Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:09

Ja die werkt van 7.30 tot 17.00 schrijft TS.
Dus.......pup alleen van 9.00 tot 16.00 toch?

@ Utrick
Hallo ik heb 2 kids en 2 honden en weet dus heel goed het verschil hoor :D
Misschien toch eens iets gaan lezen over hondengedrag voordat je zulke dingen roept?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:11

HalloDan schreef:

@ Utrick
Hallo ik heb 2 kids en 2 honden en weet dus heel goed het verschil hoor :D
Misschien toch eens iets gaan lezen over hondengedrag voordat je zulke dingen roept?

nee want TS werkt wisseldiensten, dus af en toe 2.5 uur plus reistijd.
Wat prima kan, maar niet met een pup onder de week of 12.

Mijn eigen pup is nu 14 weken oud, en die kan af en toe een uurtje of 2 max alleen blijven. Dat is echt de max op het moment.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:14

Volgens mij hangt het echt per pup af hoe snel hij/zij de plas op kan houden, zindelijk wordt, alleen kan blijven.. Dit zal per ras verschillen maar ook met de opvoeding van de fokker. Iemand zei al dat diens pup al zo goed als zindelijk was toen het beestje thuis kwam! Dus dat kan ook, iedereen die hard roept dat het onmogelijk is en nooit kan :)

Ik denk dat TS het beste een weekje vrij kan nemen, daarna haar vriend, of andersom, boeiend, maar daarna kan je het beste een inschatting maken of dat er meer tijd nodig is of niet.

Oh trouwens, die dienst van 9:00 tot 16:00 waar TS het over had was een weekenddienst en dan werkt haar vriend niet :j lezen = key!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:16

Wij hebben hier de pup al gelijk aangewend om zeker een uur of twee alleen te zijn. hebben we met al onze honden gedaan en heeft nooit problemen opgeleverd. De eerste week elke dag iets langer en meerdere malen per dag. belonen voor het stil zijn en ze hebben het zo door.

Wat zindelijkheid aangaat. Onze eerste 3 honden kwamen van dezelfde fokker en waren binnen 2 dagen zindelijk. De latste van een andere fokker heeft er wat langer overgedaan maar nooit wat in de bench gedaan als ze alleen moest zijn. Wel eens als we haar eruit haalden en uitgebreid beloonde. :D

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:19

HalloDan schreef:

Als je goed had gekeken/gelezen, zie je dat dat in het weekend is en dan is mijn vriend vrijwel altijd thuis zoals ik in mijn 2e bericht heb uitgelegd.
Ik kan geen 2 weken vrij krijgen, zeker niet in de periode dat pup komt (zomervakantieperiode) Vriend misschien wel maar als hij ook 1 week kan, gaan we die dan maar na elkaar opnemen. Vriend gaat morgen eens kijken wat hij extra kan opnemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:21

Het gaat niet alleen om zindelijk worden of zijn hoor. Mijn jongste hond was ook zo goed als zindelijk toen ik haar kocht met 8 weken. Maar dat betekend niet dat je zo'n pupje dan dus ook meteen langer alleen kan laten.
En het hoeft ook geen problemen voor de eigenaar te geven, maar diervriendelijk is het ook zeker niet.
Ik sta hier eerlijk gezegd een beetje van te kijken, dat het schijnbaar heel normaal gevonden wordt een hond uren lang alleen te laten omdat beiden baasjes werken.

LADPR

Re: Hoe hebben jullie je pup/hond laten wennen aan alleen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:28

De eerste week is er altijd iemand thuis geweest hier (onze hond was herplaatser en kreeg vreselijke verlatingsangst).

Na die week was hij goed gewend aan zijn nieuwe thuis en zijn bench en toen zijn we begonnen met eerst 10 minuten naar de winkel en dat langzaamaan uitgebreid naar een paar uur. We hebben hem ook van begin af aan geleerd waar we heen gingen. Zo is even naar de schuur dus heel kort en dan blijft hij zitten wachten in zijn bench. Even naar de winkel is wat langer. En even naar het werk is een paar uur weg en gaat hij lekker liggen pitten. Geen idee of dat ook helpt maar vonden wij wel net zo makkelijk eigenlijk.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:30

Oh en trouwens... wij wonen vrijstaand midden in het bos. Zodra de pup ouder en gewend is, gaat hij als wij er niet zijn buiten in de kennel MET binnenkennel en als hij terreinvast is, los op het erf waarbij de kennel altijd open staat zodat hij kan schuilen. Als wij thuis zijn of met rotweer/wintermaanden mag hij gewoon binnen als we er niet zijn. Voordat iedereen gaat roepen zielig!!! De wetterhoun kan heel goed tegen "buitenleven" kunnen met hun vachtstructuur. Quote van de site van de fokkersvereniging:
Citaat:
Een Wetterhoun neem je niet zo maar; voor een Wetterhoun moet je een ruim erf of minimaal een tuin waarin hij mag rondstruinen. De Wetterhoun hoort in en bij de natuur. Het best komt een Wetterhoun dus tot zijn recht bij mensen die een grote tuin of boerenerf hebben. De Wetterhoun zal er goed op passen.
Hij/zij is een goede waker, een echte erfhond
De Wetterhoun is een hele lieve hond met een zacht karakter en kan heel goed omgaan met kinderen.
Een Wetterhoun is een trouwe kameraad.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:30

is er niet iemand in de vriendenkring of familie die de pup tussendoor uitlaat, ik vind 2,5 uur ook erg lang.
momenteel heb ik er 1 van 7 maanden bij de andere honden en die gaat zeker nog 6 keer per dag eruit en heeft het ook nog nodig, nu is de ene hond niet de andere.
maar een pup laten wennen bij het alleen thuis zijn, zou je bijv. ook de tv zachtjes aan kunnen zetten op een muziek programma of de radio zachtjes aan.
een te grote bench zou ik niet doen, dan doen ze de behoefte gewoon in de bench.
mensen die zeggen dat een pup nooit zijn eigen nest bevuilt dit is niet waar!!
ik heb het thuis al met verschillende pups meegemaakt dat ik een te grote bench had en ze gewoon een lekker drolletje legte of plaste en er gewoon naast gingen liggen.
wat ik je ook zou aanraden is om in de becnh een knuffeltje of speeltje te leggen.
en vergeet niet een pup moet 4 keer per dag minimaal eten en genoeg kunnen drinken.
verder wens ik je veel succes met je puppie.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:38

Een pup bevuilt zijn eigen nest wel - als ie echt niet anders kan. Dan ben je dus simpelweg te laat met uitlaten. Voor een pup echt niet prettig!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:42

Sancha schreef:
Een pup bevuilt zijn eigen nest wel - als ie echt niet anders kan. Dan ben je dus simpelweg te laat met uitlaten. Voor een pup echt niet prettig!

idd dat is ook zielig, wij hebben het wel is meegemaakt dat we ff snel naar de winkel gingen een half uurtje om te kijken of het lukte een half uurtje alleen zijn, nou mooi dat er een verrassing lag toen we terug kwamen.
gelukkig hebben we dat nu niet meer maar het kan dus idd wel ookal zeggen mensen dat het niet kan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:02

Ik kan mijn hond elke dag van 8 tot 20.00 in een bench stoppen zonder dat ze m bevuilt. geen eten en drinken geven en er is niks aan de hand!!

Er staat dat het kan... niet dat ik het doe...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:09

suuzepuus schreef:
Ik kan mijn hond elke dag van 8 tot 20.00 in een bench stoppen zonder dat ze m bevuilt. geen eten en drinken geven en er is niks aan de hand!!

Er staat dat het kan... niet dat ik het doe...

Sorry maar ik zie het nut van jouw reactie niet in. Ik kan ook wel dit of dat maar doe het dan vervolgens niet .....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:10

?? moet een reactie persee nuttig zijn dan? ik heb al eerder een nuttige reactie gegeven.....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:15

Hoe ga je het oplossen? Ben ik wel ff benieuwd naar. Behalve dat je vriend misschien nog een weekje erachteraan kan plakken, maar dat is uiteindelijk ook niet voldoende.

Kun je een oppas regelen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:24

ARhythmical schreef:
Uthrick:

Je hebt je zeer goed in de pup verdiept en sorry voor alle goedbedoelde adviezen, een bench is een goede oplossing, jammer voor de pup dat íe wel eens even zal janken, maar..het is een hond en daar went hij wel aan. Hetzelfde geld voor alleen zijn, het is een hond...geen kind!
En ook die hebben bij mij wel liggen huilen omdat ze nou eenmaal in bedje lagen en moesten slapen...
Hoe meer je er mee heen teut, hoe lastiger en veeleisender ze zijn.
En volgens mij geld dat voor zowel honden als paarden als kinderen :)
Veel plezier met je pup, leuke honden zijn het!

Nee, je kunt een kind inderdaad niet met een hond vergelijken, een hond is nl. een roedeldier. Dat betekent dat een hond bij zijn roedel (het gezin in dit geval) wil zijn en dat het zeer tegennatuurlijk is (en al helemaal voor een pup) hem dat te ontzeggen. Ik snap echt niet dat mensen een baby (want dat is het) gewoon maar laten huilen als hij zich alleen voelt. Acht weken lang was de pup bij zijn moeder en broertjes en zusje en opeens wordt hij daar weggetrokken, in een vreemd huis neergezet en hij moet zich 's nachts, in een kooitje, maar zien te redden, alleen. Snap je niet dat zo'n diertje daar echt niets van begrijpt?

Onze pup (Friese Stabij) is nu 12 weken en hij slaapt vanaf dat hij bij ons is, bij ons in bed. Hij heeft nóóit gehuild, we hebben allemaal altijd onze nachtrust gehad. En het alleberlangrijkste: wat is er nou heerlijker dan zo'n puppenlijfje tegen je aan 's nachts?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:39

wij hadden geen bench (nooit gehad, als pup in de hal waar niet veel te slopen viel en later ook gewoon in de woonkamer). Als ze alleen was als pup dan altijd in de afgesloten hal en we gebruikten duidelijke commando's. Als we naar boven gaan dan gaan we "even douchen" (dan weet ze ook dat we even later weer naar beneden komen) als we gaan slapen gaan we "slaapjes doen" (dan weet ze dat we pas de volgende ochtend of in ieder geval veel later weer beneden komen) en als we weg gaan gaan we "even boodschapjes doen" en dan gaat (ging) Chukwa even "slaapjes doen" want vrouwtje was zo weer thuis :j

Ze keek er altijd heel begrijpend bij dus vermoedelijk heeft ze altijd goed begrepen wat de bedoeling was ;) Ze heeft ook nooit problemen gemaakt als ze alleen thuis was.
Als pup zijn we met hele simpele dingen begonnen zoals in de mand leggen, deur van de hal dicht, zeggen dat je boodschapjes gaat doen, buiten deur dicht en een halfe minuut later weer binnen komen. Later even naar de brievenbus, of even een blokje om gelopen, en zo langzaam geoefend. Maar volgens mij ging het vrij snel prima, als ze maar moe zijn en tevreden, dan slapen ze zo en is het eerst wel prima.

Heb je geen af te sluiten (kleine) hal? want chukwa was krantzindelijk toen ze kwam dus 's nachts lagen er kranten (en in het begin als we weg gingen ook) zo wist ze ook dat ze zegmaar niets fout kon doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:56

Een dag of twee na het ophalen van de pup, als de pup een beetje gewend is in huis begin je met het “alleen zijn” te oefenen.
Je begint de eerste week met een aantal seconden tot een paar minuutjes, de tweede week een minuutje of 5 a 10 en weer een week verder een kwartiertje tot half uurtje, dit uitbreiden geldt uiteraard alleen als de pup stil en rustig en niet jankt!Hij moet erop gaan vertrouwen dat het baasje altijd weer terug komt.

Het alleen zijn is een belangrijke training die uiterst langzaam moet worden opgebouwd, een pup die te snel en te lang alleen wordt gelaten kan voor altijd problemen houden met het alleen zijn!

Een hond is een roedeldier en eigenlijk niet van nature gewend om helemaal alleen te zijn, daar is hij eenvoudigweg niet voor gemaakt.
Het is dus belangrijk dat dit onderdeel met veel geduld en langzaam wordt aangeleerd.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:08

Diablo schreef:
ARhythmical schreef:
Uthrick:

Je hebt je zeer goed in de pup verdiept en sorry voor alle goedbedoelde adviezen, een bench is een goede oplossing, jammer voor de pup dat íe wel eens even zal janken, maar..het is een hond en daar went hij wel aan. Hetzelfde geld voor alleen zijn, het is een hond...geen kind!
En ook die hebben bij mij wel liggen huilen omdat ze nou eenmaal in bedje lagen en moesten slapen...
Hoe meer je er mee heen teut, hoe lastiger en veeleisender ze zijn.
En volgens mij geld dat voor zowel honden als paarden als kinderen :)
Veel plezier met je pup, leuke honden zijn het!

Nee, je kunt een kind inderdaad niet met een hond vergelijken, een hond is nl. een roedeldier. Dat betekent dat een hond bij zijn roedel (het gezin in dit geval) wil zijn en dat het zeer tegennatuurlijk is (en al helemaal voor een pup) hem dat te ontzeggen. Ik snap echt niet dat mensen een baby (want dat is het) gewoon maar laten huilen als hij zich alleen voelt. Acht weken lang was de pup bij zijn moeder en broertjes en zusje en opeens wordt hij daar weggetrokken, in een vreemd huis neergezet en hij moet zich 's nachts, in een kooitje, maar zien te redden, alleen. Snap je niet dat zo'n diertje daar echt niets van begrijpt?

Onze pup (Friese Stabij) is nu 12 weken en hij slaapt vanaf dat hij bij ons is, bij ons in bed. Hij heeft nóóit gehuild, we hebben allemaal altijd onze nachtrust gehad. En het alleberlangrijkste: wat is er nou heerlijker dan zo'n puppenlijfje tegen je aan 's nachts?

tjah dat is allemaal heerlijk een puppie in je bed, maar ook al eens aan de toekomst gedacht? het dominantieprobleem bij honden?
als je een hond in JOUW bed laat en in JOUW slaapkamer dan laat je een hond hoger in de rang staan dan jij zelf dat kan in de toekomst problemen veroorzaken.
een hond hoort niet in bed en ook niet in de slaapkamer te komen.
wat je dan beter kunt doen is het mandje of bench naast je bed neerzetten de eerste paar nachten zodat je de pup kan troosten als hij piept omdat hij zijn familie wist, zo zodra het goed gaat gewoon terug in de woonkamer.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:19

De hond is niet gelijk aan jou, jij bent wel de roedelleider. Dat van het niet in de slaapkamer komen ben ik niet mee eens, zolang jij bepaald wanneer dat wel of niet mag. Dus niet dat hij zo vanzelf op je bed kan springen zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:23

HalloDan schreef:
De hond is niet gelijk aan jou, jij bent wel de roedelleider. Dat van het niet in de slaapkamer komen ben ik niet mee eens, zolang jij bepaald wanneer dat wel of niet mag. Dus niet dat hij zo vanzelf op je bed kan springen zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven.

ja precies, misschien had ik het wat beter moeten verwoorden, en toch denk ik wel dat iedereen zo een eigen opvoeding heeft van honden hoor.
ik bijv. heb puppy curssussen gegeven en zeg altijd tegen de mensen, ga zelf als eerste door de door dan pa de hond, enz enz..
want zelfs als een hond als eerst door de deur gaat heeft dit met dominantie te maken.
een hond op de bank vinden veel mensen niet erg, maar een hond heeft een mand of kussen geen bank om op de liggen, is ook alemaal dominantie.
ik zelf heb een pitbull een amerikaanse stafford en een chihuahua, nooit geen problemen mee gehad ze weten hun plek.
de pitbull is een teef van 7 mnd die zit nu in de opvoedfase en probeert nog wel eens maar leert al erg goed.
de chihuahua bijv is zo eigenwijs als de pest, die blijft op de bank klimmen die blijft op de slaakkamers komen.
dus wat doe ik dan, uit voorzorg gewoon de deuren alvast dicht.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:59

my_precious schreef:
tjah dat is allemaal heerlijk een puppie in je bed, maar ook al eens aan de toekomst gedacht? het dominantieprobleem bij honden?
als je een hond in JOUW bed laat en in JOUW slaapkamer dan laat je een hond hoger in de rang staan dan jij zelf dat kan in de toekomst problemen veroorzaken.
een hond hoort niet in bed en ook niet in de slaapkamer te komen.
wat je dan beter kunt doen is het mandje of bench naast je bed neerzetten de eerste paar nachten zodat je de pup kan troosten als hij piept omdat hij zijn familie wist, zo zodra het goed gaat gewoon terug in de woonkamer.

Dominantieprobleem? Ik heb al heel wat honden gehad (en heb ze nog steeds), maar ik heb echt nog nooit problemen gehad dat een hond te dominant was en niet meer op bed mocht slapen. Ik bepaal nl. of hij op bed mag en dat weten ze hier prima. Als ze er 's nachts eens af moeten (en dat moet wel eens :D ) doen ze dat zonder moppperen hoor en komen er niet eerder weer op dan dat wij het zeggen.
Waarom hóórt het niet dat een hond in je bed slaapt? In welke wet staat dat? Ik vind het juist niet horen een hond helemaal alleen te laten, al helemaal niet als het nog een baby is. Waarom zou ik een mand naast het bed zetten? Dit werkt prima voor ons, dus ik snap eigenlijk niet zo goed waarom ik het anders zou moeten doen.
Kijk, als je persé geen hond in je bed wil, vind ik het een goed alternatief hem/haar in een mand naast je bed te zetten, maar zolang je er geen problemen mee hebt een zacht, warm hondelijfje tegen je aan te hebben (en dat heb ik dus niet), blijft hij lekker bij ons slapen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:01

my_precious schreef:
een hond op de bank vinden veel mensen niet erg, maar een hond heeft een mand of kussen geen bank om op de liggen, is ook alemaal dominantie.

Al mijn honden mogen op de bank liggen, er is er echt geen één dominant hoor. Als zij er willen liggen, vind ik het prima. Als ik er aan kom en ik wil zitten, gaan ze aan de kant, ik zie het probleem niet zo.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:29

De hond mag niet op de bank en al helemaal niet in bed. Waarom niet? Ten 1e omdat ik dat vies vind, hond komt ook veel buiten en ik vind haar, modder en ander spul dat uit de vacht of onder poten vandaan komt in bed gewoon niet hygiënisch. Zo eet ik ook nooit in bed omdat ik een gruwelijke hekel heb aan kruimels in bed.
Daarbij vinden vriend en ik dat een hond niet in bed hoort, kunnen nu een hele discussie gaan voeren over normen en waarden en het waarom wel of niet (en nu we toch met kinderen aan het vergelijken zijn, zie het dan maar als dat sommige kinderen u tegen de ouders zeggen, andere papa/mama/pa/ma of noemen ouders bij voornaam.) Maar hond IN of op bed/de bank gaat toch echt niet gebeuren.
Bench de eerste tijd in de slaapkamer of op de gang met open slaapkamerdeur is nog een optie maar ga ik nog met vriend bespreken.
We hebben trouwens ook 2 katten die binnen zijn als wij weg zijn, dus echt helemaal alleen is de pup/hond niet.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:55

Uthrick schreef:
De hond mag niet op de bank en al helemaal niet in bed. Waarom niet? Ten 1e omdat ik dat vies vind, hond komt ook veel buiten en ik vind haar, modder en ander spul dat uit de vacht of onder poten vandaan komt in bed gewoon niet hygiënisch. Zo eet ik ook nooit in bed omdat ik een gruwelijke hekel heb aan kruimels in bed.
Daarbij vinden vriend en ik dat een hond niet in bed hoort, kunnen nu een hele discussie gaan voeren over normen en waarden en het waarom wel of niet (en nu we toch met kinderen aan het vergelijken zijn, zie het dan maar als dat sommige kinderen u tegen de ouders zeggen, andere papa/mama/pa/ma of noemen ouders bij voornaam.) Maar hond IN of op bed/de bank gaat toch echt niet gebeuren.
Bench de eerste tijd in de slaapkamer of op de gang met open slaapkamerdeur is nog een optie maar ga ik nog met vriend bespreken.
We hebben trouwens ook 2 katten die binnen zijn als wij weg zijn, dus echt helemaal alleen is de pup/hond niet.

idd ik geef je groot gelijk, jij hebt je eigen plek om te slapen en een hond ook, en als de pup niet alleen is vanwege de katten zou hij best wat langer alleen kunnen zijn.
wij hebben zelf ook meerdere honden en ook wel is een nestje en onze pups doen het ook prima alleen omdat er nog andere huisdieren aanwezig zijn.