Hoe bereid je je goed voor op een kitten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Hoe bereid je je goed voor op een kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:23

Wat fijn TS!
Zitten ze in een opvang?

Als ik een tip mag geven ivm maar 1 kat mogen: neem een volwassen exemplaar uit de opvang. Bij een goed asiel weten ze wat ze in huis hebben en sommige zijn nu eenmaal niet sociaal aangelegd, dan is het super om zo' n "eenzaat" een goed huis te geven.

Wij hadden ook nog nooit een huisdier gehad, en begonnen op aanraden van de opvang met een kater van 3 jaar, diens karakter was al gevormd dus we wisten zo ongeveer wat we in huis haalden. Hij was heerlijk gemanierd en we hebben de plantenspuit nooit veel moeten boven halen, en na 3 weken konden we hem gewoon alleen buiten laten, hij kon zichzelf perfect redden en met de buurkatten spelen.

Bij de opvang konden we achteraf nog altijd terecht voor advies, nu nog trouwens. Als je particulier een kat van mp plukt, mag je altijd zelf je plan trekken.

Beste vonden wij trouwens bij de opvang dat we de garantie kregen dat als het niks werd met de kat (mijn broer en ik waren licht allergisch), we hem terug mochten brengen zonder gezeur. Onze Rix gaat hier echter nooit meer weg... Was echt een schot in de roos!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:42

Misschien allemaal al gezegd, maar;

- minimaal 12 weken bij mama laten ivm opvoeden/ontwikkeling
- voorkeur is 2 uit zelfde nest als ze veel alleen zijn overdag
- ik raadt je aan je tuin af te zetten (voor tips zie eerder topic over het afzetten van de tuin ;) ) , redenen: buren geen last van jouw kat, vergiftigingsgevaar, hondengevaar, verkeer!, diefstal etc etc).

Veel plezier met je kleine pluizenbol! :)

nikiet

Re: Hoe bereid je je goed voor op een kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:18

Ik meld mij ook even! Wat een leuk topic! Wij mogen volgende week ons katje ophalen! een echte huistuinkeuken kat! het is voor ons allemaal nieuw, dus erg spannend. Ben me op internet goed aan het inlezen wat wel en niet kan/mag enzz. (I love internet!) Ik las dat een kan van 9/10 weken 4 a 5 keer per dag voeding nodig heeft. hoeveel voeding hebben ze dan nodig???
Hebben jullie nog meer tips en info? alles is welkom! Zal vanavond ff foto plaatsen van onze kat

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:09

De hoeveel heid voeding die ze nodig hebben staat meestal ook op de verpakking als je kittenvoer koop :D
Bij de pipetten van frontline kitten zat ook een kittengids waar alles in staat kwa verzorging enzo dus vond ik heel handig om die ook door te lezen :)

Hier is de mijne alvast dit is Holly

Afbeelding

Dat was vd eerste dag doormiddel vd bench kon ze zo rustig kennis maken met de hond

Afbeelding

De hond is niet bij haar weg te slaan dus ik ben heel erg blij en opgelucht
ze is ook goed zindelijk heeft alles op de bak gedaan :D

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:47

shilady wat een schatje! Betreft het eten: bedankt voor de tip! Was nog niet zo snugger om dat te bedenken. haha
Meet onze kat: TOBY.
Op de eerste 3 foto's is hij ongeveer 4 weken uit. Op de 2 laatste foto's is hij 6 weken.

niet zulke goede kwaliteit maar is met mijn telefoon gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:00

ik ben veel info aan het zoeken over enten en ontwormen. Ik vind het prettig om daar een schema van de hebben zodat ik dat aan kan houden. Nu lees ik allemaal verschillende dingen...
Onze kat heeft nog geen enting gehad of ontworming en is nu 8 weken. Wat is handig om te doen??
en hoe zit dat met vlooiendruppels e.d.???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:59

Ontvlooien moet je eigenlijk meteen doen, bijna ieder kitten heeft nestvlooien. En daarna wanneer je merkt dat je kat vlooien heeft. Ontvlooien als je huisdier geen huisdieren heeft is zinloos.

Voor ontwormen moet je spul van de DA gebruiken, tegen ontwormzooi uit de dierenwinkel zijn wormen al lang en breed resistent. Eerlijk gezegd heb ik geen ontwormschema, ik heb 2 binnenkatten die uitsluitend op de bak kakken, waar ik nooit wormachtige objecten in waarneem. Zo af en toe gaat er eens een pilletje in maar eigenlijk vind ik de stress die dat met zich meebrengt erger, ook omdat ik geen aanwijzingen heb dat ze wormen zouden hebben.

Enten met 8 weken, en dan ongeveer 4 weken daarna de tweede enting. En daarna om het jaar (nies) en om de twee jaar (kattenziekte) herhalen. De dierenarts weet 't wel :)