Konijntje (kneusje) van m'n werk mee genomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:38

Wat sneu dat het konijntje nu al zo ziek is.

Zorg dat je d'r goed warm houd en evt even temp. opnemen.

Ik heb ook een paar keer zieke konijnen gehad, en heb toen dwangvoer gebruikt.
Kun je bij de DA kopen, kost iets van 7of8 euro.
Critical Care, zit ook alles in wat ze nodig hebben.
Dat is een poedervorm dus oplossen in water en met spuitje geven.
Mengen met lauw water.

Goed dat je die zorg op je neemt.

Succes.

Leandra

Re: Konijntje (kneusje) van m'n werk mee genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:57

Eventueel kan je ook gaan bijvoeren met Olvarit wortelhap (Is baby voeding voor baby's vanaf 4 maanden) Hier zit alles in wat ze nu even nodig heeft en het is makkelijk in te geven met een spuitje. En vaak vinden ze het ook nog erg lekker ook.
Wij raden dit altijd aan bij konijnen die in de praktijk komen en niet of slecht eten.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:00

Dat kan idd ook nog, heb ik toen ook als extra erbij gegeven, hoefde het niet eens in het spuitje te doen, ze at zelf al uit het bakje ;)
Voeding en ook meteen vocht.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:05

Je moet absoluut geen kitten of puppy melk geven dat is hartstikke slecht voor ze. Kijk even op konijnen.nl daar staat heel veel tips en info. En bijvoeren met Olvarit wortelhap wat hierboven staat. Wel opletten dat je het potje met alleen wortelhap heb.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:07

Daarom had ik er ook bij gezet vanaf welke leeftijd het is. Mensen kijken altijd erg raar als je dit adviseert, maar het werkt goed.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:29

Ontzettend bedankt voor alle lieve en hard verwarmde reacties!!
Helaas.......... Prutske leeft niet meer, ze is tussen 10 uur en half 11 gegaan..
Ik had haar tussen 2 kruiken gelegd (met handdoek er rond ;) ) voordat ik naar beneden ging om te eten (tja mensen moeten ook eten..) Toen ik even naar boven ging om te kijken hoe het er mee was, lag ze heel stil in haar hok in de zelfde houding als dat zij lag toen ik naar beneden ging..
Ik tilde haar op aan haar vel maar ze bewoog helemaal niet, heb haar toen op haar zei gelegd en gekeken of ze nog ademde.. Dat deed ze niet (heb zo'n 10 minuten gekeken,,, samen met m'n moeder!)
Na 10 minuten wisten we zeker dat ze niet meer leefde.

Marise83@ Ik vond de levensvatbaarheid van Prutske deze ochtend nou niet zo groot om er naar een DA mee te gaan... En inderdaad zoals F_Orumster al zegt, als ik met Prutske naar de DA was gegaan, en ik haar misschien weer had laten opknappen voor een paar uur, dan had ik morgen weer een spuit kunnen geven en weer en weer.. Dit konijntje was waarschijnlijk al zo zwak dat het zo ie zo niet had gered.. (naar mijn mening! Ben helaas nog geen DA). Ik heb dit konijn juist mee genomen zodat ik het water met een spuit kon geven.. Ik zag het niet zitten om het konijn daar te laten, en dat het misschien deze nacht al dood lag (en dat het dus tot maandag moest wachten)..

yeye@ wat super dat het bij jou wel gelukt was!! Fijn om te lezen dat het super is afgelopen!! Had die van jou ook diarree?

hyawatta @ Ik ben bekent met het dwangvoer van oa. critical care (bij een da stage gelopen, toevallig een konijn met een coccidiose binnen gekregen en ook moeten dwangvoeren)

Leandra@ Bedankt voor je tip! Als ik ooit nog zo'n beestje mee neem (zal helaas nog wel eens voorkomen...grrr) dan heb ik iig olvarit in huis!! (zal zo gelijk eens van dat spul bij de appie gaan halen, net zoals druivensuiker, en van de week even dangvoer van de da halen.. mocht er dan ooit een konijn mee naar huis komen ben ik iig voorbereid!)

Nogmaals bedankt voor alle lieve reacties!!
Helaas was dit beestje zo zwak.. En ik denk dat ik juist heb gehandeld en verweid me zelf niets! Tuurlijk had ik er mee naar een DA kunnen gaan,, tuurlijk had ik die elk uur drinken kunnen geven.. Maar of ie het daar mee gered had.. Nee ik denk het achteraf gezien niet..
Iig heb ik heel wat geleerd in de afgelopen 12 uur!!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:34

Wat Jammer dat het niet heeft mogen baten.
Maar idd, je hebt je best gedaan en meer kon je niet doen.

Pruts was al te zwak denk ik en het is dan beter zo voor d'r.

Als konijnen eenmaal ziek zijn, zijn ze vaak al moeilijk te genezen.

Ik heb Critical care ook altijd in huis, had eerst 6 konijnen en een paar ziek gehad en het is toch lang houdbaar.
Laatst bijgewerkt door hyawatta op 20-02-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:35

yeye@ wat super dat het bij jou wel gelukt was!! Fijn om te lezen dat het super is afgelopen!! Had die van jou ook diarree?

Ja had ze ook. Was na een paar uurtjes wel gestopt aangezien ik ook gestopt was met korreltjes te geven (de mensen waar ze van kwam hadden haar ook vers groen gegeven wat haar diarree ook hard uitlokte).
Spijtig dat jouwe het niet heeft gehaald |(
Je hebt wel je best gedaan en daar verdien je natuurlijk ook veel respect voor :j

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:37

Jammer dat ze is overleden, maar je hebt je best gedaan en het is beter voor haar om bij jou te overlijden (en dan dus nog een paar uur liefde en zorg gehad te hebben) dan in de winkel, in het donker.
Ik denk ook niet dat je haar had kunnen redden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:39

hyawatta@ Ja helaas is dat zo.. Maar denk zelf ook (behalve dat ik denk dat het te vroeg weg is gegaan bij de fokker) het een natuurlijke selectie is geweest.. Tuurlijk wil ik het nog oplappen.. Toe zien hoe het dood gaat kan ik dan ook weer niet..
Dankjewel :)

yeye@ inderdaad brokken en groenvoer lokken het wel uit (zeker als ze dat niet gewend zijn..)
Ontzettend bedankt voor je leuke reactie :) Knapt me toch wel weer op!

Leandra@ Inderdaad, helemaal in het donker zitten en zo dood gaan is ook echt geen fijne dood geweest!
Dankjewel :)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:43

Dat kan ik ook niet hoor, zien hoe mn konijnen doodgaan.

Zat toen der tijd, zonder werk.
€600 per maand en daar moest ik het mee doen, maar ben wel met konijn naar de DA geweest, heeft m ruim €100 gekost en paar dagen later alsnog overleden.
Dan had ik maar niet voor dieren moeten kiezen ;)

Andere konijn was ook een opknappertje, helemaal goed gegaan, is ie later door andere konijnen van mij aangevallen.
Toen groot abces, naar de DA, at niet meer, dronk nog wel, dus ook dwangvoeden volgende dag, helemaal aan het trillen meer schokken en toen maar in laten slapen op advies van DA.

Tis en blijft moeilijk, je hebt je best gedaan en meer kon je niet doen.

Respect.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:53

Inderdaad als je geen dieren hebt, heb je ook de kosten niet.. Maar natuurlijk moest ik wel reeel blijven en omdat de overlevingskans niet groot was, had ik ook weinig 'zin' om naar de DA te rijden en zondags tarief te moeten betalen.. en hem als nog te moeten inslapen..
De weg er naar toe had ze toch niet overleefd (te veel stress). Het is erg jammer dat het zo is gegaan.. Heb net een collega verwittigd en die zij dat hij naar de fokker ging bellen... Dat zal voor de fokker geen fijn telefoon gesprek worden!!

Super dat je allemaal opknappertjes in huis hebt!! Hoeveel heb je er nu nog zitten?

Dankjewel voor je reactie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:56

Ik zou het wel even tegen mijn baas zeggen. Als je dit soort diertjes zo jong in de winkel verkoopt, kunnen ook veel onervaren mensen thuis met zo een ziek konijntje zitten.
Komt ze uit de welkoop of the life and garden, daar zie je ze ook altijd zo klein en vaak ook niet helemaal gezond.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 13:10

Wij zijn aangesloten bij een organisatie, en staan dus niet op ons zelf.. Wij moeten doen wat heeft hoofdkantoor zegt (waf....) Er zijn ook verschillende winkels hierbij aangesloten, sommige staan op zich zelf.. Andere zijn net zoals wij niet zelfstandige en hebben dus te luisteren.
naar mijn baas (afdelings bedrijfsleider) gaan heeft niet veel zin.. En tja naar 't hoofdkantoor gaan heeft weinig zin.. die zien euro tekens... ben ik bang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:21

Maar klanten die terug komen met zieke konijnen, lijkt me toch ook geen 'reclame'. Of waar het konijn dus het loodje legt zoals de jouwe, komen natuurlijk niet weer.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 13:31

Natuurlijk is dat geen reclame!! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het in een half jaar tijd nog niet meegemaakt heb (of gehoord van mijn collega's).
De enigste keer dat een konijn is terug genomen is omdat het aan 't vechten was met een ander konijn (de klant had 'volgens de regels' de 2 konijntjes bij elkaar gezet ;) ).
Echter als je naar een fokker gaat (een rassen fokker, die dus ook verbetering in het ras aanbrengt ;) ) heb je ook geen garantie dat de konijnen niet ziek worden, en 10 jaar oud worden! Daar kan zoiets ook gebeuren!

(even een heel ander beest.. Maar aan de hand hiervan denk ik het uit te kunnen leggen: )
In de natuur (neem als voorbeeld zeehonden) worden zeehonden geboren, als deze zwakker zijn dan de andere spoelen ze aan, ze worden hier dan wel opgevangen in Nederland, ze krijgen dan een ontworm kuur en soms antibiotica. Als ze dan opgeknapt zijn worden ze weer terug gezet.. Echter overleefd dan ook niet elke zeehond de opvang!
Maar de rede dat ze wormen hebben is omdat ze verzwakt zijn... Dus niet sterk genoeg om de populatie gezond te houden.. (zo is het natuurlijk ook met de Myxomatose bij konijnen ;) )

Ik kan me er flink boos over maken.. En vind het vreselijk dat het beestje dood is.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:09

Heb niet veel opknappertjes hoor.
2 heb ik gekocht, toen op mn werk, 2 zusjes, zijn alweer 2 en nooit ergens last van gehad.
1hangoor van een vriendin, was weer van een vriend van haar, zla nu 6 zijn en is an beide ogen blind, maar doet het verder prima met de andere.

1 van de buurvrouw, zat alleen binnen in een hok en nu lekker buiten met andere konijnen van mij.
Dus heb er op het moment 4, 3 van mij en 1 van de buuf.

1 had ik van een vriendin maar had e cuni culli en een andere bruine hangoor had ik van een collega was 3 jaar en had ook cuni culli, langere tijd ernaar.

Maar als ik er 1 op kan vangen geen probleem, als het maar een vrouwtje is en bij mn andere in kan

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:11

wat jammer dat je kleine Prutje het niet gehaald heeft. Ja die zal al wel zwakker zijn geweest. Je hebt in ieder geval wel je best gedaan, maar met zo'n kleine nijn is dat best lastig.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:30

hyawatta @ Nou al een redelijke beesten bende! haha Je hebt er dus heel wat gehad!
cuniculli heb ik 1x mee gemaakt bij een konijn bij de DA, vond het zo'n eng gezicht!!
Heerlijk dat ze nu allemaal buiten kunnen spelen! Veel beter dan in zo'n warme huiskamer! Heb je er een soort konijnenberg van gemaakt, of 'gewoon' een ren met een hok er aan vast?

Sheela@ Ja het is erg jammer dat het overleden is.. Dankjewel voor je reactie :)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:40

Ik heb nu een redelijk grote ren, daar zitten ze nu met z'n 4en in, en misschien als ik vriendlief zo ver krijg ik het nog wel iets groter kan maken, maar dan moet er 1 vijver weg en denk niet dat ie zo gek is :P

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:11

aah wat jammer dat ze het niet gered heeft.. Aan jou heeft het niet gelegen, vind het fijn dat ze in ieder geval de laatste dag in een warme en liefdevolle omgeving heeft doorgebracht. Had ook eerlijk gezegd wel verwacht dat het niet zou gaan redden, maar dan nog, je blijft hopen op een klein wonder. Sterkte!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 16:46

Linea@ je hebt gelijk, ze was gister al erg zwak. Maar ja ik ben nu al een dieren'fanaat' en wou het toch proberen!
Dankjewel voor je hartverwarmend reactie!

Hyawatta@ ben benieuwd of vriendjelief zo gek is dat hij dat doet haha. Maar zo te horen zitten ze iig niet slecht!! Dan heeft m'n eigen konijn het maar 'slecht. Ze heeft een hok met 2 verdiepingen en een ren van panelen van ongeveer 1.5 m2. haha.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:37

Zo te horen komen ze bij jou niks te kort hoor.
Zal er eens een foto van maken van de week.

Weet niet, hij is wel gek op zijn vijvers, alleen wel iedere keer gedoe met alg enzo, dus misschien kan ik hem wel ompraten :P

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:49

nou ja het enigste is bij mij op 't moment (al zo'n 1.5 jaar..) dat ze alleen zit.. Ze is inmiddels 5 1/2 jaar. En moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo veel tijd meer in steek (zeker niet 's winters). Ook ben ik van de zomer op stage en blijf daarna daar (b'veld) voor school en kom alleen in 't weekend terug.
Mijn eigen konijn blijft echter wel hier totdat ze overlijd! (heb namelijk een hele lieve moeder die haar wil verzorgen!).
Wie weet als er weer een kneusje komt dat ze dan wel naar buiten mag!

Aah jij fijn een vijver die helemaal groen/bruin/zwart is :P Jammer dat nu bijna de winter voorbij is.. anders had je nog kunnen zeggen hoe koud het was, en dat hij elke keer naar buiten moet om die algen er uit te halen :P

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:53

Nee juist goed dat de winter voorbij is, kan die in de tuin aan de slag :D