Labrador scheren... Of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:32

Peelie

Re: Labrador scheren... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:33

wauwie wat een haar van die new foundlander...

Eigenlijk ziet het er nog nieteens zo heel raar uit bij labjes en retrievers...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:36

doom schreef:
de staart kan je uiteraard ook gewoon scheren, geen gezicht als je die er aan laat haha

voorzichtig zijn met staartjes scheren, als je een enthousiaste kwispelaar hebt slaat ie het eindje stuk en/of een gebroken staartje.. *spreekt uit ervaring*

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:51

Krijg je met scheren niet eerder dat ze kunnen verbranden in de felle zon? Ik heb 'r nml.ook aan lopen denken.
Je hebt ook van die koelvesten voor honden, heeft iemand daar ervaring mee? Koelmatten zijn trouwens wel toppie!
Ik heb ook een hond die niets meer wil vanaf temeratuur hoger dan 15 graden en ik loop dus al om 04.30 in het bos, zodat ze wel d'r energie kwijt kan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:05

Het valt me reuze mee hoe het er uit ziet, zo'n geschoren labje!

Onze oudere x lab heeft weinig last van de warmte, die gaat ook graag in de volle zon liggen in de tuin..
Maar wel iets om te onthouden voor als het haar wel parten gaat spelen..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:32

Ik heb in de trimsalon ook labjes geschoren. Ik ben er geen voorstander van als het niet echt nodig is, maar bij oude honden of als je hond het gewoon echt te zwaar heeft in de zomer vind ik het zeker geoorloofd. Het welzijn van de hond gaat altijd voor :j

Zorg er wel voor dat het dan in elk geval netjes gebeurt ;)

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:37

Ik zou inderdaad ook gewoon de buik scheren(helpt vaak al genoeg) zag ergens staan dat je voor het wandelen koelde(dat zou ik zeker niet doen) daardoor krijgen ze het alleen maar warmer, je kan beter achteraf koelen als ze daarna geen inspanning meer hoeft te leveren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:14

Hilleke, hoezo zouden ze het dan warmer krijgen, als ze gekoeld beginnen?
Afkoelen na inspanning heeft juist minder zin. Ze zweten natuurlijk voornamelijk via de poten. De huid kan geen warmte verliezen en door haar dan nat te maken, koelt ze niet minder af.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:32

Door de vacht nat te maken gaat deze broeien, het water kan je zien als soort vergrootglas, waardoor de temperatuur op de huid hoger wordt.

Koelen achteraf (uit de zon en inspanningswarmte)zorgt ervoor dat lichaamstemperatuur wat makkelijker naar beneden gaat omdat de huid nu koud is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:43

Maar doordat ik haar nat maak voor de inspanning, heeft ze een langere tijd een natte jas aan. Thuis droog ik haar juist weer af.
Als ik haar na inspanning nat zou maken, vernauwen de vaten (voornamelijk haarvaatjes), waardoor ze nog minder warmte kwijt kan raken. En wil ik de huid koelen, moet ik haar echt helemaal doorweekt zien te krijgen, omdat de vacht natuurlijk water dicht is.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:03

Is wel een goed idee.
Is het ook een idee om een amerikaanse bulldog (wit) van 9.5 jaar te scheren. Die van mij heeft het ook altijd erg warm.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:09

Die newfoundlander, is die vacht nou helemaal vervilt??? Zo ziet het er wel uit :n
maargoed, dat is offtopic.

Mijn moeder heeft gister (hondentrimster) nog een Labrador geschoren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 19:15

Ik neem Sanne straks onderhanden. Ga eerst haar buik efileren, kijken in hoevere dat voor haar verkoeling geeft!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:16

doom schreef:
een newfound lander

Afbeelding

:oo

Leuk voor je scheerkoppen (NOT) :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:30

Mijn x lab heeft ook een enorme dikke vacht en nog zwart ook. Hij hijgt idd ook heel veel. Heb een koelband en dat lijkt heel goed te werken gelukkig!!! Maar mijn hond is dan nog jong ook.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:43

waarom je een stafford moet scheren :? die hebben een enkele zeer dunne vacht :)

maar weer ontopic, ik ken meerdere mensen die hun lab en kruisinger er van scheren binnen enkele weken zit er al meer vacht weer op maar de onder vacht komt een stuk minder dik weer door dus voor de hond een stuk fijner

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 19:15

sanne heeft inmiddels een prachtig standje 3 buik :D men, wat heeft die hond een hoop vel teveel! Dat is best lastig scheren dan! Heb ook haar broek meegeschoren. Deze is na de operatie erg lelijk gaan groeien en vervilt daardoor snel. Ze vind het wel lekker!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:38

heerlijk zo te horen fijn voor sanne beetje verlost van die dikke vacht :))

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:45

Die vacht zit er juist als bescherming tegen de zon. Ik zou mijn hond nooit scheren. Die honden hoeven niet te werken dus kunnen ze gewoon rustig aan doen en in de schaduw gaan liggen. Als ik hier zie dat er zelfs kortharige honden worden geschoren >;) of een Cavalier! Door het scheren maak je ook de vacht stuk en komt vaak de originele vacht niet meer mooi terug.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:00

Tijdens de wandeling kan ik niet alleen maar plekken met schaduw opzoeken Kohtje :) In huis is het geen probleem, het zijn alleen de wandelingen.

Sanne vint het erg lekker, die kale buik! Ze gaat nu ook echt tot haar buik in het water staat, blijft dan even staan en komt weer helemaal blij terug :D Ze ziet er trouwens door haar korte broek ook weer een stuk jonger uit :D Een goede ego-boost dus voor d'r

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:03

Maar alleen buik vind ik wat anders dan helemaal kaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:04

kohtje schreef:
Die vacht zit er juist als bescherming tegen de zon. Ik zou mijn hond nooit scheren. Die honden hoeven niet te werken dus kunnen ze gewoon rustig aan doen en in de schaduw gaan liggen. Als ik hier zie dat er zelfs kortharige honden worden geschoren >;) of een Cavalier! Door het scheren maak je ook de vacht stuk en komt vaak de originele vacht niet meer mooi terug.

Nee, maar als je hond heel graag wandelt maar dat niet (goed/leuk) kan doen doordat ie het te warm heeft...

En dat je de vacht stukmaakt door te scheren, waar baseer je dat op? Want volgens mij klopt dat niet.. in elk geval niet voor elke hond..
Misschien bedoel je als je hem helemáál kaal scheert?
Want de meeste mensen hier scheren volgens mij hun hond alleen kort.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:10

Feit is dat een hondenhaar een genetisch bepaalde levensduur, lengte en hoeveelheid pigment bevat.

Als je zo'n haar korter maakt (knippen of scheren, whatever, korter is korter), heeft die haar vanuit zijn genetisch bepaalde basis de behoefte om snel weer die ingeprogrammeerde lengte te gaan halen. Alleen moet die haar het dan doen met minder pigment en bouwstoffen (omdat hij gaat proberen zo snel mogelijk die lengte te bereiken). Gevolg is een dunnere haar die minder pigment bevat en dus valer van kleur is. Hoe korter je de haar geknipt/geschoren hebt, hoe zachter/dunner en valer de haren teruggroeien.

Echter, als de volledige groeicyclus weer rond is, groeit er gewoon weer een nieuwe haar die normaal van structuur is. Nu duurt een gehele groeicyclus niet bij ieder ras even lang, dat variëert ergens tussen de 4 maanden en 2 jaar. Mij valt het bij honden die geknipt/geëffileerd/geschoren zijn op dat je vaak van die krullen krijgt, bij goldens of spaniels zie je dat ook heel duidelijk; je krijgt dan van die typische golven.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:11

Nikki__ schreef:
Ze krijgt 100 mg pijnstilling per dag, waardoor ze van de pijn niet uitgeput kan zijn.

Dit klopt niet helemaal, want ook geremd met medicijnen is pijn uitputtend.

Zou persoonlijk eerder met de furminator oid gaan werken, of laat eens kijken of ze geplukt kan worden oid?
Ben niet zo bekend in het trimmen, maar misschien is er iets? En als je een goed salon zoekt zou je dat best in 2 delen of met pauzes ertussen kunnen laten doen, sommige doen het zelfs bij je thuis ;)

Daarnaast is de opmerking hierboven, dat de vacht tegen de warmte is, juist.
Die van mij hebben beide een hele dunne vacht zonder ondervacht, en die hebben het heel warm, warmer dan hun Golden vriend. En ze hebben beide zn coolpack halsband.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:23

Loiz; Geremd is pijn, mits dan nog aanwezig, inderdaad uitputtend.
Furminator heeft weinig zin als de vacht niet in de rui is. Het haar laat dan niet los. Ze is momenteel niet in de rui, dus heeft borstelen geen zin. Hebben het geprobeerd hoor, maar je krijgt er niks uit :)
Plukken kan zeker niet bij elke hond. Ik heb een terriër met een echte plukvacht, dat werkt heel anders dan bij de Lab. Ook daar geld dat ze echt alleen mogen worden geplukt als ze 'plukrijp' zijn, omdat het anders gewoon zeer doet.

Op het gebied van trimmen heb ik in principe geen salon nodig. Heb de middelen en de technieken om hier juist te trimmen, gelukkig.