Ideale hond bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorienemiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:38

Ik twijfel nog tussen een Dobermann en een Dalmatier.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:22

Hier een onwijs brave border collie die ook meegaat op de buitenritten.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:26

Labrador <3
Superhonden!

Elsa_83

Re: Ideale hond bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:29

ik eb zelf een jack russeltje en die doet altijd goed zen best bij witje

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:31

Ik denk dat je niet teveel naar het ras moet kijken. Meer naar karakter, en dat is per hond nogal verschillend.. Misschien dat er in het asiel wel een heel leuke hond zit die aan je eisen voldoet. :) zo ben ik ook aan mijn hond gekomen, ik zocht 1 die veel uithoudingsvermogen had om met mijn paard mee te kunnen rennen buiten, en die goed alleen kon zijn. Voila, ik heb nu een superhond! :D

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:32

hier een border collie kruising met friese stabij, hij heeft drijfzin, maar bijt niet en loopt meestal rondjes om ze heen. Wanneer ik hem echt uit de bak/weiland wil hebben, luistert hij wel.

Maar het belangrijkste dus is een goede, consequente opvoeding van de hond!

Borders zijn goed op te voeden, weet verder niet hoe dat zit met bv een dobermann, zijn die niet veel dominanter??

Let bij veel rennen ook op de gewrichten van je hond. ook deze hebben een gerichte opbouw nodig. Ook stoere honden zijn kwetsbaar, heb ik al mogen ondervinden, deze lopen zich eerder stuk. Je moet ze beschermen tegen zichzelf en hun looplust.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:33

Wij hebben chihuahua's bij de paarden. Ze lopen van nature al achter me aan, erg trouwe beestjes.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:33

Bij ons loopt een border goed opgevoed, komt niet in de rijbakken als de paarden daar lopen. Valt ook geen dieren lastig, ik zeg zelf het is hoe die opgevoed is. Hond gaat graag mee op buiten ritten en houd je zelf in de gaten waar je heen gaat.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:35

Geen border collie of kleine rassen!
Border collies moet je ontzettend goed opvoeden, anders gaan ze de paarden opdrijven.
Ook zoeken ze altijd een uitdaging omdat ze superslim zijn. Geweldige honden, maar niet alleen met paarden.
Jack russels e.d. zou ik ook niet aanraden. Die zijn wel erg kwetsbaar in de buurt van grote paardenhoeven.
Ze zijn wel makkelijk hanteerbaar en luisteren over het algemeen goed.

Berner sennen zijn super geschikt, sint bernhard ook. Allebei slimme honden (wel lang haar ;) ) en luisteren goed.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:43

Ik heb zelf een boerenfox! Echt een top hond, ontzettend trouw, lief, heeft respect voor paarden, luistert super! Ze gaat elke dag mee naar de paarden. Is voor haar de normaalste zaak van de wereld,maar is hier ook mee opgevoed. Ik dank dat je keuze niet echt ras afhangkelijk moet zijn,maar dat karakter en opvoeding veel belangrijker zijn!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:44

Ik heb zelf een Australian Cattle dog bij de paarden lopen. Iemand zei eerder dat je het herderinstinct instinkt niet kwijt raakt en dat ze daardoor niet geschikt zijn voor bij de paarden. Hier ben ik het niet echt mee eens. Ze hebben inderdaad een heel sterk instinct, maar ik moet nog maar kijken naar mijn hond en ze weet al dat ze moet stoppen. Ook vind ik het fijn dat ze de neiging heeft om bij me te blijven, zonder dat ik haar terug moet roepen. Dobermann ben ik niet zo'n fan van, vindt ze te nerveus en onstuimig. Dalmatiër is wel een goede hond, maar zijn soms wel selectief doof :+
Boerefox is idd erg leuk :D

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:49

Ik zou kiezen voor een boerenfox of een dalmatier.
Maargoed, opvoeding is natuurlijk het meest belangrijk maar kan begrijpen dat je niet constand wilt zoeken naar een tekkel die zn neus achterna gaat hihi,

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:49

Rhodesian ridgeback! ze lopen los mee bij buitenrit. Luisteren erg goed en vinden het ook erg leuk!
Wel moet je consequent zijn met de opvoeding (maar ik denk dat dat bij bijna elke hond wel moet?)
Succes met je keuze!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:50

een pyrenese berghond die zijn pas geweldig.
en super bij paarden.
een echte aanrader.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:51

Een jack russell terrier? Die houden de lange buitenritten lang vol. En zijn ze moe? Dan pak je ze toch even op?
Luisteren goed, lief, maar je moet ze wel even een degelijke opvoeding geven, anders willen ze soms wel eens achter het wild aan. Maar ze zijn gefokt om bij de paarden te zijn

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:22

dorienemiene schreef:
Ik twijfel nog tussen een Dobermann en een Dalmatier.

Misschien kun je eens neuzen op internet bij de informatie die de rasverenigingen over deze rassen geven.

Dalmatische honden: http://www.ncdh.nl/index.php
Een dalmatiër is een jachthond en behoort tot de groep lopende honden/zweethonden. Dit betekent dat ze een goede neus hebben en veel beweging nodig hebben. Ze horen tot dezelfde rasgroep als Beagles, Brakken, Bassets, Bloedhonden etc.. De honden zijn voor bepaalde mensen wat lastiger te trainen.
Let op: onder dalmatische honden komt erfelijke doofheid voor.

Dobermann: http://www.dobermannvereniging.nl/

Een dober is een erf en verdedigingshond en kunnen erg hard zijn voor zichzelf. Daarnaast kunnen ze nerveus worden van wisselende omstandigheden. Ze zijn erg gehecht aan 1 baas of 1 gezin. De honden zijn goed te trainen en erg trouw.

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:32

Canadese herder en dan niet de longstock variant in jou geval als je kortharig wil

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:42

demo_love schreef:
Geen border collie of kleine rassen!
Border collies moet je ontzettend goed opvoeden, anders gaan ze de paarden opdrijven.

Duh... Elke hond moet je goed opvoeden. Doordat ze zo slim zijn kan dat juist. Je moet wel met ze kunnen werken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:07

Op de vorige pagina wordt de Australian Cattle Dog afgeraden, maar ik vind het er wel van afhangen wanneer je de hond bij de paarden laat. Onze Cattle vind het fantastisch als ze mee mag om de paarden te verzorgen. Onze paarden staan los in een Hit en Foxy gaat altijd mee met voeren, mest opruimen en dat soort klusjes. Niet al onze paarden houden erg van honden, onze andere honden komen daarom niet bij de paarden in de buurt. Foxy wel, ze houdt ze allemaal heel goed in de gaten en weet precies waar ze onder het hek door kan als een paard te opdringerig wordt. Je moet wel goed uitkijken als je een paard bij je wegdrijft, want dan helpt ze je inderdaad wel een handje. Als we met de paarden aan het werk gaan, doen we haar daarom altijd naar binnen. Verder zijn het superhonden.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:12

Als je eerst een Berner Senne hond houdt, dan vind je een Schweizer Sennehond misschien wel leuk?
Das praktisch dezelfde hond alleen dan met kort haar. Ik ken er eentje en die is ook nog eens ontzettend leuk met de paarden van zn baasje (:

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:16

mijn jack-teckel kruising is levensgevaarlijk bij de paarden (loopt er domweg achteraan als ik met een paard loop of er op zit), hij zou ze niks doen, maar wel groot risico op een trap of hap van het paard.

Ik heb goede dingen gezien van de boerenfox met paarden en ook de rhodesian ridgeback is denk ik heel geschikt.

Ik ken ook mensen met paarden en Dalmatiner, maar die is behoorlijk hardleers en een beetje hetzelfde idee als mijn jack-teckel qua omgang met de paarden (gevaarlijk dus).

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:27

Mijn mechelse herder gaat meestal mee naar de paarden heen en die doet het super. Luisterd wanneer ze iets niet mag doen. Heeft geen rare streken. Het enige probleem is dat ze niet snel onder de indruk is (dus ook nog wel eens onder een paard door wil lopen enzo).
Daarbij gaat ze niet zomaar de wei in als er een paard staat. Kan mee op buitenrit en is erg baas gericht. Luistert naar iedereen (zolang ik haar niet iets gezegd heb dat ze moet doen en blijven doen) en valt dus geen mensen lastig op het moment dat ze daar geen zin in hebben. Tevens is ze een goede waakhond en geeft aan wanneer er mensen op het erf komen die er normaal niet komen. Doet niks (zolang de mensen geen hele rare dingen gaan doen) en waarschuwt dus alleen maar even. Heeft een goed uithoudingsvermogen.
Ze zijn vaak wel wat zenuwachtiger dan de meeste honden, maar goed de Doberman is ook een zenuwachtigere hond dan de meeste anderen.
Daarbij heeft ze ook een korte vacht. Ze hebben wel een duidelijke en consequente opvoeding nodig.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:15

_Hyperion_ schreef:
Dobermann: http://www.dobermannvereniging.nl/

Een dober is een erf en verdedigingshond en kunnen erg hard zijn voor zichzelf. Daarnaast kunnen ze nerveus worden van wisselende omstandigheden. Ze zijn erg gehecht aan 1 baas of 1 gezin. De honden zijn goed te trainen en erg trouw.

Voor mij zou de keuze absoluut op de Dober vallen, ik heb ze zelf ook en het zijn fantastische honden die uitstekend luisteren als ze een gedegen opvoeding hebben genoten. Dat nerveus worden van wisselende omstandigheden valt wel mee hoor _Hyperion_, mits ze daarmee van jongs af aan regelmatig geconfronteerd worden natuurlijk want anders loop je idd het risico dat ze zich tot een 'neuroot' ontwikkelen. Ik heb het echter nog nooit zo ervaren. Het zijn wel aktieve honden en behoorlijke atleten die vervelend worden als ze te weinig beweging en mentale uitdaging krijgen, dat wel :-) Het is wel waar dat ze hard zijn voor zichzelf.. en ze zijn inderdaad ongelooflijk trouw aan baas en gezin maar ook goedgezind bezoek wordt altijd heel vriendelijk begroet! Echter, ze slapen nooit en houden altijd de boel in de gaten, haha. De Dober is een veelzijdige hond en erg lief met een hoog knuffelgehalte, ze zijn tot op late leeftijd speels, zeer aktief dus ze hebben ruimte en beweging nodig. Het zijn ongelooflijk slimme en sensitieve honden, ze zijn waaks indien nodig en inderdaad beschermend bij onraad, het lijkt soms letterlijk alsof ze het ruiken. Door hun sterk en veelomvattend karakter, zijn het geen beginnershonden.. maar ze zijn zó leuk! Ze horen er graag bij en voelen zich een volwaardig lid van het gezin! Ze laten zich niet graag buitensluiten en zijn héél graag bij de baas in de buurt. Ook zijn ze super met kinderen! Qua verzorging zijn ze vrij gemakkelijk. Ze hebben een korte enkelharige vacht. Ik zou zeker eens een kijkje nemen op de site van de Dobermannvereniging, dorienemiene.. Eens een Dober, wil je nooit anders meer! Ik zou het wel weten als ik jou was :-)
Laatst bijgewerkt door JPS op 08-04-11 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:20

chaanttaall schreef:
Rhodesian ridgeback! ze lopen los mee bij buitenrit. Luisteren erg goed en vinden het ook erg leuk!
Wel moet je consequent zijn met de opvoeding (maar ik denk dat dat bij bijna elke hond wel moet?)
Succes met je keuze!

Die heb ik idd ook de hele dag bij de paarden lopen!
Gaat perfect, vind de paarden interessant maar jaagt absoluut niet en kan zichzelf de hele dag op het erf vermaken!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:44

Niet zo moeilijk hoor, zeker als je al een zwitser gewend bent, kijk eens verder in dezelfde raslijn, dan zie je dat er voor de Berner nog 2 zwitserse rassen zijn, nml de Entlebucher sennen en de appenzeller sennen, een maatjer groter dan de berner is de grote zwitser.

Alle 3 dezelfde aftekeningen, maar kort haar, wij hebben de kleinste, de entlebucher, idealer kan niet, kort haar, ontzettend actief en zo gaaf bij de paarden.
Een berner is veel logger, minder actief, de 2 eerst genoemden zijn actieve honden, de grote zwitser ken ik zelf niet, dat is echt een grote hond, wel mooi rank.