Blaasgruis kat, hoe straks met eten en drinken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:49

Je kat zal de rest van zijn leven (of totdat hij nierproblemen heeft,dan kun je overstappen op Renal ) op een blaasgruisdieet moeten.
Je hebt deze in verschillende varianten van Royal Canin: High Dilution (extra oplossend), Moderated Calorie (minder calorien) en de gewone urinary. Ook hebben ze verschillden smaken natvoer. Een voordeel van Royal Canin is dat het goedkoper is dan Hill's en ze hebben spaarkaart (10 volle zakken is 1 zak gratis!).
Mocht je kater, ondanks dieetvoer, nog regelamtig verstop raken dan kun je een urethroplastiek operatie laten doen. Hierbij wordt de urinebuis opengelegd voordat hij smaller wordt. Daarom raken katers sneller verstopt, door de versmalling.
Even grof gezegd: Zijn piemie gaat eraf...(Niet tegen je kater zeggen.)
En voordat ik half bokt op me af krijg;nee, dat is niet zielig. Een verstopte kater (die dus niet kan plassen) is zielig en zal na 24 uur sterven, als je niet op tijd bij je da ben.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:52

[quote="Lynn_Nikita"]ik geef CD voer van Royal Canin, vinden ze lekkerder dan van Hills.
Duur grapje elke maand, dat wel
houd je ook aan de hoeveelheid, want het is ontzettend dikmakend

Je hebt nu ook Moderated Calorie van RC. Met veel minder Calorieen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:56

Goof schreef:
Penisamputatie betekent alleen maar dat er geen of minder kans is dat het gruis de boel verstopt.

Helpt dus geenszins tegen blaasgruis.

Klopt inderdaad,
wouden wij ook doen toen onze kat met kerst blaasgruis kreeg, helaas had hij zo'n pijn, lag al een week bij de DA, allerlei echo's, 4x narcose, 4x catheteren, toen trok hij de catheter er weer uit, en hebben we hem op 31 dec. laten gaan |(

Maar onze kat dronk toen hij even een dagje thuis was, heel veel, de hele dag door.
Hij dronk altijd uit een vissenkom haha!
Succes!

Daihyo

Re: Blaasgruis kat, hoe straks met eten en drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:29

Als hij verstopt dan is dat zeker een optie, maar ik wil het gruis gewoon voorkomen.
Lijkt mij belangrijker :j

Utrolig: bedankt voor de uitleg :j

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:59

Amanda schreef:
ranna: hij maakt gruis aan op kalk. In vers zitten botten = kalk. Het is echt uitzonderlijk, meeste katten ontwikkelen gruis op zouten, maar in dit geval is het dus niet goed om vers te blijven voeren helaas.

Ah! Dank voor je uitleg, heb er idd nog nooit van gehoord.

Doordat wij hier 9 opvangers hebben en 5 verschillende soorten voer hebben we 4 voertijden per dag waarin ze allemaal hun bakje voorgezet krijgen. Dat werkt heel goed maar je legt je wel heel erg vast.

We hebben ook een stromende waterbak geprobeerd maar er zitten hier nogal een paar slopers bij en daar kan het ding niet goed tegen. Daarbij ben ik hypergevoelig voor geluiden en hoor steeds een kleine brom. Hier dus gewoon een paar stenen bakken die ik iedere dag verschoon.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:20

Amanda schreef:
Zelf ben ik fan van vers voeren, maar er zit teveel calcium/kalk in.

Hoi,

Als je zelf samenstelt, kun je minder bot toevoegen.

Tannetje Koning, dierenarts, heeft mij aangeraden om extra spiervlees toe te voegen.

Ik maal voor mijn katten, omdat ze weigeren aan bot te knagen. Als je zelf maalt, kun je natuurlijk minder bot toevoegen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:29

Ik heb een kater die 2 weken geleden met spoed naar de kliniek is geweest, ivm een verstopte plasbuis.
Zijn blaas was inmiddels de grootte van een kleine appel.. écht spoed dus :(:)

Daar hebben ze em onder zeil gebracht en een aantal keren gespoeld.. er bleef troep uitkomen..
Nu 2 weken later én speciaal dieet icm medicijnen voor zijn blaas én pijnstillers gaat het plassen steeds makkelijker.
Momenteel staat hij op Hill's prescripion diet S/D.. en dat eet hij goed.
Maar aangezien ik nog een andere gecastreerde kater heb, ben ik me ook alvast aan het orriënteren..
Ik ga ze nl beide op voer zetten wat blaasgruis tegen gaat.. ;)

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:47

Ook hier 2 ex-katers die last hebben van blaasgruis. 1 kat had er extreem veel last van, zeker 1x per maand was het weer raak. en maar weer aan de pijnstillers en antibiotica...
Als speciaal voer krijgen ze Royal Canin urinary. Ons werd geadviseerd om dit levenslang te voeren, en mogen ook absoluut niets anders hebben (geen snoepjes en geen blikvoer) Doordat dit voer wat zouter (?) is gaan ze automatisch al wat meer drinken.
Voor 1 van onze katers hielp alleen dit voer niet voldoende, en die heeft uiteindelijk een penisamputatie ondergaan.
Het helpt zoals eerder gezegd is niet ter voorkoming van blaasgruis maar ze kunnen het wel makkelijker uitplassen. Sindsdien nooit geen klachten meer gehad van deze kater. Enig nadeel is wel dat kat druppelincontinent is, hij plast niet in huis ofzo, maar verlies steeds druppeltjes urine, en heeft dus bijna een dagtaak aan het schoonlikken van wijlen piemeltje. :(:)

En sinds de amputatie heeft ie werkelijk een gruwelijke hekel aan de dierenarts. :+

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:55

Maar je kan toch bij vers vlees ook minder bot geven. Dan is er toch geen probleem???!!!!!

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:03

Onze vorige katers hadden ook regelmatig last van blaasgruis en wij gaven dan altijd koolvisfilet gekookt en het kooknat gaven wij erbij om te drinken. Wij hadden van een katten fokster de tip gekregen om er wat druppels Solidago Complex van dokter Vogel over te doen dit zorgde voor een goede doorstroming zodat er geen gruis meer bleef zitten.
We hebben nu 4 poezen en die hebben eigenlijk nog geen een keer last gehad van blaasontsteking/blaasgruis.

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:16

Een van mijn katten heeft een eens hele erge blaasontsteking met blaasgruis gehad. Vele antbioticum kuren verder was het over. Kreeg ook dieet voer voor haar. Die heb ik nog twee maanden na laatste antibioticum gebruikt, daarna hoefde het niet meer. Heb haar nu wel op wat duurder merk voer staan. Ze heeft er nooit meer last van gehad. Gelukkig.

andvari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:20

Ik lees aldoor dat jullie antibiotica moeten geven. Mijn kater van net 2 jaar heeft inmiddels twee keer blaasontsteking gehad wegens blaasgruis, en beide keren was het advies "metacam geven en dieetvoer".
Metacam is geen ab bij mij weten, maar alleen pijnstiller/ontstekingsremmer, maar in combi met het dieetvoer knapt hij er wel heel snel weer van op. Zijn jullie katers er erger aan toe geweest dan ofzo?
Volgens mijn da moet echt het dieetvoer het feitelijke werk doen, de onsteking zou ook worden verzoorzaakt door het gruis.
Bij de mijne merkte ik het probleem beide keren aan zeer veelvuldig (elke 5-10 minuten)op de bak gaan en proberen te plassen (vrijwel zonder resultaat), terwijl hij normaal de bak niet gebruikt, dus dat valt snel op.
Helaas, nu na de tweede keer (tussendoor 1 maand weer zijn eigen voer gehad en het was weer mis) is het verdict wel 'levenslang blaasgruisdieet'. Wij krijgen Urinary (moderate calorie) van RC en daar doet meneer het goed op. Wordt er ook niet dik van!! Ik vind de brokjes alleen net koekjes (lijkt wel puur graan), en vind dat wel heel jammer, want was net aan het opbouwen om hem op Applaws te zetten (80% vlees). Helaas dus.
Sterkte voor alle katers!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:01

Onze Kater Harry heeft voor dit pijnlijke 'geintje' ook al een nachtje bij de DA doorgebracht, we waren gelukkig net op tijd. Hij krijgt/eet nu al jaren speciaal blaasgruisvoer en het gaat heel goed met hem. Dus we geven hem geen ander eten meer nu :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:08

Mijn poes is ook blaasgruis gevoelig. Heb eerst anti blaasgruis voer gegeven (hierbij mogen ze dus alleen maar dat voer eten. Want in ander voe zit dus elementen wat blaasgruis veroorzaakt) en toen dat weg was heb ik al mijn katten en prins resist gezet. Ter voorkomen van blaasgruis en bevordering gezonde lvensstijl. In principe is het beter geen zachtvoer te voeren. Het totaalplaatje zit in de brokjes. Natuurlijk krijgt ze af en toe wat lekkers maar haar brokjes moet voldoende zijn. En bij teveel ander voer kan het terug komen.
Ik heb gemerkt dat sinds ik prins resist gebruik ze zelf voldoende drinkt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:28

Mijn kater had vorig jaar ook blaasgruis en was hierdoor ook verstopt. hij was er echt ziek van en we waren ook net op tijd. een paar uur langer en hij was dood geweest. hij was zichzelf al aan het vergiftigen.
hij is een paar x gespoeld maar er bleef troep uitkomen en toch steeds weer verstopt. er is toen besloten om een penisamputatie te doen. dit is goed gelukt en na 1,5 week mocht hij mee naar huis. hij moest op speciaal voer maar meneer eet dit absoluut niet. gelukkig drinkt hij wel veel dus de boel wordt wel goed door gespoeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:48

Ik zal even een update geven van hoe het inmiddels met mijn kat gaat :D
Hij is inmiddels gruis-vrij. Hij staat op dieet (Urinary van RC, icm blikvoer van Hils). Door het blikvoer gaat ngo een scheut water en overal heb ik bakjes water staan.
'Stiekem' water jatten schijnt leuker te zijn dan gewoon uit je bak drinken, dus hij drinkt momenteel echt heel goed.

Het gruis is nog onderzocht en bestond inderdaad hoofdzakelijk uit kalk. Voor hem dus geen Carnibest meer helaas, maar zijn leven lang brokken van RC.
Die hij overigens met smaak eet, dus geen probleem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:50

Mijn kat heeft dit ook en staat nu al zo'n 9 maanden op brokjes van de dierenarts zelf en hij doet het er prima op :j
Grijze zak met beetje geel :j

De mijne kreeg het van mee eten te pikken van de honden...

Super om te lezen dat het met je kat goed gaat nu!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:34

Fijn dat hij nu gruisvrij is. Ik heb veel ervaring met een kat met hele ernstige blaasgruis. Toen hij 3 maanden oud was voorspelde de dierenarts dat hij niet ouder dan 3 jaar zou worden.. uiteindelijk is hij 17 jaar oud geworden!!!

Omdat de blaasgruis maar terug bleef komen, hebben we na een aantal jaren wel een penisamputatie laten doen.. arm beest. Maar na dat moment heeft hij eigenlijk geen last meer gehad.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:39

Hier ook een kat die een penisamputatie heeft gehad, is daarna probleemloos 18 jaar geworden zonder speciaal voer nodig te hebben.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:46

Ik heb een kat uit het asiel gehaald en die bleek al jaren last te hebben van blaasgruis.
Er zat de hele medische voorgeschiedenis bij. En dat was veeeeeeeeeeeeeeel.
Het is een echte stresskat, likte zich kaal, braakte haarballen (en brok). Hij was dus kaal/mager en bloedzenuwachtig.
Ik gaf hem blaasgruisvoer ook van RC en dat ging wel goed.
Jammer genoeg vonden mijn andere katten het ook heerlijk en moest ik haast aan de bedelstaf. :+
Ik heb hem 1x wat gruis zien uitplassen en toen ben ik de hele dag thuisgebleven om hem in de gaten te houden, maar daarna zag ik niks geks meer.

Tegen de strees deed ik bandjes om van beaphar (feliway had geen resultaat) en dat werkte prima!!!

Hij heeft nu al zijn (wilde) haren weer, is zelfs wat dikkig en nooit meer last van blaasgruis.
Volgens mijn dierenarts heeft stress ook wel degelijk een factor bij het ontstaan van blaasgruis.
Hij staat nu niet meer op dieet (heel langzaam afgebouwd en dat gaat al een jaar prima.
Ik vermijd wel stressuitlokkende factoren zoveel mogelijk.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:49

Amanda schreef:
Ik zal even een update geven van hoe het inmiddels met mijn kat gaat :D
Hij is inmiddels gruis-vrij. Hij staat op dieet (Urinary van RC, icm blikvoer van Hils). Door het blikvoer gaat ngo een scheut water en overal heb ik bakjes water staan.
'Stiekem' water jatten schijnt leuker te zijn dan gewoon uit je bak drinken, dus hij drinkt momenteel echt heel goed.

Het gruis is nog onderzocht en bestond inderdaad hoofdzakelijk uit kalk. Voor hem dus geen Carnibest meer helaas, maar zijn leven lang brokken van RC.
Die hij overigens met smaak eet, dus geen probleem.

Mijn blaasgruiskat vindt drinken uit 'rare' dingen ook veel lekkerder dan uit zijn eigen bak. Nu hebben we bijvoorbeeld een oud vogelbadje in de tuin staan die ik dagelijks ververs, daar drinkt hij heel graag uit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:56

Zo heb ik voor mijn katten de grootste drinkfles opgehangen voor konijnen ;)
Kan precies horen wanneer er 1 drinkt, en dus ook precies zien wie er drinkt..

Zit alleen nog met welk voer ik zal geven, deze zak is nl bijna op.. :o
Hij staat nu op c/d van Hills, maar is behoorlijk aangekomen..
Nu krijgt hij wel veel minder, maar vindt dat hij nu wel erg weinig maagvulling heeft..
Ben dus op zoek naar hetzelfde dieetvoer, maar met minder voedingsstoffen en meer maagvulling.. iemand tips??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:17

Blaasgruis, breek me de bek niet open...
Ik heb nog 1 gruiskat die allergisch werd voor zijn voer. Inmiddels heeft hij elk half jaar een allergie voor zijn voer, dus we blijven schipperen (momenteel gaat het erg goed met Royal Canin Sensible).

Maar Kiddy... Kiddy heeft een stressvol begin gekend en daardoor heeft hij al heel snel blaasgruis ontwikkeld. Hij is maar 4 jaar geworden, na jarenlang DA af en aan rijden, alle onderzoeken hebben we gehad en uiteindelijk is hij bij de DA op tafel overleden.
Penispuntamputatie was onze laatste hoop, maar mijn eigen DA kon het niet, dus ik werd met spoed doorgestuurd naar een andere DA en nou ja, binnen 5 minuten was het bekeken.
In zijn laatste week heb ik 5 verschillende DA's gezien incl. de faculteit en heeft hij alle onderzoeken en behandelingen gehad, maar helaas. Zijn blaas zat niet vol, werd gezegd... tot hij dood leek te gaan, toen had ik ineens tóch gelijk en was het te laat.
Kiddy heeft zijn hele leven Royal Canin Urinary gegeten, vanaf zijn 10e maand, soms kreeg hij ook een zakje natvoer daarvan. De laatste tijden ben ik bezig geweest met Carnibest met eurologist en verzuurd met vitamine C en cranberry's. De faculteit heeft me afgeraden nog langer KVV te voeren en het tóch op die brokken te houden, maar op een gegeven moment was hij te ziek en wilde helemaal niet meer eten.

Dit is wel iets dat je heel serieus moet nemen.
Zou hem sowiezo wel levenslang op antiblaasgruisvoer houden... Trovet is goedkoper dan Royal Canin, maar je moet voor jezelf kijken waar je kat het het best op doet.
http://www.medpets.nl/trovet+asd+kat/
http://www.medpets.nl/royal+canin+urinary+so+kat/

Bij interesse staat het hele verhaal van Kiddy in een link in mijn profiel.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:35

femmefatale1 schreef:
Zo heb ik voor mijn katten de grootste drinkfles opgehangen voor konijnen ;)
Kan precies horen wanneer er 1 drinkt, en dus ook precies zien wie er drinkt..

Zit alleen nog met welk voer ik zal geven, deze zak is nl bijna op.. :o
Hij staat nu op c/d van Hills, maar is behoorlijk aangekomen..
Nu krijgt hij wel veel minder, maar vindt dat hij nu wel erg weinig maagvulling heeft..
Ben dus op zoek naar hetzelfde dieetvoer, maar met minder voedingsstoffen en meer maagvulling.. iemand tips??

Ik heb resist van prins. Goede maagvulling. Geen blaasgruis. Gezonde en rustig katten :) in ieder geval het proberen waard!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:38

Voor ons was Royal Canin urinary dé oplossing. Nooit geen problemen meer. Toen zijn we nog overgestapt naar gewoon voer en het was weer mis. Nu gaat het super met dit voer al een paar jaar. :j