Help! lammetje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Help! lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:54

Zorgen dat je gezonde schapen hebt, die gezonde lammeren baren.
Mazzel is dat wij de lammeren vaak zelf ook kunnen spuiten, dan kost het niet zoveel als dat er een DA moet komen.
Wij hebben dit jaar geen enkel lam gehad die iets mankerde. Kwestie van de zwakste schapen weg doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:55

Ja dat lijkt me logisch, maar ik neem aan dat je er niet van leeft?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:58

Grootste gedeelte wel :j
2 jaar gelden door omstandigheden alle schapen weg moeten doen, toen hebben we toch wel heel zuinig moeten leven om rond te komen.. wegens gebroken been van vader, verder ook geen inkomsten. Dan merk je toch wel heel erg hoe je van de schapen leeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:00

hm oke dat doe je goed dan :j
Met welke leeftijd gaan ze naar de slacht dan?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:03

Hier gaan de lammeren vaak weg met 3.5maand ong. Vaak als ze rond de 35kg zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:05

3.5 maand en 35 kilo wegen? :wow:
Hoeveel voer gaat daar per dag wel niet in?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:08

Hihihi..
Dat wil je niet weten.
De lammeren kunnen onbeperkt brokken eten, dus dat gaat best snel :=
Naast brokken hebben we zeer rijk hooi, dat ze ook onbeperkt kunnen eten.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:31

Hier gaan ze weg met 4 maand en dan 40 kilo. Dat gezonde schapen verhaal klopt niet helemaal.
Ragdollcat:
Want ik heb zelf nu een schaap hier met een vergroeiing van de nek, en dat is ontstaan in de baarmoeder.
De ooi heeft al jaren gezonde lammeren en vaak ook mooie rammen op goede poten (dus die houd je uiteraard). Dus het kwam als een schrik dat dit jaar een lam de kop niet omhoog kreeg en de hele tijd na benenden houd. Nauw de ooi heeft het lam verstoten, wat natuurlijk de natuur is. En ze kreeg melk van mij.
Met 1 week heb ik toch de dierenarts erbij gehaald en die kon de vergroeiing bevestigen. Maar ze zei ook dat het waarschijnlijk erfelijk is en dat ik er niet mee mag fokken. Ik hou dit ooitje aan en dan zie ik wel wat er mee gebeurt. Maar als je van je schapen moet leven wat ik dus doe. Dan heb je soms niet veel keus en zul je het als een 'product' moeten zien

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:40

kabwan schreef:
Hier gaan ze weg met 4 maand en dan 40 kilo. Dat gezonde schapen verhaal klopt niet helemaal.
Ragdollcat:
Want ik heb zelf nu een schaap hier met een vergroeiing van de nek, en dat is ontstaan in de baarmoeder.
De ooi heeft al jaren gezonde lammeren en vaak ook mooie rammen op goede poten (dus die houd je uiteraard). Dus het kwam als een schrik dat dit jaar een lam de kop niet omhoog kreeg en de hele tijd na benenden houd. Nauw de ooi heeft het lam verstoten, wat natuurlijk de natuur is. En ze kreeg melk van mij.
Met 1 week heb ik toch de dierenarts erbij gehaald en die kon de vergroeiing bevestigen. Maar ze zei ook dat het waarschijnlijk erfelijk is en dat ik er niet mee mag fokken. Ik hou dit ooitje aan en dan zie ik wel wat er mee gebeurt. Maar als je van je schapen moet leven wat ik dus doe. Dan heb je soms niet veel keus en zul je het als een 'product' moeten zien

En juist daarom gaat zo'n schaap bij ons al weg, voor het ooit lammeren heeft gehad.
Juist om zulke dingen te voorkomen, genoeg schapen die ook goede lammeren fokken en wel gezond zijn.

Wij kunnen het ons niet veroorloven om zulke schapen aan te houden, omdat de kans groot is dat er idd ook zo'n lam uitgaat komen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:03

Ja dat is bij mij ook zo. Alleen die ooi heeft altijd goede lammeren gehad en dus dit jaar half /half. De ram is wel gezond, alleen het ooitje niet. Deze moeder gaat dus ook weg want dat kan nog eens gebeuren en dat is niet de bedoeling.
En ik hou nu even het ooitje aan omdat ik het wel kan laten inslapen, maar dat weer geld kost. En ze gaat dan gewoon naar de slacht, waar het dan ook dat dierenartsbezoekje mee terug verdient wordt.