kat anorexia, advies gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:09

@agossie, tnx voor het meedenken.
Schildklier heb ik weleens geopperd bij de DA, maarja het bloedonderzoek was goed.
Nou heb ik echt alles wel geprobeerd behalve kuikens, maar heel zielig misschien voor de kat ik ga het niet proberen.
Trouwens als ik echt dacht dat ze dat zou eten had ik het ook geprobeerd, maar ik denk dat het een hoop rotzooi word en niet eten.

Nou is het zo dat ik met de Noor graag wil fokken, en hoop dat misschien een hormoon verandering helpt met eten. Iemand die daar misschien wat over weet??

zonnebloem18

Re: kat anorexia, advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:17

Ik begrijp nu dat ze niet gesteriliseerd is?
Als dat zo is kan het zijn dat ze door haar hormonen zo slecht eet, dan zou ik toch gaan voor stereliseren.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:23

zonnebloem18 schreef:
Ik begrijp nu dat ze niet gesteriliseerd is?
Als dat zo is kan het zijn dat ze door haar hormonen zo slecht eet, dan zou ik toch gaan voor stereliseren.

De noor is idd niet geholpen, dat had ik ook nergens gezegd.
Als het idd door hormonen komt dat ze zo slecht eet, waarom zou castreren dan de oplossing zijn??

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:26

Omdat ze dan die hormonen niet meer in haar lichaam heeft.
De eierstokken maken namelijk hormonen aan en die worden dan weggehaald.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:27

krols zijn (en dan vooral veel krols zijn) vergt heel veel energie van een poes, daar kunnen ze behoorlijk van vermageren dus dat zou dan ook nog kunnen. Castreren zou dan dus wel helpen omdat ze dan niet meer krols wordt.

Op http://www.kattenplaza.nl en http://www.kattenpraat.nl zitten ook heel veel fokkers en kattenliefhebbers waar je je vraag zou kunnen neerleggen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:29

ja zonnebloem dat snap ik.

Maar wat is de reden dat ze met hormonen niet eet dan??
trouwens de noor zit wel aan de pil. (in overleg met DA)
Het plan was haar binnenkort van de pil af te halen om te kijken wat er dan eventueel veranderd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:35

Ik vraag me af of er wel daadwerkelijk een probleem is?
Als haar vacht goed is en haar energieniveau redelijk (wat vind jij redelijk?), wat is dan het probleem als ze wel op gewicht blijft, ook al is ze wat magerder dan anders.
Ik heb ook een kat die behoorlijk strak in zijn pak zit en waar ik niet meer vlees op krijg, maar hij voelt zich prima en is kerngezond. Nou, klaar :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:41

Wij hadden er ook zo 1, en deze bleek het VIPvirus te hebben. (een soort van buikvliesontsteking)
Terwijl er telkens bij de dokter uit kwam dat ze gezond was.
Als ze zoeits heeft dan heeft ze de langzame vorm,
Daarbij word er slecht gegeten dus geen eetlust. Bij de snelle vorm eten ze helemaal niet en gaan ze binnen paar dagen dood. Langzame vorm kan jaar duren of langer.

Ik zeg niet dat ze het heeft, maar misschien een mogenlijkheid

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:43

@xono, Ik ben ook niet opzoek naar een probleem, maar om er misschien 1 te voorkomen.
Ik wil graag fokken met deze noor, en van de dierenarts kan dat ook wel.
Alleen met maar 3kilo heeft ze niet veel extra's.
Zodra ik de kat niet lichtelijk probeer vol te stoppen met eten (lees honderd soorten prakken en voorzetten) eet ze niet meer.

En aangezien ik mijn hele leven al katten heb, mijn moeder katten fokt en ik ook een hoop fokkers ken.
zit het me toch niet helemaal lekker, ik heb dit nog nooit meegemaakt met een kat en zij ook niet.

@anne-mieke88 kat heeft geen vip, dan was ze er allang niet meer geweest.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:45

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:47

Is het een raskat trouwens?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:48

Je ze in je Op dat de kat wel wat gourment eet
ik zou gewoon dat voeren als mijn dieren weinig of niets eten zet ik mijn idealen opzij en geef ze wat ze willen :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:48

Je weet neem ik aan ook de risico's van de pil?
Waarom haal je haar daar nu niet vanaf en kijkt wat er dan gebeurd?
Krolsheid kost enorm veel energie en de vraag ik wat er gaat gebeuren als ze een nestje kitten heeft. Ik vraag me dan eigenlijk af of ze dan wel goed voor zichzelf gaat zorgen door te eten. Ook een nest trekt een kat "leeg" qua vet en energie. Dan moet je haar echt volproppen om te zorgen dat ze genoeg melk heeft.
En voldoet ze aan alle testen om te fokken? HCM, PKD FIV/FELV enz??

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:51

youngster schreef:
Je weet neem ik aan ook de risico's van de pil?
Waarom haal je haar daar nu niet vanaf en kijkt wat er dan gebeurd?
Krolsheid kost enorm veel energie en de vraag ik wat er gaat gebeuren als ze een nestje kitten heeft. Ik vraag me dan eigenlijk af of ze dan wel goed voor zichzelf gaat zorgen door te eten. Ook een nest trekt een kat "leeg" qua vet en energie. Dan moet je haar echt volproppen om te zorgen dat ze genoeg melk heeft.En voldoet ze aan alle testen om te fokken? HCM, PKD FIV/FELV enz??

Vraag ik me ook af en ik ben het helemaal eens met deze reactie :)

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 14:56

@anne-mieke88 tnx voor het meedenken. Enja het is een noorse boskat.
maar vip is het echt niet. Ik heb al wat vip katten meegemaakt.
Heb het vorige maand bij de bloedtest ook aangekaart bij de DA en ook die zei dat mijn kat er dan al niet meer zou zijn. Mijn kat is nou 2jr en heeft nog nooit normaal eetgedrag gehad.

@shilady, ik voer haar ook gourmet, alleen eet ze daar ook nooit genoeg van om op gewicht te komen/blijven.

@youngster fiv/felv is al getest. ik ben bezig met dna testen voor gsd-4 hcm en pkd.
ik heb nog 1pil voor vrijdag, ik denk dat het weinig uitmaakt of ik die wel of niet nog geef.
De dierenarts zei dat het te doen is een nest nemen met haar. Of ze ziet het licht en begint te eten als ze zwanger is of niet.
Krolsheid of zwanger zit natuurlijk wel een verschil in qua hormoonbalans.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:59

En stress kan het niet zijn? Weet niet of je dat al in overweging hebt genomen? Aangezien je ook andere katten in huis hebt :).

Maar wat ga je doen als ze een nest kittens heeft en alsnog niet normaal eet? Dan kom je er haast op uit om de kittens bij te gaan voeren.
Kijk als ze geholpen is kosten die hormonen in iedergeval geen energie meer. Dan hoeven ze sowieso minder te eten en kan ze eten wat ze binnenkrijgt voor andere dingen gebruiken ( vet opslag bijvoorbeeld).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:03

Mijn heilige birmaan woog 2 kg! Hij eet nu Hills z/d brok en blik ivm darmonsteking. Om bij te komen meng ik z/d blik met a/d blik. Hij vind het heerlijk en weegt nu al 2,8 kg. Hij krijgt ook 1x per 2-3 weken wat rosbief.

Soms dan heeft hij er ff geen trek meer in dan meng ik het met een beetje gourmet (echt een beetje want die van mij krijgt hier diaree van en valt dan weer af)

Ik heb voorheen alles geprobeerd, en moet zeggen als je afwisselt dan lijken ze er meer trek in te hebben. Heb brokjes geweekt in water gemengd met Hills, rosbief, gourmet gemengd met hills, hills z/d gemengd met a/d en science plan.

Maar boek eindelijk na zoveel tijd resultaat :)

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:10

@youngster stress heb ik ook bij nagedacht, maar dat kan ik er niet echt van maken.

Als het een doomsenario wordt (wat altijd kan) dan redden we wat er te redden valt.
Dan is het het eerste en gelijk het laatste nest van haar natuurlijk.
Dan wordt ze gecastreerd en als ze dan nog niet eet tja.

Het is niet zo dat ik perse een nest wil van haar.
maar als ik haar nu castreer en ze eet dan nog niet, is er geen weg meer terug om nog wat te proberen.

@aaronyve, zo piel ik ook al 2jr aan. Alleen mijn kat eet het vlees van de DA niet, die eet alleen gourmet stukjes en gourmet tonijn,
en als ze echt niks anders krijgt dan misschien wat porta21.
Brokjes lust ze allemaal (behalve haarbal RC) maar daar eet ze gewoon te weinig van.
Brokjes of vlees prakken met iets erdoorheen eet ze absoluut niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:02

Echt jammer dat ze zo slecht eet zeg. En heeft de da ook geen supplement waardoor de eetlust wordt aangewekt? Je zou bijv. eens kunnen kijken op deze site: www.simicur.nl
Heb hier zelf erg goeie ervaringen mee.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:03

Je hebt wel medicatie waarmee de eetlust opgewekt wordt. Mirtazipine heet het. Overigens is dit een antidepressiva, maar bijwerking daarvan is dus opwekker van eetlust. :)

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 16:16

ik heb al eens medicatie gehad van de DA om de eetlust op te wekken.
Pasta's om de eetlust op te wekken ook, dit werkt wel wat, maar de kat eet het niet vrijwillig op.
Ik moet dus elke dag de kat pesten en dwingen om wat pasta op te eten. Aangezien dit voor stress zorgt doe ik dit niet meer.

Over 2wk heb ik een afspraak staan om te enten, ik ga dan gewoon nog eens goed overleggen.
Misschien heeft de DA dan wel een idee.

allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:54

Je hebt ook druppels hiervoor die je bijv. over de gourmet kan doen of door het drinkwater

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:49

hoi ik zie dat al veel gezegt is.

is ze groot of klein. gewicht moet naar verhouding zijn. als ze echt te mager is zou ik er niet mee fokken.
een nest kost vaak veel energie en gewicht. (waar doe je dan voor zeg maar)
je zegtdat ze vanaf begin al slechte eter is geweest, ergens is dus iets niet goed. soms komt dit later alleen tot een uiting.

mijn advies ik zou haar laten helpen en kijken of je als je echt nest wil. dan op zoek gaan naar geschikte poes.

ohja nog 1 ding HCM DNA test bestaat niet voor een noor! (ik fok zelf noren) en kan je doorverwijzen zelfs als je meer over wil weten. ik weet dat sommige site's beweren dat er voor hcm een DNA test is.
truste me die is er niet! HCM/PKD moeten dus gewoon via scan gebeuren! gsd is gelukkig 1 malig

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:21

irritantje schreef:
hoi ik zie dat al veel gezegt is.

is ze groot of klein. gewicht moet naar verhouding zijn. als ze echt te mager is zou ik er niet mee fokken.
een nest kost vaak veel energie en gewicht. (waar doe je dan voor zeg maar)
je zegtdat ze vanaf begin al slechte eter is geweest, ergens is dus iets niet goed. soms komt dit later alleen tot een uiting.

mijn advies ik zou haar laten helpen en kijken of je als je echt nest wil. dan op zoek gaan naar geschikte poes.

ohja nog 1 ding HCM DNA test bestaat niet voor een noor! (ik fok zelf noren) en kan je doorverwijzen zelfs als je meer over wil weten. ik weet dat sommige site's beweren dat er voor hcm een DNA test is.
truste me die is er niet! HCM/PKD moeten dus gewoon via scan gebeuren! gsd is gelukkig 1 malig

Ik bedoelde dat ik bezig was voor dna gsd4 en dat ik ook met die andere testen bezig ben, dan meer van welke dierenarts...
Ik ben niet iemand die voor de lol een nest wil, en ben ook zeker niet onvoorbereid.
Het punt is dat iedereen wat anders zegt, is niet raar iedere mens is anders.
Ik neem alles in overweging, maar zal altijd zelf beslissen over mijn beesten.
Of ik ooit met deze kat een nest neem is nog de vraag, maar als het zo is zal dat altijd in overlegt zijn met DA en bevriende fokkers.
Een noor vrouw hoort tussen de 3 en 6 kilo te zijn. Die van mij weegt 3kl, 6kl zou ook nooit kunnen dat past niet bij haar bouw.

Ik vind het heel fijn dat iedereen zo meedenkt.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:40

er is mij ooit gezegt fokke is niet voor mietjes...

verzammel zoveel mogelijk info in en vind je eigen weg erin, ik heb zelf noorsenboskatten mail group en daar zitten mensen die al 30 jaar fokken en kort fokken (kom zelf ook uitgezin waar gefokt word met noren)

gewoon je weg proberen te vinden, soms is niet anders. je zegt zelf als ze 6 kilo zo wegen dat past niet bij der, ik zou goed naar het gevoel luisteren ook.

ik had zelf ook poesje klein, mager.. zij is ook niet oud geworden, mijn ingeving hier ga ik niet mee fokken is juist geweest.

als je lijstje met adresse wil die kan ik pmen hoor als je wil. (erkende test artsen, niet elke da kan officeel die test uitvoeren)