[Kater Bob] Zijn ogen zeggen niks meer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:18

Jeetje wat sneu.
Onze vorige kat was ook van de ene op andere dag blind. Deze was wel ouder en had al mankementen. Ik was hem ook kwijt 's morgens en toen toch naar werk gefietst, onderweg kwam ik hem in een andere straat tegen en meneer stond hard te mauwen (toen wisten we nog niet van blindheid af).
Uiteindelijk merkten we dat hij niets meer zag omdat hij tegen deuren aan liep en van de trap kukelde :oo
Wat wij hebben gedaan is hem niet meer boven laten (open trap treden is niet optimaal voor een blinde kat).
We lieten hem nog wel buiten, maar dan in een ren (konijnen ren/hek gekocht). Deze ren aan de tuindeuren geplaatst en zo kon hij beperkt naar buiten. Wij konden over de rand heen stappen, kat bleef er binnen :)
Binnen nog echt gekke dingen mee gemaakt, kat paste zich heel snel aan en kende natuurlijk de omgeving goed. Als hij wel eens de weg kwijt was begon hij te miauwen en zette we hem weer "recht" of bij zijn voerbak :)

Succes ermee, hopelijk knapt jouw kat snel op en heeft hij snel zijn weg weer gevonden.

Susyb

Re: [Kater Bob] Zijn ogen zeggen niks meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:42

Dag medebokkers!
Ik heb vandaag de da gesproken, en zoals sommige mensen hier al zeiden kwam het evenwicht verlies dus inderdaad niet van zijn blindheid. Dit zit waarschijnlijk in zijn oor gedeelte of de hersenen.
Ze kunnen niet zeggen wat het is, het kan een zware binnen ons ontsteking zijn. Al verklaard deze niet de blindheid.
Het meest logische is toch of een bloeding of een hersentumor. Indien het het een bloeding is kan dit nog wegtrekken. Ze kunnen hem naar utrecht sturen voor een mri, naar dit ga ik niet doen.

Hij zit aan de ab en heeft wel gegeven en gedronken naar valt nog wel. Ze wachten morgen af en ik ga kijken of ik morgen bij hem langs mag komen,

ze zijn wel gek met hem want hij vraagt de hele tijd om aandacht en bleef naar spinnen tijdens het onderzoek

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:14

Heeft de DA de bloeddruk van je kat gemeten? Hoge bloeddruk kan blindheid veroorzaken en ook een hersenbloeding. Dit zou de symptomen verklaren. Zeker de combinatie.
ZOu misschien ook nog vestibulair syndroom kunnen zijn? We denken dat mijn kat dat heeft gehad; op een dag liep hij nog alleen maar rondjes en had hij weinig kracht in zijn poten. Dit is na een paar dagen geheel opgelost. Bij een hersenbloeding kan het ook vanzelf weer verdwijnen.
Ik hoop dat het snel beter gaat met je kat!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:31

zwalkend lopen en blindheid, kunnen volgens mij 2 dingen zijn: hersenbloeding/tia/ of hoe je het ook wilt noemen, of een aanrijding. in beide gevallen kan dit zich nog herstellen met tijd.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:46

Mist schreef:
zwalkend lopen en blindheid, kunnen volgens mij 2 dingen zijn: hersenbloeding/tia/ of hoe je het ook wilt noemen, of een aanrijding. in beide gevallen kan dit zich nog herstellen met tijd.

een aanrijding hebben ze uitgesloten. Dan zou hij namelijk ook letsel aan de buitenkant moeten hebben. (te denken aan blauwe plekken etc.)
picobello schreef:
Heeft de DA de bloeddruk van je kat gemeten? Hoge bloeddruk kan blindheid veroorzaken en ook een hersenbloeding. Dit zou de symptomen verklaren. Zeker de combinatie.
ZOu misschien ook nog vestibulair syndroom kunnen zijn? We denken dat mijn kat dat heeft gehad; op een dag liep hij nog alleen maar rondjes en had hij weinig kracht in zijn poten. Dit is na een paar dagen geheel opgelost. Bij een hersenbloeding kan het ook vanzelf weer verdwijnen.
Ik hoop dat het snel beter gaat met je kat!

bloeddruk was goed.echter kan hij toen natuurlijk wel hoog zijn geweest ik weet zelf eigenlijk niet of dit zo snel kan zakken.

Ik wil nu even afwachten omdat hij geen pijn blijkt te hebben of dat het zich gesteld

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:34

Bij een aanrijding (kan ook brommer o.i.d. zijn of een lichte klap van een auto) hoef je aan de buitenkant niets te zien, wat je wel vaak ziet zijn afgesleten nagels

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:39

Ik heb net weer een andere veearts aan de lijn gehad. Deze zei dat hij niet achteruit en wel weer begon te eten. Echter waren ze er nu weer niet helemaal zeker van dat hij 100% blind was.
Ik ga hem vanmiddag halen en hij moet de komende dagen even in een hok blijven (ik heb een bench) voor de rest is hij vrolijk. Ze denken toch aan een tia en dan moet hij de komende tijd verbeteren. Mocht dit niet zo zijn laat ik hem inslapen maar ik wil hem toch de kans geven.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:41

Mist schreef:
Bij een aanrijding (kan ook brommer o.i.d. zijn of een lichte klap van een auto) hoef je aan de buitenkant niets te zien, wat je wel vaak ziet zijn afgesleten nagels
'

Tja dit had een veearts tegen mij gezegd hoor :o meer weet ik er ook niet van ..het leek mij ergens wel logish want als ik ergens tegen aanstoot heb ik ook al een blauwe plek.
Echter kan de veearts het natuurlijk ook fout hebben (kijk maar naar dat hij eerst 100% wist dat hij blind was en nu niet meer).
De tijd zal uitwijzen of het goed zal komen met Bob . En anders heb ik er alles aan gedaan om hem die kans te gunnen .

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:48

Ach wat verdrietig, ik heb geen idee wat het kan zijn maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen, geef hem maar een dikke knuffel!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:52

@ Wildgirl; dankje.. zal ik zeker doen.. zolang ik hem maar niet dood knuffel haha Ik moet zeggen hij is 2 dagen weggeweest maar ik heb nog nooit een dier zo erg gemist zeg :oo

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:58

mijn cavia vroeger heeft ook een oorontsteking gehad, hij had epilepsie-achtige verschijnselen doordat het zo dicht bij de hersenen zat. Daardoor werd hij ook wiebelig, blind aan 1 oog en hield de rest van zijn leven zijn kop scheef.

De rechter, kop scheef en waas over zijn oog
Afbeelding

(kat ging vaak op visite als ik het hok open had ;) )
Afbeelding

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:07

Oke :) heeft hij nog wel lang geleefd. Dit kan inderdaad bij Bob ook nog het geval ziijn

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:34

Mochten er nog mensen nieuwschierig zijn :D Bob scharelt met een scheef hoofdje door huis :) hij eet,drinkt was en plast en poept gewoon zindelijk op de kattenbak alleen tja lopen doe hij scheef en hij houd zijn hoofd scheef en het is even afwachten hoever hij nog bijtrekt. Hij valt nog wel snel om maar niet zo snel dat hij om de pas op zijn snuffert ligt .. en hij slaapt veel

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:00

Klinkt goed gelukkig! Het kan best nog verder verbeteren, maar dat heeft gewoon tijd nodig. +:)+

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:46

Laika schreef:
Klinkt goed gelukkig! Het kan best nog verder verbeteren, maar dat heeft gewoon tijd nodig. +:)+

Ik hoop het zo en dat hij hier niet op blijft hangen maar aan de andere kant lijkt hij er zelf niet veel last van te hebben .. als hij op de bank springt en het gaat niet helemaal goed dan zet hij zijn nagels uit en trekt hij zich er weer op.

In het begin ging hij met zijn pupillen nog van links naar recht maar dat is ook al opgehouden dus we gaan allemaal zien waar het schip strand :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:55

Super dat het beter met hem gaat! Een hoop TLC (Tender Love and Care) doet ook een hoop wonderen dus verwen je Bobje maar flink!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:58

hahah begin maar niet over TLC :P haha
dat is even offtopic maar nu je erover begint kan ik het verhaal niet meer niet-vertellen (snap je het nog):
*de korte versie* Ik liep stage en op stage hadden we een veulen met Resus (moeder maakt dan anti-lichaampjes tegen het veulen aan).
Het veulen moest volgens de dierenarts ook veel TLC krijgen..
uiteindelijk niet gered maar we hebben haar wel TLC genoemd ..

Maar even weer ontopic.. TLC zal hij geneog krijgen hoor .. hij ligt lekker de hele dag voor het raam

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:07

Hahaha, TLC doet het bij iedereen goed, katten, veulens en zelfs vriendjes doen het er goed op :D

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:12

Vriendje heb ik niet dus dat zal ik niet weten
Maar inderdaad...

who needs food if you've got TLC :D

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:11

En? Hoe gaat het nu met Bob?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 00:16

:) hij gaat eigenlijk met stapjes (wel hele kleine vooruit) maar is nog niet helemaal op zijn oude niveau.. maar de lust in het leven heeft hij nog wel.. vandaag was hij bij mijn vader perongeluk ontsnapt naar buiten dus ik in mijn pyjama erachteraan hollen..
Nou meneer kan wel weer rennen (beetje schuin maar het is wel weer rennen) :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:24

Susyb schreef:
Chiqa schreef:
Wat een akelig verhaal, kan me voorstellen dat je alles wil proberen is toch een diertje met een verhaal. Ik hoop dat Bob zich aan kan passen aan de nieuwe situatie. Verder heb ik dr geen ervaring mee, alleen dat je het voor hem zo aangenaam mogelijk moet maken (Alles binnen handbereik, de bak en het eten en water)

Ik heb dus gelezen dat als je alles altijd op dezelfde plek hebt staan dat ze zich dan wel redden..
maar ik wil hem dus niet dwingen om te moeten leven zeg maar ;)

Dat is globaal genomen genoeg hoor, die snorharen daar voelen ze echt alles mee en ook tasten ze daar hun omgeving mee.
Onze oude poes kreeg ook iets van een hersenbloeding of beroerte tijdens haar slaap, sliep zo diep dat we haar niet wakker kregen. Dat is een paar keer gebeurd in een 3/4 jaar. Als ze dan wel wakker was was ze eerst heel verward. Bij haar was haar pupil anders geworden en beetje verlopen. Zij was nog zo eigenwijs als wat. Toen wij merkten dat ze die eerste dag zo onhandig en dus praktisch blind was, zetten wij haar terug op haar stoel. Maar nee hoor mevrouw klom er toch uit en ging op de REUK op zoek naar het water in de aangebouwde keuken, zwalkend en al. Zij redde zich gewoon ook met onze andere katten. Zij was dus wel een oudere poes, we hebben haar nog 3/4 jaar gehad. Op een gegeven moment heeft ze nogmaals een keer een toeval of aanval gehad en toen kon ze alleen maar rondjes draaien, was haar orientatie en evenwicht naar de maan. Dat was heeel erg zielig en we hebben haar die avond met pijn in ons hart laten inslapen.

In de periode dat we haar nog hadden ging ze zelfs nog met ons mee naar buiten in onze tuin, lekker in het zonnetje liggen, niet alleen hoor altijd met mensen erbij als wij in de tuin zaten zeg maar.
Haar gehoor, haar reuk waren nog prima en daar kon ze zich goed mee redden. Ik had ook wel het idee dat haar zicht soms weer wat verbeterde als een aanval wat langer geleden was..