Worden honden zelf vals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:28

O maar Lifaya, ik zeg ook zeker niet dat het geen heel lieve honden zijn naar mensen hoor :) Ik ken er genoeg, naar mensen zijn ze ontzettend vriendelijk. Maar je kan de signalen niet lezen, en daarom vind ik ze persoonlijk niet fijn om in handen te hebben.

Kirsten, ik denk dat je eens moet gaan letten op de manier waarop jij dingen opschrijft. Ik kan je vertellen dat de hond die ineens beet een hersentumor had. En dat is precies waarom ik dat schrijf, dat dat ook iets ermee te maken kan hebben.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:29

Pluttersput schreef:
Nee. Ik ga dat niet opzoeken, ik wordt daar niet blij van als ik dat moet bekijken. Maar ik denk dat je zelf ook heel goed kan youtuben.
Pittbulls worden er op gefokt dat ze geen signalen laten zien. Het is ingefokt, ik verzin dat niet zomaar :)

hmm vind het een raar argument. Je bedoelt denk ik erop worden getraind, want ik denk
dat je kan fokken wat je wilt maar een hond blijft toch echt een hond. Want je
kan miss wel met de hond doorfokken die 'geen signalen' laat zien, het trainen om
'niks' te laten zien heeft toch altijd nog de overhand..

Pluttersput

Re: Worden honden zelf vals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:30

Het wordt er wel degelijk ingefokt. Natuurlijk wordt er doorgefokt op selectie, maar het zit er zeker weten van nature al in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:30

Iris82 schreef:
Manegepaard schreef:

OMG. :')
Gebruik deze site maar niet. Tenzij je graag ongeloofwaardig over wil komen. :D

Val aan
Het is altijd de schuld van de eigenaar, volgens de pitters.
Dus als je hond wordt aangevallen val dan indien mogelijk gelijk de eigenaar aan. Luistert het baasje naar je, dan luistert de hond meestal ook.

Val de pitbull aan

De ogen zijn kwetsbare plekken die je met je vinger in kunt drukken. Ook hiermee loop je het risico dat de pitbull jou gaat aanvallen.
Als de pit eenmaal loslaat kun je hem iets anders geven om in te bijten zoals je tas of jas, of een stok.

Je kan een pitbull wurgen door de halsslagaders, die links en rechts aan de zijkant van de hals zitten, tegen de halswervels te drukken. Als de pitbull op je hond ligt kun je van boven met je duimen op zijn nek steunen en je vingers gebruiken om de pitbull te wurgen.
Let op: Nadat de pitbull zijn bewustzijn verliest moet je dit nog minstens 60 seconden volhouden anders komt de pitbul vrij snel weer bij.

_O- _O- De volgende keer lees ik de site wel eerst eventjes door. :=

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:31

Die indianenverhalen die er gaan over dit soort honden
wordt ik echt een beetje moe van. Breng verslag uit over de feiten.
Ik zeg niet dat je positief hoeft te belichten, maar een feit is bijv. dat de pitbullachtige
meer schade kunnen veroorzaken dan een teckel.
Ook het verhaal dat de kaken op slot kunnen schieten is een fabel, ze hebben simpel weg
een hogere bijtkracht.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:31

het lijkt me zo appart.. dat je het kan 'fokken' dat ze niet meer tekens geven als ze aan gaan vallen, het is niet dat ik het niet geloof.
maar hoe doe je dat, ik bedoel je kan niet met een hond communiceren of wat dan ook? dus hoe fok je dat eruit?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:32

Pluttersput schreef:
Het wordt er wel degelijk ingefokt. Natuurlijk wordt er doorgefokt op selectie, maar het zit er zeker weten van nature al in.

het is er in gefokt dat ze geen symptomen van PIJN laten zien :) natuurlijk laten ze wel agressie zien, daar zijn ze juist voor gefokt ;) Ook een pitbull zal niet zomaar opeens uit het niets bijten :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:32

Pluttersput schreef:
O maar Lifaya, ik zeg ook zeker niet dat het geen heel lieve honden zijn naar mensen hoor :) Ik ken er genoeg, naar mensen zijn ze ontzettend vriendelijk. Maar je kan de signalen niet lezen, en daarom vind ik ze persoonlijk niet fijn om in handen te hebben.

Kirsten, ik denk dat je eens moet gaan letten op de manier waarop jij dingen opschrijft. Ik kan je vertellen dat de hond die ineens beet een hersentumor had. En dat is precies waarom ik dat schrijf, dat dat ook iets ermee te maken kan hebben.

Oh kan aan mij liggen maar ik zag de link niet echt aangezien je vanaf die beschrijving over
die hond niet zei dat het door een hersentumor kwam. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:33

Pluttersput schreef:
Nee. Ik ga dat niet opzoeken, ik wordt daar niet blij van als ik dat moet bekijken. Maar ik denk dat je zelf ook heel goed kan youtuben.
Pittbulls worden er op gefokt dat ze geen signalen laten zien. Het is ingefokt, ik verzin dat niet zomaar :)

Helemaal mee eens, dat maakt dit ras ook zo griezelig.
Youtube staat idd vol met dit soort smerige filmpjes die zo typerend is bij dat ras.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:34

Je gaat gewoon een steeds strengere selectie houden. Je kiest honden die van zichzelf al weinig laten zien, en dat fok je door.
Net als uiterlijke kenmerken bij honden, dat wordt ook steeds verder doorgefokt. Pure selectie :)

Nogmaals, ik weet dat het lieve honden naar mensen kunnen zijn, en ze zijn vaak vriendelijk. Maar ik heb ze liever niet in handen, omdat ze niets maar dan ook niets aangeven. Tenminste, laat ik het zo stellen. 9 van de 10 keer geven ze niets aan.

Lifaya: de pittbulls zijn gefokt om aan te vallen, om te bijten, om te vechten. Om op die manier agressie te laten zien. Maar ze worden zo gefokt dat ze niet laten zien wanneer ze aanvallen. Voor een tegenstander is het dan moeilijk om te zien wat er gaat gebeuren. Daarom is dat er zo ver mogelijk uit gehaald. Ze laten niet zien wat ze gaan doen, en dat maakt ze onvoorspelbaar.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:37

anoukkk. schreef:
het lijkt me zo appart.. dat je het kan 'fokken' dat ze niet meer tekens geven als ze aan gaan vallen, het is niet dat ik het niet geloof.
maar hoe doe je dat, ik bedoel je kan niet met een hond communiceren of wat dan ook? dus hoe fok je dat eruit?

Vind ik ook. Denk dat het verstandig is als de meeste de dog wisperer op animal planet
kijken. Zo leer je ontzettend veel van fouten in het gedrag van de baasjes die zijn
neerslag hebben op de honden. En wordt die in zijn rehabilitatie van de honden
ook nog eens geholpen , door een pitbull . Ja een pittbul die vroeger ook gevochten heb..
Hoe is het mogelijk :o? :)*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:37

maar het is er naam mijn weten ook in gefokt om dit enkel tegenover andere honden te gebruiken en niet tegen mensen :) Sommige zijn dus ook absoluut niet betrouwbaar met andere honden, logisch, maar jah. Ik heb een tijd een Dogo Argentino verzorgt en uitgelaten. Die had ook vroeger dogfights gedaan. afschuwelijk. Het was echt de liefste hond naar mensen toe, je kon alles met hem doen, zelfs als je hem een klap zou geven zou die zielig uit zijn oogjes kijken. Maar zodra die een andere hond zag werd het een monster. Absoluut NIET naar het baasje toe, ik was toen 14 jaar en kon hem makkelijk aan en hij luisterde ook, maar je moet die honden gewoon niet los laten :n dan kunnen de gevolgen fataal voor de andere hond zijn gezien de Dogo Argentino (van oorsprong een zwijnen-jager) nog een slag groter is dan een pitbull

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 16:37

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:38

Het gaat er in een gevecht niet om of ze onverwachts aan kunnen vallen.
Wordt lastig om dat onverwachts te doen terwijl je in een kleine pit zit met
2 opgefokte honden. Deze honden worden getraint in bijtkracht en vanwege
hun uithoudingsvermogen (en doorgaan tot de dood) worden ze gebruikt voor de
pitgevechten. Niet omdat ze zo stilletjes en onverwachts aan kunnen vallen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:39

Soophia schreef:
Het gaat er in een gevecht niet om of ze onverwachts aan kunnen vallen.
Wordt lastig om dat onverwachts te doen terwijl je in een kleine pit zit met
2 opgefokte honden. Deze honden worden getraint in bijtkracht en vanwege
hun uithoudingsvermogen (en doorgaan tot de dood) worden ze gebruikt voor de
pitgevechten. Niet omdat ze zo stilletjes en onverwachts aan kunnen vallen.

Inderdaad :) alleen de symptomen van pijn is hun geleerd om te negeren. Zij zullen dus geowon letterlijk doorvechten tot er 1 dood is

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:40

Oorsprong Regeling Agressieve Dieren (RAD) of Pitbullwet
In 1993 is de “Regeling Agressieve Dieren” (RAD) in werking getreden met als doel het uitbannen van de Pitbull. Tegen vijf rassen (en honden die daarop lijken) zijn eind 1998, begin 1999 maatregelen aangekondigd in het kader van de Regeling Agressieve Dieren (RAD wetgeving ook wel Pitbull Wet genoemd).

De minister maakte in december 2000 zijn besluit bekend: een fok- en houdverbod voor de American Staffordshire Terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, zoals geldt voor de Pitt Bull Terriër. Liefhebbers van het vijfde ras dat in de bedreigde zone zat, de Rottweiler, kregen enige jaren de kans zelf maatregelen te treffen om het agressieniveau terug te dringen.

Onrust bij andere rassenfokkers
. Een Pitbull is geen erkend ras (geen FCI stamboom) en wordt daarom in de RAD wetgeving omschreven als een type met bepaalde kenmerken. Uitsluiting van vervolging voortvloeiend uit de RAD wetgeving kan alleen met een FCI erkende stamboom (zoals rashonden normaal gesproken altijd hebben). Een Amerikaanse Bulldog heeft geen FCI erkende stamboom en kan zodoende vervolgd worden vanuit de RAD wetgeving indien de hond teveel kenmerken heeft van het Pitbulltype.

Op deze manier zorgt de RAD wetgeving al 15 jaar voor veel onrust onder de liefhebbers van de Amerikaanse Bulldog. De reden hiervoor is dat er dus raszuivere Amerikaanse Bulldogs kunnen bestaan die een aantal uiterlijke kenmerken hebben die door sommige mensen gezien worden als Pitbullkenmerken, genoemd zoals in de RAD.

Uiteraard komt dit verschijnsel eerder voor bij het rankere "standard type" dan bij het kortere-en-bredere "Bully type". Bijna altijd is er het verschil in formaat dat uiteindelijk bewijst (naast de vele andere duidelijke verschillen) dat men met een Amerikaanse Bulldog te maken heeft. Tot onze grote spijt is het echter ook zo dat er in het verleden raszuivere Amerikaanse Bulldogs zijn ingeslapen om de simpele reden dat zij verward zijn met de Pitbull.

RAD afgeschaft

En nu?
Lees:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... ve-dieren/

[BB] [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)
http://www.keurmerkfokkers.nl/RegelingA ... ieren.html
http://www.hondentips.com/artikelen/ras ... lldog.html

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:40

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, en ik zeg ook niet dat iedere pittbull zal aanvallen. Ik zeg alleen dat áls een pittbull gaat, hij zonder signaal gaat. En dat maakt ze zo gevaarlijk.
Ik denk dat je moet gaan lezen wat ik schrijf, niet moet gaan interpreteren ;)

Lifaya, zoals ik al eerder zei, ik weet dat het vaak schatten van honden naar mensen zijn. Maar als ze gaan, gaan ze fel op andere honden. Naar mensen zijn ze vaak heel lief, en dat is denk ik ook de valkuil waar veel mensen in stappen.

Soophia, klopt. Maar er wordt zeer zeker geselecteerd op het zo min mogelijk aangeven van aanval. Het liefst helemaal niet. Je zou echt eens moeten youtuben, dan zie je wel wat ik bedoel :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 16:45

Iris82 schreef:
Ik zou beginnen met een stuk over de RAD (regeling agressieve dieren) ofwel de pitbull wetgeving. Deze is in 2008 afgeschaft. Dit omdat het aantal bijtincidenten niet is afgenomen. Nu worden agressieve honden en hun houders op basis van gemeentelijke wetgeving en het Wetboek van Strafrecht aangepakt. Elke hond die nu sterk ongewenst of agressief gedrag vertoont moet nu een onafhankelijke keuring ondergaan. Komt de hond niet door deze keuring dan is het einde hond.

Ik heb even een opzetje gemaakt met jou stukje erbij. Maar ik heb ook andere informatie van het artikel erin verwerkt.
Alleen ik vind het nu wel een beetje tegenstrijdig. Want jij zegt dat ze een keuring ondergaan.
Maar dat artikel zegt: En nu worden er zelfs onschuldige honden in beslaggenomen en afgemaakt.
Niet op basis van gedrag maar vanwege hun uiterlijk. Er werden in september 2007 twee honden door de rechter ter dood veroordeeld.
Niet omdat ze agressief waren en ook niet omdat ze iemand hadden gebeten. Maar dit lag aan hun uiterlijk. Ze leken teveel op een pitbull.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ga mijn betoog houden over Honden en de Zwarte Lijst. Mijn stelling is: Honden worden niet zelf vals, maar dit komt door slechte opvoeding van de baas.
Ik ga nu even een introductie geven over dit onderwerp.

De Regeling Agressieve Dieren (RAD) oftewel de Pitbull Wetgeving is in 2008 afgeschaft. Dit omdat het bijtincidenten niet is afgenomen. En nu worden agressieve honden en hun houders op basis van gemeentelijke wetgeving an het Wetboek van Strafrecht aangepakt.

Elke hond die nu sterk ongewenst of agressief gedrag vertoont moet nu een onafhankelijke keuring ondergaan. Komt de hond niet door deze keuring dan wordt de hond afgemaakt. En nu worden er zelfs onschuldige honden in beslaggenomen en afgemaakt. Niet op basis van gedrag maar vanwege hun uiterlijk.

Er werden september 2007 twee honden door de rechter ter dood veroordeeld. Niet omdat ze agressief waren en ook niet omdat ze iemand hadden gebeter. Maar dit lag aan hun uiterlijk. Ze leken teveel op een pitbull.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:47

Ik denk dat elke hond bepaalde gedragskenmerken heeft. Je zal dus moeten uitzoeken welke hond waarvoor gefokt is, oorspronkelijk dus.
Een pittbull of Stafford is oorspronkelijk!!!! gefokt om te vechten, dat wil niet daadwerkelijk zeggen dat ze ook op elke hond duiken om ze op te vreten. Toch is het wel iets om als eigenaar in je achterhoofd te houden en zoveel mogelijk aan te werken.
Je kan een hond niet sociaal maken naar andere honden toe. Je kan hem of haar aan andere honden laten wennen, je kan ze leren andere honden te negeren, je kan ze echter met geen enkele mogelijkheid leren om andere honden leuk te vinden.
Maar met negeren ben je al een heel eind.

Dan heb je bij elk ras ook nog bepaalde bloedlijnen die scherper zijn dan anderen. Dat is ook iets om als eigenaar rekening mee te houden en dit goed uit te pluizen zodat je weet wat je eventueel kan verwachten.

Er zijn verschillende rassen die er bekend om staan dat ze andere honden niet altijd even leuk vinden. Bij mijn eigen hond, de Bullmastiff , staat dit ook in de rasbeschrijving. Toch is mijn hond erg sociaal. Ik heb haar op laten groeien samen met mijn andere kruising, dominante teef. Mijn Bull heeft niet zoveel te vertellen in huis. De andere teef staat boven haar, op een hele mooie, nette en duidelijke manier.
Lola heeft dus geen last van grootheidswaanzin.

Toch laat ik haar nooit zomaar op een andere hond afdenderen. Een andere hond kan haar grijpen, en dan moet ze zich verdedigen met alle gevolgen vandien, ze is groot en sterk. En ze heeft er dan een nare ervaring bij.

Als eigenaar van een dogachtige of stafford/pitt moet je vaak tegen vooroordelen opboksen. Het enige dat je kan doen is zorgen dat je hond zich wenselijk gedraagd. Dus geen andere honden/eigenaren lastig vallen. Als je hond niet luistert, hou hem/haar dan aan de riem en laat de hond pas los als alle partijen daar zin in hebben, zowel honden als baasjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:48

Het probleem met pitbulls is dat ze zijn gefokt om te vechten en te doden. Dat is echt het grootste gevaar. Een hond doet graag waar hij voor gefokt is, en makkelijk ook. Zet een Border bij een kudde schapen, en hij gaat drijven. Ze doen het vanuit zichzelf, je hoeft het ze niet te leren.
Een Retriever apporteert uit zichzelf, je hoeft het ze nauwelijks te leren en bij veel hoef je er helemaal niets voor te doen. Een herder 'herdert' ze zijn van nature erg goed in drijven, en alles bij elkaar proberen te houden, je hoeft het ze niet te leren. Waken hoef je een herder ook niet te leren, doen ze uit zichzelf wel, en goed ook.
Zet een volwassen pitbull bij een andere hond, en hij wil vechten, met name met een hond met hetzelfde geslacht. Hij is ervoor gefokt. Je hoeft hem niet te leren vechten, echt niet....... en net als die andere rassen, die het leuk vinden om te doen waar ze voor gefokt zijn, vinden ze vechten gewoon leuk.
Die honden zijn niet persé vals, ze doen gewoon waar ze voor gefokt zijn, ze doen hun werk, en ze doen het goed.

Dat wil niet zeggen dat zo een hond met een kind gelijk gevaarlijk is. Ze zijn niet gefokt om te vechten met mensen, en voor mensen zijn ze vaak gewoon heel vriendelijk. Maar het blijft een hond, met de grenzen en de instincten van een hond. En in combinatie met kinderen die de hondentaal niet kunnen lezen, vanuit hun kind-zijn alle hondenregels overtreden, en een hond die geen waarschuwingssignalen geeft, zijn zulke honden niet echt safe met kinderen. Bezint voor ge begint.......
Al zijn de meeste honden grote goedzakken met kinderen, en laten ze van kinderen dingen toe die ze van een volwassene nooit goed zouden vinden, toch is een hond die weinig tot niets laat zien gevaarlijk, alleen al omdat je hem onmogelijk kunt lezen, en je dus niet weet wat hij kan gaan doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:49

De oude RAD-regeling waarbij honden die de uiterlijke kenmerken hadden van een pitbull en geen stamboom hadden, ingeslapen werden is afgeschaft in 2008. Jij hebt het in het onderste stukje over 2007. Toen was die regeling er nog. ;) Dus je moet ff aan je chronologie werken.

Astor

Re: Worden honden zelf vals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 16:50

Okee super Iris thanks. Ik ga het even veranderen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:52

Pluttersput schreef:
Lifaya, zoals ik al eerder zei, ik weet dat het vaak schatten van honden naar mensen zijn. Maar als ze gaan, gaan ze fel op andere honden. Naar mensen zijn ze vaak heel lief, en dat is denk ik ook de valkuil waar veel mensen in stappen.

Dat is precies de valkuil, heel veel mensen denken dat, omdat een hond aardig en lief is met mensen, hij ook lief zal zijn naar andere honden.
Maar een en een is niet altijd 2........ hond-agressie met mans-agressie vergelijken is appels met peren vergelijken.

Alleen de mens zelf is, als hij agressief is naar dieren, ook niet leuk met mensen. Maar projecteer dat nooit op een hond.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:53

daarom moet je wel altijd genoeg ervaring hebben met honden of in elk geval je goed verdiepen in het ras voordat je een stafford, pitbull of dogo argentino neemt :) Ik heb met alledrie ervaring en vind ze ook echt enorm leuk, maar ik denk niet dat ik zelf voor dit ras ga, maar dat is meer omdat mijn moeder doodsbang ervoor is :')
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 01-01-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:54

Astor, ik denk dat je even voor jezelf duidelijk moet maken of je het over valse honden wilt hebben
of pittachtige icm radwetgeving.