Welk kalmeringsmiddel voor oud en nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:04

daffodil schreef:
Overigens zeggen ze altijd dat dit soort dingen overgenomen wordt door andere (jonge) honden maar dat hoeft niet hoor, ik heb er nog 3 lopen die nergens last van hebben!

Hier zijn we ook een beetje bang voor maar voor omdat het autorijden het andersom is geweest. Daar gaf de jonge hond altijd over, nadat ze een paar keer met de oude hond mee is geweest (die autorijden heerlijk vind) heeft ze nergens last meer van. We hopen dus maar dat ze alleen de goede karaktertrekken van de oude hond overneemt hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:06

daffodil schreef:
Overigens zeggen ze altijd dat dit soort dingen overgenomen wordt door andere (jonge) honden maar dat hoeft niet hoor, ik heb er nog 3 lopen die nergens last van hebben!

Ligt eraan hoe jij als roederleider reageert.
Ik liep net over straat, ineens een flits en een harde knal, ik schrok er zelf best wel van. Op zo'n moment zie je je hond naar je kijken, baasje wat was dat? ondanks dat ik zelf schrok ben ik gewoon doorgelopen, mn hond bleef wel steeds kijken naar mij maar heb dat volledig genegeerd.
Geldt ook voor katten, nooit in de hitte van de strijd (Dus om 12 uur wanneer het vuurwerk losbarst) op schoot nemen en gaan troosten.
Hier gaat de radio wat harder en de gordijnen dicht voor de flitsen.

Heb je eenmaal een bang dier komt dat meestal niet meer goed, dan kan je alleen nog maar negeren.

Marloes

Re: Welk kalmeringsmiddel voor oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:14

Onze hond was nooit ergens bang voor, had als pup ook de vuurwerkproef gedaan. Maar toen ik een keer met hem ging wandelen en er een rotje vlak voor z'n neus afging was het foute boel. Nu zit ie bij elk rotje trillend in z'n mand. Aangezien het hier al een week van tevoren begint is het gewoon hartstikke zielig :(:) Hij durft ook echt 2 weken bijna niet meer de deur uit, dus leek het ons beter om hem gewoon ergens heen te brengen waar bijna geen vuurwerk is :)

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:28

Kasmir schreef:
sparretje: Dat Bach rescue remedie, moet je daar ruim van te voren mee beginnen? .

Wij hebben het altijd pas gegeven wanneer we merkten dat de hond ging reageren op de jeugd en hun geknal. Dan gaven we wel ongeveer 3 of 4 keer op een dag, en om 12 uur oudjaar een extra dosis rechtstreeks in de bek. dat ging bij onze hond erg goed.

Ik heb het nog steeds in huis voor stress gevallen, maar gebruik het vrijwel nooit meer.

edit, hond van ongeveer 8 kilo geven wij 3-5 druppels per keer

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:43

Hier ook goede ervaring met Bach Resque Remedy. Mijn hond is heel bang voor vuurwerk en gaat oa trillen zodat je bijna denkt dat hij erin blijft. Omdat ik veel te bang ben om hele sterke middelen te geven (met de angst dat mijn hond er niet meer uitkomt) heb ik vorig jaar voor het eerst Bach gegeven. Het gevolg was dat hij heel relaxt was maar niet verdoofd. Ik ben begonnen met het toedienen (een paar spuitjes op de tong) toen ik merkte dat hij bang werd en als ik het idee had dat het uitgewerkt was gaf ik weer een paar spuitjes op de tong.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:46

Wij gaven ook altijd die pillen van de DA, nu toch echt maar niet meer na die berichten!
Wat raden jullie dan aan, en waar is het te koop?
Zonder iets kruipt ze overal achter }>

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:48

manonlalala schreef:
LisaFaded schreef:
Wij doen onze hond altijd naar een pensioen in het landelijk gebied waar de knallen vrij weinig zijn). Misschien is dit een betere oplossing dan medicatie gebruiken?

Als die mogelijkheid er is, als er in de buurt zoiets is, zou ik deze optie zeker overwegen!

Jaa het is super fijn mijn hond gaat er ook met plezier heen! Want nu durft ze al niet meer naar buiten. Als ze een knalletje hoort wilt ze meteen naar binnen. Daar heeft ze er vrij weinig last van :) *D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 17:52

Wij hebben al eens Bach Bloesem gebruikt kom ik nu achter, dat hielp helemaal niets en was toen vrij prijzig.
We zijn naar de DA geweest en die heeft inderdaad gezegd dat het klopt van die Vetranquil (kregen complimenten dat we zo goed waren ingelicht xD) en heeft ons nu Diazepam mee gegeven. Ben benieuwd hoe dat zal bevallen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:55

Iris82 schreef:
S_Evelyne schreef:
Ik werk op de dierenafdeling bij de Intratuin, en we hebben daar ook een soort van kalmeringspilletjes, voor vuurwerk en reizen enzo. Ik weet alleen niet meer hoe ze heten, volgensmij stond er 'relax' op het doosje.

Das Sanal Relax. :j

die gebruiken wij ook voor onze honden en we verkopen het ook veel in onze dieren winkel

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:16

Mijn poes blijft altijd uit zichzelf binnen met vuuwerk .
Mijn kat integendeel niet , hij gaat gewoon naar buiten , waarschijnlijk doen we gewoon het kattenluikje op slot .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:17

Vanmorgen toch maar even de DA gebeld omdat we met een ander probleem zitten, vorig jaar was vooral onze kleine Donja panisch voor vuurwerk, onze witte herder wist niet wat hij er van moest vinden en Wesley vindt het alleen maar leuk en nu stokdoof dus alles ontgaat hem toch. Aangezien Donja nu om andere redenen op een soort antidepressiva zit heeft ze nu schijt aan het vuurwerk, het boeit haar niet meer dus we waren allang blij dat we dit jaar niets hoefden te doen. Alleen sinds gisteravond flipt onze witte herder uit angst in combinatie met beschermingsdrang in boos gedrag bij elke knal. Hij zou het liefst iedereen die knalt denk ik gaan aanvallen ondanks zijn angst om de andere 2 te beschermen. Nu kunnen we daar dus helaas niets tegen geven omdat we het risico lopen dat omdat hij suffiger is hij nog feller wordt omdat hij het idee heeft dat hij eigenlijk te slap is om zijn vriendjes te verdedigen.

Het enige dat we hadden kunnen doen is vorige week beginnen met dezelfde pillen die Donja ook krijgt, maar ja toen wisten we niet dat hij zo zou reageren. Alle radio's en tv's staan nu hard aan om het geluid van buiten te dempen zodat hij niet teveel doordraait. Het is weer eens wat anders zo.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:21

Bach werkte bij ons ook niet. Wij gebruiken Diazepam, en daar hebben wij goede ervaringen mee.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:24

marthatjez schreef:
Mijn poes blijft altijd uit zichzelf binnen met vuuwerk .
Mijn kat integendeel niet , hij gaat gewoon naar buiten , waarschijnlijk doen we gewoon het kattenluikje op slot .

Die is hier opslot en afgetaped. Als ik soms lees wat ze met die katten doen.... echt afschuwlijk!
Of ze raken in paniek en durven niet naar huis.
Nee hier zitten ze al een dag binnen, dat vinden ze niet leuk, maar dat is dan maar even pech voor ze ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:28

Het beroerde is dat dat goed werkt bij bange honden maar niet bij bange boze honden. Afgelopen jaren steeds de bekende koekjes training gedaan, werkt perfect op een gegeven moment begonnen ze al te kwijlen bij een knal. Alleen is onze herder niet trainbaar met voedsel helaas. Het rare is wel dat het carbidschieten waar ze nu mee zijn begonnen hier op het fietspad in een woonwijk :+ hij totaal niet op reageert.

Diazepam hebben we in huis voor het geval onze oude hond zo beroerd wordt dat we hem moeten laten inslapen en hij dan zich niet opwindt naar de dierenarts. Alleen mogen we dat de herder niet geven om ongelukken te voorkomen.

Onze kipjes heb ik nu ook maar binnen gehouden voor de zekerheid het vuurwerk vliegt weer door de tuin heen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:30

Mijn hond blaf en gromt...die word woest van het voorwerk..
Helaas was ik te laat om hem na het pension te brengen dus zal hem vanavond wel afleiden met..Boy koekje? haha stomme hond is dan in eene ze boosheid vergeten.

Ik had al eerder gehoord over die medicijnen, dus heb ze bewust nooit gebruikt. Heb hem 2 jaar terug wel een advocaatje gegeven maar dat werkte ook niet..hij bleef boos en in de douche (minder herrie) heeft die alles onder gepiest...dus hij doet het maar zonder nu...dan maar een boze hond...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:31

Er zijn zoveel verschillende middelen op de markt, laat je goed informeren!
Niet elk middel is voor hond en kat hetzelfde in gebruik (zoals de diazepam: mag bij katten maar 1malig gegeven worden ivm overdosering).

Wij beginnen al in oktober mensen attent te maken dat het vuurwerk eraan begint te komen.
Hoe eerder je erop inspeelt (hetzij met medicatie, hetzij op andere wijze), hoe meer effect het heeft en hoe meer profijt je er tijdens de jaarwisseling van zal hebben. :)
Middelen die wij veel gebruiken en voorschrijven zijn:
- DAP verdampers/halsbanden/sprays voor de honden
- Feliway voor de katten
- Zylkene om tijdig mee te beginnen
- Diazepam voor de echt angstige honden en katten (voorzichtig doseren en op tijd beginnen bij honden, opbouwend heeft het meeste effect en kan je de juiste dosering voor je dier bepalen, want elk dier reageert verschillend)
- Alprazolam (liefst opbouwen en afbouwen voor beste resultaat en ivm verslavingsverschijnselen), persoonlijke ervaring is dat heel angstige honden hier te weinig op reageren.

Ook is het advies om een kynologisch gedragstherapeut in te schakelen in het nieuwe jaar (zeker als honden/katten ook onweerangst bv hebben) om er echt iets aan te doen ipv de symptomen te bestrijden.

Ventraquil, vind IK, dierenmishandeling tijdens de jaarwisseling.

Verder the usual voor honden:
- laat ze niet alleen
- ga wandelen in gebieden waar weinig/geen vuurwerk wordt afgeschoten en kies tijden uit waarop er niet zoveel wordt afgeschoten
- geef vlak voor 24.00u afleiding (bv een bot oid)
- gordijnen dicht en muziek aan
- wees jezelf, voorkom wel dat je de hond niet vaker aankijkt dan anders
- laat hond gerust bij je zitten, steun zoeken mag

Bij katten:
- voelen zich vaak op hun gemak als ze mogen wegkruipen, dus maak daar gelegenheid voor: zet een doos neer of zorg dat ie ergens anders kan schuilen
- niet naar buiten doen

Succes allemaal!
Laatst bijgewerkt door Fielychi op 31-12-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:31

Wij geven in de praktijk Alprazolam.

Ik geef het zelf ook voor het eerst dit jaar, en ik moet zeggen, Het werkt.
Ze heeft nu gisteravond een tabletje gehad, en vanochtend, en ze is niet op haar gemak, maar het hele panische is er af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:49

Ik heb net bach resque druppels gehaald, maar er staat alleen op 4 druppels.
Voor de honden heb ik dit terug gebracht naar 2, maar hoevaak mogen ze dit? Dat staat er niet op

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:01

wat ik in het andere tpoic al zei,onze hond wordt hyper van t geknal,blijft heen en weer rennen en gillen en blaffen,hij heeft nu een pilletje van de dierenarts gehad (diazepam) en hij ligt nu gewoon rustig in zn mand,piept af en toe wel een beetje maar laat het nu gedwee over zich heen komen,t haalt de scherpe randjes eraf zeg maar.
alleen om 12 uur gaat ie evengoed wel uit zn dak,dan is het even teveel van het goede,maar gelukkig duurt dat maar een uurtje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:11

ik ga die van mij niet diazepam oid zetten, heb ik 1x gehad en dat verergerde de boel alleen maar, hond was nog steeds doodsbang maar kon niet meer uit de voeten door de medicijnen, dat was helemaal zielig. Nee, nooit meer :n

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:22

stef schreef:
ik ga die van mij niet diazepam oid zetten, heb ik 1x gehad en dat verergerde de boel alleen maar, hond was nog steeds doodsbang maar kon niet meer uit de voeten door de medicijnen, dat was helemaal zielig. Nee, nooit meer :n

Mee eens... Verschrikkelijk om te zien!

Wat ik nu heb is een angstremmer.. en ik moet zeggen.. het werkt wonderwel. Ze ligt wel in haar "crisishoekje"maar hijgt niet, smakt niet, de scherpe kantjes zijn eraf, maar ze is wel gewoon "op de wereld" we hebben net zelfs even gespeeld met de bal! <3

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:22

@stef:ja dat wil je natuurlijk helemaal niet!
misschien verschilt de reactie op die pillen wel van hond tot hond,hier werkt t super,maar onze hond is dan ook niet echt bang,hij wordt er gewoon erg hyper van.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:27

Wij geven via onze kliniek geen vetranquil meer mee, Vetranquil is eigenlijk gewoon een narcose middel... Wij geven nu in de kliniek Alprazolam.
Heb het vandaag ook aan onze hond gegeven, het is bij 0,25 mg 1 tablet voor een lichaamsgewicht tot 12,5 kg. (vanaf 5). Mijn hond weegt 37 kg, heb hem er 1 gegeven, zoiezo om te kijken hoe hij er op reageert. Hij is thuis nu gewoon rustig zo maar helemaal bij.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:30

oelewapper schreef:
wat ik in het andere tpoic al zei,onze hond wordt hyper van t geknal,blijft heen en weer rennen en gillen en blaffen,hij heeft nu een pilletje van de dierenarts gehad (diazepam) en hij ligt nu gewoon rustig in zn mand,piept af en toe wel een beetje maar laat het nu gedwee over zich heen komen,t haalt de scherpe randjes eraf zeg maar.
alleen om 12 uur gaat ie evengoed wel uit zn dak,dan is het even teveel van het goede,maar gelukkig duurt dat maar een uurtje.

Herkenbaar, behalve het blaffen dat doet de onze niet. En die vertoond dit gedrag met name buiten. Hij loopt altijd keurig naast als hij aan de lijn zit, maar op deze dag.... nou dan is hij niet rustig te krijgen: naar huis, dat wil hij.
En omkopen, dat lukt echt niet hoor, rustig krijgen ook niet ( terwijl ik totaal geen reactie aan het vuurwerk besteed, ik blijf vooruit kijken met mijn hoofd omhoog ) Maar het is echt blinde paniek ;(
Advocaat heb ik ook geprobeerd, vond hij erg lekker, maar ik kan nou niet zeggen dat het werkte :P
Ook zo'n bandje met vuurwerk geluiden erop wat je dan zacht ( bijna niet te horen ) aan moet zetten en dan heel langzaam opvoeren hebben we geprobeerd.
Geen reactie, blijkbaar is hij slim genoeg om te weten wat echt en wat nep is ;)
Binnen gilt hij niet, dan is hij een stuk rustiger. Maar wel het heen en weer lopen, trillen etc.
Wij laten hem 'sochtens heel vroeg uit, en straks gaan we lekker met hem naar het strand. Niet dat je daar niets hoort, maar het scheeld wel een hoop. Bovendien kan ik daar vooruit kijken, zien of er jongens aan het knallen zijn.
Morgen ochtend de wekker zetten. Om 7 uur 'sochtens zijn er nog weinig knallen te horen ;) en dan kan hij in ieder geval even zijn behoeftes doen.

En als je hem een klein half uurtje voor 00:00 een kwart of half ( ik weet niet hoe zwaar je hond is ) extra geeft?
Dat doe ik meestal, en dan krijgt hij vijf minuten voor 00:00 een varkensoor, en dan is hij daar lekker mee in de weer. Houd niet in dat hij dan helemaal niet meer reageerd, maar dan heeft hij zijn aandacht ook bij iets anders.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:38

hij mag 1 pilletje hebben,die werkt dan 6 uur door,zn huidige dosis is rond 5 uur uitgewerkt,dus dan geef ik m er rond 4 uur nog eentje en rond 11uur vanavond.