/park, en als ze eraan toe zijn worden ze vrijgelaten. Helemaal super dus! Bedankt voor het meedenken allemaal, anders had ik nog lang niet geweten wat ik er mee zou doen... :)