cavom hondenvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:41

xXLianneXx schreef:
crazygirl23 schreef:
Wil toch even reageren op het feit dat er vaak twee dingen per dag worden gegeven. Brok verteerd heel anders dan vers. Is dan ook aangeraden op op 1 dag niet allebei te geven. ;)

Edit: even toevoegen: Cavom voert onze fokker ook en is hier al jaren erg tevreden over.

dat is met verhitte brokken toch alleen zo?

met geperste brok kan je prima brok en vers op 1 dag voeren :P

Het gevaar van vers en brokken tegelijkertijd is dat de bacterien zoals salmonella meer kans krijgen om je hond ziek te maken.
Brok verteert idd langzamer zoals al eerder werd gezegd.
Hierdoor blijven dus ook de bacterien langer in het verteringsstelsel van de hond en krijgen kans zich te vermenigvuldigen en het lichaam binnen te dringen.
Ook omdat de maag minder zuur wordt door brokken, worden er minder bacterien gedood.

Al met al voor mij een goede reden om het nooit te mengen.
Ik vind het toch een risico.

Ook is een geperste brok sneller verteerbaar het is niet zo snel verteerbaar als vers vlees.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Re: cavom hondenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:36

Gregorius (2 jaar) eet het ook sinds hij van zijn puppyvoer af is, hij vind het lekker en doet het er goed op, niet te dik, niet te dun en lekker actief en komt kerngezond over.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:44

Hey hallo,
ik voerde ook cavom aan mijn kooiker pup maar hij vond het niet echt lekker en werd wel erg vadsig. Nu voer ik farmfood en regelmatig duck. Nu is hij nog steeds wel wat vadsig maar vind het in elk geval erg lekker. Maar zoals jij schreef is jouw hond aan de magere kant dan lijkt dit me een prima voer. En anders zou je altijd farmfood nog kunnen proberen. Vind trouwens wel dat ze erg bruine tanden krijgen, in elk geval van farmfood maar dat los ik op door regelmatig een bot aan hem te geven.
Groetjes S

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:49

Wij hebben Cavom voor onze witte herder kruising, na 1 jaar ellende qua voer en werkelijk alles te hebben uitgeprobeerd, Vers vlees, koud geperst, warm geperst, etc. Waren wij wanhoo nabij, altijd aan de dunne en hui stonk enorm (hele nare penetrante lucht vanaf zijn huid) na Cavom was hij met 2 weken weer helemaal zoals het hoort :) Geen nare luchtjes, actief, glanzende gladde vacht, normale stoelgang
En een zak kost 35,00 ongeveer, wij hebben zelfs voersoorten van bijna 90,00 per zak gekocht, alles leidde tot niets

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:00

crazygirl23 schreef:
Wil toch even reageren op het feit dat er vaak twee dingen per dag worden gegeven. Brok verteerd heel anders dan vers. Is dan ook aangeraden op op 1 dag niet allebei te geven. ;)

Edit: even toevoegen: Cavom voert onze fokker ook en is hier al jaren erg tevreden over.

Er zijn idd behoorlijk wat mensen die dat roepen maar wil weleens weten waarom. Ja het verteerd anders maar aardappelen, sla, appelmoes en vlees verteren ook anders maar samen eet ik het goed op en nooit problemen.
Mijn honden eten vers maar ook gerust vlees gemalen of aan één stuk met yoghurt, brood en fruit tegelijk zonder dat ze ergens last van hebben. Verteerd echt wel anders gemalen sneller dan aan één stuk en yoghurt, brood en fruit weer anders dan vlees.

Nu voer ik toch geen brok meer tenzij ik vergeet vlees eruit te halen of zo ziek ben dat ik er niet aan toe komt. Dan eten ze heel slecht maar 1 of 2 dagen kattenbrok want dat heb ik in huis geen enkel probleem zolang ik maar niet alleen hondenbrok geeft dan gaat mijn ene hond aan de schijt. Maar gelukkig tot nu toe zelden ziek en nog maar 2x gehad dat ze daardoor even brok moeten eten (rest van gezin wil niet vers voeren dus geen keuze dan).

Dat over bacterien die langer blijven hangen heb ik nog nooit gehoord op een informatie dag/avond. Is daar ergens iets over te lezen op internet? Echt nog nooit van gehoord en vind dit een zeer interessant onderwerp.

Overigens mijn katten eten overdag vers (bibi) en 's nachts per kat (zitten dan gescheiden) 50 gram brok maximaal. Nette ontlasting. Meer als bij alleen vers maar ze eten niet voldoende dan dus vandaar nog brok dit wordt uiteraard langzaam afgebouwd die 50 gram.

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:02

dierenfan schreef:
crazygirl23 schreef:

Er zijn idd behoorlijk wat mensen die dat roepen maar wil weleens weten waarom. Ja het verteerd anders maar aardappelen, sla, appelmoes en vlees verteren ook anders maar samen eet ik het goed op en nooit problemen.
Mijn honden eten vers maar ook gerust vlees gemalen of aan één stuk met yoghurt, brood en fruit tegelijk zonder dat ze ergens last van hebben. Verteerd echt wel anders gemalen sneller dan aan één stuk en yoghurt, brood en fruit weer anders dan vlees.

Nu voer ik toch geen brok meer tenzij ik vergeet vlees eruit te halen of zo ziek ben dat ik er niet aan toe komt. Dan eten ze heel slecht maar 1 of 2 dagen kattenbrok want dat heb ik in huis geen enkel probleem zolang ik maar niet alleen hondenbrok geeft dan gaat mijn ene hond aan de schijt. Maar gelukkig tot nu toe zelden ziek en nog maar 2x gehad dat ze daardoor even brok moeten eten (rest van gezin wil niet vers voeren dus geen keuze dan).

Dat over bacterien die langer blijven hangen heb ik nog nooit gehoord op een informatie dag/avond. Is daar ergens iets over te lezen op internet? Echt nog nooit van gehoord en vind dit een zeer interessant onderwerp.

Overigens mijn katten eten overdag vers (bibi) en 's nachts per kat (zitten dan gescheiden) 50 gram brok maximaal. Nette ontlasting. Meer als bij alleen vers maar ze eten niet voldoende dan dus vandaar nog brok dit wordt uiteraard langzaam afgebouwd die 50 gram.

Wat betreft bacterien daar is wel het een en ander over te vinden. Als ik wat meer tijd heb zal ik je dat zeker even toesturen *D

Wat betreft zowiezo meer info kan ik je verwijzen naar barfplaats staat heel veel nuttige informatie op.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:06

Kan je Cavom met Farmfood vergelijken?
Dat is nl wat ik voer, voor mijn allergische hond en te dunne teefje. (ziet er nu al 100x beter uit)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:11

Mijn Fila Brasileiro teefje is ook snel aan de magere kant en haar maag/darmen kunnen niet elke type voer aan. Haar fokster heeft mij toen Cavom of Barca geadviseerd, zij gebruikt het zelf ook voor haar honden.
Zelf heb ik voor Barca gekozen en ik moet zeggen ze doet het er erg goed op, super mooie ontlasting en aan het teefje zag je de grammen er weer aanvliegen.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:56

mij is verteld dat je ff en cavom inderdaad met elkaar kunt vergelijken maar hoe dat precies zit ben ik vergeten. Is vast genoeg over te vinden via google.
Groetjes s

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:25

cavom is anders dan FF aldus mijn honden. FF kregen ze het van aan hun maag en cavom niet. FF is nog zwaarder voer dan cavom en minder vet. Ze krijgen er minder van (50 gram FF is 70 gram cavom dacht ik ongeveer) en met een behoorlijk lege maag maar wel genoeg brok om niet aan te komen of af te vallen is het niet fijn leven. Ze hadden snel honger en snel gal kotsen (lege maag dus).

Ben erg benieuwd naar die informatie. Had gisteren barfplaats al onderzocht maar niet kunnen vinden. Heb ook in verleden diverse topics gelezen en opgeslagen en ook andere info stukken over brok en vers en dat geperst en vers goed samen te voeren is. Helaas door crashen andere laptop alles kwijt.

Barfplaats is een super forum!!!!!! voor vers voer maar tegenover vers/brok wel ernstig bevooroordeeld dus t.o.v. brok zal het al snel nadelig uitkomen. Dat weet je van te voren en ik geef ze groot gelijk hoor volkomen zelfs, maar echt een eerlijke bron vind ik het niet. Dat haal ik liever van een site die voor vers en voor brok is zeg maar. Zo zou ik van een brok site ook nooit info halen wat positief over vers praat want dat lukt vaak gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:27

Jaaaaaa, oud topic, ik weet het..

Maar kan iemand mij de ingredienten geven van Cavom?

Hier wat moeite onze galgomix op gewicht te houden, lees over Cavom dat het aanzet..?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:28

Als ik wil dat mijn honden snel! Aankomen (wat gelukkig nooit meer hoeft) geef ik absoluut cavom, ze groeien als een bom van het voer, tsja of ik dat goed vind is een tweede, je kan er nogal je vraagtekens bij zetten.. Maar ja ze komen er zeker snel van aan ja...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:29

O idd nogal oud topic haha
Ingrediënten lijst, heel eenvoudig ga naar de winkel en kijk op de zak ;)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:50

Bij de boerenbond hebben ze het voer. Mijn zak gister weg gegooid heb niet echt zin om in de kliko te duiken haha.

Mijn hond eet moeilijk en snel diaree met cavom blijft die op gewicht en eet die bijna altijd zijn bak leeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:50

Onze hond hoeft niet dikker maar moet ook niet dunner...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:04

Mijn hond blijft gewoon op hetzelfde gewicht voer al jaren cavom. Dus kan prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:35

Ik kom voorlopig niet in een dierenwinkel dus vandaar dat ik hoopte dat iemand ff een zak bij de hand had..
Lees wel dat er veel graan inzit, dat vind ik wel minder maar we voeren ook Smuldier dus dat heft wel op

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:59

Ik kijk van de week even of ik nog een zak heb liggen.
Vind het zelf super voer. Zowel voor mijn eigen als voor mijn pensionhonden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:00

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:14

Wij voeren al jaren cavon

2 keer per dag

Avond krijgen vers vlees erbij of smuldier

1 keer per week vers eitje erbij

Jong als oud doen er heel goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:26

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:59

hier mijn Weimaraner Jill ,alleen cavom!. Andere brok,valt ze te snel af,hoef ook maar 2x per dag een kleine hoeveelheid te voeren.
Te veel wordt ze idd snel te vlezig van en is ze niet meer "hard"
Erg weinig mest geen scheten en hyperactieve hond!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:50

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:57

En daar heb je meteen de reden waarom ze zo snel vet worden ;) :)