Wild konijn gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Wild konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:08

Misschien knapt hij op ja... En is vervolgens over 5 dagen koortsig en ziek dood gegaan aan de bloedvergiftiging die de katten hem bezorgd hebben...

Heel humaan allemaal.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:51

Ik vind het ook niet kunnen als je weet dat het door katten is gepakt óf ziek is, je het weer naar het bos terugbrengt. Ik zou ermee naar de da gaan, laten nakijken en dan beslissen.
Of naar de opvang brengen en die het over laten nemen...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:07

En hoe is het nu met het konijntje?
Ben je wel even voorzichtig als jij of een kennis ook konijntjes hebben? Dit konijn kan namelijk een ziekte hebben die je misschien wel kan overdragen op je eigen konijnen.
Verder nog veel succes met hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:56

Nickeltje schreef:
Misschien knapt hij op ja... En is vervolgens over 5 dagen koortsig en ziek dood gegaan aan de bloedvergiftiging die de katten hem bezorgd hebben...

Heel humaan allemaal.

Denk je nu echt dat een ziek konijn 5 dagen voor zich uit kan zitten kijken? Die wordt binnen enkele uren gespot door een buizerd en anders vinden de vossen hem 's nachts wel, langer dan één nacht zal hij nooit overleven.

Maar ik zeg toch ook niet dat je zo'n dier zonder nadenken terug moet droppen? Ik doelde er in eerste instantie op dat ze hem wilde houden als huisdier en als hij ziek is en langere tijd moet dokteren is hij in een bos ook beter af.
Zo'n dier snapt niet dat je hem wilt helpen, die weet alleen dat alles maar dan ook echt alles om hem heen er vreemd uitziet en vreemd ruikt en alsof dat nog niet erg genoeg is wordt hij om de haverklap aangepakt en nagekeken, zo'n dier gaat dood van de stress.
Is dat dan humaan? Doodgaan van spanning? Zo vreselijk bang zijn dat je hart op hol gaat?
Lijkt me idd een veel betere oplossing dan in een vertrouwde omgeving een snelle dood hebben :roll:

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:06

Als de beslissing is om hem geen behandeling met antibiotica te geven (wat wij in de opvang overigens wel doen en daar zelden met konijnen of hazen problemen mee hebben), dan vind ik terug zetten niet kiezen voor een snelle dood.

Als het dier een hol in schuifelt of een beschutte plek opzoekt en niet gevonden wordt door een roofdier omdat het hem lukt zijn hol met familie terug te vinden, dan gaat hij daar alsnog langzaam dood.

Kies dan echt voor een snelle dood, geef hem een genadeklap of laat een DA hem afspuiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:37

Ook in een hol of beschutte plek wordt hij wel gevonden, roofdieren pikken de zieken er wel uit hoor.
Die genadeklap is een goede oplossing als je weet dat hij toch doodgaat maar ik ga niet een dier wat nog kansen heeft afmaken :n
Overigens heb ik hier ook al genoeg topic's langs zien komen waar ze niet zoveel begrip konden opbrengen voor de genadeklap :')

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:11

Hij ziet er vandaag al veel beter uit. Huppelt rond in zijn doos, hij eet (we hebben hem gras gegeven). We gaan er dus vanuit dat hij redelijk gezond is. De katten hebben hem overig niet verwond, er lag wel haar, maar we hebben nergens verwondingen gevonden.
We gaan er niet mee naar de dierenarts omdat (klinkt misschien egoistich) het gewoon teveel geld kost. Zoals gezegt komt mijn opa er vandaag om, en die gaat het konijn in zijn kippen of ganzen steken. Daar is plaats zat, en het is een ideale omgeving voor het konijn. Dan kan hij ook in de gaten houden of hij ziek wordt of niet. En mijn opa is zeker niet te beroerd om het konijn de nek om te draaien moest dat nodig blijken. We gaan het echt niet langzaam laten doodgaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:19

Maar ga je hem over een paar dagen dan wel loslaten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:29

Annelies, ik vind dat je nu je punt dat je wil dat het konijn weer wordt uitgezet wel gemaakt hebt :(

TS, houd er alsjeblieft rekening mee dat katten andere dieren lelijk kunnen verwonden zonder dat je het merkt. Een kattennagel laat maar een klein gaatje achter in de huid maar die nagel is wel lang en krom, de bacteriën kunnen dus een eindje verderop onder de huid zitten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:32

hestejente schreef:
Annelies, ik vind dat je nu je punt dat je wil dat het konijn weer wordt uitgezet wel gemaakt hebt :(

TS, houd er alsjeblieft rekening mee dat katten andere dieren lelijk kunnen verwonden zonder dat je het merkt. Een kattennagel laat maar een klein gaatje achter in de huid maar die nagel is wel lang en krom, de bacteriën kunnen dus een eindje verderop onder de huid zitten.

Dat is precies wat ik hier ook al heb proberen te beschrijven en als hij over een paar dagen dan ineens wel bol zit met de vacht en niet meer eet, zal hij die dag nog doodgaan en kan je er dan niks meer aan doen.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:33

@ hestejente: daarom houden we hem ook eerst in de kipperen. Zodat we kunnen zien hoe hij evolueert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:35

hestejente schreef:

Doe even gewoon zeg, ik heb TS daar nog niets over zien schrijven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:37

shanalover schreef:
@ hestejente: daarom houden we hem ook eerst in de kipperen. Zodat we kunnen zien hoe hij evolueert.

Ik heb het gevoel dat mijn imput hier gewoon totaal genegeerd wordt.
De dingen die ik hier voorstel of adviseer zijn echter zeker wel ergens op gebaseerd, dat is op jarenlange ervaring in onze opvang.

Of je iets doet met die adviezen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar je zou er een reactie op kunnen geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:38

anneliesdj schreef:
hestejente schreef:

Doe even gewoon zeg, ik heb TS daar nog niets over zien schrijven.

Op voorwaarde dat jij ophoudt met je gedram. Het is aan TS wat er met het konijn gebeurt, NIET aan jou. Ga zelf een konijn zoeken joh, kun je 'm ook weer vrijlaten :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:40

Nickeltje schreef:
shanalover schreef:

Ik heb het gevoel dat mijn imput hier gewoon totaal genegeerd wordt.
De dingen die ik hier voorstel of adviseer zijn echter zeker wel ergens op gebaseerd, dat is op jarenlange ervaring in onze opvang.

Of je iets doet met die adviezen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar je zou er een reactie op kunnen geven.

Het is aan de TS wat er met het konijn gebeurt... inderdaad kunnen er al infecties onder de huid zitten. Een antibioticakuurtje is nou ook niet spectaculair duur. Maar ja, wij kunnen alleen ons advies geven. De beslissing ligt dan bij de TS.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:48

Dat snap ik ook wel.

Maar ik kan me erg boos maken over hoe makkelijk men om gaat met een levend wezen waar iemand verantwoordelijk voor is.

Haar katten hebben dit konijn gevangen. Dat maakt het haar verantwoordelijkheid. Er zijn vervolgens verschillende opties, die ook gratis kunnen zijn zoals een dierenambulance bellen en hem op laten halen.
Hem in een kippenren zetten met wat gras klinkt voor de allermakkelijkste weg om toch maar iets te doen, maar eigenlijk laat je hem hiermee nog meer aan zijn lot over dan terug kieperen in het bos.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:16

Jouw mening Nickeltje en ook de mijne... maar meer dan die ventileren kunnen we helaas niet doen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:06

hestejente schreef:
Op voorwaarde dat jij ophoudt met je gedram. Het is aan TS wat er met het konijn gebeurt, NIET aan jou. Ga zelf een konijn zoeken joh, kun je 'm ook weer vrijlaten :(

Euh, anneliesdj bedoelt dit allemaal goed voor het dier hoor? :? Wat een onzin reactie.

@TS; Ik vind het idd egoïstisch klinken dat je het konijn niet even naar de DA brengt, maar ik kan niet in je portemonnee kijken. Je kan ook gewoon de dierenambulance bellen. Je kan het konijn wel in een kippenren laten huppelen, maar daar wordt ie ook niet beter van naar mijn idee.

xJolienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:17

TS, het is toch een kleine moeite een opvang oid te bellen?

Kan hier heel kwaad om worden.. Laat hem ophalen door de dierenambulance, of breng hem naar een opvang, maar gooi hem niet in een kippenren... Grote kans dat ie ziek is, dus dat zou betekenen dat ie alsnog dood gaat. De dierenambulance/opvang kan dit met een AB-kuurtje tegengaan!

Alsjeblieft, dit konijn heeft nog een kans........
Ontneem hem die kans niet!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:30

shanalover schreef:
We gaan er niet mee naar de dierenarts omdat (klinkt misschien egoistich) het gewoon teveel geld kost. Zoals gezegt komt mijn opa er vandaag om, en die gaat het konijn in zijn kippen of ganzen steken. Daar is plaats zat, en het is een ideale omgeving voor het konijn. Dan kan hij ook in de gaten houden of hij ziek wordt of niet. En mijn opa is zeker niet te beroerd om het konijn de nek om te draaien moest dat nodig blijken. We gaan het echt niet langzaam laten doodgaan.

Bij kippen of ganzen is zeker niet ideaal voor een konijn. Een konijn is een sociaal dier dat behoefte heeft aan contact met soortgenoten, andere konijnen dus. Kippen en konijnen begrijpen elkaar totaal niet en zijn vaak erg bang voor elkaar. Als de ren groot genoeg is zullen ze waarschijnlijk wel uit elkaars buurt blijven, maar bij een kleinere ruimte is de kans op een confrontatie erg groot. Kippen en konijnen kunnen elkaar lelijk verwonden. Bovendien is jouw konijn nog niet zo groot en loop je het risico dat de kippen het konijn als een lekker hapje zien. Wij hebben konijntjes van het formaat van jouw konijntje en die zou ik niet bij onze kippen durven zetten, ook al zijn die niet eens zo heel moordlustig. Als ze bloed proeven kan het ineens heel snel gaan. Jouw uitspraak "Zoals gezegt komt mijn opa er vandaag om, en die gaat het konijn in zijn kippen of ganzen steken" kon dan wel eens heel letterlijk bewaarheid worden. -O-

Ik ben het met de anderen eens dat je eigenlijk maar 2 keuzes hebt 1) de verantwoordelijkheid voor het konijn op je nemen (inclusief nakijken door een dierenarts en een goed hok+ren regelen met een soortgenoot) of 2) de verantwoordelijkheid aan iemand anders overdragen, bijvoorbeeld aan een konijnenopvang.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:01

Laat dat dier alsjeblieft naar een opvang gaan of ophalen door de dierenambulance.. het staat nu groots op internet sowieso al en het is gewoon voor particulieren verboden om konijnen in gevangenschap te houden.. waar ben je mee bezig? Zo'n dier hoort niet in een kippenren, het zijn ontsnappingsmonsters eerste klas, als het kippengaas is, is die daar zo doorheen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:05

Lekker in z'n eentje in een vogelomgeving waar hij ook nog salmonella kan opdoen. Wat is nou zo moeilijk aan de dierenambulance. Als het wel gewoon een tam konijn blijkt te zijn kan er in een opvang in iedergeval een maatje aan gekoppeld worden en een baasje gezocht.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:49

Het is allemaal goed bedoelt van je ts, maar ik en vele anderen kunnen je nu al vertellen dat je dit konijn hier niet blij mee gaat maken. Breng hem naar een opvang of bel de dierenambulance.. Deze mensen hebben er veel meer verstand van en zo kost het je ook geen geld.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:01

Een konijnenopvang lijkt me nu ook de beste oplossing, deze mensen weten volgens mij wat er het best met het konijntje gebeurt. En dat kost inderdaad niet veel moeite :)

edit; typfout :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:28

Sluit me ook volledig bij Nickeltje aan.

Als er katten aan geweest zijn is de kans groot dat hij sterft. Een kattenbeet gaat gelijk weer dicht en zal je haast niet vinden.