Wie heeft er een stalkat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Wie heeft er een stalkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:56

mocht iemand nog een stalkat of stal katten zoeken dierenasiel bergen op zoom heeft nog diverse wilde (jong) volwassen katten zitten die al geholpen zijn en een plaatsje zoeken waar ze verzorgd worden en muizen mogen vangen omdat ze wild zijn. Deze wilde katten zijn daar gecastreerd/gesteriliseerd gratis af te halen!
http://www.honderdak.nl/ en dan een beetje naar beneden scrollen daar staat het verhaal met foto's erbij.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 01:29

dierenfan schreef:
mocht iemand nog een stalkat of stal katten zoeken dierenasiel bergen op zoom heeft nog diverse wilde (jong) volwassen katten zitten die al geholpen zijn en een plaatsje zoeken waar ze verzorgd worden en muizen mogen vangen omdat ze wild zijn. Deze wilde katten zijn daar gecastreerd/gesteriliseerd gratis af te halen!
http://www.honderdak.nl/ en dan een beetje naar beneden scrollen daar staat het verhaal met foto's erbij.

och... :(:) :(:) :(:) :(:) ze kijken ook niet zo blij ;)
hoop dat dit topic helpt ze te plaatsen!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:09

Hier gewoon 2 huiskatten die het eerste jaar van hun leven als binnenkat gefunctioneerd hebben , toen 2 jaar ook in een rijtjeshuis-achtertuintje mochten (met net eroverheen) , en nu we in de polder wonen en ze naar buiten mogen , jagen ze zich een slag in de rondte :=

We hebben hier eigenlijk helemaal geen last van muizen , dat is pas begonnen sinds ze hier naar buiten mogen want die eikels vangen muizen en nemen ze mee naar binnen -:(-

Regelmatig dus ook nog levende muizen , waar ze dan heel "leuk" mee gaan spelen , arme dingen :(:)
En dan ontsnapt er dus ook wel eens 1 , die dan wegkruipt in huis , klöte-katten :(

Maar ze gaan echt dagelijks op jacht en vangen vaak meerdere muizen per dag. Die laten ze dan buiten liggen , of leggen ze binnen , die rooie eet ze ook op. Ze zijn verrekte handig want regelmatig zie je er 1 langs komen terwijl je in de tuin bezig bent , dan loopt die richting het hooischuurtje....en 2 minuten later komt 'ie dan langs gescheurd met een muisje in de bek !

Nu de grond bevroren is is het heerlijk rustig :P Maar zodra het dooit dan liggen de muizen er weer :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:17

wij hebben er twintig elke winter, allemaal zwerfkatten uit de omgeving die eten krijgen en als ze willen in de loods mogen.
de meeste zijn tam en hebben nu contact met de db of ze misschien geholpen kunnen worden en sommige een huis kunnen krijgen.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:41

Wij hebben diverse stalkatten gehad stuks of 5, (wel door ouderdom gestorven hoor)
Dit zijn allemaal herplaatsers van mensen die geen kat meer kunnen hebben door baby's, mensen naar bejaardentehuis of mensen die een kat voor hun kinderen hebben aangeschaft maar er vervolgens niet naar omkijken op een flatje.
Op het moment hebben we er 2 hele grote en superlieve katten, waarvan 1 niet op muizen jaagt, vandaar dat de 2 erbij is gekomen en nu hebben we geen muizen meer.
We hebben in de winter een kachel aanstaan in de zadelkamer waar ze dan heerlijk liggen te slapen op oude sjabrakken.
Er zitten kattenluiken in de deur van de zadelkamer en de buitendeur dus ze kunnen gaan en staan waar ze willen.
Ze weten wel bij iedereen om eten te schooien, dus ze zijn ook wel goed op gewicht :D
Ook vinden ze het leuk om te kijken als wij aan het rijden zijn, vooral tijdens het springen... Dan doen ze wel eens fear-factor (onder de hindernis gaan zitten, terwijl wij aan rijden op de hindernis).
Ze zorgen ook voor vertier bij mensen die even komen kijken bij ons, want dat is natuurlijk de uitgeleze kans om extra aandacht te krijgen.
Een stel supergezellige katten dus.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:56

Zidore schreef:
Zoals jij die semi-stalkat noemt, dat lijkt me ook wel wat... maar ja, hoe vind je die of hoe weet je dat die dat doet? Ik wil sowieso geen kittens want die sleur ik vanzelf mee naar binnen
:+

Die semi-stalkat van ons is gewoon bij ons thuis binnen geboren, heeft als kitten altijd in de keuken gezeten en is pas met een week of 8 geloof ik voor de eerste keer eventjes (onder begeleiding) buiten geweest :Y). Onze kater (die vroeger, voor hij zijn poot kwijt was, ook een behoorlijke buitenkat was die elke dag wel zijn stukje muis kwam afleveren) is ook gewoon bij ons in de woonkamer geboren, en is zelfs vanaf zijn 3/4weken volledig met de papfles grootgebracht. De enige die nu écht huiskat is (en écht niet buiten wil), is dan weer "op de buiten" geboren en in stal/schuur groot geworden (en pas met 12weken, toen we ze zijn gaan halen, voor het eerst in huis geweest). Zo zie je maar....

Ik ben er zeker van dat je geen "wilde kat" moet hebben om muizen te vangen. In elke kat zit dat instinct in, en als dat aangewakkerd wordt, dan werkt dat zeker en vast versterkend.... Maar dan moeten ze die kans krijgen natuurlijk :). Als je zelf het karakter niet hebt om je kat buiten te houden, dan ga je het moeilijk hebben... maar een kat weet ook snel genoeg wat mag en wat niet. Een kat weet snel genoeg dat ze naar buiten moet 's avonds, als ze elke avond weer worden buiten gezet... En dan moeten ze wel stalkat zijn :Y). Als jij je kat enkel voor een uurtje smorgens binnen wil, welja, dan laat je je kat smorgens een uur binnen en heb je het karakter om ze daarna gewoon weer buiten te zetten. Kat weet snel genoeg waar het over gaat :).

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:01

Ik denk dat ik de meeste stalkatten van heel bokt heb hahaha we hebben er wel 30. Een aantal komt ook wel is binnen. De rest wil niet eens naar binnen. Heerlijk al die katten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:06

Wij hebben vorig jaar een kitten gekregen. deze is ergens in het op een boederij wild geboren.

We hebben haar eerst in huis in een kamertje opgesloten zodat ze wat aan mensen kon wennen.
Nu is het te koud en zit ze veel binnen. De rest van het jaar is ze veel buitenen slaapt ook in de stallen.

Onze kat is niet bang van wat regen. Speelt graag met de kinderen en het waterpistool.
Je ziet haar toch wel regelmatig met muizen lopen. In het begin was het spelen nu is het ook eten geworden.

Afbeelding

30 katten!!!

Wij hebben er een en de rest wat hier rondloopt komt hier uit de buurt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:08

Wij hebben geen stalkat, de stalkat heeft ons ;-)
is de kat van de buren en die komt bij ons op muizen jagen, heel handig

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:11

wij zijn vorig jaar verhuisd naar het buitengebied van Weert en onze katten zijn toen meegegaan. Dat zijn altijd al buitenkatten geweest en ze konden niet aarden in de nieuwbouwwijk waar we een tijdje hebben gewoond voordat we hierheen gingen. We wilden dus eigenlijk voor de katten, voor onszelf en de paarden 'buiten' gaan wonen.

We hebben het hele zootje dan ook direct meeverhuisd naar dit huis en na een paar dagen mochten ze ook gewoon naar buiten (kattenluik in de achterdeur gemaakt). Sindsdien zijn het echte stalkatten. Ze vangen muizen waar je bij staat, zijn helemaal opgebloeid en ze komen gezellig naar binnen als ze dat willen. Maar ze kunnen in alle schuren lekker in het hooi wegkruipen en zodra het weer warmer gaat worden zullen ze wel meer buiten blijven.

Ze eten hier gelukkig allemaal de muizen ook op. En ratten vangen ze ook. En soms fazantenkinderen, da's dan weer wat minder.

Het zijn echte huis en buitenkatten geworden, heerlijk :D we hebben trouwens deze winter wel gewoon vogelvoer in de achtertuin en mezenbollen opgehangen. We hebben dan ook meer dan 20 vogels in de tuin die hier overwinteren. En dat gaat allemaal goed, omdat onze muizenvangers nu liever binnen op de bank liggen pitten dan buiten rondlopen. En zolang de vogels niet ziek zijn of te traag, zijn ze al voordat de katten in de buurt zijn, weg.

Deze zomer hebben we nog twee katten uit het asiel gehaald en die waren hartstikke bang van mensen. Die heb ik met veel geduld de eerste weken aan mensen gewend en zodra zij ook naar buiten konden (dat geven ze vanzelf zelf aan), zijn het supermuizenvangers geworden maar ze zijn ook heel huiselijk.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:22

Ooo, geen stal zonder kat! :D

Sinds kort wonen er bij ons op stal twee kittens in het stro, ze zijn zooooo leuk, van die streeptijgertjes. De bedoeling is dat ze muizen gaan vangen.

Volgens mij als je een goeie muizenvanger wilt hebben moet je eentje nemen die jarenlang op een flatje opgesloten is, die kan alle frustraties afreageren op alles wat ritselt }> De wildgeborenen waarderen instantvoer en centrale verwarming tenminste, die hoeven niet zo nodig zelf achter de muizen aan.

Valt me altijd op dat alle royal canin eukanuba etc etc in het niet valt bij katten die op een strict dieet van stalmuizen leven: altijd glanzend, fit en niet te dik of te dun +:)+

En dierenfan: wat een ruigerds, ik hoop echt dat iemand hier die iets zoekt op een idee gebracht wordt! De lapjespoes rechtsboven, fantastisch...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:55

Wij hebben 2 eehh stalkaters hebben alleen geen stal bij t huis maar wel een schuur, de katten zijn 24 uur buiten maar we hebben een kriel kippen hokje en daar slapen ze in het stro. De kippen (grote slacht type kippen) beschermen ze tegen andere dieren laatst was er een roofdier in de ren en de katten hebben hem van t terrein gejaagd.

We voeren ze wel wat bij maar je ziet ze weinig als ze er zijn komen ze graag mij een kopje en een knuf geven en dan vertrekken ze weer de tuin in of het land op.
Ze zijn beide wel geholpen dus geen ongewenste kittens

kwa jagen ze komen met vanalles langs van duiven tot fazanten en zelfs soms een wild konijntje

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:33

ik heb 2 stalkatten, geen idee waar ze vandaan gekomen zijn, ze zijn er gewoon al jaren. Ze slapen in m'n hooibalen en eten muizen (denk ik)
Ze zijn niet tam, de zwarte is iets minder schuw als de gestreepte en ik zie ze ook wel eens in de weilanden aan de overkant rondstruinen.
Laatst was m'n Streep aan de knok met een dikke wit/rode, was best een heftig gevecht, die wit/rode woont n.b. een kilometer verderop!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:36

wij hebben er 2 een lapjes die heel bang is en een grote dikke brutale rooie kater.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:39

Wij hebben er 5! Eentje is uit de auto gegooid als kitten en die hebben we opgevangen. De andere zijn 3 jongen, de moederpoes hadden we speciaal gekocht als stalkat. :) Zijn allen heel tam, en zo gezellig! Ze gaan mee lesgeven, mee paarden buiten zetten/binnen halen, ze slapen bij de paarden in het hooi.... <3

We hebben ze om muizen/ratten te jagen/vangen. Al nemen ze ook vogeltje en zo af en toe een konijn mee. :') Maar vooral ook voor de gezelligheid. + Dat ze de andere katten van het terrein weren. :D

Afbeelding

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:51

Ah wat een snoepjes hierboven. :)

Bij de stalling waar ik altijd gestaan heb met mijn pony, hadden ze ook een stalkat, al was die niet van stal. :Y) De stalling stond namelijk aan de rand van een nieuwbouwwijk, in de polder. We denken dat de kat uit de nieuwbouwwijk kwam, want bij ons was het natuurlijk veel leuker. :D Het was een rode kat en er heeft ook een hele tijd een zwart/grijze kat rondgelopen. We dachten ook dat er eerst kittens in het hooi lagen, maar we durfden niet te kijken. Wel heel schattig, tijdens het rijden die lieve geluidjes horen. :)
Nu sta ik daar niet meer op stal, heb dus geen idee of de katten er nog rondlopen. Ze kwamen trouwens niet in de stal zelf, maar wel in de hooiopslagplaats en in de weilanden.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:51

Wij hebben ook een stalkat.
Ze is goed voor de muizen.

Ze is wel goed tam naar de mensen die ze kent.
Nu s'winters ligt ze voornamelijk lekker in hooi/stro of in haar mandjes/deken en struint ze afentoe buiten rond.
Zodra het weer lekkerder weer word is ze veel op pad en komt ze vaak alleen even om wat te eten.