Vrijdag hond onder het mes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Vrijdag hond onder het mes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:52

Overal heb je verschil in kwaliteit, kunde en bevlogenheid. Ook bij dierenartsen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:09

Kan me je gevoel ZO goed voorstellen!! Maar wat voor 'n ervaringen anderen hier ook neer zetten, ieder geval is uniek en het blijft gewoon super spannend... Ben toevallig zelf een paar weekjes terug voor het eerst van m'n leven onder narcose geweest en vond het zo ontzettend spannend :P Ben een licht 'risico geval', maar ben er gelukkig zonder enig probleem weer uit gekomen...
In jou geval heb je (als ik het goed heb gelezen :o ) niet de keuze van doe ik het wel of doe ik het niet?!
Wij hebben 2 shiba mannetjes. Voor hun en onze rust zou het érg goed zijn om ze te laten 'helpen'........ }:0 Maar nu zijn het type poolhondjes en daarbij werkt een narcose 'anders' (mogen o.a. maar 1/3 van hun lichaamsgewicht hebben) dan bij andere rassen. Onze dierenarts is hier gelukkig van op de hoogte en gaf (tijdens een van de vele gesprekken :P ) aan dat ze het heel goed in de gaten zou houden en liever tussentijds iets bij zou geven, dan met teveel starten. Maar toch... Hierdoor stellen we het al meer dan een jaar steeds maar uit :o :P Maar wij hebben een keuze (is niet medisch noodzakelijk) om het wel of niet te doen, dus dat is heel anders! (was alleen maar om aan te geven dat ik weet wat voor 'n gevoel je hebt :P )
Ik wil jou (en uiteraard je hondje :D ) heel veel sterkte wensen voor aankomende vrijdag!!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:57

Heel veel sterkte vandaag!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:24

Nou, mn man belt net, bloedwaarden en hart waren prima in orde, ze moest wel alvorens de narcose een kalmeringsspuitje omdat ze zo ontzettend bang was.... :(:)

Maar goed, ze ligt nu op de operatietafel....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:25

Super spannend!! Maar wel erg fijn dat dat alvast goed was!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:40

stef schreef:
maar als je daar al niet meer vanuit kan gaan paintlinger, als je je DA al niet meer kunt vertrouwen, waar blijf je dan?

Sterkte vandaag, begrijp dat ze inderdaad geopereerd gaat worden. Ik denk trouwens niet dat je door vragen te stellen en interesse te tonen aangeeft dat je DA niet te vertrouwen is. Je geeft meer aan dat je geprobeerd hebt om op de hoogte te zijn van de risico's en dat je daar nog wat vragen over hebt. Dat hoort bij het vak van een DA of een dokter om patiënten of in dit geval hun baasjes in te lichten en gerust te stellen. En niet alle Da zijn van de laatste snufjes op de orde, dat geeft ook niet, maar het is wel goed om zelf ook altijd alert te zijn en waar nodig vragen te stellen.

Voorbeeld wij hebben nieuwe Da in de kliniek, die schreef veel te weinig AB voor voor ons zware paard. Mijn man denkt "ze zal het wel weten" en voert het uit. Na paar dagen nog steeds niet gewenste resultaat, dus ik heb gebeld en een voor ons bekende arts gesproken. Ze had inderdaad 1,5 schep per dosis te weinig voorgeschreven; dat is dus 3 scheppen per dag te weinig. Moet ik dan denken, ze zal het wel weten of als ik er bijgeweest was de vraag stellen: hij weegt meer dan 700 kg normaliter moeten wij 3 a 4 scheppen per dosis geven in plaats van 2 scheppen per keer, klopt dat wel?? Het gaat om het welzijn van ONS paard, dus zijn wij degene die vragen mogen dan wel moeten stellen om het welzijn van ons paard te garanderen.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:17

Sterkte met je hond!

Even over dat je een da niet de les wil lezen, nou ik ben blij dat ik me dus wel overal mee bemoei en soms zelf nog met argumenten en voorstellen moet komen.
Kan me ook niet schelen wat ze ervan denken, het is mijn dier. Hij heeft ervoor geleerd tuurlijk, maar ook da maken fouten en zien heel vaak dingen over het hoofd!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 12:38

weer contact gehad, Alles goed gegaan voor zover ik het kon volgen want Rocky jankt alles bij elkaar.... :(:) Deed ze ook toen ze járen geleden na de sterilisatie uit de narcose kwam. Ze vermoeden dat het een ophoping van vet was. Wordt voor de zekerheid wel opgestuurd naar het lab, maar 75% kans dat het goedaardig is. Er hoefden geen teentjes geamputeerd te worden, wel een stuk huid van het teentje, dus weet niet hoe ze dat nou precies gedaan hebben. Pootje zit ingepakt, zo even langs de drogist voor een rol leukoplast zodat ik er zakjes om kan binden, mag nl absoluut niet nat worden. Zondag terug voor verbandswissel.

Ik heb vanmiddag maar vrij genomen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:50

Wat fijn om te horen dat het goed is gegaan en hoogswaarschijnlijk niet kwaadaardig!!!
Weet niet of je het handig vind, maar wij hebben bij een dierenzaak een soort van 'hoefzak' :P (weet even niet hoe het echt heet..) gekocht waar je super makkelijk steeds opnieuw een pootje mee kunt verbinden!! Je hebt ze in meerdere maten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:07

Mag het pootje niet (zelf) verbinden, alleen het verband wat er nu omzit mag niet nat worden :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:16

Deze zijn ook waterdicht!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:19

Een boterhamzakje (met daaroverheen weer een sok) ook, en is wel zo goedkoop ;)
Tnx anyway!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:37

Helemaal geljik in :D (maar dat laten die van ons niet zitten.......... }:0 )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:57

Nog een tip: zorg ervoor dat je hondje warm blijft, warm blijven is voor een hondje dat net onder zeil is geweest, erg lastig.

Mijn eigen hondje is op die leeftijd ook onder narcose geweest, dat ging goed, maar na een uur, terwijl hij thuis in zijn mandje lag, zakte ineens de temperatuur zó snel, dat hij in shock raakte, en dat was heel spannend, ik heb hem in een dekentje op schoot genomen, had geeneens de tijd om ergens een extra warmwaterkruik vandaan te vissen! Na ongeveer 3 kwartier had ik hem genoeg opgewarmd, en werd hij weer stabiel. Toen ben ik hem nog een paar uur in de gaten gehouden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 14:41

net voor de zekerheid de kliniek even gebeld. Ze heeft tot 1 uur onafgebroken zitten janken. Dit is een bijwerking van de soort narcose die ze heeft gehad. Dit is heel vervelend om te zien, maar zelf schijnen ze er nauwelijks iets van mee te geven. Ze is nu stil, mijn man zit er flink doorheen :(:) dus die schop ik zo eerst eens een poosje de douche in.
Verder pijstillers en antibiotica mee gekregen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:00

Mooi dat alles goed is gegaan Stef, het blijft toch een oud diertje! ;)

Wat de da vertrouwen betreft :n ...... nee ik heb door schade en schande geleerd dat je juist bij de DA erg op moet letten, vragen moet stellen en je eisen duidelijk moet maken. Ik heb afgeleerd om blind te vertrouwen op de DA, ben te vaak op mijn bek gegaan. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:14

Ah je hondje is weer thuis gelukkig, nu maar duimen dat het weefsel niet kwaadaardig is en je beestje snel weer opknapt. Zorg er idd voor dat ze niet teveel afkoelt, dat is zo gebeurt bij die oudjes

En die narcose reactie is echt heel erg, ik herken het. Onze witte herder heeft deze ook gehad bij zijn castratie en wolfsklauw verwijderen. Die heeft van een uur of 11 tot s avonds 10 zitten spacen en gillen in de kamer. We hebben daar ook de DA voor gebeld toen omdat we er goed door van slag raakte. Blijkt dat deze narcose een soort trip gevoel geeft wat je ook van LSD schijnt te krijgen. Oftewel helemaal te waus, met beeesjes, allemaal beeeesjes, zie ze lopen over het plafond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:44

Vooral ketamine staat erom bekend (bij mensen) dat je er het gevoel van krijgt dat je "zweeft", het contact met je lichaam kwijtraakt, kortom je hallucineert als de pieten van dat spul, dus best kans dat je hondje daar ook last van heeft. Gelukkig weet hij dat later waarschijnlijk niet meer, in ieder geval is dat trippen op zich niet pijnlijk.

Beterschap voor je hondje. :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 17:08

K weet eigenlijk niet wat ze gehad heeft, eens zien of ik dat uit de nota kan halen, mom...

Nee, staat niet gespecificeerd

Ze heeft inmiddels gepoept en geplast en lijkt zich eindelijk over te geven, ligt nu te slapen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:03

De meeste honden worden in de kliniek(en) waar ik werk ingeleid met Alfaxan in het bloedvat en worden daarna aan het gas gelegd, isofluraan. Sommige honden kunnen ook daarvan gaan loeien, maar dat is bijna altijd afgelopen wanneer het baasje ze komt halen een paar uur na de operatie. Hoe het verder thuis is durf ik niet te zeggen, dat krijg ik natuurlijk niet mee.

Wat betreft kritisch zijn richting je DA; dat mag best een beetje, hoor. Ik maak bijna net zoveel klanten mee die onze DA blind vertrouwen, als klanten die heel kritisch zijn en bijvoorbeeld 'rondshoppen' naar een DA die ze bevalt. Het is maar net wat je van je DA verwacht aan service. De een hecht veel waarde aan uitgebreide onderzoeken, de ander let weer heel erg op de centen. Gasnarcose is een mooi voorbeeld, niet alle praktijken doen eraan, wat dus betekent dat de meningen erover zijn verdeeld. Ik vind het helemaal niet verkeerd om als klant soms aan je DA te vragen waarom hij of zij bepaalde keuzes maakt, dat hoeft lang niet altijd bijdehand of belerend over te komen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:55

Zwartwitje: Gebruik je dan alleen Alfaxan als premedicatie? ook voor een uitgebreide OK?
Wij gebruiken als pre (bijna) altijd Dexdomitor, Dormicum en Ketamine en houden ze dan in slaap met Propofol of Alfaxan.......en soms ipv daarcan Iso.

-Dat 'trippen' kan ook heel goed door Methadon komen......dat is een zeer effectieve pijnstiller :j
Wij gebruiken of Methadon óf Buprecare (beide opiaten). naast nog een andere pijnstilling tijden de OK's.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:39

Mijn dierenarts gebruikte oa ketamine en domitor. Maar er zijn idd nog zat andere zweverige stofjes... :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 15:46

Nou, ze is weer helemaal helder :j Morgen even naar de kliniek om t verband te verwisselen. Zie alleen net nog op de operatie brief staan dat ze over een week terug moet om de drain te verwijderen en over 2 weken om hechtingen te verwijderen. Helemaal overheen gelezen ;) Even zien hoe we dat gaan doen.

Staat bij dat ze dan nuchter moet zijn ivm eventuele sedatie, maar daarvoor hoeft ze toch hoop ik niet weer helemaal onder narcose? Zo'n dag als gister zit ik echt niet op te wachten....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:18

Fijn dat het beter gaat, stef.
Hopelijk valt het volgende week mee, en hoeft je hondje niet weer onder zeil. Mocht het toch nodig zijn (die drain moet er toch echt een keertje uit...) dan heb je kans dat de verdoving minder zwaar is, en minder lang duurt, dat scheelt toch wel. Hoe je hondje daarop reageert, tja... waarschijnlijk valt het mee, maar dat is lastig van tevoren te zeggen, ik weet niet wat je dierenarts voor spul gaat gebruiken...

Wel toch weer goed op je hondje letten, ivm met afkoelen. Ik verwacht wel dat de verdoving sneller eruit zal zijn dan bij de echte operatie, dat is het enige wat ik ervan kan zeggen... Je zou je dierenarts kunnen bellen maandag, wat je kunt verwachten mocht het nodig zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 17:03

k vraag het morgen gelijk wel ff, dan moeten we er toch heen :j