Het kooiker hondje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:56

voorkomende aandoeningen:
epilepsie, myelopathie, Von Willebrand Disease, erfelijke oogaandoeningen en patella luxatie

mijn zus heeft een kooikertje die dus inderdaad patella luxatie heeft; is er niet aan geopereerd en heeft er veel minder last van nu ze volgroeit is. Blijft wel oppassen met lang wandelen, ruw spelen en oppakken. Heeft wel gewoon netjes stamboom en geteste ouders, dus blijft oppassen :)
Vind het zelf geen makkelijk hondje, wel heel vriendelijk, maar terughoudend naar vreemden, met name als baas er niet bij is, heel enthousiast bij bekenden. Supervrolijk en druk hondje, behoorlijk eigenwijs en tegelijkertijd ook best wel sensibel, moet echt positief opgevoed worden, maar is zo eigenwijs dat je een goede brul niet altijd kan onderdrukken :D
vind kinderen helemaal geweldig en kan ook goed opschieten met andere honden en katten. Eerder opletten dat ze nog mee terug komt, want als ze aan het spelen is heeft ze er soms zo'n lol in dat de baas naar de achtergrond verdwijnt :+

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:27

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:59

Wat Tigra zei herken ik trouwens ook in onze Silke: mannen zijn enger dan vrouwen! En mannen (vooral van die zwaar uitziende mannen, boeren zeg maar, met pet en laarzen) heeft ze in haar jongere jaren ook wel vaak aan de broek gehangen.. Hihi, gelukkig trokken die mannen zich er nooit wat van aan en liepen ze altijd door, met de hond nog aan de broek.

En als ze eenmaal iemand mag, dan blijft dat ook. Al is die persoon een jaar niet langs geweest, vrolijkheid alom als hij/zij er dan weer eens is.

Enig minpuntje wel: Heeft ze al van jongs af aan, maar als ze lang heeft gelegen oid en ze staat op dan loopt ze vaak eerst een stuk op 3 poten. Eveneens als ze eens een 'verkeerde' beweging maakt. We zijn er mee naar de dierenarts geweest en het was operatief wel te verhelpen, maar volgens hem niet nodig omdat ze er geen pijn aan had. Het had iets te maken met haar gewrichten. Dat kommetje waar het bot in leunde was niet diep genoeg en dan schoot het bot er soms overheen oid. Maar goed, een mankement aan het hondje is het wel.

VeraW

Re: Het kooiker hondje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:19

Ow nou dan heeft onze hond dat dus ook van de kooiker geërfd. Vooral mannen die donker gekleed zijn
of in een overal. Dan is het grrrr, nek haren overeind en dan heel stoer doen. Wel grappig als ik jullie verhalen lees. Soms lees ik net onze hond :P

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:35

wij hebben ook een kooiker. niet helemaal 100% vader was heel en moeder was 3/4 kooiker. waarschijnlijk zit er ook border collie in.
dus wij hebben een zwart witte. Onze hond is wel redelijk eenkennig en heeft het niet heel erg op kleine kinderen. niet dat hij er iets tegen zal doen maar gaat altijd met een grote boog omheen. verder is het nest niet heel erg goed waar hij uit komt zit epleptie en overbeet in. en een paar van zijn broetjes zijn bijterig. (komt ook wel een beetje door de opvoeding).
Ik vind het het wel leuk dat hij heel erg op ons gericht is,als hij moe wordt gaat hij ook altijd tussen ons in lopen. en ze zijn redelijk slim. ik zou later ook weer een (kruising) kooiker willen. ik vind het een erg leuk ras. wat ook nog niet iedereen heeft.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3R67Y6CE.jpg mijn hond
en zijn broer http://www.mijnalbum.nl/Foto-ROAMX36J.jpg

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:45

Ik herken ook een heleboel in al die andere hondjes hier inderdaad. Leuk! Nu weer dat ie tussen ons in komt lopen als ie moe is.. Ja, doet die van ons ook, haha!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 12:01

Bedankt voor al jullie reacties! Helpt allemaal erg in onze beslissing. Het klinkt allemaal wel goed zo ver ik het hoor. Maar goed, we hebben nog tot half mei om te beslissen. Dus eerst nog even langs een fokker om eens kennis te maken met het ras!

Die hondenshow in Oss kan ik misschien wel eens heen gaan. Bedankt voor de tip!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:29

Mavelle schreef:
Wat Tigra zei herken ik trouwens ook in onze Silke: mannen zijn enger dan vrouwen! En mannen (vooral van die zwaar uitziende mannen, boeren zeg maar, met pet en laarzen) heeft ze in haar jongere jaren ook wel vaak aan de broek gehangen.. Hihi, gelukkig trokken die mannen zich er nooit wat van aan en liepen ze altijd door, met de hond nog aan de broek.

En als ze eenmaal iemand mag, dan blijft dat ook. Al is die persoon een jaar niet langs geweest, vrolijkheid alom als hij/zij er dan weer eens is.

Enig minpuntje wel: Heeft ze al van jongs af aan, maar als ze lang heeft gelegen oid en ze staat op dan loopt ze vaak eerst een stuk op 3 poten. Eveneens als ze eens een 'verkeerde' beweging maakt. We zijn er mee naar de dierenarts geweest en het was operatief wel te verhelpen, maar volgens hem niet nodig omdat ze er geen pijn aan had. Het had iets te maken met haar gewrichten. Dat kommetje waar het bot in leunde was niet diep genoeg en dan schoot het bot er soms overheen oid. Maar goed, een mankement aan het hondje is het wel.

dat klinkt dus ook als patella luxatie :) denk dat als ze op 3 poten loopt je er wel vanuit kan gaan dat het pijn doet, het is alleen de vraag of de nadelen van een operatie opwegen tegen de voordelen, in jullie geval is dat dus ws niet zo. zwemmen en op haar achterpootjes staan is goed om spiertjes te ontwikkelen die hiervoor kunnen compenseren :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:45

Wij hebben een Kooiker. Afwijkende kleurstelling maar wel twee stamboekouders als paps en mams.

Gitta is een hoog energetisch hondje. Superblij, superbang, superdruk, superlief, super.. alles gaat in de overtreffende trap. Het is een mensgericht hondje die niet bij je weg te slaan is zodra ze je kent. Onbekende mensen zijn er om te wantrouwen. Onbekende honden zijn er om aan te vallen, dan kijk je of ze echt een bedreiging vormen. Zo nee, dan speel je er mee en zo ja, dan ga je er superhard :+ vandoor.

Het is een hondje bij wat alles wat ze doet geluid maakt. Ze gromt, piept, jankt, kreunt en blaft de hele dag door. Als ze achter haar oor krabt kreunt ze keihard van genoegen, staat er iemand van de door dan verga je horen en zien.

Het is een ontzettend lief en enthousiast hondje. Een uitdaging met een gouden hartje.

Ze kan goed met onze drie katten, mijn twee cavia's en ze is dol op mijn bijna vierjarige ruin Flynn :D
Afbeelding

Oh en een laatste ding... Kooikerpups zijn zoooooo schattig <3
Afbeelding

En ondeugend. Maar da's een ander verhaal :P

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:56

Wij hebben 2 kooikers. Leuke energieke honden, ze kunnen prima met andere honden en katten en ook onze paarden vinden ze wel leuk. Enige wat 1 van beide heeft is een beetje te sterk ontwikkeld jachtinstinct. Normaal is het de vriendelijkheid zelf maar laatst had hij bijvoorbeeld een dode duif te pakken die de kat mee naar huis had genomen en toen kende ik mijn hond ineens niet meer terug. Wou de duif niet aan me afgeven en wou me zelfs aanvallen. Heb hem in zijn nek gepakt en toen deed ie echt zijn lip omhoog en grommen naar me. Echt prooi verdedigen zeg maar.
Zodra ik de duif had afgepakt heb ik hem losgelaten en was het weer goed. Maar vond het wel een beetje onbetrouwbaar wat dat betreft. Heb geen kinderen maar we hebben ze wel eens op bezoek. Enige is dus bovenstaande punt, weet niet of meer kooikers dit hebben.

Owja wat betreft energie enzo ik heb zelf toen ze volwassen waren behendigheid met ze gedaan een paar jaar. En woon vlak bij een bos en daar wandelen we ook vaak lange afstanden, dus wat dat betreft lijkt mij dat wat je van plan bent allemaal goed mogelijk is.

Succes met het uitzoeken van een hond!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:54

hey Berdien jou hond lijkt wel wat op die van mij. komt vooral door de aftekening op de kop en die zwarte cirkel op de staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:00

Wij hebben tijdens mijn kinder/pubertijd een kooikertje gehad Jonie uit 't Wilgenbosch en zij is 14 jaar geworden.
Ontzettend lief diertje was ze <3 heel gevoelig voor stemmingen, kwam je altijd troosten, ontzettend gek op rennen met stok op het strand en garnaaltjes zoeken.. :D Zij was wel heel bang voor mannen... (wel dol op mn vader trouwens, ze heeft 1x een oom van mij soort van aangevallen die mij de 'kieteldood' gaf, ik was aan het gillen en ze kwam echt op hem af van laat haar los!!)

mijn ouders hebben weer een nieuw teefje gekocht, zij is wel wat zenuwachtiger dan Jonie (doodsbang voor katten :+ ) maar ook ontzettend lief (ook met mijn kleine nichtjes).

Beiden hebben het niet zo op met onbekenden, maar dat resulteert vooral in ontwijken.
Als ze je eenmaal mogen.. dan zijn het grote vriendjes.

Ik vind het geweldige hondjes :j
wat ik me kan herinneren waren er wel een aantal ziektes die bij dit ras voorkwamen, misschien dat je daar nog wat zoekwerk op kunt doen, ik weet niet hoe dat nu is....

met andere honden zijn ze allebei niet zo spelerig, meer opp zichzelf.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 20:33

Ah wat klinkt dit (bijna) allemaal erg leuk zeg! Ik sta nu al te popelen om te gaan kijken bij de fokker. :D Ik ga morgen voor een afspraak bellen, spannend!!

Weten jullie een beetje wat de normale prijs is voor dit hondje? Ik ben hier helemaal niet in thuis eerlijk gezegd. En qua papieren/gezondheidsverklaring/stamboek eerlijk gezegd ook niet. Kan iemand mij hierin adviseren alvast??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:39

Mijn ouders hebben 600 euro geloof ik voor Gitta betaald. Fokker laat de hondjes in huis opgroeien, ze gaan nog een nacht de paardenstal in om paardenmak te worden en als ze eraan toe zijn worden ze in de roedel gezet. Hondjes die op de een of andere manier niet goed zijn worden er dan feilloos uitgepikt door de roedel. Op deze manier garandeert hij geestelijke en lichamelijk gezonde hondjes.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:34

Volgens de site van de rasvereniging, moeten kooikertjes gecheckt worden op Patella, Von Willebrand (= bloedstollingsziekte) en een oogonderzoek ondergaan, dat zijn de gebruikelijke gezondheidsonderzoeken. Verder schijnen ze ook nog een of andere gedragstest te moeten ondergaan.. Kijk anders eens zelf op de site van de rasvereniging (www.kooikerhondje.nl), staat een hoop info op :)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:57

wij hebben 750 euro betaald, met stamboom.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:07

Ik heb een kruising Kooikertje, gekruist met zeer waarschijnlijk een Tervuerense Herder. Uit het asiel gehaald, nadat hij als 1,5 jarig hondje een zwaar treinongeluk heeft gehad, wat hij maar net overleefd heeft. Is nu bijna 14, en nog steeds hartstikke gezond, op een beetje dovigheid na! Op de foto staat hij samen met onze andere hond, das een kruising Mechelse Herder x Labrador, teefje van 11 jaar en ook uit het asiel!

AfbeeldingAfbeelding

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:44

haha wij hebben voor ons hondje 50 euro betaald :P maar hij is niet helemaal raszuiver vader was 100% kooiker en moeder 75% kooiker.

@berdien: jou hondje is wel zwart wit ik dacht dat niet geaccepteerd werd in het stamboek of heeft ze deze ook niet?

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:47

Heeft iemand hier een kooikerhondje van de fokker: v.d. Rasta hoeve?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:03

Ik zoek nog een herplaatser, maar wel een hond die goed in een gezin kan, dus niet een kooiker die weg gaat omdat hij gebeten heeft o.i.d. maar een ex fokhondje of een kooiker van iemand die geen tijd meer heeft of zo. Wie er nog 1 weet.... ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:05

@floorsil: klopt, de zogenaamde 'tricolor' wordt door het stamboek niet geaccepteerd. Beide ouders zijn echter wel stamboekhonden met alle bijbehorende testen. Daar ging het ons om, niet om het uiteindelijke stamboekpapiertje. We gaan immers niet met Gitta fokken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:41

het papiertje vind ik ook niet zo belangrijk, ik heb zelfs liever zonder papiertje dan met. maar het viel me even op. ook vind ik zwart wit ook echt heel mooi staan bij kooikers. of het is dat die van jou en mij gewoon mooi getekend zijn :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:57

Kleur of papier vind ik ook niet zo belangrijk, gezondheid wel. Voordeel van hondjes van erkende fokkers die bij de rasvereniging aangesloten zijn is dat die getest zijn op de meest voorkomende dingen. :)