Het leed dat PKD heet (kat in laten slapen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:31

Dais_ schreef:
Sterkte met het verlies.

Voor iets wat relatief invoudig te testen is, is het idd schandalig dat het nog bij raskatten voorkomt.

TS allereerst heel veel sterkte met het verlies :(:)

Weet je wat het probleem is, de meeste goede cattery's testen wel,
het zijn de broodfokkers en mensen die zomaar wat in de wilde weg fokken die hun dieren niet laten testen en er maar op los fokken.
En dan ook nog zo schandalig zijn om ze op Marktplaats en zo te zetten....ik denk daar het mijne over!
Grootste schuld hieraan is de consument zelf, meeste willen geen € 600 aan een raskat
uitgeven bij een goede cattery, maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!
Nou die hoge prijs komt niet zomaar tot stand, een goede cattery test de ouders jaarlijks...
als mensen zich dit nu eens beseffen zou dat een hoop onnodig leed besparen!

Ik heb zelf een maine coon van een goede cattery,de ouders worden daar jaarlijks getest op fiv/felv,hcm en pkd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:43

Heel veel sterkte!

Licht in ieder geval de fokker van je poes in, hoe die op dat bericht reageert, is zijn/haar verantwoordelijkheid, in ieder geval kan die persoon later nooit zeggen dat ze van niets wist.
Hopelijk is de fokker zo verstandig (al heb ik mijn twijfels) niet verder met die lijn te fokken.

Verder sluit ik me aan bij wat listiglistje schrijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:52

@Listiglistje, het probleem is dus ook dat dit om een kleine cattery gaat die erg goed bekend staat en verder absoluut geen broodfokker is, maar goed, als je als cattery dit soort tests niet doet ben je alsnog niet echt goed bezig natuurlijk :\ . Alle nestjes staan ook gewoon netjes geregistreerd en je betaalt er net zoveel voor als dat je bij welke andere goede cattery doet, geen kleine prijsjes dus.
Deze persoon is ingelicht maar het is nog onduidelijk of ze er echt iets mee gaat doen helaas...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:47

Wat zijn de kosten van het test

Ik heb zelf een devon-rex en ik wil haar misschien laten dekken maar ik weet (fokker ontkent het) dat de overgrootmoeder PL-gen heeft zij heeft kittens op de wereld gezet waarvan er een echt PL heeft dat is wel een volle zus van de oma van mijn kat...

dus ik wil graag laten testen op PL,HCM, PKD maar ben stiekum ook bang voor de uitslag

Chichiba

Re: Het leed dat PKD heet (kat in laten slapen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:40

Bij een heleboel rassen is het helaas nog niet standaard dat er getest wordt.
Het is lastig (niet onmogelijk) een Birmanen fokker te vinden die test op HCM en PKD.
Maar dan moet je je van te voren natuurlijk ook goed in hebben gelezen over de
erfelijke ziektes en waar je dus op moet letten en naar moet vragen (testen) als je
een kitten koopt. Met internet is dat nu wel een stuk makkelijker. Maar niet voor
iedereen is internet zo vanzelfsprekend.

Zou je me kunnen PM-en om welke fokker en ouderdieren van de poes het hier gaat?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:27

tita schreef:
Wat zijn de kosten van het test

Ik heb zelf een devon-rex en ik wil haar misschien laten dekken maar ik weet (fokker ontkent het) dat de overgrootmoeder PL-gen heeft zij heeft kittens op de wereld gezet waarvan er een echt PL heeft dat is wel een volle zus van de oma van mijn kat...

dus ik wil graag laten testen op PL,HCM, PKD maar ben stiekum ook bang voor de uitslag

http://www.mainecooninfo.nl/fokkerinfor ... prijs.html

Volgens hierboven:
HCM en PKD € 120
Leukemie en kattenaids € 75

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:33

Sterkte met t verlies van de poezel..

Nooit een kat kopen uit ouders die niet getest zijn.
De PKD test kan eenvoudig gedaan worden middels een DNA test.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:38

Kaatje schreef:

Die DNA test is niet altijd even betrouwbaar. Deze is slechts voor een paar rassen "veilig".
Het test nl maar een aantal genen....

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:35

Liezel1 schreef:
Die DNA test is niet altijd even betrouwbaar. Deze is slechts voor een paar rassen "veilig".
Het test nl maar een aantal genen....

Dat is idd een probleem , maar je weet dan wel dat je bij een fokker koopt die er
intensief mee bezig is.
Door research weet je als fokker heel goed wat onbetrouwbare lijnen zijn.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:03

Cayenne schreef:
@Listiglistje, het probleem is dus ook dat dit om een kleine cattery gaat die erg goed bekend staat en verder absoluut geen broodfokker is, maar goed, als je als cattery dit soort tests niet doet ben je alsnog niet echt goed bezig natuurlijk :\ . Alle nestjes staan ook gewoon netjes geregistreerd en je betaalt er net zoveel voor als dat je bij welke andere goede cattery doet, geen kleine prijsjes dus.
Deze persoon is ingelicht maar het is nog onduidelijk of ze er echt iets mee gaat doen helaas...

Helaas hoor je dit wel vaker. Erg jammer.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:36

Citaat:
het probleem is dus ook dat dit om een kleine cattery gaat die erg goed bekend staat en verder absoluut geen broodfokker is, maar goed, als je als cattery dit soort tests niet doet ben je alsnog niet echt goed bezig natuurlijk . Alle nestjes staan ook gewoon netjes geregistreerd en je betaalt er net zoveel voor als dat je bij welke andere goede cattery doet, geen kleine prijsjes dus.

Ze vragen dus net zoveel als cattery"s die wel netjes investeren in de tests en de eventueel daaruitvoortvloeiende gevolgen.........

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:41

Kaatje schreef:

Het is belangrijk om naast de DNA test altijd te scannen. DNA is niet genoeg.
Zoals eerder geschreven...er zijn meerdere genen veroorzaker van PKD...Er
kunnen er maar een paar getest worden. Dus zeker niet betrouwbaar genoeg.
Vraag dus altijd om beide testen. Sommige fokkers proberen zich er makkelijk
vanaf te doen door alleen DNA te testen. 'Ik test toch!' Dat zie ik dus niet als
een serieuze fokker.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:50

Misschien is dat "ras afhankelijk?"
Eerst kamen de echo's, toch waren er positieve kittens uit negatief gescande ouders,
een paar jaar later kwam de DNA test erbij en bleek dat Pkd een recessief gen is ;een negatief gescande kat
kon wel degelijk PKD doorgeven -percentagegewijs-

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:27

Je moet altijd goed kijken welke erfelijke aandoeningen er voorkomen bij het ras waar je interesse in hebt.
Wij fokken kleinschalig abessijnen, maar bij de abessijnen wordt niet getest op HCM en PKD, omdat dit nou eenmaal bij ons ras geen (zelden) voorkomende aandoeningen zijn.

Wat bij ons weer wel voorkomt is PKDef (pyruvate kinase deficientie; een andere erfelijke nierafwijking), PRA (Pre retinale atrofie; oogafwijking) en PL (patella Luxatie; los schietende knieschijven)

Voor de eerste 2 is tegenwoordig een DNA test, maar PL vererft recessief en kan dus generaties verborgen blijven en ineens de kop op steken. (net als bij HCM dus)

Wil je een kat op PL testen laat dit dan ALTIJD doen door een ORTHOPEED en niet voor een jaar oud! Een DA die weinig ervaring heeft met PL testen bij katten (ervaring met pl bij honden zegt helemaal niets) kan het A niet goed beoordelen en B zou zelfs een niet erfelijke PL kunnen veroorzaken door verkeerd te draaien.

Vanuit de verenigingen wordt helaas niet verplicht dit soort erfelijke testen te doen om stambomen te kunnen aanvragen.
Let dus als je een kat gaat kopen goed op de testen die gedaan zijn. een goede fokker laat hiervan ook graag de bewijzen zien en geeft kopieeen mee.
Krijg je een smoesje waardoor je de testen niet zou kunnen in zien of waardoor ze niet gedaan zijn dan moeten alle alarm bellen afgaan en daar dus geen kitten kopen. Alleen als men geen kittens verkoopt zonder testen leren ze het misschien een keertje.

Een fokker die goede show resultaten haalt geeft ook absoluut geen garantie en ik durf het tegenovergestelde zelfs nog wel te opperen. Staar je dus niet blind op kampioen dit kampioen dat een goede fokker kijkt naar inteelt, gezondheid, karakter en naar rasstandaard. Niet slechts een van die zaken.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:41

Inmiddels is er bij onze kat ook weer een update:
Gisterenavond is hij voor een check weer naar de dierenarts geweest en we vreesden al dat het slecht zou zijn. De waardes Kreatinine en Ureum waren 45 en 742. De laatste 2 weken zien we hem ook heel hard achteruit gaan. Hij slaapt erg veel en vind het steeds minder leuk om aangehaald te worden. Af en toe spint hij nog wel maar is gewoon moe. Hij wil nog wel graag naar buiten maar blijft dan ook wel meteen erg lang weg en zoekt rustige plekjes in de straat op om te gaan liggen. Normaliter kwam hij tussentijds terug om te eten en te drinken maar uit zichzelf doet hij dat een stuk minder. Als je eten wat hij lekker vind voor zijn neus zet wil hij nog wel eten maar verder ook niet. Dieetvoer wilde hij al niet eten en de Fortekor kreeg hij al in een dubbele dosis maar hij ruikt meteen dat er Fortekor in het eten zit en dan wil hij het niet meer. Dus met veel geduld krijgen we het er nog in. De dierenarts heeft ons aangeraden om hem vanaf nu maar zoveel mogelijk te laten eten wat hij lekker vindt en dan maar geen dieetvoer of Fortekor meer proberen omdat hij toch niet lang meer heeft. Wel geven we hem nog medicijnen om de misselijkheid zoveel mogelijk tegen te gaan. En onze Jinx is pas net 7 geworden in april.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:49

Jeetje, wat triest Jessica! Je kunt er ook echt bijna niets aan doen.
Wanneer ze ziek zijn, dan is het eigenlijk een beetje een aflopende zaak al :\
Heel veel sterkte!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:46

He wat een slecht nieuws... Heel veel sterkte!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:13

Wat akelig, sterkte.......

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:19

ach wat sneu. onze kat heb ik afgelopen november moeten in laten slapen
ze had ook nierfalen. Ze heeft van haar 6e op dieet gestaan.
Maar onze poezel is wel 21 geworden. (was trouwens een vuilnisbakkie)
haar zusje is er nog wel (21 nu) maar die wordt ook zienderogen oud nu.
poezel kwijt raken is nooit fijn en al helemaal niet zo jong
sterkte... :(:)

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:00

21 is idd een mooie leeftijd. Ik ben dit weekend bij mijn vriend maar ik hem Jinx vanmorgen maar en extra dikke knuffel gegeven want ik weet natuurlijk niet of hij er na het weekend nog zal zijn. Ik heb tegen hem gezegd dat hij nog wel even op mij moest wachten. Het kan 1 dag zijn maar het kan ook best nog 2 weken zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:14

Sterkte :(:) poezels verliezen is erg....I know Y;(

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:39

Nouja zeg! Ik word net gebeld door het thuisfront dat mijn moeder Jinx wilde halen omdat hij moest eten. En ineens rent hij uit het gras met een kuiken in zijn bek. Hij is er gauw mee naar huis gegaan en mijn moeder heeft samen met mijn broer het kuiken uit zijn bek geprobeerd te halen. Helaas heeft het kuiken het dus niet overleefd, dat vind ik wel sneu. Het lijkt erop dat hij nog even gauw een verzetje zocht! Ik ben helemaal verbaasd! En vannacht en vanmorgen was ie nog zo suf...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:16

Bij katten weet je het nooit.
Citaat:
De waardes Kreatinine en Ureum waren 45 en 742.

Ik heb een kat gehad met nog veel hogere waardes, maar ze was gewoon fris en fruitig, allen wat mager en heeft met deze waardes nog een leeftijd van 12 jaar bereikt.
Nu is jouw kat duidelijk wel ziek , maar zo'n opleving ineens is wel mogelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:31

Ik schrik hiervan. Wij hebben een schijnheilige in huis van 6 jaar: moeder Heilige Birmaan van topcatery, kon andere poezels niet uitstaan dus de catery uitgedaan naar een particulier... werd krols en terwijl de baasjes zochten naar een HB-kater om te dekken ontsnapte madam en nam de zwart-witte HTK-kater van de buren (lees Huis Tuin en Neu... euhm Keuken-kater) de honeurs waar.

Gevolg: 3 schijnheilige kittens :P waarvan er 2 al snel overleden. Bleef over een wit met zwart gevlekte kater. Moeder zag hem niet zo staan toen ie gespeend was en hij is dus opgevoed door de 2 Cocker Spaniels des huize. Tot moeders hem met 4 maanden de kiet uit ging vechten. Toen vonden wij zijn advertentie in de krant en hebben hem opgezocht en meegenomen.

Dit is onze gekkerd:
Afbeelding

Afbeelding

Helaas merkte ik 2 weken terug op dat meneer wel erg veel uit de hondenbak ging drinken en dat ie in rap tempo afviel. Van de winter woog hij een mooie 5 a 5,5 kilo. Ook leek hij me uitgedroogd. Dus naar de DA getogen... En na bloedafname bleek... nierfalen! En hij is dus pas 6. En idd aan het uitdrogen en woog nog 3,85. Dus aan de fortekor, specific nierdieet en renal natvoer (hetgeen hij nu beide niet graag meer eet, eerste dagen wel) en 4 dagen een subcutaan infuus van 250 cc (ben zelf paravet dus no problemo daar)

Hij is daar best van opgeknapt, eet naar mijn zin dus wel te weinig dus ben nu af en toe wat natvoer aan het dwangvoederen. Was gister wat aan het spugen, maar dan vooral wit slijm. Ben erg bang dat hij de zomer niet gaat halen en hoe vertel ik DAT in godsnaam aan mijn zoon van 9, van wie hij eigenlijk is. Het zijn echte dikke maatjes en alleen al het idee dat hij ooit.... en nu komt dat zo dichtbij voor hem |(

Lastige is dat ik 2 katten heb en dus nu niet weet wie van beide brokjes eet en hoeveel. Ik ga het volgende week nog aanzien, hou zijn vochtbalans goed in de gaten en doe dus aan dwangvoederen. En dan ga ik na de vakantie met hem terug naar de DA voor wegen en voeradvies. Miss is het gewoon wennen aan de nieuwe brokjes.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:23

Zilfstar, hoe is het nu met het poezebeest?
Die van ons ging sinds mijn laatste bericht wel steeds achteruit maar hij was nog best vrolijk en de dierenarts had ons ook verteld dat het een sterke kat is. Maar afgelopen zondag met goed weer is hij 's morgens naar buiten gegaan (dat vind hij namelijk geweldig) en we vonden hem in eerste instantie niet terug. Roepen helpt al niet erg meer bij hem en we zagen hem nergens. Half 8 's avonds zag ik hem zitten op de parkeerplaats aan het einde van de straat. Naar je toe lopen doet hij niet meer en waarschijnlijk had hij vanaf 's morgens toen hij wegging tot 's avonds niet meer gegeten. En dat was te merken. Nu gaat het dus een stuk slechter. Hij loopt zelfs slecht en vanzelfsprekend is hij ook erg mager. Hij drinkt nog wel maar wil sinds gisterenavond niet meer eten. Ook ruikt hij uit zijn bekje. Wel zat hij vanmorgen nog even naar buiten te gluren en af en toe geeft hij nog een mauwtje als hij weer vers water wil of naar buiten wil. Maar dit gaat nu echt niet lang meer duren en we zijn al aan het bekijken of er van het weekend evt. een dierenarts spoeddienst heeft. Anders kijken we het nog heel even aan tot begin volgende week. Hij heeft dit al eerder in iets lichtere mate gehad maar met goed eten en drinken knapte hij toen weer wat op. Elk momentje dat hij even vrolijk reageert is er 1 meegenomen, maar als hij niet meer wil eten en hij voelt zich zo beroerd (dat is hem sinds deze week ook echt goed aan te zien) is het gewoon niet leuk meer. We gaan voor nu maar eventjes proberen om hem met dwang wat eten te geven zodat hij toch nog even iets binnen krijgt. Fingers crossed.