Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
zo ben ik ook aan mijn hond gekomen, ik zocht 1 die veel uithoudingsvermogen had om met mijn paard mee te kunnen rennen buiten, en die goed alleen kon zijn. Voila, ik heb nu een superhond!
) en luisteren goed. 
dorienemiene schreef:Ik twijfel nog tussen een Dobermann en een Dalmatier.
_Hyperion_ schreef:Dobermann: http://www.dobermannvereniging.nl/
Een dober is een erf en verdedigingshond en kunnen erg hard zijn voor zichzelf. Daarnaast kunnen ze nerveus worden van wisselende omstandigheden. Ze zijn erg gehecht aan 1 baas of 1 gezin. De honden zijn goed te trainen en erg trouw.
Het is wel waar dat ze hard zijn voor zichzelf.. en ze zijn inderdaad ongelooflijk trouw aan baas en gezin maar ook goedgezind bezoek wordt altijd heel vriendelijk begroet! Echter, ze slapen nooit en houden altijd de boel in de gaten, haha. De Dober is een veelzijdige hond en erg lief met een hoog knuffelgehalte, ze zijn tot op late leeftijd speels, zeer aktief dus ze hebben ruimte en beweging nodig. Het zijn ongelooflijk slimme en sensitieve honden, ze zijn waaks indien nodig en inderdaad beschermend bij onraad, het lijkt soms letterlijk alsof ze het ruiken. Door hun sterk en veelomvattend karakter, zijn het geen beginnershonden.. maar ze zijn zó leuk! Ze horen er graag bij en voelen zich een volwaardig lid van het gezin! Ze laten zich niet graag buitensluiten en zijn héél graag bij de baas in de buurt. Ook zijn ze super met kinderen! Qua verzorging zijn ze vrij gemakkelijk. Ze hebben een korte enkelharige vacht. Ik zou zeker eens een kijkje nemen op de site van de Dobermannvereniging, dorienemiene.. Eens een Dober, wil je nooit anders meer! Ik zou het wel weten als ik jou was
chaanttaall schreef:Rhodesian ridgeback! ze lopen los mee bij buitenrit. Luisteren erg goed en vinden het ook erg leuk!
Wel moet je consequent zijn met de opvoeding (maar ik denk dat dat bij bijna elke hond wel moet?)
Succes met je keuze!