kattenvoer advies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:19

peaches schreef:
ze krijgen hier wel eens de whiskas of andere merken zacht spul in zo'n kuipje met saus, ik weet niet of dat vergelijkbaar is met vlees maar de een moet ervan overgeven, de andere lust het niet en de derde krijg er dunne poep van, dus ik ga dan liever voor brokken.

Als je dan toch af en toe natvoer wilt geven, geef dan die ronde kuipjes van Sheba. Deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eba/173657

Dat is tenminste échte kip en echte tonijn. Die kipfilet zou ik zelf nog eten, en de tonijn zou ik zo zelf op een toastje doen. Ze zijn wat duurder deze kuipjes, ongeveer een euro bij AH, maar dit heeft dan ook echt NIETS meer te maken met de zooi die je in zo'n whiskasnatvoerblikje vind.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 13:20

die pro plan lijkt me ook wel wat. Binnenkort eens kijken of ze dat bij de dierenzaak hier verkopen.

kga even inlezen op die site

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:32

Ik zou persoonlijk kiezen voor een granenvrije brok, als Acana of Orijen, Royal Canin heb ik ook zelf jaren gevoerd maar zitten kankerverwekkende stoffen in, helaas heb ik hier een senior die dat voer alleen maar blieft :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:51

Qua brokken zijn Orijen en Acana de betere merken, omdat deze stúkken minder ballaststoffen bevatten dan brokken met granen. Wat de spijsvertering en gezondheid zeker ten goede komt, aangezien een kat een 100% carnivoor is en dus niets 'doet' met granen.

Je kunt ook kiezen voor een zogenaamd KVV. Dit is vers vlees, maar dan gemalen en bevat alle benodigde voedingsstoffen die een kat nodig heeft, mits je de complete versie geeft. Je kunt het gemakkelijk bewaren in de vriezer (neemt niet veel ruimte in beslag) en veel katten vinden het erg smakelijk. Ik heb zelf gekozen voor het merk Tinlo, welke geen granen of toegevoegde middelen bevat én een natuurlijke calciumbron, wat beter is dan een kunstmatig toegevoegde calcium.

Wij voeren (en verkopen) zelf vers vlees aan onze hond en katten en adviseren ook graag over het voeren hiervan in de juiste verhoudingen e.d. aan klanten. Ze eten bij ons als heuse tijgers rauwe kip, konijn, eend en wild. Erg gaaf om de katten op deze manier ook mentaal uit te dagen, want het is niet hap-slik-weg maar ze zijn soms echt een hele poos aan het eten.

Op mijn website (zie onderschrift) tref je veel info over de voordelen van rauw voeren!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:55

Ffortuna schreef:
Vers zou ik nooit voeren, daar krijgen je dieren gauw een calciumtekort van (dat is wetenschappelijk bewezen), helemaal als ze kieskeurig zijn en de lekkerste stukjes er uit vissen. Ook vind ik het enorm smerig. Je dier krijgt er meer stinkende poep van en van dit premiumvoer juist minder. Daarbij lusten mijn dieren niks anders dan brokjes.

Gelukkig kan ik je ervaringen betreffende stinkende poep bij deze ontkrachten. Juist géén stinkende poep, maar mooie compacte keuteltjes! Ook de urine ruikt vele malen minder, omdat de katten veel meer vocht binnenkrijgen als je ze vlees voert in plaats van brokken, waardoor de urine veel minder geconcentreerd is. Dat is ook nog eens een geweldige preventie en soms zelfs geneeswijze van blaas- en nierproblemen!

Ben benieuwd naar dat wetenschappelijk bewijs, want indien je correct voert, zou er zeker geen calciumtekort -of enig ander tekort- moeten ontstaan! Het is de natuurlijke manier van voeding, waarom zou de door de commercie nagebootste manier beter zijn?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:59

Omdat het calciumtekort ontstaat doordat de dieren zelf de lekkerste delen eruit vissen. De 'door de commercie nagebootste manier' (jouw woorden, absoluut niet de mijne) is de juiste manier omdat deze aansluit bij de vitamine- en mineralenbehoeftes van katten, wederom iets dat ze niet enkel uit het voeren van rauw vlees kunnen halen.

Hoe dan ook ga ik hier niet de discussie aan, ik kan jou niet overtuigen, jij mij niet. Agree to disagree, klaar.

Edit: wetenschappelijk bewijs is er zeker maar dat moet ik opzoeken. Bij interesse kun je me PBen, dan wil ik die moeite wel nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:06

Ffortuna; als ze dingen dr uit gaan vissen kan je ook voor KVV kiezen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling, ze moeten wel van alles iets binnenkrijgen.

Anoniem

Re: kattenvoer advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:10

Tuurlijk, maar dan moet je wel alles compleet voeren en ik begreep dat daar dan een volgorde in zit enzo. Nadeel is dat veel mensen daar niet mee om kunnen gaan en maar raak klooien. ;)

Uit mijn ervaring -want ik heb ook ooit vlees getracht te voeren- is gebleken dat voor mijn dieren brokken het beste zijn. Maar dat verschilt uiteraard ook per dier en per hoe (precies) je voert.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:11

Je moet dan ook wel uitgaan van een kat die eet volgens het menu wat samengesteld is. Een kieskeurige kat die niet alles eet, zal inderdaad tekorten krijgen.

KVV is dan een oplossing. Of een aanpassing in het menu.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:13

Laatst bijgewerkt door Djilna op 04-01-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:25

ik voer porta21 graanvrij en rauw
de graanvrij versie van porta21 bevat veel vlees geen graan(duh) en is niet zo duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:29

Ffortuna schreef:
Tuurlijk, maar dan moet je wel alles compleet voeren en ik begreep dat daar dan een volgorde in zit enzo. Nadeel is dat veel mensen daar niet mee om kunnen gaan en maar raak klooien. ;)

Als je vers gaat voeren werk je met percentages, hierover kan je je laten informeren bij een DA die pro vers is of een discussieforum, de percentages verschillen per stroming maar komen dr op neer dat je kat nooit een tekort zal krijgen.
Ze zullen eerder een tekort krijgen als ze bepaalde voedinsstoffen nooit binnen krijgen of nog erger dat het een lichaamsvreemde is (Denk aan de roestige spijker als ijzerbron) waardoor je het vermoeden heb dat ze alles binnen krijgen maar dat niet lukt omdat het lichaam die stof juist afstoot.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:45

Ik voer KVV en brokjes, daarnaast elke dag ene extraatje zoals lamshart, kipfilet, vis, blikvoer of kuiken e.d
Wil je persé brokken blijven voeren?
Goede brokken zijn Orijen, Porta 21, Applaws, Acana en Hill's
Zelf voer ik Hill's

ik stuur je nog even een pb met meer info

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:59

@ Nessa
Ik ben heel nieuwsgierig waarom Hill's van de andere merken? Van Orijen en Acana weet ik geen granen.. Hill's tweede ingredient is mais en het is meel wat ze gebruiken.. Gewoon nieuwsgierigheid, omdat ik juist geen Hill's zou geven.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:03

het andere voer is inderdaad beter.
maar heb zelf goede ervaring met hill's, ook andere mensen
ze krijgen er een mooie glimvacht van. zelf zou ik echter overgaan op orijen of acana als ik dat geld had.
Hill's kan ik zelf voor inkoopsprijs krijgen. zat nog te twijfelen over porta, maar heb nog zeker 5 kg aan voer :P dus heb nog even om erover na te denken wat ik ga doen.
verkeerd voer is het niet, maar er bestaat beter inderdaad

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:59

Hier ook rauwvoer, deels KVV deels samengesteld. Zou het nooit meer anders willen zowel voor honden als kat. Ik voer voornamelijk Haaksbarf en Tinlo, zelf samengesteld is natuurlijk merkloos :+ Het keuteltjesvoordeel kan ik ook beamen, vroeger elke dag een dik drolletje, nu om de twee dagen een paar minibolletjes. Ze haalt er veel meer uit. Bovendien verkruimelt het ahw.

Tekorten krijgen ze niet als je het juist doet. Immers, de evolutie heeft de kat erop geselecteerd. Je moet het wel júist doen, anders kan inderdaad secundaire hyperthyroidie ontstaan, vaak het all meat syndrome genoemd waarbij het lichaam door een tekort aan calcium in de voeding, het calcium gaat onttrekken aan de botten en deze "slap" worden (rubber jaw). Echter, als je voldoende calcium aanlevert is hierop geen enkel risico.
Ffortuna, de correcte mineralen en vitaminen krijgen ze zeker via het rauwvoer aangeleverd. Commerciële diervoeding is hier immers van afgeleid.

Goede brokken zijn inderdaad Orijen en Acana, maar niet alle katten lusten ze, het is dus vaak even uitproberen :-) Het beste is voor een brok te gaan met zo weinig mogelijk graan (zoals de twee genoemde) omdat graan eigenlijk vooral een vul- en bindmiddel is.

Let ook op het waterverbruik van je kat. Bij de mijne heeft overzetten op vers voer ontzettend geholpen om haar meer te doen plassen (ervoor deed ze blaasontsteking). Vooral bij brokken is het erg belangrijk dat er altijd voldoende fris water staat! Het is aangetoond dat een relatief tekort aan water een van de belangrijkste redenen is voor het ontstaan van blaasontstekingen, en dat het vooral ontstaat bij katten die alleen op brok staan. Dus even in de gaten houden :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:02

ik vind het zo mooi dat je brokken 'commerciele diervoeding' noemt. Heb je dan voor je rauwvoer zelf een schaap/kip/koe/wat voor dier dan ook in de tuin staan dat je zelf slacht om te voeren? :') Kortom, dat koop je ook, de maker van KVV wil ook verkopen en is dus net zo goed commercieel. Om even aan te geven dat 'commerciele diervoeding' zich niet beperkt tot brokken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:32

Meestal is het rauwvoer dat ik krijg inderdaad niet commercieel ;-) vooral niet de seizoensgebonden vleessoorten. Het klopt dat er nogal snel enkel wordt gesproken over brokken en blik als commerciële voeding, omdat het rauwvoeren in oorsprong niet commercieel is. Heb je ook nog wat inhoudelijk commentaar? :+

Je hoeft het niet 'zo mooi' te vinden hoor, dat vind ik zelf ook niet namelijk (wat kan er toch voor sarcasme in twee woorden liggen, zeg).

Overigens, als ik het zo teruglees, is KVV ook van de natuur afgeleid. Dus schaar ik dat er ook onder, hehe ;-) . Maar je hebt me beet, hoor.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:57

Ik voer mijn katten (tandsteengevoelige poes van 6 en katertje van 1.5 met aanleg voor overgewicht) Hill's t/d, van de dierenarts. Doen ze het allebei erg goed op. Overweeg toch over te stappen naar Orijen omdat daar veel meer vlees in zit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:54

Heino schreef:
Ik voer mijn katten (tandsteengevoelige poes van 6 en katertje van 1.5 met aanleg voor overgewicht) Hill's t/d, van de dierenarts. Doen ze het allebei erg goed op. Overweeg toch over te stappen naar Orijen omdat daar veel meer vlees in zit.

Waarom zou je overstappen als ze het er goed op doen?
wat betreft het versvoeren, dat wordt volgens mij ook geïdealiseerd...op verschillende fora maakt men je er helemaal gek mee!
En als er één schaap over de dam is , volgt de rest vanzelf....typisch menselijk kuddegedrag :Y)

Premium brokken zullen echt niet slechter zijn, zoals Hills, Royal Canin etc,
daar zit naast commercie ook heel veel wetenschappelijk onderzoek en testen achter ;)
Dierenartsen verkopen het wellicht uit commercie, maar ook omdat ze erachter staan! Zeker specifieke voeding (ras, medisch)

Daarnaast heb ik ook vers gebrobeerd, maar dat lust hij niet graag en laat hij vaak gewoon staan,
zijn vacht was minder en stonk zijn ontlasting verschrikkelijk :P
Nu met de Royal Canin Maine Coon brok ziet hij er veel beter uit.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-01-11 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:10

Ik zie op zooplus dat Orijen toch nog voor 25% uit fruit en groente bestaat. Dat vind ik toch nog best wel veel eigenlijk.

En in de Acane: zoete aardappelen, pompoen, spinazie, bieten, tomaten, wortelen, appels, zeewier, veenbessen, bosbessen, jeneverbesen, zwarte bessen, cichorei-wortel, zoethout, engelwortel, fenegriek, goudsbloem, zoete venkel, pepermuntbladeren, camillebladeren, lavendel, bonenkruid, rozemarijn, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus.

Lijkt wel paardenvoer.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:16

Ik voer hills. Mijn ene kat is een erge pietlut en eet slecht. Nu blijkt hij ook beginnende nierrpoblemen te hebben, dus dieetvoer. Op dit moment krijgt hij brokjes van specific, eet hij mondjesmaat. De andere kat eet het zo.Het nat van specifik eet hij echt niet. Ze krijgen sochtends een blikje gourmet.
Is het een probleem als ik beide katten specifik laat eten? Dan kan ik voor voor ze laten staan als ik naar mijn werk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:22

ponyzotje schreef:
Meestal is het rauwvoer dat ik krijg inderdaad niet commercieel ;-) vooral niet de seizoensgebonden vleessoorten. Het klopt dat er nogal snel enkel wordt gesproken over brokken en blik als commerciële voeding, omdat het rauwvoeren in oorsprong niet commercieel is. Heb je ook nog wat inhoudelijk commentaar? :+

Je hoeft het niet 'zo mooi' te vinden hoor, dat vind ik zelf ook niet namelijk (wat kan er toch voor sarcasme in twee woorden liggen, zeg).

Overigens, als ik het zo teruglees, is KVV ook van de natuur afgeleid. Dus schaar ik dat er ook onder, hehe ;-) . Maar je hebt me beet, hoor.

Als je mijn eerdere posts leest, zie je dat vanzelf. :+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:23

Porta21 en Taste of the wild ( http://www.tasteofthewildpetfood.com/ )
Beide goed voer, katten eten het graag en zien er geweldig uit :j
Orijen, Acana, Applaws en Pro plan vonden ze een paar dagen lekker en toen keken ze er niet meer naar om :Y)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:26

listiglistje schreef:
Daarnaast heb ik ook vers gebrobeerd, maar dat lust hij niet graag en laat hij vaak gewoon staan, zijn vacht was minder en stonk zijn ontlasting verschrikkelijk :P

Mag ik vragen wat je dan voerde dat zijn ontlasting zo stonk? Want dat hoort echt niet juist!

listiglistje schreef:
En als er één schaap over de dam is , volgt de rest vanzelf....typisch menselijk kuddegedrag :Y)

Premium brokken zullen echt niet slechter zijn, zoals Hills, Royal Canin etc,
daar zit naast commercie ook heel veel wetenschappelijk onderzoek en testen achter ;)
Dierenartsen verkopen het wellicht uit commercie, maar ook omdat ze erachter staan! Zeker specifieke voeding (ras, medisch)

Kuddegedrag is ook hoe men en masse brok is gaan voeren ;) Maar dat terzijde.

Als het gaat om het nabootsen van een natuurlijke situatie; hoe dichter bij je daarbij blijft, hoe minder 'wetenschappelijk' onderzoek er nodig is natuurlijk. Het feit dat er zóveel verschillende brokjes zijn, voor zóveel verschillende problemen, is m.i. al bewijs genoeg dat het voeren van brokjes vaak problemen triggert.

Tandsteen en tandvleesproblemen bijvoorbeeld worden juist veroorzaakt door koolhydraten, die in natuurlijke voeding van honden en katten niet voorkomen, maar wel in brokjes. Dus moet er een brokje ontwikkeld worden, die het probleem tandsteen verhelpt. Dan heb je inderdaad allerlei onderzoeken en testen nodig.

Onze Mowgli kwam 4 oktober bij ons met fikse gebitsproblemen. Na 2 maanden kregen we complimenten van de tandarts betreffende het gebit. Keurig gereinigd en gestimuleerd door het knagen op vers vlees.