Konijn laten dekken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:15

Sorry hoor, maar ik vind dat je erg weinig basiskennis over konijnen hebt.

Ik zou haar gewoon niet dekken, + heb je genoeg ruimte om die kleine konijntjes onbezorgd op te laten groeien?

WinSel

Re: Konijn laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:16

Dit is gewoon een idee wat hopelijk morgen weer weg is....
Je hebt geen verstand van konijnen en fokken

Doe het gewoon niet, wil je kleine konijntejs zien ga naar een kinderboerderij oid

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:16

Citaat:
Is dat het je waard?
ja maar, jonge konijntjes zijn toch schattig :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:17

d0nnaa_dan schreef:
Nog een kleine toevoeging als je het toch doorzet, let er asjeblieft op dat beide konijnen (en hun beide ouders) in zeer goede gezondheid zijn. Ik heb hier thuis ook een konijntje lopen die gefokt is door onwetende mensen omdat ze het zo leuk vonden, met twee rasloze ouders, en die heeft een onwijs slecht gebit. Beestje heeft inmiddels klauwen met geld gekost, en zal waarschijnlijk niet heel oud worden, omdat zijn tanden één voor één uitvallen/afslijten/getrokken moeten worden. Heel verdrietig allemaal, dat wil je niet op je geweten hebben als konijnenliefhebster.
Denk ook aan de kosten die het met zich meebrengt als er complicaties optreden en de dierenarts moet komen, en neem ook zeker in je overweging mee dat er een kans inzit dat je konijn het niet haalt bij complicaties. Is dat het je waard?

wat bedoelt u hiermee?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:18

Dat je vrouwtjes konijn dood kan gaan als er problemen bij komen
Bij de bevalling bijv ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:18

ik ga trouwens niet meer in op onzin reacties , ik vroeg hier om algemene kennis en niet van er bestaan er al zo veel , er bestaan ook zat paarden,katten en honden enz.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:19

@ Colway: Ja precies, en daar kan ik heel goed inkomen hoor, want ze zijn ook ontzettend schattig. Maar TS, neem onze informatie eens goed door, en denk er nog eens goed over na.

Wat ik daarmee bedoel, is dat als er iets niet goed gaat tijdens de zwangerschap of het bevallen, er een kans bestaat dat je konijn doodgaat (en je de kleintjes zelf op moet voeden, of die ook dood gaan). Edit: en zeg maar je hoor, u klinkt alsof ik 30 ben :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:19

we denken er nog overna.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:20

Ruby1995 schreef:
ik ga trouwens niet meer in op onzin reacties , ik vroeg hier om algemene kennis en niet van er bestaan er al zo veel , er bestaan ook zat paarden,katten en honden enz.

Nee, je vindt het onzin omdat je het niet wilt horen

en echte dierenliefhebber kiest voor het dier en niet voor zichzelf...Even een nestje 'schattige konijntjes" fokken is kiezen voor jezelf

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:20

Ruby1995 schreef:

Dit zijn geen ONZIN berichten.....

Jij weet niks van konijnen en fokken af, waarom ga je dan in hemelsnaam aan een nestje beginnen
Word vrijwilliger op een kinderboerderij oid

Niet over na denken, gewoon niet doen
Je hebt 2 rasloze konijnen, weet totaal niks van de achtergrond of ziektes
Dus gewoon niet doen
Erg egoistisch als je het wel doet...

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:21

Maar bij paarden, katten en honden, wordt er toch vrijwel echt wel meer gelet op erfelijke eigenschappen van beide ouders, en proberen ze meestal het ras gezond te houden, echter bij konijnen fokken er een meerder deel alleen maar voor het plezier en niet voor het ras in gezonde stand te houden. En daar krijg je weer konijnen van met allerlei ziektes etc.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:22

Máár WinSel, dat ze een topic opent hier, betekent wel dat ze er serieus mee bezig is. Dus om nou zo te concluderen dat ze niks van konijnen afweet..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:22

SjakieXX schreef:
Maar bij paarden, katten en honden, wordt er toch vrijwel echt wel meer gelet op erfelijke eigenschappen van beide ouders, en proberen ze meestal het ras gezond te houden, echter bij konijnen fokken er een meerder deel alleen maar voor het plezier en niet voor het ras in gezonde stand te houden. En daar krijg je weer konijnen van met allerlei ziektes etc.

welnee, ook bij honden, katten en paarden heb je egoïstische mensen

want tsjah...kleine beestje zijn nou eenmaal zo schattig :')

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:23

Colway schreef:
SjakieXX schreef:

welnee, ook bij honden, katten en paarden heb je egoïstische mensen

want tsjah...kleine beestje zijn nou eenmaal zo schattig :')

Dat klopt, maar in verhouding zijn dat minder mensen, dan die mensen die ronduit konijnen gaan fokken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:23

Ruby1995 schreef:

En ook daar ben ik fel tegen op "leuk-voor-een-keer-nestjes"

Denk even niet alleen aan de leuke dingen van een nestje maar ook even aan de "donkere kant"

Je voedster kan overlijden tijdens de dracht of geboorte, de jongen kunnen dood geboren worden, de moeder kan de jongen in een opwelling doodbijten en opeten. Is de voedster daadwerkelijk helemaal gezond? is haar gebit zoals het hoort te zijn? Hoe is ze van binnen?? Wat zijn de voorouders van je voedster, zijn die helemaal gezond, hebben die een normaal gebit, hebben die een bepaalde ziekte die erfelijk belast kan zijn?

En dat soort vragen gelden dan niet alleen voor je voedster maar ook voor je ram, en zijn voorouders.

Ga je dit soort dingen niet na, dan ben je niks anders aan het doet dan genetisch afval aan het kweken.
Dus laat je konijnen onderzoeken, en ga de voorouders na... maar dan nog is het geen garantie dat je babykonijntjes gezond zullen zijn.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:48

Geloof me het is het echt niet waard om je rasloze konijn te laten dekken met alle mogelijke gevaren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:08

Mijn tante haar konijn had perongeluk een nestjes gehad en die heeft der jonkies opgegeten!
Ik zou zelf niet fokken met een rasloos iets of het nou een konijn is een hond of een paard...
Konijnen kunnen wel een nieuw huisje vinden maar het is algemeen bekend dat de meeste konijnen hun leven 24/7 in een hok slijten..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:09

Het probleem zit hem niet in dat ene nestje dat iemand fokt bij de konijnenproblematiek. Het overschot aan iets oudere konijnen zit hem er in dat mensen een konijn na een half jaar tot een jaar weer weg doen. Daar draag je indirect wel wat aan mee, en natuurlijk is het beter om een opvangkonijn te nemen dan een nestje, maar op zich zie ik het het nestje an sich geen problemen.
Wel moet je bedenken of je jouw voedster aan de risico's van een nestje wil laten blootstellen en of je beide ouderdieren volledig gezond zijn zodat je zo min mogelijk kans heb op ongezonde jongen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:16

Helaas komen konijnen vaak terecht bij mensen die er te weinig van weten. En daar bedoel ik op dit moment niet ts mee. Mensen weten vaak niet dat een konijn veel zorg nodig heeft, veel kosten met zich mee kunnen brengen en geen knuffeldieren zijn. Ook gezondheidsproblemen worden vaak onderschat. Helaas komen zo veel konijnen bij de verkeerde mensen en overlijden ze veel te vroeg.

TS, mocht je echt een nestje willen kunnen wij je niet tegenhouden. Maar denk er heel erg goed over na. Lees je heel goed in, neem contact op met fokkers voor informatie en geef de toekomstige eigenaren veel informatie en goede tips mee. Daarmee kan je al heel veel ellende voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Leandra op 10-04-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:17

WinSel schreef:
``
Ruby1995 schreef:
ze maakt op het moment al een nestje en is nog niet eens gedekt....

Dat heet schijnzwanger ;)

kan ze dan nog gedekt worden?[/quote]

Hartstikke leuk hoor jonge konijnen...
Maar ik vraag me af waar jij in vredesnaam mee bezig bent aan je vragen te zirn heb je 0,00 kennis van de dingen die zeer belangrijk zijn.

Dus verdiep je eerst eens in konijnen, hun gedrag en gezondheid :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:01

Een konijn kan altijd gedekt worden. Zoiets heet een paring geinduceerde ovulatie. (katten hebben dit trouwens ook, een poes die verkracht wordt, wordt zelfs dan vaak drachtig, ondanks dat ze niet krols was of ertegenaan zat).
Ze zal hoogstens de rammelaar wat minder makkelijk accepteren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:52

Buitenom alles wat gezegd is, heb ik volgens mij het belangrijkste nog niet gezien.

Je konijn is ook te oud voor haar eerste nest. Opgegeven moment vergroeid het bekken en passen de jongen er niet meer door, ik heb hier nu 2 bevallingen mee gemaakt met te oude konijnen waarbij het goed mis ging.
De eerste heeft het niet overleefd, die jongen kwamen niks door het bekken en er waren flinke bloedingen.
De tweede hebben we jong voor jong eruit moeten trekken en haar daarna op een zware antibioticakuur moeten hebben.
De eerste was 2 jaar, de tweede 3 jaar. Dit wil je echt niet mee maken!

Verder hebben we nog 2 bevallingen hier gehad waar het mis ging, maar dit was met gevonden konijnen, mogelijk ook te oud of te jong.
Ook diverse bevallingen waarbij de moeder de jongen op at of delen van de jongen, oren, pootjes.. niet leuk, maar dat is dan bijzaak.
Dit geval wat het belangrijkste is, is dat je konijn te oud is voor haar eerste nest daarom raad ik het echt absoluut af.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:14

Tja, TS wil een nestje, denk niet, dat wij haar van het idee af kunnen helpen, gezien haar reacties! Tuurlijk is al het jonge grut leuk, ben ik ook gek op, maar no way, dat mijn meisje een nestje mag krijgen, ze heeft een gecastreerd vriendje, heerlijk!
Maar nee, gewoon niet doen, meer advies wil en kan ik de TS niet geven! Denk er nog goed over na en neem de adviezen en waarschuwingen die hier gegeven worden a.j.b. mee!

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:23

wat is het hier op bokt toch altijd meteen een drama als iemand er over begint om zijn konijntje te laten dekken

mensen zeg. ze vraagt informatie is dat dan echt zoveel gevraagd.
ze geeft aan goede huisjes te weten dan is het toch goed
ze heeft zich dus gied voorbereid door eerst te kijken of ze een huisje voor ze weet

@ TS
meestal als je je voedster laat dekken dan gebeurt dat meteen vaak hoef je de ram niet eens te laten zitten en wordt ze meteen gedekt

je hebt met je oude ram wel een kans als hij nog nooit gedekt heeft dat hij nog niet bevrucht. maar je zegt zelf dat je een zwart/creme vrouwtje hebt en een zwart mannetje als je die op je voedster zet heb je waarschijnlijk bijna allemaal zwarte jongen is niet heel interesant voor de verkoop zou er een ander kleurtje op zetten. maar misschien is er een fokker in de buurt waar je haar kan laten dekken

als je meer wilt weten kan je me altijd pb'en. ik fok zelf ook.

voor de bokkers onder ons welke nu meteen commentaar willen leveren omdat ik zeg dat ik fok en er al zoveel konijnen zijn die in opvangen zitten. ik fok o.a raszuivere teddy widder konijnen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:27

wigke89 schreef:
wat is het hier op bokt toch altijd meteen een drama als iemand er over begint om zijn konijntje te laten dekken

mensen zeg. ze vraagt informatie is dat dan echt zoveel gevraagd.
ze geeft aan goede huisjes te weten dan is het toch goed
ze heeft zich dus gied voorbereid door eerst te kijken of ze een huisje voor ze weet

@ TS
meestal als je je voedster laat dekken dan gebeurt dat meteen vaak hoef je de ram niet eens te laten zitten en wordt ze meteen gedekt

je hebt met je oude ram wel een kans als hij nog nooit gedekt heeft dat hij nog niet bevrucht. maar je zegt zelf dat je een zwart/creme vrouwtje hebt en een zwart mannetje als je die op je voedster zet heb je waarschijnlijk bijna allemaal zwarte jongen is niet heel interesant voor de verkoop zou er een ander kleurtje op zetten. maar misschien is er een fokker in de buurt waar je haar kan laten dekken

als je meer wilt weten kan je me altijd pb'en. ik fok zelf ook.

voor de bokkers onder ons welke nu meteen commentaar willen leveren omdat ik zeg dat ik fok en er al zoveel konijnen zijn die in opvangen zitten. ik fok o.a raszuivere teddy widder konijnen.

Als fokker moet je dan wel weten dat een konijn van 2 jaar oud, haar eerste nest krijgen te oud is.