Een band opbouwen met je hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:37

Tooske schreef:
Mijn tip is castereren maar aangezien je daar niet open voor staat is het doel van het topic me niet helemaal duidelijk?!

Jouw doel is mij ook niet helemaal duidelijk, castreren gaat niet helpen hier :') Bij een dominantieprobleem zou je het kunnen overwegen, maar dit is gewoon jachthond-eigen. Mijn tip is gewoon naar een hondenschool o.i.d. te gaan, zodat ze je kunnen helpen. Vanachter de computer is het moeilijk om te helpen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:40

Hhilde schreef:
Kuggur schreef:
Dan zul je een te vette hond hebben, jammer dat je niet meer motivatie kunt op brengen voor dit dier.

Jammer dat je dat zo zegt. Mijn hond is trouwens niet dik, maar wel té dik, daar zit een verschil tussen.

Interessant, Je hond is dus wél "te dik", maar niet "dik", kun je me eens uitleggen hoe dat mogelijk is...?

Ik vind het jammer dat je blijkbaar niet in staat bent dit dier op gezond gewicht te krijgen en te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:44

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:
Jammer dat je dat zo zegt. Mijn hond is trouwens niet dik, maar wel té dik, daar zit een verschil tussen.

Interessant, Je hond is dus wél "te dik", maar niet "dik", kun je me eens uitleggen hoe dat mogelijk is...?

Ik vind het jammer dat je blijkbaar niet in staat bent dit dier op gezond gewicht te krijgen en te houden.

Ik vind het jammer dat je gelijk zo'n aanvallende toon moet aanslaan.

Een ´boerenmanier´ om te kijken of een hond op goed gewicht is; De ribben moet je kunnen voelen, maar niet/nauwelijks kunnen zien.
Ik vraag me af hoe je je hond dan op dieet zet, want als je dat goed doet zou hij geen honger moeten krijgen. Dus niet in een keer maar de helft geven van wat je eerst gaf, of ipv bijvoorbeeld 3 maaltijden naar 2 of zelfs 1 overstappen. Dat is vragen om problemen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:48

Kuggur schreef:

Dit is slank, goed, wel overdreven, iets meer mag wel:
http://i286.photobucket.com/albums/ll98 ... C_0091.jpg

Dit is te dik:
http://www.grizzlyrun.com/Files/Images/ ... riever.jpg

Dit is dik & te dik:
http://www.hondenverzekeringinfo.nl/wp- ... e_hond.jpg

Oftewel, als je te dik bent (net niet slank, maar ook niet echt dik, stevig zegmaar) dan ben je niet direct dik.
Laatst bijgewerkt door Hhilde op 23-04-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 15:50

Bizzybijtje schreef:

Een ´boerenmanier´ om te kijken of een hond op goed gewicht is; De ribben moet je kunnen voelen, maar niet/nauwelijks kunnen zien.
Ik vraag me af hoe je je hond dan op dieet zet, want als je dat goed doet zou hij geen honger moeten krijgen. Dus niet in een keer maar de helft geven van wat je eerst gaf, of ipv bijvoorbeeld 3 maaltijden naar 2 of zelfs 1 overstappen. Dat is vragen om problemen.

De ribben moeten bij het uitrekken te zien zijn, lichtelijk. Bij staan niet te zien zijn maar wel te voelen idd.
Wij hebben hem van 2 x 200 gram vers gedaan naar 1 x 150 en 1 x 175 gram vers.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:53

Bizzybijtje schreef:

Onzin, je kunt een te dikke hond zonder problemen op een vrij radicaal dieet zetten en de helft van wat hij eerst kreeg is niet onredelijk, te vette honden krijgen gewoon (véél) teveel eten van hun liefhebbende eigenaars.
En ja het arme beestje zal dan honger hebben. Het dier moet zijn opgeslagen vet verbranden, dat gaat onherroepelijk met hongergevoel gepaard.

NB. Amusant gegoochel met definities Hhilde.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 23-04-11 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:56

Kuggur schreef:
Bizzybijtje schreef:

Onzin, je kunt een te dikke hond zonder problemen op een vrij radicaal dieet zetten en de helft van wat hij eerst kreeg is niet onredelijk, te vette honden krijgen gewoon (véél) teveel eten van hun liefhebbende eigenaars.
En ja het arme beestje zal dan honger hebben. Het dier moet zijn opgeslagen vet verbranden, dat gaat onherroepelijk met hongergevoel gepaard.

Kijk, dat ik nou nog rekening wil houden met het dier :+ Hoe zou jij het vinden om iedere dag met honger rond te lopen :) ?
Het kan ook gewoon zonder... Beest weet niet dat het voor zijn eigen bestwil is.
Dan zou je het nog rustig aan kunnen minderen zodat hij eraan kan wennen, maar radicaal minderen vind ik gewoon dieronvriendelijk :n
En ja, de dieren krijgen te veel eten. Kunnen ze daar iets aan doen? Nee. De eigenaren kunnen dat wel. Maar dan moet het dier daar niet onder gaan lijden doordat het ineens de helft minder wordt.

Als je echt zo nodig gelijk wil minderen zou je gewoon meer porties verdeeld over de dag kunnen geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:03

Bizzybijtje schreef:
Kijk, dat ik nou nog rekening wil houden met het dier :+ Hoe zou jij het vinden om iedere dag met honger rond te lopen :) ?
Het kan ook gewoon zonder... Beest weet niet dat het voor zijn eigen bestwil is.
Dan zou je het nog rustig aan kunnen minderen zodat hij eraan kan wennen, maar radicaal minderen vind ik gewoon dieronvriendelijk :n
En ja, de dieren krijgen te veel eten. Kunnen ze daar iets aan doen? Nee. De eigenaren kunnen dat wel. Maar dan moet het dier daar niet onder gaan lijden doordat het ineens de helft minder wordt.

Als er rekening gehouden was met het dier had de eigenaar het nooit zo ver laten komen.
Dieronvriendelijk is het arme beest moddervet laten worden omdat het baasje niet sterk genoeg in zijn schoenen staat een verantwoord voederbeleid aan te houden.

Mijn vrouw is dierenarts en op de uni waar ze gestudeerd heeft is eens een "morbide obese" husky behandeld door hem een aantal maanden niets te eten te geven (alleen water met vitamine en mineraal supplementen).
Vond die hond dat fijn? Nee, bepaald niet.
Is hij op een gezond gewicht gekomen? ja.
Heeft dat zijn levenskwaliteit verbeterd? Oh JA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:52

Kuggur schreef:
Bizzybijtje schreef:

Als er rekening gehouden was met het dier had de eigenaar het nooit zo ver laten komen.
Dieronvriendelijk is het arme beest moddervet laten worden omdat het baasje niet sterk genoeg in zijn schoenen staat een verantwoord voederbeleid aan te houden.

Mijn vrouw is dierenarts en op de uni waar ze gestudeerd heeft is eens een "morbide obese" husky behandeld door hem een aantal maanden niets te eten te geven (alleen water met vitamine en mineraal supplementen).

Dat kan zo zijn, maar daar gaat het dus om een achterlijk dikke hond. Hier gaat het om een hond die net iets te zwaar is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:53

Kuggur schreef:

Beau krijgt al minder dan een hond van zijn gewichtsklasse moet en er is geen sprake van een 'moddervette' hond, dus ik weet niet op wie je nou doelt. Daarbij hoop ik niet dat jouw vrouw dit soort dingen aanraad (honden op alleen maar vitamine en mineralen zetten), dan is ze imo een erg slechte dierenarts.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:08

Slipjacht is dat ze een doek met de geur van een vos of ander dier (stinkdier ofzo) door het bos of de heide slepen. Honden moeten die geur dan gaan volgen en uiteindelijk krijgen ze ipv een levend dier een andere beloning.
Ik heb geen idee hoeveel honden hieraan meedoen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar wel gehoord dat het leuk schijnt te zijn.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:59

Wat goed van je dat je dit toegeeft en ziet en het wil veranderen!
Echt super!

Wat hier de band bevestigd en gemaakt heeft is de hondenschool en leuke spelletjes leren.
Het actief met elkaar bezig zijn. Mijn hond pikt trucjes leren erg snel op en vind behendigheid erg leuk, dat is wat we nu iedere zondagochtend doen.
Ik gok dat jou hond speuren erg leuk zal vinden. denk nu niet dat hij inderdaad voortaan elke wandeling alleen maar gaat speuren. Op een goede hondenschool krijg je tegelijk met je sport ook gehoorzaamheid.

zoek resultaten speuren in apeldoorn

Het wel of niet casteren is je eigen keuze, ik had totaal geen probleem met een casteratie, onze mag toch niet dekken dus wat moet hij met al die hormonen?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:08

alesha schreef:
Slipjacht is dat ze een doek met de geur van een vos of ander dier (stinkdier ofzo) door het bos of de heide slepen. Honden moeten die geur dan gaan volgen en uiteindelijk krijgen ze ipv een levend dier een andere beloning.
Ik heb geen idee hoeveel honden hieraan meedoen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar wel gehoord dat het leuk schijnt te zijn.

Bedankt voor je uitleg! Ik kan wel eens kijken, dit vindt hij vast geweldig.

Kaplaars schreef:
Wat goed van je dat je dit toegeeft en ziet en het wil veranderen!
Echt super!

Wat hier de band bevestigd en gemaakt heeft is de hondenschool en leuke spelletjes leren.
Het actief met elkaar bezig zijn. Mijn hond pikt trucjes leren erg snel op en vind behendigheid erg leuk, dat is wat we nu iedere zondagochtend doen.
Ik gok dat jou hond speuren erg leuk zal vinden. denk nu niet dat hij inderdaad voortaan elke wandeling alleen maar gaat speuren. Op een goede hondenschool krijg je tegelijk met je sport ook gehoorzaamheid.

zoek resultaten speuren in apeldoorn

Het wel of niet casteren is je eigen keuze, ik had totaal geen probleem met een casteratie, onze mag toch niet dekken dus wat moet hij met al die hormonen?

Wat me óók tegenhoudt met castreren is dat de meeste beagles na het castreren nóg meer op eten gericht worden (en dat zijn ze eigenlijk allemaal al verschrikkelijk) en ook veel vetter worden. Bedankt voor je positieve berichtje en ik ben al aan het zoeken naar een goede/leuke cursus voor Beau en mij.

Benfan

Re: Een band opbouwen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:13

De foto's die je als voorbeeld gaf zijn natuurlijk niet de juiste manier om aan te geven of een hond dun/dik of te dik is. Je komt met 3 verschillende rassen aanzetten met een compleet andere lichaamsbouw. In mijn ogen was de labrador wat aan de zware kant, waar jij zei dat dit een dunne hond was. Heb je een foto van je hondje? ben nu wel erg benieuwd namelijk.

Je zou om zijn geur speur zoek neus gevoel wat te verwennen ook gewon ergens heen kunnen gaan waar hij lekker zijn gang kan gaan. Hou hem des noods aan een lange lijn zodat je hem altijd nog kan terug halen. De tip om een curcus te gaan volgen zou ik zeker niet afslaan, ik merkte met mijn hond dat je band daarbij ook erg versterkt word en je elkaar beter leert begrijpen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:24

De labrador vond ik ook te zwaar, de eerste hond vond ik goed genoeg, was volgens mij ook een labrador (kruising). Die kon jij echt niet zwaar vinden, dat kan haast niet :') Ik kan even zoeken naar een foto van mijn hond waar je zijn lijf op kunt zien, maar gok dat ik geen recente goede heb.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:32

die eerste was dik in orde *pun intended* de 2e was echt te zwaar inderdaad.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:37

Psies. :) Ik ben foto's aan het zoeken, maar nog niks goeds gevonden. Beste foto's zijn van 3 oktober 2010 :')

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:41

Erg slechte foto, maar zo is hij nu ongeveer. Ietsjes dunner, na deze foto in januari is hij iets afgevallen. Zijn buiklijn loopt recht nu. Hij glimt nu trouwens ook wat meer.

Afbeelding

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:56

Ik vind hem er goed uitzien hoor. Niet dik, maar er hoeft ook niets meer bij. Zeker nu je wat met hem aan de gang gaat gaan, gaat dat laatste er vast ook wel af, zonder radicale dieeten en honger lijden.

Ik heb zelf 2 bassets, een beetje hetzelfde soort als een beagle; superlief, maar zo nu en dan ook supereigenwijs! Ik vind het juist een uitdaging en ik ben opgegroeid met bassets en teckels dus ik weet niet beter. Een hond die a la minute luisterd vind ik juist saai, maar ieder zijn ding. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd makkelijk en leuk is.

Speuren is misschien iets voor je, je hond wordt er ook mentaal moe van. Ik heb met mijn basset juist gemerkt dat ze door het speuren juist minder op spoortjes is met wandelen. Ik heb dan ook wel heel duidelijk verschil: wandelen = halsband en een normale riem, speuren= tuig en lange nylon lijn. Natuurlijk is met wandelen nog steeds de neus niet van de grond te krijgen maar ze gaat niet echt meer het hele spoor uitwerken. Ik houdt haar ook goed in de gaten, zodra ik zie dat ze een echt spoor heeft ipv alleen een interessant geurtje roep ik haar en gaat ze even aan de lijn, dus ze krijgt ook de kans niet. Je moet dan wel je hond kunnen ''lezen'', kunnen zien wanneer hij gewoon snuffelt en wanneer hij zijn neus echt gaat gebruiken. Daar kunnen speurlessen je helpen.
Door het speuren krijg je denk ik vanzelf een betere band, hij doet iets wat hij leuk vindt samen met jou. En als je een blije hond hebt, door iets wat jij hem hebt gegeven en samen met hem doet, hoop ik dat je hem leuker vindt. Ik wordt er zelf ook helemaal blij van als we van speurles naar huis rijden en ik kijk in mijn spiegel en ik zie een basset met een echte smile op haar snuit en sterretjes in haar ogen zitten. Ze wordt ook blij van een wandeling, maar speuren maakt haar pas echt gelukkig!

Wil je niet echt buiten speuren met hem, kan je hem in elk geval zijn neus/koppie laten gebruiken door bijv. een koekjes of een speeltjes te verstoppen in huis? In elk geval iets doen samen, iets meer dan alleen wandelen.

Succes met hem; hopelijk vinden jullie de klik tussen jullie!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:02

Hhilde schreef:
Dus de oplossing voor al je problemen is castreren? Lijkt me niet - hij zal nog steeds achter geurtjes aan gaan (want hij is een beagle), we zullen nog steeds geen band hebben en hij zal ook niet ineens op en top luisteren. Dus.. Wat wil je precies bereiken met casteren? Hij zal waarschijnlijk (dit is nog niet eens met zekerheid te zeggen voor de castratie) iets liever worden voor andere honden. Verder niks.

Klopt dat het niet de oplossing is ;)
Heb nu een voormalig zwervertje, ook een volle man en gek op geurtjes.
Je liet hem even los en huppa meneer ging zijn neus achterna...
Eerst kon ik hem alleen terugkrijgen door te roepen en de andere kant op te rennen (hij kwam me dan achterna..)
Later merkte ik dat op m'n hurken zitten ook werkte.
Stukje bij beetje ging het steeds beter en inmiddels blijft hij netjes in de buurt, hij loopt wel verder van mij af dan ik van de andere honden gewend ben maar hij gaat er niet meer vandoor.
Hij is nog steeds een volle man ;)
(tevens ook honden gehad die wel geholpen waren maar idd gaat het 'probleem' daar niet mee weg)

*nu de andere reacties bijlezen..*

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:04

alesha schreef:

Hier ben ik absoluut geen voorstander van..

1. je kan opgefokte honden krijgen
2. je kan niet meer door het bos lopen, een geur en je hond wil er achteraan
3. ik hou zelf niet van jacht, zelfs niet het nabootsen ervan :+ maar dat is voor ieder persoonlijk.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:14

Ik heb ook een beagle, al 8 jaar. En wij zijn pas sinds 2 jaar echt 'vriendjes' geworden.

Hij deed nooit iets, geen stok achterna rennen, geen ballen pakken, zwemmen, was bang voor paarden en kwam alleen zijn mand uit om te gaan wandelen of om te eten. Hij blafte smorgens als hij honger had en onder het avondeten kwijlde hij heel je voeten onder.

Mijn vader had veel meer met hem, die heeft ook met hem puppycurses en gehoorzaamheid a,b,c gehaald.
En 2 jaar geleden kregen wij een kat (voor mij eigenlijk) maar mijn vader gaf die kat ineens veel meer aandacht dan onze hond.
Dat vond ik sneu, en toen ben ik met de hond behendigheid A en B gaan doen. En sinds dien kan ik het veel beter met hem vinden, hij komt nu ook uit zichzelf knuffelen en dat vind ik super fijn. Hij is nog steeds heel lui, maar ik hou nu zo van dat beest dat ik het gewoon accepteer. :)

http://i588.photobucket.com/albums/ss33 ... s/love.jpg

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:35

Lisann__ schreef:
Ik heb ook een beagle, al 8 jaar. En wij zijn pas sinds 2 jaar echt 'vriendjes' geworden.

Hij deed nooit iets, geen stok achterna rennen, geen ballen pakken, zwemmen, was bang voor paarden en kwam alleen zijn mand uit om te gaan wandelen of om te eten. Hij blafte smorgens als hij honger had en onder het avondeten kwijlde hij heel je voeten onder.

Mijn vader had veel meer met hem, die heeft ook met hem puppycurses en gehoorzaamheid a,b,c gehaald.
En 2 jaar geleden kregen wij een kat (voor mij eigenlijk) maar mijn vader gaf die kat ineens veel meer aandacht dan onze hond.
Dat vond ik sneu, en toen ben ik met de hond behendigheid A en B gaan doen. En sinds dien kan ik het veel beter met hem vinden, hij komt nu ook uit zichzelf knuffelen en dat vind ik super fijn. Hij is nog steeds heel lui, maar ik hou nu zo van dat beest dat ik het gewoon accepteer. :)

http://i588.photobucket.com/albums/ss33 ... s/love.jpg

Oh, hier krijg ik hoop van :) Nouja, we zijn iig op zoek naar een leuke/goede cursus dus hopelijk heb ik daar wat aan, net zoals jij had.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:18

Hhilde schreef:
Beau krijgt al minder dan een hond van zijn gewichtsklasse moet en er is geen sprake van een 'moddervette' hond, dus ik weet niet op wie je nou doelt. Daarbij hoop ik niet dat jouw vrouw dit soort dingen aanraad (honden op alleen maar vitamine en mineralen zetten), dan is ze imo een erg slechte dierenarts.

Mijn excuses, dat is het probleem van een internet discussie, je kunt er niet altijd vanuit gaan dat mensen begrijpend kunnen lezen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:24

Enige wat ik je kan aanraden is meer tijd mt hem doorbrengen. Spelen, knuffelen, trucjes leren enz. Snap trouwens niet zo goed dat je wandelen niet meer plezierig vindt, of hij moet ook aan de lijn totaal niet willen luisteren.
heb trouwens niet het hele topic gelezen.