Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:39

_Tara_ schreef:
@ Chawi: Heb er geen woorden voor zoals jij over een levend wezen praat :n

Ach joh, wat maakt het uit. Het is maar een vis, die kun je niet zien lijden, ze kosten niets. Dat zijn nou waardeloze levens, waar je mee mag spelen en naar jouw hand mag zetten. Wat boeit het.

Net zo iets als zwarte mensen nog niet zo lang geleden...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:42

Van http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/1153-betta-splendens-kempvis.html

Aan het vrouwtje kun je goed zien hoe ze zich voelt. Heeft ze horizontale strepen op haar lichaam, dan voelt zij zich niet op haar gemak. Zonder strepen voelt ze zich normaal, en bij verticale strepen is zij bereid om te paren

Mannetjes zul je regelmatig een schuimnest zien bouwen als ze zich goed voelen, dit betekent echter niet meteen dat je ook jonkies zult krijgen

Aan het vrouwtje kun je goed zien hoe ze zich voelt. Heeft ze horizontale strepen op haar lichaam, dan voelt zij zich niet op haar gemak. Zonder strepen voelt ze zich normaal, en bij verticale strepen is zij bereid om te paren

Mijn manneke bouwt regelmatig een schuimnest en de vrouwtjes zijn streeploos. Voor mij genoeg teken dat ze zich goed voelen in de vaas (geen jampotje ;-)) met hun plantje.

Dus voor mij is het goed genoeg dat ze schoon water hebben en regelmatig voer. Toen ik vond dat het mannetje te veel achter het vrouwtje aanging, heb ik er nog 1 bijgekocht. Maar voor mij is de hoofdreden dat ze er staan, omdat ik het mooi vind. Decoratief. En volgens dezelfde website zijn ze ook nog eens niet ongelukkig ;-). Heb ik weer wat geleerd :D

Vjestagirl

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:44

Ik heb gewoon zin om te slaan. Houd je je hond ook in een vaas omdat hij daarin leuker is?

Ik vind dit echt zo'n verschrikkelijke nonsens dat ik niet eens weet hoe ik moet beginnen uit te leggen dat het gewoon pure mishandeling is...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:44

@ Chawi: Volgens mij heb je helemaal niks geleerd...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:45

Nikki__ schreef:
@ Chawi, wat bedoel jij met verschillende bewustzijnsniveau? :) Waarom denk jij dat de vis zoveel anders denkt dan bijvoorbeeld een hond?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:46

Goed topic. Een kennisje van mij zit op dit moment helemaal in de vissen en is op zoek naar een goed aquarium etc. Zo kom ik er ook een beetje mee in aanraking en eigenlijk is het hartstikke leerzaam als je je even inleest en ook best leuk.

Het gaat er niet om of een vis het waard is of niet. Het gaat erom dat je zelf de keuze maakt of je zo'n dier in huis neemt of niet. Kies je ervoor, zorg er dan ook zo voor dat het dier een goed leven heeft. Inmiddels is het algemeen bekend dat die vis kommen niet geschikt zijn.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:47

Nikki__ schreef:
@ Chawi, wat bedoel jij met verschillende bewustzijnsniveau? :) Waarom denk jij dat de vis zoveel anders denkt dan bijvoorbeeld een hond?

Ik bedoel daarmee dat bij een mens bepaalde dieren een emotie oproepen omdat we deze al sinds de beginjaren gebruikt hebben op ons land en in ons midden. De vis was er alleen maar voor voedsel. Honden, paarden, ezels etc. komen bij ons binnen op een ander niveau.

Vissen roepen geen emotie op, omdat wij doorgaans geen emotie af kunnen lezen. Ik heb net gelezen hoe ik kan zien of mijn visjes zich op hun gemak voelen (voor zover een vis die emotie kent). Nou blijkbaar voelen ze zich prima in mijn vaasje.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:48

Vind het goed dat je deze foto's plaatst. Wij zouden ook wel vissen willen maar ik heb er de kennis er niet voor om die te houden. Je kan wel op internet gaan zoeken maar je weet nooit welke info nou echt juist is, anthans dat is mijn ervaring.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:50

_Tara_ schreef:

Respect...uhm...Ze krijgen schoon water, voer en zelfs een extra visje, zodat het andere vrouwtje niet zo werd nagejaagd. Of ik ook daadwerkelijk respect heb voor een vis. Neuh, dat is voor mij een emotie die is voorbehouden aan mijn medemensen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:51

Vjestagirl schreef:
_Tara_ schreef:

Ach joh, wat maakt het uit. Het is maar een vis, die kun je niet zien lijden, ze kosten niets. Dat zijn nou waardeloze levens, waar je mee mag spelen en naar jouw hand mag zetten. Wat boeit het.

Uhm mensen met vissen gaan vergelijken.....en dan nog zelfs op dat niveau...Respect dame ;-) Als je dat al niet voor een medemens op kan brengen...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:53

Een bak van minstens 20 liter? zit je dan op ongeveer een meter bij 50 cm? Sorry, maar dat vind ik voor één goudvis wel héél groot. :')

Natuurlijk, zo'n kom lijkt me ook niet geweldig.. maar een bakje van 20 bij 40 lijkt me voor 2 goudvisjes toch écht wel voldoende hoor.

En als Chawi aangeeft dat haar vissen geen strepen hebben, en haar mannetje schuimnestjes bouwt(?) waarom kunnen mensen er dan niet van uitgaan dat het goed gaat met haar vissen? :=

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:55

Vjestagirl schreef:
Ik heb gewoon zin om te slaan. Houd je je hond ook in een vaas omdat hij daarin leuker is?

Ik vind dit echt zo'n verschrikkelijke nonsens dat ik niet eens weet hoe ik moet beginnen uit te leggen dat het gewoon pure mishandeling is...

Beetje overdreven reactie, of niet? Mishandeling....van een vis...Uhmmm. Owkee..volgens mij leven wij in 2 verschillende werelden :)
Ik zet hier alles neer in fatsoenlijke bewoording, jammer dat dat niet wordt teruggegeven en jij je hiertoe verlaagd.
Mijn honden heb ik niet ter decoratie ;-) en als jij een vaas kan vinden waar een Weimaraner inpast ;-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:56

Chawi schreef:
Vjestagirl schreef:

Uhm mensen met vissen gaan vergelijken.....en dan nog zelfs op dat niveau...Respect dame ;-) Als je dat al niet voor een medemens op kan brengen...

Voor mijn mede wezens. Niet alleen voor de mede mens, maar voor mijn mede wezens. Een vis is niet minderwaardig, een hond is niet minderwaardig, een olifant is niet minderwaardig.

Ja, ik vergelijk het, en ik ben er trots op dat ik durf te zeggen dat ik mishandeling erg vind op IEDER niveau, of dat een vaas in een woonkamer is waar een vis op wrede wijze gehouden wordt voor vemaak, of een katoenplantage waar een mens zich dag in dag uit uitslooft voor andermans geld, of een tijger in een hokje van 2x2 voor het geld wat iemand eraan kan verdienen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:56

@ Chawi: En jij denkt dat vissen blij zijn met schoon water? Dat heb je dan niet goed. Een filter met bacteriën, planten, thermostaat, een groot genoeg aquarium. Dat hebben ze nodig. Wat geef je ze kwa voer? Levend/diepvries/vlokvoer?
Dat je je vissen ter decoratie houdt, prima. Maar doe het dan wel goed. Of neem een mooie plant.

@ MDJ: Je weet dat goudvissen zo'n 25 cm en 25 jaar ouder kunnen worden? Dan is dat bakje van 20 bij 40 bij lange na niet groot genoeg ;) Daarnaast zijn goudvissen ontzettende vervuilers. Plus dat een goudvis 't liefst met een stuk of 5 zit.
Dat je al niet weet wat een schuimnest is enz, lijkt mij al genoeg redenen dat je dus niet weet waar je over praat. Als je op de link van Vjestagirl had geklikt, had je kunnen zien dat deze vissen verwarmd water nodig hebben en een aquarium van minstens 100 cm. Dat is wel even iets groter dan een vaas ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:57

Chawi schreef:
Vissen roepen geen emotie op, omdat wij doorgaans geen emotie af kunnen lezen. Ik heb net gelezen hoe ik kan zien of mijn visjes zich op hun gemak voelen (voor zover een vis die emotie kent). Nou blijkbaar voelen ze zich prima in mijn vaasje.

Hoe groot is je vaasje eigenlijk?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:59

MDJ schreef:
Een bak van minstens 20 liter? zit je dan op ongeveer een meter bij 50 cm? Sorry, maar dat vind ik voor één goudvis wel héél groot. :')

Natuurlijk, zo'n kom lijkt me ook niet geweldig.. maar een bakje van 20 bij 40 lijkt me voor 2 goudvisjes toch écht wel voldoende hoor.

En als Chawi aangeeft dat haar vissen geen strepen hebben, en haar mannetje schuimnestjes bouwt(?) waarom kunnen mensen er dan niet van uitgaan dat het goed gaat met haar vissen? :=

Wist ik eerlijk gezegd niet. Pas toen ik dat las ben ik in mijn vaas gaan kijken. Kijk van die schuimnestjes wist ik wel, wist alleen niet dat het een teken was dat hij zich goed voelde.Vind het ook leuk om te zien als dat kereltje er weer druk mee bezig is en de dames niet in de buurt mogen komen.

Maar er gebeurt in dit topic precies wat mij er toe dreef om een reactie te plaatsen. Mijn manier van vissen houden wordt vergeleken met slavernij. Mensen worden agressief van mijn posts en ik word als gevoelloos bestempeld. Gaan we daarin niet een béétje te ver?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:00

MDJ schreef:

Een goudvis word wel 30cm... Daarbij zijn het afstands zwemmers, die langere stukken rechtuit moeten kunnen zwemmen. Voor iedere vis geldt trouwens als stelregel dat een aquarium 10x zo lang moet zijn als de vis zelf. Een meter is echt heel weinig voor een goudvis. Een goudvis stopt namelijk met groeien als er geen ruimte meer is, maar alleen aan de buitenkant. En dan krijg je dus vissen zoals die van de TS. De binnenkant is doorgegaan met groeien, waardoor de hele vis vergroeit is.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... mpvis.html
Betta Splendens kweken idd als je ze in een minimale ruimte zet. Dat wil niet zeggen dat het de bedoeling is ze altijd op die minimale ruimte te laten leven.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:00

Ik heb het ook niet over een vis van 25 cm. ;) Ik heb het over een klein visje van 5 cm. En nee, ik ben inderdaad geen vissen kenner. ;) Maar ik ben ook niet dom, ik snap wel dat diezelfde vis van 5 cm, na een tijd niet meer in de bak van 40 cm past, maar ik vind dat zo'n vis ook gewoon in een vijver hoort. ;)

Overigens, even een andere vraag.. maar wij hebben al járen een vijver van 1,5m lang, 1m breed en 1m diep, en daar zitten dus ook al jaren 3 goudvisjes is, die zijn alleen nog niet groter dan een cm of 6/7? Hoe kan dat dan?
Laatst bijgewerkt door MDJ op 17-01-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:01

Vjestagirl schreef:
Voor mijn mede wezens. Niet alleen voor de mede mens, maar voor mijn mede wezens. Een vis is niet minderwaardig, een hond is niet minderwaardig, een olifant is niet minderwaardig.

Ja, ik vergelijk het, en ik ben er trots op dat ik durf te zeggen dat ik mishandeling erg vind op IEDER niveau, of dat een vaas in een woonkamer is waar een vis op wrede wijze gehouden wordt voor vemaak, of een katoenplantage waar een mens zich dag in dag uit uitslooft voor andermans geld, of een tijger in een hokje van 2x2 voor het geld wat iemand eraan kan verdienen.

Voor mij is een vis dus wel minderwaardig. De vissen staan voor mij niet gelijk aan een hond en in de verste verte al niet aan een mens.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:02

Dit wist ik niet eens!
Ik dacht vroeger ook goudvis in kommetje en hij is gelukkig..en moet eerlijk zijn dat ik als ik je komvis in de winkel had gezien gewoon een ''gezonde'' vis zou noemen hoor.

Ben zowieso geen vissenmens ,maar wil ik ooit vissen dan komt er ook een geweldig huis ivp zo zielig klein mager kommetje :n

_Tara_

@ Chawi: Waarom gaan we daar in te ver? Als iemand z'n paard met een slof in de krul trekt en Bokt reageert boos, dat mag zeker wel? Maar omdat dit "maar" een vis is, is onze reactie overdreven?

@ MDJ: Dan nog zou ik m'n goudvissen in 't begin een bak van 60/80 cm geven en dan later groter. Niet eentje van 40, daarin kun je eigenlijk uberhaupt geen vissen houden.

Vjestagirl

MDJ schreef:
Ik heb het ook niet over een vis van 25 cm. ;) Ik heb het over een klein visje van 5 cm. En nee, ik ben inderdaad geen vissen kenner. ;) Maar ik ben ook niet dom, ik snap wel dat diezelfde vis van 5 cm, na een tijd niet meer in de bak van 40 cm past, maar ik vind dat zo'n vis ook gewoon in een vijver hoort. ;)

Overigens, even een andere vraag.. maar wij hebben al járen een vijver van 1,5m lang, 1m breed en 1m diep, en daar zitten dus ook al jaren 3 goudvisjes is, die zijn alleen nog niet groter dan een cm of 6/7? Hoe kan dat dan?

Diezelfde vis van 5cm heeft sowieso al een bak van 50cm nodig. Maar dan nog is dat te weinig. Een goudvis stopt met groeien aan de buitenkant zodra de ruimte te klein is. Dan lijkt het idd alsof de bak niet te klein is. Dat de binnenkant doorgroeit en de vis daardoor als het ware een zwemmende tijdbom wordt...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:03

Chawi schreef:
Vjestagirl schreef:

Voor mij is een vis dus wel minderwaardig. De vissen staan voor mij niet gelijk aan een hond en in de verste verte al niet aan een mens.

Waarom is een vis minderwaardig?
Die kunnen ook pijn hebben hoor?

Je kan hem niet knuffelen of wat dan ook nee ,maar dat maakt hem niet minderwaardig?

Vjestagirl

Re: Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:03

Chawi, overgens heb ik je niet gevoelloos genoemd. Wel wreed.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:04

Een goudvis wordt toch niet standaard 30 cm? Ik heb altijd geleerd dat hij zich aanpast aan zijn omgeving.. Hoe groter zijn aquarium hoe groter hij wordt.. Of is dat onzin?