Ijsbeertje knut is overleden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Ijsbeertje knut is overleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:50

Ik geloof dat ik mn mond maar houd, we hebben een echte ijsberenexpert in ons midden die alles beter weet.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:55

Ik voel me vereerd, maar zullen we er dan maar Bioloog van maken, ipv IJsberenexpert?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:56

Maakt me niet uit, je bent duidelijk de enige met verstand van dierengedrag, de rest van de wereld is onnozel....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:12

Ik heb geen verstand van ijsberen :D , maar ik denk dat je het leven van Knut niet kan vergelijken met het leven van ijsberen in het wild.
Het is te hopen, dat het met het ijsbeertje van Blijdorp beter gaat. Die is in ieder geval nog bij zijn moeder.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 02:12

aaach als je die eerste foto ziet zou je zelf ook wel een klein ijsbeertje in huis willen hebben.

jammer dat ie er niet meer is!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 03:03

Maar dieren die met een reden (bv waar iets aan mankeert) door hun moeder verstoten worden leven na tussenkomst van een mens geen 4 jaar. Die overlijden alsnog snel.
Dieren die om andere redenen verstoten worden (bv moeder weet niet wat te doen met het jong), die hebben wel een grote kans om oud te worden. In dierentuinen gebeurd het vaak dat dieren verstoten worden, dit zie je ook veel bij apen gebeuren.

Bij een hond/kat/konijn die meerdere jongen heeft en de moeder er bewust 1 van uit het nest duwt weet je eigenlijks wel zeker dat daar iets niet goed mee is.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 03:16

Maar ik las ook op teletekst dat Knut helemaal niet in de groep paste en "geïntimideerd" werd door de andere ijsberen. Dat lijkt me ook geen fijn leven..

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:55

Dit bericht is net naar buiten gebracht:

Dierentuin schuldig aan dood Knut'

Het is de schuld van de dierentuin in Berlijn dat ijsbeer Knut er niet meer is. De beroemde ijsbeer overleed zaterdag en dat had volgens Duitse dierenbeschermers voorkomen moeten worden. Knut werd namelijk opgesloten met drie vrouwelijke ijsberen, en van één ijsberin kon Knut het bloed wel drinken.

''Het was voor elke leek zichtbaar dat Knut onder enorme stress stond'', zegt dierenberschermingsorganisatie Peta in de Duitse krant Bild. Toen Knut 2006 door een dierenverzorger van de dierentuin werd grootgebracht zeiden experts al dat de ijsbeer later gedragsproblemen zou kunnen krijgen in de omgang met andere ijsberen.

Miljoenen mensen hebben de afgelopen jaren Knut bekeken in de dierentuin van Berlijn. Zaterdagmiddag waren honderden bezoekers van de Berliner Zoo er getuige van hoe Knut een soort epileptische aanval kreeg, in het water viel en stierf. Volgens de dierentuin ging het om een plotselinge en onverwachte dood. Maandag of dinsdag wordt lijkschouwing verricht om de precieze doodsoorzaak te bepalen.

,Ik ben onbeschrijfelijk triest. Jij bent een fantastische ijsbeer geweest!'' schrijft iemand op Facebook die geschokt is dat een ijsbeer de wereld is ontvallen.

Bron Spitsnieuws.nl

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:55

Hier nog een update:

Dierenbeschermers vinden dat de ijsbeer Knut nooit in één verblijf opgesloten had mogen worden met drie vrouwelijke ijsberen waar hij niet mee kon opschieten. Knut is zaterdag op 4-jarige leeftijd overleden.
Zaterdagmiddag waren honderden bezoekers van de Berliner Zoo er getuige van hoe Knut een soort epileptische aanval kreeg, in het water plonsde en overleed. Volgens de dierentuin ging het om een plotselinge en onverwachte dood. Maandag of dinsdag wordt lijkschouwing verricht om de precieze doodsoorzaak te bepalen. "Het was voor elke leek zichtbaar dat Knut onder enorme stress stond", aldus de dierenbeschermingsorganisatie Peta in de krant Bild van zondag.

Knut werd kort na zijn geboorte in december 2006 verstoten door zijn moeder. De inmiddels overleden dierenverzorger Thomas Dörflein bracht het ijsbeertje daarom groot met de fles. Daarop kwam veel kritiek. Volgens sommige biologen zou het niet goed zijn als ijsberen door een mens worden grootgebracht. Hij zou dan later gedragsproblemen krijgen in de omgang met andere ijsberen.

Maar toen had het hagelwitte, donzige ijsbeertje al de harten veroverd van miljoenen Duitsers die met afgrijzen reageerden op het idee dat hij een spuitje zou krijgen.

Tot zijn dood bleef Knut de nabijheid van mensen zoeken, ook nadat hij was overgebracht naar het grote ijsberenverblijf. De drie andere ijsberen, onder wie zijn moeder Tosca, beten en intimideerden Knut regelmatig. Hij kon pas eten nadat de andere drie genoeg vlees en vis naar binnen hadden gewerkt.

Bron:trouw.nl

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:53

erg zonde dat hij is overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:50

die vrouwtjes hebben hem het moeilijk gemaakt in de dierentuin
ik denk dat ze hem toch hebben verzwakt oid.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:20

Arme Knut Y;(
jammer dat hij niet echt 'aanvaard' werd in de groep

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:23

Aaaaaw arme Knut ;(
Ik weet nog dat ik toevallig op werkweek was in Berlijn toen Knut helemaal 'in' was en dat we er toen speciaal voor naar de dierentuin zijn geweest!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:25

Ik las het inderdaad, echt zo naar...
Dat arme beestje Y;(

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:45

Afbeelding

zonde dat men dieren blijft houden in een dierenTUIN, ik hoop dat hij nu eindelijk op de noordpool scharrelt, als ze die hebben in de hemel en hij het dier kan zijn wat hij hier nooit is geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:06

doerakje schreef:
Afbeelding

zonde dat men dieren blijft houden in een dierenTUIN, ik hoop dat hij nu eindelijk op de noordpool scharrelt, als ze die hebben in de hemel en hij het dier kan zijn wat hij hier nooit is geweest.

Over de waarde van dierentuinen:

"In the end we will conserve only what we love; we will love only what we understand; and we will understand only what we are taught."

Veel kan geleerd worden via de media zoals film, maar een dier zien in een dierentuin maakt meer en blijvend indruk dan een natuurfilm.

En wat had jij gedaan als jij voor de keuze had gestaan op het moment dat Knut geboren werd en door zijn moeder werd verstoten. Hem gewoon laten sterven, een spuitje laten geven, of proberen te redden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:06

_Azar_ schreef:
Arme Knut Y;(
jammer dat hij niet echt 'aanvaard' werd in de groep

Hoe raar is dat?
Nog afgezien van het grootbrengen door mensen.
Mannetjes ijsberen zijn een gevaar voor eventuele jongen. En ook bij ijsberen is het vermijden van incest instinct om over het solitair leven nog maar te zwijgen. De vrouwtjes zien kennelijk geen bedreiging in elkaars aanwezigheid en tolereren elkaar daarom, al zullen die waarschijnlijk ook liever alleen in hun hok rondlopen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:19

zit net in het AD het filmpje te kijken. Hij draait een aantal rondjes, krijgt een wegtrekker, valt in het water, spartelt een paar keer, en het is over......
Heel apart filmpje, je krijgt er wel een beter beeld bij.
Vind het zelf iets weg hebben van een wevend paard, wat ineens zijn ritme kwijt is en onderuit gaat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:21

Ontzettend triest dat hij is overleden!!! Zo jong nog... |(
Doordat hij zoveel in de media is geweest, had je toch een klein beetje het idee dat je hem 'kende'.... :o

Cassidy, ik had hem absoluut ook proberen te redden!!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:01

Het dier zal vast onder enorme stress hebben gestaan. Een epileptische aanval kan heel makkelijk door stress zijn veroorzaakt. Aangezien hij in het water is gevallen, kan ik me zo bedenken dat hij is verdronken. Ben benieuwd wat de uitslag van de sectie is.

Ik denk ook dat 99% van de mensen die je de vraag stelt of ze hem hadden gered nadat hij verstoten was hier bevestigend op antwoorden.

Rust zacht Knut! :(:)

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:03

Ach wat jammer zeg! Heel erg sneu voor het dier.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:08

Jammer zeg.

Maar toch 4 jaar overleven..
Als hij echt niet in orde was en daarom verstoten was, had hij dit niet lang overleefd.

Zonde.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:47

Knut, oh ik lees net de titel en ik wist meteen waar het over ging. Wat een arm dier, maar misschien nu wel beter voor hem zo.. arm ijsbeertje :(:)

Esmeralda: waar heb je dat filmpje gevonden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:50

Nu zijn de grootbrenger en Knut samen. De verzorger was behoorlijk gek op Knut. Dat was te lezen in kranten en op het internet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:51

Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 21-03-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Toevoeging gedaan