Dier in laten slapen bij DA, en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:55

Ik laat allereerst indien mogelijk mijn beesten thuis inslapen, in hun eigen omgeving, met alle honden er zoveel mogelijk bij. Het zou anders zijn al de hond op de operatietafel lag en er om een of andere reden er op dat moment voor inslapen moet worden gekozen, maar als ik weet dat het moment er aan komt gebeurd dat 'gewoon' thuis.
Het crematoria waar onze honden in de regel worden gecremeerd (helaas gaan duitse doggen niet zo lang mee en zijn we inmiddels aan een groter urnenkastje toe) kun je er voor kiezen om ze daarna op te laten halen of er zelf naar toe te brengen. Ik ben wel zo'n eigenwijze keutel dat ik ze er dan nog zelf naar toe breng ook. Ze vanaf daar achter te moeten laten doet misschien nog wel de meeste pijn, dan is er geen ontkomen meer aan, ze zijn er echt niet meer ;(

Anoniem

Re: Dier in laten slapen bij DA, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:11

Ik heb mijn dieren bij de DA achtergelaten. Beau is in mijn armen ingeslapen, en daarna meegenomen.

Ik zou ze wel zelf willen begraven, maar dan moet je daar wel de mogelijkheden voor hebben, en die heb ik hier niet. Vind het goed zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:18

Mijn kat is overigens met nog een andere kat gecremeerd en daarna uitgestrooid, heb iets van 85 euro betaald geloof ik. Hij is op de operatietafel bij een andere DA overleden, heb hem dus nog wel bij mijn eigen DA afgeleverd en daar is hij de vriezer in gegaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:32

De kat hebben we mee terug naar huis genomen om te begraven.

De hond wil ik later liefst thuis ingeslapen hebben en dan brengen we haar zelf naar het crematorium om induvidueel verbrand te worden. Althans dat is het plan nu.

Dat lijkt me het 'mooiste' afscheid.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:46

hier zouden de honden ook mee terug gaan naar huis :-)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:34

Ylana schreef:
@SanderD, voor € 150,00 vermoed ik dat hij alleen gecremeerd is.
Ik ben voor mijn poezen € 90,00 kwijt geweest voor allleen cremeren en mijn grote hond (>50 kg) € 190,00 geloof ik.

Hmm oké, bedankt voor je antwoord, gezien de prijzen die jij ook noemt lijkt me dit aannemelijk. :j

dierenfan schreef:
Als je as thuis hebt gekregen zal het wel alleen gedaan zijn anders heb je straks as van een ander dier thuis?

Daar twijfelde ik ook over, maar ik weet niet hoe groot die ovens zijn, kon best dat er een mogelijkheid is dat de as gescheiden kan worden gehouden tijdens verhitting, maar samen met de prijsindicatie van hierboven denk ik ook dat het alleen is gedaan.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:46

Mijn hond is overigens daar ingeslapen, vervolgens mee naar huis genomen zodat me andere hondje afscheid kon nemen. En toen op een mooi plekje bij me opa en oma begraven (die hebben meer grond)
Onze DA stuurde ook een mooi, lief kaartje, en wij kregen pas 1 of 2 maanden later een rekening, vond ik heel netjes gedaan!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:19

Emytje schreef:
Het ligt een beetje aan de situatie, maar als een kat ingeslapen moet worden bij de DA ipv bij ons thuis, zou ik het dier weldegelijk mee nemen naar huis om het een aantal uurtjes thuis open en bloot voor de andere katten te laten liggen. Ik vind het belangrijk dat zij ook afscheid kunnen nemen. Dus ja er zijn mensen die het dier thuis opgebaard laten liggen. ;) Toen we de rode kater thuis hadden laten inslapen, kwam het crematorium pas een uur of 8 later. Dat hebben wij expres gedaan.

Dat doe ik ook idd. Soms kun je niet anders dan te laten inslapen bij de DA, maar bij voorkeur laat ik deze aan huis komen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:26

ja, maar daar gaat het topic niet over ;) Het gaat er puur over, wat gebeurt er met je dier als je m bij de DA laat.
Heb mn antwoord, tnx :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:43

oh...sorry...nou, dan zou ik dat echt niet weten, behalve dat er een "destructie ton" staat bij de meeste DA's. De rest wil ik niet weten want ik zie mijn dieren, hoe kort ik ze ook opvang,niet als "lege hulzen" of wegwerpartikelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:44

Nogal een uitspraak.... dus mensen die hun dier wel bij de DA laten zien hun dier als wegwerp artikel?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:35

stef schreef:
ja, maar daar gaat het topic niet over ;) Het gaat er puur over, wat gebeurt er met je dier als je m bij de DA laat.
Heb mn antwoord, tnx :j

Mijn reactie was ook een reactie op de vraag van Tara. ;)
Ik wist overigens voorheen niet eens dat je kleine dieren ook kon laten cremeren. Ik heb ooit ergens anders in het land een cavia in laten slapen en ik had toen niet de mogelijkheid om haar thuis te begraven. Ik vroeg toen aan de assistente wat er gebeurde als ik haar daar liet. Ik kreeg toen de reactie dat ze inderdaad meeging voor destructie. Bij hun was de optie crematorium er dus niet eens. Ik neem aan dat dat bij iedere kliniek weer anders is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:03

Emytje schreef:
Het ligt een beetje aan de situatie, maar als een kat ingeslapen moet worden bij de DA ipv bij ons thuis, zou ik het dier weldegelijk mee nemen naar huis om het een aantal uurtjes thuis open en bloot voor de andere katten te laten liggen. Ik vind het belangrijk dat zij ook afscheid kunnen nemen. Dus ja er zijn mensen die het dier thuis opgebaard laten liggen. ;) Toen we de rode kater thuis hadden laten inslapen, kwam het crematorium pas een uur of 8 later. Dat hebben wij expres gedaan.

Op die manier kan ik 't me goed voorstellen inderdaad, dat je daar dan voor kiest :j Ik zag 't meer voor me dat de kat in een kistje nog een tijdje in de woonkamer stond. Misschien iets te ver gedacht :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:36

Mist schreef:
oh...sorry...nou, dan zou ik dat echt niet weten, behalve dat er een "destructie ton" staat bij de meeste DA's. De rest wil ik niet weten want ik zie mijn dieren, hoe kort ik ze ook opvang,niet als "lege hulzen" of wegwerpartikelen.

Jammer dat je zo kort door de bocht gaat. In dit topic komen verschillende andere opties dan de 'destructieton' voorbij voor mensen die hun dieren wél bij de DA achterlaten.

Misschien even goed lezen voordat je oordeelt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:40

De katten van mijn ouders worden altijd in de tuin begraven.
Die gaan dus gewoon weer mee naar huis. Op die manier hebben zij het gevoel dat het dier toch nog een beetje bij hen is :) Zelf vind ik het ook wel een mooie gedachte.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:03

Pffhh ik moet er niet aan denken maar als het zou moeten zou ik mijn hond thuis willen laten inslapen. Mocht het om welke reden dan ook bij de da gebeuren dan is er geen haar op mijn hoofd die denkt om hem daar achter te laten. Ik weet hoe mijn hond in paniek raakt als ik in een vreemde omgeving weg loop. Ook al leeft hij dan niet meer maar het idee.
Ik zou hem serieus thuis '"opbaren" en zelf naar het crematorium brengen, alleen laten cremeren en dan direct weer mee naar huis.
|( bah bij de gedachte breek ik al...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:32

Bij ons heb je ook de keuze tussen, meenemen, crematie, dierenbegraafplaats of destructie.

Destructie wil bij ons zeggen dat ze eerst een tijd in de vriezer gaan en dan eens in de zoveel tijd opgehaald worden door de destructie.

Naar......maar het is soms niet anders.

En moet heel eerlijk zeggen dat als een dier overleden is, voor mij 'het dier' eruit is.........en het dan in principe alleen het stoffelijk overschot is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:40

Mist schreef:

Zo zie ik het dan eigenlijk weer wel.
Het is dood, dus niet meer hetzelfde dier waar ik bijna 20 jaar voor gezorgd heb, ff mijn Pebbles als voorbeeld nemend.

In jouw uitspraak is Pebbles een wegwerpartikel geworden.
Knap hoor! >;)

Destructie is niet meer of minder dan het vernietigen van een kadaver wat dmv crematie gebeurt...
Waar ook gewoon voor betaald moet worden, trouwens.
Ik wil geen potje op de kast of een lijk in mijn tuin omringd door mijn andere levende dieren.
En Pebbles zal het verschil niet meekrijgen. Dood = dood.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:53

dierenfan schreef:
Als je as thuis hebt gekregen zal het wel alleen gedaan zijn anders heb je straks as van een ander dier thuis?

SanderD schreef:
Daar twijfelde ik ook over, maar ik weet niet hoe groot die ovens zijn, kon best dat er een mogelijkheid is dat de as gescheiden kan worden gehouden tijdens verhitting, maar samen met de prijsindicatie van hierboven denk ik ook dat het alleen is gedaan.

Klopt, in een grote oven zijn er op de '' grond '' met koperen strips vakjes gemaakt met nummers, daar worden de dieren op gelegd en na de verbranding worden de vakjes leeggeschept en in een potje gedaan, zo weten ze dus welke as in welk potje hoort :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:32

pas Ko in laten slapen, die heb ik idd achter gelaten, gaan dan de vriezer in en uiteindelijk richting destructie bedrijf

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:37

Sonja_vR schreef:
pas Ko in laten slapen, die heb ik idd achter gelaten, gaan dan de vriezer in en uiteindelijk richting destructie bedrijf

Tja, ik zie daar zelf ook niets mis mee..?

Het is maar net wat je wilt en hoe je er tegen aan kijkt.
De een wil een potje op de kast, de ander begraven in de tuin en weer een ander kiest voor 'de bak' .
Waar je ook voor kiest, zolang je van het dier gehouden hebt, blijft het bij je. In je hart. :)

PS @ Sonja_vR: ook jij sterkte :(:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:29

En weer een ander - verschillende mensen in dit topic, waaronder ik - kiezen voor cremeren (al dan niet met andere dieren) en uitstrooien. Ook een optie die misschien nu even vergeten wordt, maar hier al wel een aantal keren is langsgekomen. ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:02

Kim90 schreef:
dierenfan schreef:

SanderD schreef:

Klopt, in een grote oven zijn er op de '' grond '' met koperen strips vakjes gemaakt met nummers, daar worden de dieren op gelegd en na de verbranding worden de vakjes leeggeschept en in een potje gedaan, zo weten ze dus welke as in welk potje hoort :)

klopt, en ik heb de ervaring dat dit ook wel netjes wordt gedaan.
De bouvier van mijn ouders is gecremeerd en ze belden dat het potje tocht net te klein was, ze pastte er niet in :')
M'n moeder mocht toen voor dezelfde prijs een ander potje komen uitzoeken.
Toch wel prettig om te weten, dat ze even netjes belden.
Het restantje as wegmikken zou ook makkelijk zijn geweest :=

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:22

Wij hebben toevallig vorige week onze hond moeten laten inslapen. We hadden hem liever thuis willen laten inslapen, maar helaas was dat geen optie meer.
We konden hem bij de dierenarts laten en dan kon hij ook daar opgehaald worden om gecremeerd te worden (cremeren wilden we sowieso), maar we hebben er voor gekozen om hem zelf naar het crematorium te brengen. De dierenarts heeft ons toen wat folders meegegeven van verschillende dierencrematoria in de buurt.
In het crematorium werd hij in een mand gelegd in een apart kamertje en kregen we alle tijd die we nodig hadden om afscheid van hem te nemen.

Je kan dan kiezen tussen individueel cremeren en in een groep cremeren. Wolf is individueel gecremeerd en we hebben zijn as van de week opgehaald. We zijn nu nog aan het bedenken waar we hem gaan uitstrooien.