Keuze maken over hond met gezwel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Re: Keuze maken over hond met gezwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:00

Precies. Second opinion it is. Deze week zal ik dat inplannen. Ik zal wat daar uit komt hier wel updaten. Bedankt voor de reacties.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:01

Begrijp heel goed dat het super moeilijk is, maar als het mijn hond zou zijn.. zou ze al ingeslapen zijn.
Haar laten leven doe je voor jullie zelf momenteel, niet voor het beestje hoe hard het ook klinkt.
Hoop dat jullie snel de kracht vinden om de juiste beslissing te maken.
Sterkte!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:05

Je zou een second opinion kunnen proberen, maar is dat eerlijk, sommige honden hebben een enorme pijngrens maar dat betekent niet dat het dan goed met ze gaat, als ze straks niet meer overeind komt weet je dat ze het echt niet meer trekt en dus al langer pijn leed, opereren of kuren waar ze heel ziek van kan worden zou ik zo'n oud beestje niet meer aandoen, je hebt jaren plezier van haar gehad, geef haar nu een waardig afscheid zonder te veel pijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:05

succes
ik hoop dat de artsen die ik je aan geschreven heb je misschien wat zekerheden kunnen geven over de juist te maken beslissing

evt (klinkt raar maar ik had er profijt van)
mocht het er van komen en je hebt er behoefte aan ..
aan de leemdijk zit een dieren crematorium, ze zijn erg netjes

mocht je trouwens weten hoe ons verhaal ging
de link staat nog in mijn onderschrift met zijn laatste 2 weken er in

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:06

Blijft vreselijk als zoiets je overkomt....wij hebben het ook meegemaakt maar wij hadden de keuze gemaakt om de hond te laten inslapen ik zag het niet zitten om de hond verder in leven te houden met medicatie hij had al genoeg geleden.
Blijft moeillijk maar je moet echt het beste doen wat goed voor je hond is..
Sterkte ermee!!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:07

Wij mensen hebben idd de pech dat we met die pijn moeten leven. Dat vind ik juist zo prettig bij dieren, wij kunnen ze van hun pijn verlossen, en in dit geval pijn die er zeker aan komt voorkomen. Haar einde zit er al aan te komen, waarom dan een uitstel van executie? Feit blijft dat ze nog leeft omdat jullie haar niet kunnen laten gaan. Vervolgens gaan jullie wachten totdat zelfs de medicatie de pijn niet meer tegenhoudt en dan pas laten jullie haar inslapen? :n waarom haar pijn laten lijden? Waarom dit niet voor zijn?

Een tumor reageert idd niet op ab, maar de secundaire klachten dus duidelijk wel. De tumor groeit ondertussen gewoon verder.

Ik begrijp zeker dat dit heel moeilijk is, maar het welzijn van het dier staat altijd voorop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:09

Ik denk dat als een dierenarts adviseert in te slapen dat dit dan ook zeker het verstandigste is. Een leven op medicatie geeft veel bijwerkingen. Daarnaast zijn sommige honden heel hard voor zichzelf en zullen zich beter voordoen dat ze zijn.

Ik vindt het zeer egoistisch en zeker geen dierenliefde om een dier in deze toestand niet te willen laten gaan........

Stel dat de tumor knapt? kans is groot dat ze doodbloed midden in de nacht. Wil je dat als einde?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:10

Er zijn tegenwoordig ook andere vormen van narcose (gas) wat voor oudere honden goed te doen is. Mocht ze toch naar uit de operatie komen, kun je altijd nog het besluit tot inslapen maken toch?
Doorgaan met de anti biotica lijkt mij wat minder....maar ik ben natuurlijk geen dierenarts.
Ik heb zelf ervaring met een oudere teef met soortgelijk iets (tumor op de milt) en die hond heeft het prima gered. Was na drie dagen weer helemaal alive and kicking.
Echter, na een paar maanden bleken er toch uitzaaiingen en hebben we haar alsnog moeten laten gaan.
Maar ze heeft nog wel een paar maanden heerlijk genoten en zich prima gevoeld, zonder medicijnen. En dat was ons het geld van de operatie dubbel en dwars waard.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:15

_Hyperion_ schreef:
Er zijn tegenwoordig ook andere vormen van narcose (gas) wat voor oudere honden goed te doen is. Mocht ze toch naar uit de operatie komen, kun je altijd nog het besluit tot inslapen maken toch?
Doorgaan met de anti biotica lijkt mij wat minder....maar ik ben natuurlijk geen dierenarts.
Ik heb zelf ervaring met een oudere teef met soortgelijk iets (tumor op de milt) en die hond heeft het prima gered. Was na drie dagen weer helemaal alive and kicking.
Echter, na een paar maanden bleken er toch uitzaaiingen en hebben we haar alsnog moeten laten gaan.
Maar ze heeft nog wel een paar maanden heerlijk genoten en zich prima gevoeld, zonder medicijnen. En dat was ons het geld van de operatie dubbel en dwars waard.

Sorry maar dit vind jij een mooie oplossing, je hebt hier alleen vanuit jezelf gedacht, waarom zo'n oudje een grote operatie laten ondergaan omdat jij hem nog een maand of 2 bij je wil hebben, dat is puur egoisme geen dierenliefde :n Als het je om het dier ging had je gedacht, ik heb jaren plezier van je gehad en nu jij wat ernstigs hebt terwijl je ookal op leeftijd bent help ik je door geen onnodige pijn te laten hebben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:27

Ik denk dat de hond die mooi nog een paar maanden pijnloos heeft geleefd het ook een mooie oplossing vond. Jammer van de uitzaaiingen, maar zoiets is van te voren nooit te raden. Het had net zo goed gekund dat er geen uitzaaiingen waren geweest.

Ik kan nu niet 100% zeker weten wat Trixie wil, maar ik vermoed dat ze het liefst nog even rond zou willen hangen. Zeker als ze zich prima voelt.
Iedereen zegt nu wel, wat een egoïsme. Je denkt alleen aan jezelf, niet aan de hond, maar dat doe ik zeer zeker niet. Trixie wil leven. Ik kijk ook vanuit haar oogpunt en zie dat ze het naar haar zin heeft.

Ik plaatste dit hier op bokt omdat ik er doorheen zit en wel wat begrip kon gebruiken. Ik ben met Trixie op gegroeid, ze is mijn familie, niet zomaar een hond. Ik begrijp de mensen die zeggen inslapen, ik heb de meningen gelezen en natuurlijk hebben we zorgvuldig nagedacht over wel of niet inslapen, maar we vinden dat daar nu nog niet de tijd voor is. Ik zou het dus waarderen als men dus nu stopt om hun mening over inslapen op mij te drukken. Mijn mening veranderd niet en het maakt het er niet fijner op voor mij en mijn familie om berichten te lezen over hoe egoïstisch we zijn.

We gaan naar een tweede DA, zien wat daaruit zal komen en dan beslissen we verder. Misschien komt het uiteindelijk wel op inslapen neer, maar ik vind het wel fijn om eerst naar een andere DA te gaan.

En iets wat ik nog heel duidelijk wil maken: Ze heeft GEEN pijn. Ze lijd nu niet. Met de meds is van pijn geen sprake, dat was sowieso al niet ter sprake. Ze had hoge koorts. Ze heeft geen koorts meer. Dus ze hoeft niet van haar zogenaamde pijn te worden verlost, aangezien ze dat niet heeft.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:43

En hoe weet je dat ze geen pijn heeft? Een hond laat niet snel merken dat hij pijn heeft omdat dat een teken is van zwakte wat in het wild betekend dat ze dood gaan. Een hond geeft pas aan dat hij pijn heeft als hij echt al enorme pijn heeft..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:46

Ik kan niet een hond laten zomaar inslapen omdat ze heel misschien pijn kan hebben, wat waarschijnlijk niet eens zo is. Ik ga geen hond inslapen om een vermoeden van onbekende mensen. Zoals ik zei, ze springt, rent en speelt nog in het rond. Ze doet van alles uit haarzelf. Ik weet dat dieren pijn niet snel laten merken, want dat is zwakte. Pas vaak op het laatste moment zie je hoe ze eraan toe zijn. Met Trixie echter, een hond die pijn heeft zit niet kwispelend een kat in de boom te jagen, de hond van de buren uitdagen voor een spel of met een piepend speeltje te spelen.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:54

Lieve eline,

Ik wil na al die niet zo positieve reacties even laten weten dat ik je helemaal niet egoistisch vind. Je houdt van je hond en probeert de beste oplossing te vinden. Zoals ik het lees laat je de hond gewoon inslapen als ie pijn krijgt waar niks aan te doen valt. Dat je het nu nog niet doet snap ik helemaal. Natuurlijk kan ie niet nog 20 jaar aan de medicijnen maar er staat toch ook helemaal nergens dat dat de bedoeling is. Jij kent je hond het best en als jij denkt dat ie nu geen pijn heeft en nog zin in het leven heeft zie ik geen reden daar aan te twijfelen. Ik vind het misschien wel egoistischer om een dier al dood te maken voordat ie pijn heeft. Maar dat zal vast ook te maken hebben met de manier waarop je zelf in het leven staat. Ik denk dat ik zelf ook niet dood zou willen als ik nog opgelapt kan worden al is dat met zware medicijnen. Niet iedereen denkt daar natuurlijk hetzelfde over. In ieder geval heel veel sterkte en succes met je hond!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:06

Wat goed, dat je de doorslag hebt gegeven om geen operatie te doen!
Daar is veel moed voor nodig, weet ik uit ervaring.

Laat de mensen maar kletsen over inslapen.
Jij kent je hond het beste, en ja, medicatie word hier gebruikt als pepmiddel, maar als een hond oud is, niet meer beter word maar nog zo geniet van het leven, en dat kan op deze manier prima nog even gerekt worden; Waarom niet?!

Zolang je voor jezelf maar de grens bewaakt.
Dat als ze minder gaat genieten of meer achteruit gaat, toch de beslissing durft te nemen, hoe moeilijk ook.
Want 1 ding in het leven staat vast; je gaat dood, hoe dan ook :) .

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:09

@ElineS : mijn honden zijn mij ook heel veel waard, net familie, ik heb nl zelf geen familie meer en juist omdat je met mensen deze keuze vaak niet hebt, mijn vader is bv 3 jaar geleden overleden na 3 maanden van kanker in een hospice en dan is het juist heel fijn dat je je dier dan voor kunt blijven, dat een hond vrolijk is en speelt zegt overigens niet veel over pijn, ik heb vroeger een Bernersennehond gehad die nooit iets had, altijd vrolijk en op een ochtend spuugde hij bloed, bleek een tumor van de maag naar de lever te zijn gegroeid, dit moet ongelooflijke pijn hebben gedaan, maar niemand heeft wat aan hem gemerkt.
S'avonds hebben we hem in moeten laten slapen, was niets meer aan te doen. Zelfde met een kat, die werd bleek achteraf wel iestje pietsje dikker maar verder niets en toen we voor de enting gingen kwam er een gigantisch hartprobleem aan de oppervlakte, buik bleek vol vocht maar kat was speels en had gewoon een glanzende vacht, maar hij moet het al een hele tijd benauwd hebben gehad, echt je weet wat ze heeft en dat ze niet nog jaren mee zal gaan als ze niet ziek was gewoon vanwege haar leeftijd, waarom er dan nog een paar maandjes misschien aanplakken? Zo'n beslissing doet je altijd pijn, maar het is wel echt bela grijk dat je kijkt naar wat eerlijk voor t dier is. een DA zegt zoiets overigens ook niet zomaar aan iemand die nog van alles gaat proberen verdient ie immers meer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:22

Hopmans in Roden is een goede kliniek.

Ik heb ook een hondje van 15 jaar, hij is traag, de wandelingen zijn kort, maar hij heeft nog wel overal een mening over hihi. Jouw DA lijkt mij erg irritant, ik zou een andere zoeken :j.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:22

Wil je nog even meegeven; geniet van elke dag, elk moment en elk uur.
Alle kleine dingen, sla ze op en draag ze mee.
Neem bewust afscheid, dat maakt het al veel makkelijker als het eenmaal zover is! :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:24

imaudy schreef:
Jouw DA lijkt mij erg irritant, ik zou een andere zoeken :j.

Of gewoon erg realistisch en eerlijk.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:30

Miepie77 schreef:
_Hyperion_ schreef:

Sorry maar dit vind jij een mooie oplossing, je hebt hier alleen vanuit jezelf gedacht, waarom zo'n oudje een grote operatie laten ondergaan omdat jij hem nog een maand of 2 bij je wil hebben, dat is puur egoisme geen dierenliefde :n Als het je om het dier ging had je gedacht, ik heb jaren plezier van je gehad en nu jij wat ernstigs hebt terwijl je ookal op leeftijd bent help ik je door geen onnodige pijn te laten hebben.

PARDON????
Ik zal het dan nog even wat uitgebreider toelichten..
Hond was perfect gezond (leek het, want die tumor op de milt zat er zonder dat wij het wisten), ik had nog met haar gefietst, zoals elke dag en ze speelde die ochtend nog heerlijk met een buurhond en ging ineens liggen hijgen. Ze had alle symptomen van een inwendige bloeding (witte slijmvliezen, harde buik) en doordat ik zo alert was de hond direct in de auto te doen en naar de DA te scheuren was een operatie nog een optie, had ik even wat langer gewacht dan was ze doodgebloed.
De kans bestond dat de hond in de operatie zou wegglijden. Voor de hond hetzelfde als wanneer ze ingeslapen was. Dat heeft mij er toen toe doen besluiten om een operatie er op te wagen. Mocht ze heel slecht uit de operatie zijn gekomen, dan was ze alsnog ook ingeslapen. Het welzijn van het dier staat voor mij nl ALTIJD voorop.
De tumor had een scheur in haar milt veroorzaakt, dus vandaar de inwendige bloeding. De milt en de tumor zijn verwijderd, ik heb zelf geassisteerd bij de operatie (omdat het op zondag was). De hond ging met gas onder narcose, dat is minder belastend en daar komen ze ook direct weer uit bij.
Ze kwam bij, is twee/drie dagen wat slapjes geweest, vooral omdat ze veel bloed was verloren. Kreeg vervolgens speciaal voer om dit op te vangen en was zo weer de oude.
De tumor kon kwaadaardig geweest zijn en dan kon al dat bloed in de buikholte nieuwe tumoren veroorzaken.
Maar het kon ook goedaardig zijn en dan zou de levensloop zijn alsof er nooit een tumor was geweest.
De hond had een heel sterk hart, omdat we elke dag samen fietsten. Daarom was ze zo snel bovenop de operatie gekomen.
Helaas bleek achteraf dat de tumor in de milt kwaadaardig was geweest.
De hond heeft nog een heerlijke tijd gehad. Veel gespeeld in de sneeuw en elke dag samen weer fietsen. Topconditie!
Na een paar maanden maakte ze me 's nachts wakker (de dag er voor was er nog niets aan de hand), hijgend. Weer dezelfde symptomen. Dit betekende dat er op andere organen tumoren zaten die nu een bloeding veroorzaakten. Geen moment getwijfeld, DA gebeld, thuis laten komen en de hond in laten slapen. We hadden ook tot de volgende ochtend kunnen wachten, dan was ze vanzelf doodgegaan, was ze afgegleden door de inwendige bloeding, maar dat vond ik geen optie.
Maar we hadden van te voren niet kunnen weten dat het na een paar maanden weer terug kwam. Ze had ook nog wel drie jaar meegekund en dan aan iets anders overlijden...
Toch hebben we achteraf geen spijt er van. De hond heeft nog drie geweldige maanden gehad en dat was onze DA ook met ons eens.

Dus voordat je direct oordeelt....kun je beter een vraag stellen of ik je het wat verder wil uitleggen... want je oordeelt nu over iets waarvan je de hele context niet kent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:32

Mijn hond is 11 en die hebben we vorig jaar ook laten opereren aan een baarmoederontsteking (baarmoeder is verwijderd) en die stond de volgende dag al weer met haar balletje klaar. :) Ik zou daar echt niet te bang voor zijn. Zo'n grote operatie is ook maar relatief hoor.. Als het narcosebeleid gewoon goed is, dat scheelt al de helft.

Wel zou ik het echt heel rot vinden als je haar pijnmedicatie zou geven omdat ze een baarmoederontsteking heeft waar ze pijn aan heeft. Dat zou ik echt niet over mn hart krijgen. Honden zijn taai hoor, die kunnen met pijn gewoon gruwelijk goed leven. Dus tegen de tijd dat ze niet een kat meer in de boom jaagt oid dan ben je al veel te ver gegaan. En voor hetzelfde geldt gaat t etteren en klapt haar baarmoeder nog een keer. Dan sla je jezelf echt voor je kop.

Tis of opereren of in laten slapen, maar er zit voor mijn gevoel helemaal niets (dierwaardigs) tussenin.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:44

Sorry, maar er bestaat ook nog zoiets als 'dieren hebben waarschijnlijk een veel hogere pijngrens dan mensen'... Een huisdier is echt geen wild dier meer, dus laat echt wel iets zien als het ergens last van heeft. Dat heeft de hond van TS ook gedaan namelijk.
En dingen als 'dat moet pijn hebben gedaan' kan je helemaal niet zeggen, want je bent het dier namelijk niet.

TS, ik denk dat jij uiteindelijk samen met je vader de beste oplossing kan bedenken :) Maar bovenal: geniet lekker samen met je hondje, want ja (voor alle inslaapvoorstanders) dat kan zelfs een hond nog die misschien wel eens een keertje wat pijn zou kunnen hebben toevallig. Want dat doet de hond van TS nu in elk geval :) Gelukkig maar!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:50

Magrathea schreef:
Sorry, maar er bestaat ook nog zoiets als 'dieren hebben waarschijnlijk een veel hogere pijngrens dan mensen'... Een huisdier is echt geen wild dier meer, dus laat echt wel iets zien als het ergens last van heeft. Dat heeft de hond van TS ook gedaan namelijk.
En dingen als 'dat moet pijn hebben gedaan' kan je helemaal niet zeggen, want je bent het dier namelijk niet.

TS, ik denk dat jij uiteindelijk samen met je vader de beste oplossing kan bedenken :) Maar bovenal: geniet lekker samen met je hondje, want ja (voor alle inslaapvoorstanders) dat kan zelfs een hond nog die misschien wel eens een keertje wat pijn zou kunnen hebben toevallig. Want dat doet de hond van TS nu in elk geval :) Gelukkig maar!

Ik begrijp jouw reactie eigenlijk niet zo goed? Gelukkig maar geniet je van je hond die toevallig pijn heeft?
Wat jij zegt over huisdieren en pijngrens klopt in ieder geval echt niet. Ik heb dieren gezien die gewoon half plat gereden waren en nog aan het grommen waren tegen de kat die we toevallig ook in de ambulance hadden (krijg je met een spoedgeval). Ik heb een chinchilla gezien die zonder problemen zijn eigen poot eraf beet en nog lekker rondscharrelde in zijn kooi. Een hond die met zn staart tussen de deur gezeten had en waarvan de halve staart incl aders door was die zo hard kwispelde van blijdschap toen ik m kwam halen dat het bloed bovenin de gordijnen zat.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:52

Veel honden laten hun pijn niet merken, ook al gaan ze kapot van binnen.

Ik vind het persoonlijk niet kunnen om deze hond nog langer te laten leven.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:56

Second opinion zou ik sowieso laten doen :j
De hond van mijn moeder hadden we eigenlijk 3 jaar geleden al afgeschreven en zij leeft nog steeds, is ondertussen 17 jaar. Ze had een soort van chronische 'verkoudheid', om het maar even simpel te houden. Ze kreeg soms geen adem waarna haar ogen wegdraaiden en haar tong van kleur veranderde. Ze heeft hiervoor een kuur gekregen en ze leefde weer op. Kuur gestopt en het kwam net zo hard weer terug, ondertussen zat ze ook onder de knobbels, allemaal tumoren. Weer opnieuw mt de kuur begonnen en zo is het een tijdje heen en weer gegaan.

Ondertussen zijn ze met de kuur gestopt, en voor een 17 jarige bijna blind en dove hond doet ze het hartstikke goed. Ze heeft dagen waarin ze grotendeels slaapt en ze heeft dagen waarbij mijn moeder lekker een uur met haar gaat wandelen en ze kwispelend en zichtbaar genietend weer thuiskomt. Ik durf jullie te garanderen dat deze hond nog zeer zeker geniet van haar leventje en tot noch toe is er absoluut geen reden om haar in te laten slapen.

Ik zou je bij een andere dierenarts nog goed laten informeren over de mogelijkheden en ik denk dat je gewoon op je eigen gevoel af moet gaan. Als jij eerlijk kunt zeggen dat je hond nog geniet een geen pijn heeft denk ik dat je je antwoord al wel weet. Blijf wel eerlijk naar je hond toe en maak de keuze niet voor jezelf.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:01

Iris82 schreef:
Ik begrijp jouw reactie eigenlijk niet zo goed? Gelukkig maar geniet je van je hond die toevallig pijn heeft?
Wat jij zegt over huisdieren en pijngrens klopt in ieder geval echt niet. Ik heb dieren gezien die gewoon half plat gereden waren en nog aan het grommen waren tegen de kat die we toevallig ook in de ambulance hadden (krijg je met een spoedgeval). Ik heb een chinchilla gezien die zonder problemen zijn eigen poot eraf beet en nog lekker rondscharrelde in zijn kooi. Een hond die met zn staart tussen de deur gezeten had en waarvan de halve staart incl aders door was die zo hard kwispelde van blijdschap toen ik m kwam halen dat het bloed bovenin de gordijnen zat.

Neenee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat het niet logisch is om je hond in te laten slapen alleen maar omdat hij misschien wel eens een keertje pijn zou kunnen hebben, terwijl je hond zichtbaar nog geniet van het leven. Plegen mensen euthanasie die pijn hebben maar nog elke dag genieten van hun familie, en van leuke dingen? Ik geloof van niet.

Ik snap jou nu trouwens niet :P Hiermee geef je dus juist aan dat dieren (of honden dan toch) een hoge pijngrens hebben?
Wat ik bedoel is dat wij niet voor dieren moeten gaan beslissen of ze wel of geen pijn hebben. Daar krijg je gevallen van 'oh ik denk dat mijn dier pijn heeft ook al is het niet zichtbaar dus ik laat hem/haar maar inslapen'.