Tropisch aquarium, zuurstofplantjes en slakkenplaag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Re: Tropisch aquarium, zuurstofplantjes en slakkenplaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:30

Hahha, klinkt als een bekend probleem. :)
Ik heb wel eens kleine plantjes gehad die redelijk klein bleven, maar je moet ze gewoon af en toe snoeien.
Die slakjes komen denk ik uit je gekochte planten, had ik ook alijd vreselijk last van. Gewoon goed opletten of er slakken in zitten, en anders spoel je ze door de wc. :o Daar in het riool kunnen ze ook prima leven denk ik. ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:01

anneliesdj schreef:
Diablo schreef:
Echt?

Wij hebben jaren een kogelvis in ons aquarium gehad, die de slakkenpopulatie keurig op peil hield. Je schijnt een minder agressieve soort te hebben en ik denk dat dat die van ons ook was, hij heeft nooit aan onze andere vissen gezeten (of we hadden zo verschrikkelijk veel slakken altijd, dat kan ook :D )

Je kunt het natuurlijk proberen en het kan ook wel goed gaan maar kogelvissen stellen andere eisen aan hun omgeving dan de gemiddelde aquariumvis en kunnen vanwege het karakter beter alleen of met hun eigen soort gehouden worden.

Dan hebben wij inderdaad geluk gehad, denk ik, het diertje leefde echt jaren en deed het prima. Maar kogelvissen kunnen toch juist níet met soortgenoten? Er loopt hier net een topic over iemand die noodgedwongen twee kogelvissen bij elkaar deed, terwijl dat eigenlijk heel riskant was. Liep goed af trouwens, ze werden dolverliefd. :D

_Tara_ schreef:
Ik zou 't voorlopig even zo laten. Belangrijkste bij aquaria is geduld :P

Molly's worden overigens wel net wat te groot voor een aquarium van 60 cm. Heb je van die gestippelde of gewoon Black Molly's?

Mijn dochter heeft ook molly's. Ze had er drie, maar ze heeft er nog al agressieve rooie minors in zitten, die hebben er gewoon eentje vermoord!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:11

wist je overigens wel dat black molly's eigenlijk brakwater vissen zijn en geen zoetwatervissen? Tuurlijk zijn veel tegenwoordig wel op zoetwater gekweekt (evenals een aantal kogelvis-soorten), maar echt goed is het niet. Minimale bakmaat voor molly's is trouwens 80 cm, liever nog 1 meter.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:42

Vjestagirl schreef:
Slak etende slakken heb ik ook (Anatome Helena). Ik heb n ban van 120cm en ik had ook honderden kleine slakken. Na een maand of 2 waren alle kleine slakken weg, en nu heb k alleen nog de slak etende slakken.

De sporen van de kleine slakjes komen zelfs met je kraanwater mee, dus al je planten uitspoelen heeft weinig zin...

Dus ik drink sporen van slakjes als ik kraanwater drink? :oo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:38

Vjestagirl schreef:
De sporen van de kleine slakjes komen zelfs met je kraanwater mee, dus al je planten uitspoelen heeft weinig zin...

Kraanwater is gefilterd en op tig manieren bewerkt, daar zitten echt geen slakken meer in hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:41

Diablo schreef:
Dan hebben wij inderdaad geluk gehad, denk ik, het diertje leefde echt jaren en deed het prima. Maar kogelvissen kunnen toch juist níet met soortgenoten? Er loopt hier net een topic over iemand die noodgedwongen twee kogelvissen bij elkaar deed, terwijl dat eigenlijk heel riskant was. Liep goed af trouwens, ze werden dolverliefd. :D

Voor zover ik weet zijn er een aantal soorten die het beste solitair gehouden kunnen worden, dat zijn de zoutwaterkogeltjes, de zoet/brakwater kogels kunnen alleen, met twee maar ook met een schooltje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:53

alleen de dwergkogelvis (deze: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus) en de zuid amerikaanse kogelvis (deze: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... us+asellus) kun je in een klein groepje houden en kunnen ook in de iets kleinere aquaria (80 cm/1 meter). Er zijn nog wel andere zoetwater soorten maar die worden VEEL te groot voor de normale huiskamerbak.

Alle andere soorten die je in een aquariumzaak tegenkomt zijn ten eerste brakwater soorten (hoe ouder ze worden hoe brakker water ze behoeven) en ten tweede solitair levende vissen in een aquarium.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:21

Dat is dus net wat ik zei :=

Overigens ga ik er maar gewoon vanuit dat een aquariumliefhebber voldoende verstand heeft geen vis van 20-25cm in een bak van maar 100cm te stoppen. Imo zijn alleen de kleinere kogelvissen geschikt voor aquaria, geloof dat er 3 zijn die kleiner dan 8cm blijven.
De grotere horen alleen bij de echte liefhebber of in bv een dierentuin of instelling met enorm aquarium, niet alleen vanwege de grootte maar ook de speciale behoefte's.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:02

Bedankt voor jullie reacties!!

Wat betreft de plantjes, daar moeten we ons dan maar bij neerleggen. Ons aquarium lijkt zo snel rommelig daardoor, maar de gezondheid van de vissen en planten gaan natuurlijk voor het zicht.

We gaan het voorlopig proberen met de slaketende slakken die we hebben, misschien even een paar erbij halen. Planten deze slakken zich eigenlijk ook voort? Niet dat we zometeen tientallen van die slakken hebben..... Komkommer koken en iedere dag 1 erin, gaan we ook nog proberen en handmatig alvast een deel weghalen. Hopelijk kunnen we het snel een beetje terug krijgen naar een normaler aantal.
Ik denk dat minder voer ook nog wel mogelijk is, wij geven niet heel veel maar misschien wel teveel.....vind dat lastig inschatten eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:15

Als je wilt mag je een zooi slakken naar mij sturen :D
Ik moet namelijk nog een zooi slakken hebben, om mee te kweken. Want mag binnenkort een lief (dwerg) kogeltje ophalen. Zijn paleisje is bijna ingedraaid. En in mijn andere bak zitten 0,0 slak :\

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:02

Leorah schreef:
alleen de dwergkogelvis (deze: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... vancoricus) en de zuid amerikaanse kogelvis (deze: http://www.kogelforum.nl/index.php?i=co ... us+asellus) kun je in een klein groepje houden en kunnen ook in de iets kleinere aquaria (80 cm/1 meter). Er zijn nog wel andere zoetwater soorten maar die worden VEEL te groot voor de normale huiskamerbak.

Alle andere soorten die je in een aquariumzaak tegenkomt zijn ten eerste brakwater soorten (hoe ouder ze worden hoe brakker water ze behoeven) en ten tweede solitair levende vissen in een aquarium.

Die dwergkogeltjes kunnen toch in een kleiner bakje dan 80 cm?

anne_bento schreef:
Bedankt voor jullie reacties!!

Wat betreft de plantjes, daar moeten we ons dan maar bij neerleggen. Ons aquarium lijkt zo snel rommelig daardoor, maar de gezondheid van de vissen en planten gaan natuurlijk voor het zicht.

We gaan het voorlopig proberen met de slaketende slakken die we hebben, misschien even een paar erbij halen. Planten deze slakken zich eigenlijk ook voort? Niet dat we zometeen tientallen van die slakken hebben..... Komkommer koken en iedere dag 1 erin, gaan we ook nog proberen en handmatig alvast een deel weghalen. Hopelijk kunnen we het snel een beetje terug krijgen naar een normaler aantal.
Ik denk dat minder voer ook nog wel mogelijk is, wij geven niet heel veel maar misschien wel teveel.....vind dat lastig inschatten eerlijk gezegd.

Deze slaketendeslakken planten zich voort zolang er slakjes zijn om te eten, daarna stoppen ze. Ach en als je er teveel van krijgt, vast wel mensen op marktplaats/bokt die er een paar willen hebben hoor :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:12

Ik heb (hopelijk definitief) mijn slakken probleem opgelost door het aquarium water met vissen eruit te halen en plantjes allemaal nagekeken op slakken en eitjes. Vervolgens de hele bak (incl. steentjes) een paar keer gespoeld met heet water (gewoon heet uit de kraan). Ben nu een week verder en nog geen slakkie gezien...
Ook goed opletten als je nieuwe plantjes bij een dierenwinkel oid koopt dat daar geen slakken(eitjes) in zitten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:12

love_western schreef:
Als je wilt mag je een zooi slakken naar mij sturen :D
Ik moet namelijk nog een zooi slakken hebben, om mee te kweken. Want mag binnenkort een lief (dwerg) kogeltje ophalen. Zijn paleisje is bijna ingedraaid. En in mijn andere bak zitten 0,0 slak :\

Ooh van mij mag je ze zo hebben hoor :D zou haast nog geld toe geven haha :D Maar hoe stuur je die dingen op.....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:14

Stybba schreef:
Ik heb (hopelijk definitief) mijn slakken probleem opgelost door het aquarium water met vissen eruit te halen en plantjes allemaal nagekeken op slakken en eitjes. Vervolgens de hele bak (incl. steentjes) een paar keer gespoeld met heet water (gewoon heet uit de kraan). Ben nu een week verder en nog geen slakkie gezien...
Ook goed opletten als je nieuwe plantjes bij een dierenwinkel oid koopt dat daar geen slakken(eitjes) in zitten.

Dan help je wel ook heel je bacteriecultuur naar de kl.ote om 't maar even grof te zeggen :P Denk niet dat je vissen daar blij van worden.

Edit: TS, slakjes opsturen kan makkelijk. Bv in een tictacdoosjes met wat water en dan in een bubbeltjesenvelop.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:18

Stybba schreef:

Ja hier zitten wij dus ook aan te denken, om het grote deel even weg te krijgen, maar dit kan nooit goed wezen voor je aquarium.
Wij willen hetzelfde doen, alleen dan wel het water dat er nu inzit weer erin teruggooien, je kunt natuurlijk niet in 1 keer nieuw water erin doen en de vissen er direct bijgooien, dan zou je al 2 aquariums (aquaria?) moeten hebben, en dat hebben wij niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:42

Klopt, dwergkogeltjes kunnen officieel vanaf een 40 cm bakje (al zou ik 60 cm als minimum aanraden). Zijn echt hele leuke diertjes en ook niet onvriendelijk tegen de meeste medebewoners. Ze moeten wel echt kleine slakjes en als toevoeging bijv rode muggenlarven hebben als voedsel, omdat ze moeite hebben met de dikkere schaal van grotere slakken, door hun geringe formaat.

@ ts. Als je een groot deel van het water opvangt en de pomp hier in laat draaien terwijl je je bak schoonmaakt, is dat geen probleem hoor. Dan kun je de bodem even heel goed afzuigen, inrichting er even uithalen, onder de kraan goed afspoelen (ook hout e.d.) en dan de boel opnieuw inrichten, oude water er weer in en klaar is kees. Scheelt vaak een hoop, alleen op lange termijn zul je zien dat je een aantal gemist hebt en ze vermeerderen zich als gekken. Wel zou ik dan een aantal weken wachten voordat ik de sponzen en vulling van de pomp schoon ging maken. (ook nooit de hele pomp tegelijk ivm bacteriën). Vaak zitten er namelijk ook slakjes in de pomp zelf.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:44

Die paar die we dan missen die houden dan hopelijk dan slaketende slakken bij :) zo zijn we in ieder geval van de grote meerderheid af.

De pomp heb ik nog nooit schoongemaakt, ik heb begrepen dat je dit het best zo min mogelijk kunt doen vanwege de bacterien?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:49

Nu we het daar toch over hebben, hoelang kan ik de visjes uit het aquarium halen? Ik durf niet goed met mn handen erin als ze er nog inzitten dus haal ze het liefst dan even eruit, in een emmertje met aquariumwater...maar dat blijft natuurlijk niet lang warm.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:00

denk dat je ze toch het beste erin kan laten, levert alleen maar meer stress op als je ze eerst nog moet vangen enzo. En hoelang anders, geen idee eigenlijk, anders thermometertje erbij dat je in de gaten kan houden hoe snel het afkoelt?

Pomp moet je wel af en toe schoon maken, ik doe zelf vaak om de 3-4 weken, en dan knijp ik gewoon alle sponzen uit onder de kraan, filterwatten die heel erg vies zijn vervang ik, en hup terug in de bak, nooit problemen mee gehad. Denk dat er wel genoeg bacteriën achter blijven op die manier.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:58

@ TS: Je visjes gewoon in het aquarium laten zitten! Waarom zou je ze eruit halen? Levert inderdaad ontzettend veel stress op voor ze.

Wat Simone zegt over de filter, ik weet niet wat voor filter je hebt? Ik heb een buitenfilter met keramische pijpjes, een grove wat en fijne filterwatten. Om de 2 maanden ongeveer vervang ik de fijne filterwatten en spoel ik de grove wat uit in aquariumwater wat ik toch ga verversen.
Onder de kraan uitknijpen is echt niet goed, zeker niet als je dat met alle sponzen in 1 keer doet, dan spoel je al je bacterien weg.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:03

_Tara_ schreef:
@ TS: Je visjes gewoon in het aquarium laten zitten! Waarom zou je ze eruit halen? Levert inderdaad ontzettend veel stress op voor ze.

Wat Simone zegt over de filter, ik weet niet wat voor filter je hebt? Ik heb een buitenfilter met keramische pijpjes, een grove wat en fijne filterwatten. Om de 2 maanden ongeveer vervang ik de fijne filterwatten en spoel ik de grove wat uit in aquariumwater wat ik toch ga verversen.
Onder de kraan uitknijpen is echt niet goed, zeker niet als je dat met alle sponzen in 1 keer doet, dan spoel je al je bacterien weg.

valt denk ik wel mee hoor, in je aquarium zelf zit ook nog zat, en van even onder de kraan houden zijn echt niet al je bacterien in 1x weg. Ik heb zelf een binnenfiltertje met alleen een spons en filterwatten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:05

Nee joh, als je ze erin laat zitten terwijl je in de bodem aan het wroeten bent, komt alle zooi los, water heel troebel en zie je geen vis meer. Dus zit je continu bang te zijn dat je vissen platdrukt, bovendien is het voor een vis veel meer stress om in zo'n troebele bak met graaiende handen te zitten en ook nog eens ongezond.
Als je ze gewoon netjes eruit vangt en in een emmertje zet met aquariumwater en een paar plantjes en op een donker plekje is dat het beste.
Let wel op dat je iets over de bovenkant emmer legt, sommige vissen springen er zo uit.

Je kunt ze zeker een uur tot 1,5 laten staan op kamertemperatuur, water koelt wel iets af maar dat gaat geleidelijk, als je het water in je bak daarna op dezelfde temperatuur brengt als in het emmertje is het geen probleem. Als het langer duurt dan even je pomp erbij hangen en evt ook de termometer als dat lukt, of anders wat dichter bij de verwarming, helpt vaak ook voldoende.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:07

Hoe moeten mensen met een aquarium van bv 2 meter dat dan doen? Flink veel emmers aanschaffen? :P Zijn ze eerst uren bezig met alle vissen vangen enz.
Volgens mij kun je ze beter gewoon in hun eigen aquarium doen. Hier bij gedragsbiologie hebben ze ook gemerkt dat 't beste is om test in hetzelfde aquarium te doen als waarin ze leven omdat ze door vangen enz sneller ziek worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:20

Ja een test maar dat is heel wat anders dan wanneer je zit rond te graaien in die bak, alle inrichting eruit haalt enz, je wilt toch ook niet het risico lopen dat je per ongeluk je vissen opzuigt of platdrukt met bv hout oid?
Als je een 2m aquarium hebt heb je geen last van de vissen, die zwemmen dan aan de andere kant van de bak als je bezig bent en door de grootte van de bak heb je ook minder snel troebel water.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:23

Wij hebben niet zo'n enorm aquarium en daarnaast hebben we momenteel buiten de volwassen vissen om, zo'n 25 baby visjes!! Ik hoop ze uiteraard zo snel mogelijk kwijt te raken maar tot die tijd vis ik ze liever even eruit dan erin laten zitten, ze zijn zo klein.

En daarbij, ik wil meteen de hele boel even goed schoonmaken en het grind goed door, lijkt mij ook niet gezond nee om ze vissen erin te laten dan. We hebben al als we een plantje eruit halen omdat hij niet goed meer is of om te verplaatsen dat er al een hoop los komt en het water weer wat troebel is, laat staan als we alles eruit trekken en omhalen........