Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Faniek schreef:Lees alsjeblieft deze link eens heel goed door: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... taxie.html
Wat leerden we als student tijdens onze studie ....
Vroeger vertelde ik altijd aan eigenaren dat ze voorzichtig moesten zijn met het oppakken van het konijn. Tijdens de studie werd ons namelijk geleerd dat een konijn in verhouding een enorme spiermassa had ten opzichte van een zeer fragiel beenderstelsel. Hierdoor kon met een wilde beweging de rug heel makkelijk breken. Een gebroken rug of verschoven wervels zou ook de verklaring zijn voor konijnen die niet meer of slecht konden lopen.
Bijna nooit een gebroken rug ....
In alle jaren dat we konijnen behandelen hebben we 1 keer door middel van een röntgenfoto vast kunnen stellen dat het konijn een gebroken rug had!
De konijnen die we in onze dierenkliniek hebben gehad met een totaal verlamde achterhand = een paralyse posterior (geen pijngevoel meer bij diepe palpatie) of met een slappe achterhand = een parese posterior (nog wel pijngevoel) waarbij we een röntgenfoto maakten kwam nooit een gebroken rug of hernia naar voren.
De laatste jaren behandelen we deze konijnen als konijnen met een E. cuniculi besmetting. We behandelen met medicijnen en de resultaten zijn verbluffend. We durven te stellen dat E. cuniculi in bijna alle gevallen als oorzaak gezien moet worden, tenzij er door een röntgenfoto bewezen kan worden dat er een gebroken rug aanwezig is!
Helaas redt niet elk konijn de behandeling ....
We hebben een aantal konijnen gehad die een verlamde achterhand hadden en het ondanks de behandeling helaas niet gehaald hebben. Nadat ze overleden of ingeslapen waren hebben we ze ingestuurd voor onderzoek. Uit het pathologisch onderzoek bleek dat er inderdaad E. cuniculi aangetoond kon worden. Ook was er een positieve bloedtiter voor E. cuniculi aanwezig.
Daarom behandel in ieder geval en dat is niet met pillen, maar met vloeibare suspensen.. een konijn pillen geven wordt wel heel moeilijk. Echt 9 van de 10 keer is het EC en hoe vaak ik al konijntjes er bovenop heb gekregen met dit soort symptomen enorm vaak.

ze wil alleen geen hooi, vers gras eet ze wel, dus probeer haar dat zo veel mogelijk te geven, brok eet ze echt als een schanzer. Verder is ze heel wakker en alert op alles wat er gebeurt, geen plak poep.
benangelique schreef:oh, dat geeft de burger moed! mijn nijn at niet meer, dronk niet meer en moest alles onder dwang. met een tollend konijn geen succes kan ik je verzkeren