Welk kippenras geschikt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:54

@Annelies: ik wil wel graag raskipjes :j . Ik ga eens op zoek en zou je oudere kipjes nemen?
Zelf fokken daar wil ik nog niet meteen aan beginnen, eerst ook ff geen haan, eerst maar eens kijken hoe het gaat.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:04

Even gekeken op marktplaats, er worden veelal trio's aangeboden, één haan met twee kippen.
Ook kuikens Cochin bij ons in de buurt, maar dan weet ik natuurlijk niet wat het geslacht gaat zijn.
Op zich lijkt me een trio van twee rassen leuk, maar dan zal ik ze apart moeten zetten, of?
Anders krijgen we kemphanen en kruisingen :') .

anneliesdj

Re: Welk kippenras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:47

Of je ze oud of jong neemt is net wat je zelf wilt natuurlijk, kuikens zou ik niet doen als je zelf geen kippen hebt, dan wachten tot ze helemaal door de veren zijn dan kunnen ze goed voor zichzelf zorgen, maand of 4 zijn ze dan dacht ik.
Maar dan leggen ze nog niet dus daar moet je dan even geduld mee hebben maar je kunt ze wel mooi tam maken.
Eigenlijk maakt het niet uit, een oudere kip kan al tammer zijn en worden vaak snel genoeg tam als je ze dagelijks uit de hand voert.

Twee trio's (alsin 4 kippen 2 hanen) zou ik niet doen, ik denk dat de hoeveelheid haan dan wat te groot is, kan best goed gaan maar kan ook fout gaan. Als je meerdere hanen wilt zou ik zeker 4 kippen per haan houden, liever nog meer maar ligt ook aan het ras.
Qua rasmenging lijkt me dat niet zo'n punt, als het 2 rassen zijn die een beetje op elkaar lijken is daar toch niets mis mee? Hoe komen die boeren anders aan hun boerderijkipjes? ;)
Je zou heel goed een trio raskippen kunnen nemen en dan nog 3 legkippen erbij (rasloos iets van de boer bv). Als je de kleuren uitzoekt kun je de eieren van je raskippen en van je legkippen uit elkaar houden en laat je dus bij een broedse kip alleen de eieren van de raskippen liggen, dan heb je altijd 'goede' kuikens.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:53

wij verhuizen ook over 6 weekjes en paps gaat een kippenhok maken voor me, en van een klant van ons krijg ik Rhode Island Reds.
Ben wel benieuwd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:55

Ik ben doel op zijdehoentjes en chocin kipjes zo cute

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:58

Wij hebben Ukkelse baardkrieltjes en die zijn ook vreselijk mak. Zo mak dat in de tuin een boek lezen bijna geen doen is,ze zitten het liefste op schoot en uiteraard het allerliefste pontificaal op je boek. Ik vind het erg leuke kipjes en je ziet ze relatief weinig. Je hebt ze in verschillende kleuren.

http://www.google.nl/images?hl=nl&sourc ... oq=ukkelse

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:59

:D ooo nu zie ik pas wie de ts is :wave:

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:26

Hoi Tita!

Hahaha, kipjes op je boek, hahahaha.
Kipjes komen in de tuin van onze dochter, dus een beetje tam is wel leuk!

@Annelies: goed idee van de eieren uit elkaar houden en dus minimaal 1 haan per vier kipjes.

Ik wilde eigenlijk twee verschillende rassen, maar goed kan natuurlijk ook 1 ras nemen met verschillende kleurstellingen.
Begin langzaam te denken om er dan toch maar een haantje bij te nemen, maar ben bang voor een kuikenboom :D en dat hij manlief wakker kraait. Buren zijn er niet, dus dat zal wel mee vallen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:55

avaluna schreef:
Begin langzaam te denken om er dan toch maar een haantje bij te nemen, maar ben bang voor een kuikenboom :D en dat hij manlief wakker kraait. Buren zijn er niet, dus dat zal wel mee vallen.

Ook als je geen kuikens wilt is een haan echt een aanvulling op de groep omdat de hennen zich door hem beschermd voelen. Een goede haan zorgt voor rust in de groep en voorziet zijn hennen van lekkere hapjes door ze te roepen als hij iets gevonden heeft. Dat is niet alleen voor de hennen leuk maar ook voor menselijke toeschouwers is het prachtig om te zien. Als je een erg seksueel actieve haan hebt is 4 hennen voor 1 haan wel echt het minimale. Hoe kleiner de ruimte, hoe belangrijker het is dat je genoeg hennen per haan hebt. Wij hebben een niet overdreven actieve haan met 3 hennen op voldoende ruimte en dat gaat prima. Voor kuikens hoef je niet bang te zijn als je een ras neemt dat niet of nauwelijks broeds wordt. Als je zeker weet dat je geen kuikens wilt zou ik je zeker een ras adviseren dat niet vaak broeds is. Broedse kippen zijn vooral lastig als je geen kuikens wilt en voor de kip zelf is het ook niet prettig en zelfs gevaarlijk als ze echt hardnekkig broeds is.

Nog 1 tip: neem vooral hier eens een kijkje: http://www.kippenforum.nl. Ik wist ook niet veel over kippen en heb daar ontzettend veel aan gehad. Er staat veel informatie op, over rassen maar ook over huisvesting en ziektes. Het is geen overbodige luxe om je ook daar even goed in te verdiepen als je verder geen of weinig ervaring met kippen hebt. :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:58

Sebrights :j :j

Heb ik als klein meisje gehad en was echt gek op die beestjes en zij op mij. Het zijn hele lieve, kleine kippen en enorm mensgericht. Daarnaast ook nog eens prachtig!

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:00

Maar als je verschillende kleurslagen neemt krijg je ook gemixte kuikens, die vererving is vaak vrij ingewikkeld zeker als je 't hebt over gezoomd, blauw, gepareld en dergelijke kleuren.
Dan moet je even uitzoeken welke kleuren je samen kunt houden zonder dat je gemixte kinders krijgt.

Als je niet teveel kuikens wilt moet je de eieren gewoon rapen, in de koelkast zijn eieren makkelijk 3 weken houdbaar. Daarnaast ben je ook afhankelijk van het broeden van de kip, het heeft geen zin eieren te laten liggen als je kip niet (goed) broeds is, dat geeft alleen teleurstelling. Dus niet de eieren laten liggen zodra je de kip erop ziet zitten ;)

Ik durf je geen precieze 'maat' te geven hoeveel kippen er per haan moeten lopen, dat is ook per haan en per ras verschillend. Wij hadden vroeger een stuk of 15 kippen vrij rondlopen over bijna 3 hectare tuin en erf, 1 haan erbij en op den duur hadden we één kuiken wat ook een haantje was. Leek ons geen probleem, kippen zat, ruimte te over, dat kon niet mis gaan. Nou meneer werd volwassen én of dat mis ging, op een gegeven moment zaten ze elkaar om het half uur in de nek en het was altijd het jonge haantje wat ermee begon. En ik zal je direct zeggen; 2 hanen die vechten tot de dood is heel naar om te zien (ze verminken elkaar), het jonge haantje is dus ook vrij vlot de pan in gegaan :P (want de oude haan was eerder en was onze grote vriend, de jonge haan was ook niet altijd even lief tegen ons kinderen/mensen)

Maar ik zie ook geregeld mensen die kippen hebben in een ren van 3 x 4 oid en daar gewoon 2 of 3 haantjes in hebben en dat gaat wel goed. Dus het kan wel maar zal per haan verschillen en per ras ook zeker.

Als je geen lawaaierige haan wilt moet je hem volwassen kopen en ernaar vragen, dat is de enige manier.
Mocht het een herriemaker zijn dan kun je je nachthok lichtdicht maken en ze 's nachts opsluiten en pas loslaten als jij vind dat ze herrie mogen maken. Hanen kraaien normaal op het eerste licht wat ze zien, geeft geen 100% garantie maar is over het algemeen goed betrouwbaar.
Simpelere oplossing is je hok achter het huis zetten ipv onder je slaapkamerraam ;) (als je toch geen buren hebt)

Edit; wat goeroe zegt is een goede reden om er een haan bij te nemen; bescherming :) Klinkt idioot maar een haan offert zich echt op voor zijn kipjes, mocht er ongedierte komen dan is je haan als eerste de klos want die gaat gewoon een vos te lijf. Voordeel daarvan is dat wanneer je een fanatieke haan hebt je dat kipjes kan schelen.
Onze honden (herders) waren vroeger bang voor de haan.

Nog een Edit; Die sebrights hierboven zijn wel heel mooi maar als het je ook een beetje om de eieren gaat heb je daar niet zoveel aan, de eieren die ze leggen zijn echt piepklein, zijn meer kipjes voor de sier.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:05

@Goeroe: dank je! Haan hoort er eigenlijk bij, dus.

@Luvda: die zijn idd ook heel erg mooi!

@Annelies: hier ook wel een paar hectare, maar ben bang dat ze dat hier niet gaan overleven ;) .
Hok komt niet meteen bij het woongedeelte, dus dat zal idd wel mee vallen, manlief werd van baby niet wakker, maar zul je zien van een haan wel :D . 's Nachts worden ze sowieso opgehokt, zodat er geen jacht op gemaakt kan worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:10

Als je in het buitengebied woont is dat ook wel bijna een must, hoewel kippen zich ook goed weten te redden in kreupelhout (krielen zijn wat zelfstandiger dan 'normaal' formaat).
Maar helaas beperken de rovers zich niet alleen tot de nachtelijke uren ;)

Maar zeg niet te snel want wij woonden ook volledig buitenaf, naast een bos en daar waren echt vossen genoeg maar kan me niet herinneren dat we ooit kippen zijn verloren aan rovers. Wel 2 witte ganzen aan een vos :P Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat ook te danken was aan de haan, dat was een stoere jongen en met een haan wil je geen ruzie ;) Ze hadden overigens wel een nachthok hoor maar kan me niet herinneren dat die op slot ging.
Maar ben het met je eens hoor, ik zou ze mooi opsluiten.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 10-03-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:10

wij hebben 2 bruine legkippen en ik geloof 2 new hamshires, deze zijn iets groter.
Eigenlijk zijn die grote super mak, kunnen niet echt vliegen omdat ze zo "zwaar zijn. Om er nooit mee bezig te zijn, zijn ze makkelijk te pakken en behandelen. Ze leggen echter maar ongeveer om de 2dagen een eitje en ook alleen maar in de periode dat ze "nestjes" kunnen uitbroeden...
Afbeelding

De legkippen zijn gewoon geobsedeerd door voer en zijn niet echt aggressief maar die pikken in vingers en naar schoenen van zodra ze denken dat je voer vasthebt, ook al ligt er graan... uiteraard leggen deze dagelijks en hebben slechts een korte winterstop of zelfs geen maar wel een periode dat ze minder leggen.
Een haan nemen wij niet meer omwille van geluidsoverlast en een slechte ervaring met eentje die aggressief was (ras onbekend)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:13

Wij hadden een haantje (die hoor je bijna niet van dat ras) en twee kippen. De bruingezoomde, ze zijn er ook in het wit en in het citroengeel geloof ik. Het hok stond eigenlijk altijd open en sloot iemand van ons 's avonds en dan zaten ze op de stok, of in een boom. Boom is ook makkelijk, alleen moet je er wel even een plankje tegen aangooien, zodat ze op een tak kunnen komen. Dat ze alleen het laatste hupje moeten doen. Nooit problemen mee gehad. Het ras is vooral geschikt voor kleine kinderen, ze zijn ontzettend aanhankelijk en in één hand kun je ze pakken.

Waar ik ook was, die beestjes liepen me altijd achterna. Ik hoefde ze maar te roepen en ze kwamen in sneltreinvaart op me afgestormd. Hele goede herinneringen en later komen ze er bij mij ook in!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:15

Wat leuk dat je daar zulke goede herinneringen aan hebt :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:17

Ik zou ook gaan voor een haan. Deze beschermt de hennen en houdt orde in de groep.

Wij hebben een vorwerk haan. en sinds voorkort hadden we er ook een Aseel haan bij maar die is helaas overleden, heel tam haantje.
Aan kippen hebben wij een mengelmoes: 1 Lakenvelder, 1 leghorn, 1 legkip, 1 Australorp, 1 aracouna, 1 vorwerk, 1 welsumer en een assendelfter.

Oh ja de haan hoor ik s'morgens, overdag ook weleens en s'nachts als er onraad is :+ Maar eigenlijk hoor ik hem niet meer want ben er al zo aan gewend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:39

Annelies, hoe zie je aan de kip of ze broeds is?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:46

ik moet wel zeggen dat er vroeger bij ons een engels haantje is aangekomen dat zich gewillig liet aaien en pakken, maar die kunnen wel goed vliegen en leggen maar kleine eitjes...

bij ons lopen de broedse kippen voor de paar minuten dat je ze ziet er vrij nors bij, de pluimen wat "verward" en maken meer klokkende geluiden dan anders en leggen dikke stronten. Wij moesten de onze meestal van hun nest gaan afjagen, anders kwamen ze zelf niet meer eten...

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:52

LuvdaTossa schreef:
Sebrights :j :j

Heb ik als klein meisje gehad en was echt gek op die beestjes en zij op mij. Het zijn hele lieve, kleine kippen en enorm mensgericht. Daarnaast ook nog eens prachtig!

http://www.eendracht-rijssen.nl/kippenhouders/Sebrights-50.JPG

Ze zijn inderdaad mooi, maar die van mijn schoonvader maken een hels kabaal!
Ze zijn erg waaks :') Tsjonge wat kunnen die een herrie produceren als je alleen al naar ze kijkt.

Wij willen binnenkort onze tuin herinrichten zodat er plek is voor een 'groententuin' en kippetjes.
De zijdehoen en de wyandotte hadden onze aandacht al getrokken en ook de Brahma en de Barnevelder schijnen erg rustig en aardig te zijn.

Iemand ervaring met het laten los lopen in de tuin? Hoeveel kipjes kun je op 400m2 houden zonder dat ze je gras slopen?
Laatst bijgewerkt door _MV_ op 10-03-11 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:54

ik geloof dat onze tuin 10a was en hier zaten toch zo'n 10-tal kippen (allen ontsnapt uit de ren) en daar merkte je eigenlijk niet veel van... Alleen onder de boom waar ze sliepen kon je het duidelijk merken
ik zou wel je groenten tuin goed afschermen...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:57

avaluna schreef:
Wat ontzettend leuk, zoveel reacties *\o/* !

En wat een mooie en leuke kipjes en stoere, mooie haantjes <3 .

Wss maken we een grote, dichte ren, wij wonen direct aan een natuurgebied en midden in het veld, ben bang dat ze anders geen lang leven hebben.

Het zou leuk zijn als ze een beetje tam zijn, maar het belangrijkst is dat ze niet agressief zijn en ze je niet aanvallen als je eitjes komt rapen :') .

Hier staan vaker advertenties in de lokale huis- aan-huisbladen, is het aan te raden om daar te gaan kijken?
Kan ik het beste met jonge kipjes/kuikens beginnen?
Iemand nog een goede site die ik eens kan raadplegen?
Ik verheug me er trouwens hartstikke op
Heb altijd kippetjes willen hebben, maar manlief vond het wat minder qua eventuele stank, luizen etc., dus hij zei altijd als we een boerderij hebben dan kun je kipjes nemen...
Nou is het dus zover, joepie!
Wordt mijn verjaardagscadeau voor eind april!

Ik zou persoonlijk voor kipjes gaan die wat meer kuiken af zijn. Dit omdat je dan beter kunt zien of je een kip of een haan hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:02

Urielle schreef:
Annelies, hoe zie je aan de kip of ze broeds is?

Haha, hardnekkig blijven zitten?
Sommige kippen broeden maar laten zich gewoon 'wegjagen', dat is zowieso niet goed, als je haar eraf haalt moet ze direkt terugkomen naar het nest, ookal zit je er nog bij, sommige kippen worden fel als je de eieren weghaalt (beetje rasafhankelijk). Als ze al een paar dagen broeds is krijgt ze een wat kalere plek op de borst en schijnt dat het kammetje wat minder fel van kleur wordt (heb ik nooit zo op gelet).
Als je de kip er 4/5 dagen achtereen vanaf haalt en ze komt direkt terug en/of is fel dan is ze goed broeds en kun je 't proberen maar zoals gezegd verschilt het per ras (sommigen broeden niet/slecht, controleer dat even) en als het nog een jonge kip is gaat het ook vaak eerst een keer 'mis'; kipje stopt met broeden voor de eieren uitkomen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 10-03-11 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:03

Ik zou cochin's zeker aanraden, wij hebben vorig jaar 3 cochin kuikens gekocht en die waren eigenlijk vanzelf al tam dus dat was ideaal. We hebben 1 hen en die gaat ook altijd op mijn schouder zitten, heel gezellig! Alleen is het nu even rustig want ze is eitjes aan het uitbroeden dus mocht je interesse hebben ;)
Ook sabelpootkrieltjes zijn erg leuk, deze hebben wij ooit zelf uitgebroed en heeft even geduurt maar nu komt ze op mijn arm zitten en graantjes uit mijn hand pikken, legt bijna iedere dag een ei en is nog prachtig om te zien ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:05

Bedankt beide! Ik ben me aan het inlezen in kippen, vandaar :)