Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:23

Ylana schreef:
Toch redelijk wat.
Als jij een nest van één pup hebt is de `opbrengst´ € 750,00
Heb jij een nest van 5 is de `opbrengst´ € 3750,00
Dat scheelt nogal wat als de kosten € 1900,00 zijn geweest.

Dus.. dan maakt ze een "winst" van 1850,-. Ik snap je punt niet zo goed. Vind je dat ze er veel geld aan over houd?
Bedenk wel wat voor een tijd er in het fokken van puppen gaat zitten. 24 uur per dag, gemiddeld 8 weken lang.
En dan nog eens kosten die kunnen onstaat als puppen ziek zouden worden en de risico's die er bij komen kijken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:24

annepaardoes schreef:
Ylana schreef:
Toch redelijk wat.
Als jij een nest van één pup hebt is de `opbrengst´ € 750,00
Heb jij een nest van 5 is de `opbrengst´ € 3750,00
Dat scheelt nogal wat als de kosten € 1900,00 zijn geweest.

Dus.. dan maakt ze een "winst" van 1850,-. Ik snap je punt niet zo goed. Vind je dat ze er veel geld aan over houd?
Bedenk wel wat voor een tijd er in het fokken van puppen gaat zitten. 24 uur per dag, gemiddeld 8 weken lang.
En dan nog eens kosten die kunnen onstaat als puppen ziek zouden worden en de risico's die er bij komen kijken.

Dat snapt Ylana wel....
Die fokt nl paarden en katten ;)

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:25

Chica, onze pups worden inderdaad verkocht met koopkontract en garantie.

Ik krijg het idee dat men de essentie van dit topic niet begrijpt. Ik heb dit topic niet geopend om ''goedkeuring'' te krijgen voor de verkoopprijs die ik gehanteerd heb, maar over de kosten, prijzen en de verhoudingen ervan in het algemeen. Van zowel stamboom honden als kruisingen en de taboe die daarover lijkt te bestaan.

Liezel1

Re: Kosten van een nest pups en verkoopprijs, in verhouding?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:27

Taboe?
Nee, valt wel mee....

Ik weet wat ik kwijt ben aan een nestje en ik weet ook dat ik er 9 van de 10 keer niets aan over zal houden. Sterker nog, het kóst alleen maar geld.
Er zijn best wel een aantal fokkers die een dergelijke uiteenzetting op hun site hebben staan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:28

Liezel1 schreef:
Dat snapt Ylana wel....
Die fokt nl paarden en katten ;)

Oke, maar wat bedoeld ze dan precies? Dat de TS er veel geld aan over houdt?

Is er eigenlijk over een gemiddelde te spreken wat fokkers over het algemeen aan "winst" overhouden?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:30

Op de site van Neocat Britten hebben ze een opstelling gemaakt, weliswaar met betrekking tot kittens, maar toch....
De aankoop van het moederdier zit hier nog niet bij en ik moet zeggen dat ik de prijzen an sich nogal laag vind. Voor €300,- heb ik voor mijn poes geen dekkater en de tests zijn ook wel érg goedkoop ingeschaald.

EURO
Poes inenten voor de dekking 30,00
Poes ontwormen 4,50
Poes testen op leukemie en aids 70,00
Poes testen op HCM (hart) en PKD (nieren) 150,00
Bloedgroepbepaling van de poes 70,00
Fokkerlid worden van een vereniging 25,00
Entree (eenmalig) 5,00
Lidmaatschap rasclub 25,00
Catterynaam aanvragen (eenmalig) 28,00
Kater uitzoeken, overleg met katereigenaar, vervoer(3x) 75,00
Dekgeld kater 300,00
Basis geboortepakket: Homeopaat (Kuur weeënzwakte, melkgift stimulantie, tube Enzyvit) 32,00
Spat Kittencare: (glijmiddel, respirot, slijmzuiger, voedingspipet, speentjes, benebac, nutridrops, kittencolostrum, litterlac etc.) 81,00
Weegschaal 32,00
Dekbewijs 5,00
Controle poes bij dierenarts na bevalling 30,00
Hill's AD 4 blikjes (geconcentreerde voeding) 8,00
Advertentie's Hart voor dieren/Majesteit etc . (Bemiddeling via Neocat is gratis voor leden) 20,00
Advertentie dagbladen of internet 25.00
Uitgaande van een nest van 4 kittens:

Stambomen + eigendomsoverdracht (4 x € 12,50) 50,00
Eerste enting kittens (4 x € 30) 120,00
Tweede enting kittens (4 x € 25) 100,00
Wormmiddel kittens + moederpoes 25,00
Extra voer poes dracht+zogen 135,00
Voer kittens (vanaf 4 weken +/- € 75 per kitten) 300,00
Kattenbakvulling (per kitten € 20) 80,00

--------------------------------------------------------------------------------

Totaal: 1800,10

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:39

liezel1, jouw lijstje is dan weliswaar voor raskatten, maar dat hoeft op zich niet uit te maken. Ben zelf totaal geen kattenkenner, dus correct me if i'm wrong, maar de prijzen van stamboom katten liggen toch ook boven de €750 en hebben doorgaans toch wel minimaal 3 kittens? Dus verlies zul je er dan niet op maken lijkt mij.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:43

Uitgaande van het feit dat je voor een fokpoes € 1.500,- moet betalen en voor een dekking € 750 (of rond de € 2.000) voor een dekkater, heb je alleen al veel hogere kosten voor de ouderdieren.
Het betreffende ras krijgt over het algemeen kleine nesten. Met 3 kittens heb je je kosten er nog niet eens uit.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:48

Dat ben ik helemaal met je eens. Ben jij dan ook van mening dat je bij het totale kosten overzicht altijd de aanschaf van het moederdier dient mee te rekenen? Ikzelf doe dat namelijk niet, zou dan ook weer op een heel ander bedrag uitkomen. Heb de honden als mijn hobby en voor mijn plezier, dus die aanschafkosetn zijn er sowieso. Dat ik er dan sporadisch een nestje mee (zal gaan) fokk(ken) nadat de honden rontgenologisch zijn goedgekeurd is meer een bijkomstigheid dan doel van aanschaf van de hond.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:51

Er is een verschil in prijs tussen een huisdier en een fokdier. Dat verschil mag je best meerekenen. Dat moet uiteraard wel verdeeld worden over het aantal nesten.

Hou er verder rekening mee dat in deze prijsweergave geen kosten voor opname, KS of andere zaken zijn meegenomen. Dit is echt het beste scenario.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:53

Waar gaat dit topic nou over?
Over de vraag of de prijs van een pup/kitten in verhouding staat met de gemaakte kosten.
En dan is het wel van belang of het nest uit één of uit 5 pups-kitens bestaat.
Dan is het ook van belang of er eenmalig een nestje gefokt wordt of meerdere.
TS heeft een zak centje overgehouden aan dit nest. Leuk voor haar!
Het volgende nest kan haar in eens het drie dubbele kosten.
Mij heb je er niet mee hoor.
Ik bedoelde dan ook helemaal niets met mijn vraag, alleen maar om een beter overzicht te krijgen in de kosten die zij gerekend had voor bijvoorbeeld de DA.
Wanneer ik naar de DA ga kost mij dit alleen al € 24,00 aan consult kosten.
Ga ik met één kitten is dit vele malen onvoordeliger dan wanneer ik met 7 kittens zou gaan.

Maar er zijn ook kosten die niet mee geteld kunnen worden in zo'n lijstje.
Het aanschaffen van goede fokdieren.
Het uitsluiten van fokdieren die bij nader inzicht toch niet waren wat je gehoopt had, maar waar je de aankoopkosten dus niet van terug krijgt.
Wat denk je van het lopen van shows. Die kosten mij elke keer ruim € 100,00 (ik loop gemiddeld elke 3 weken een show.)
Ziekte, garantie onvoorziene uitgaven zoals keizersnedes.

Fokken moet je niet doen om rijk te worden of geld te verdienenen.
En ik denk dat 'fokkers' daar snel genoeg achter komen en de handdoek in de ring gooien omdat het toch niet opleverde wat ze gehoopt hadden.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:23

Ik vind dat als een fokker goed zijn best doet om een gezond nest pups op de wereld te zetten, dat ze daar best wat aan mogen verdienen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:56

Eens :j zeker als je in de vergelijking op neemt dat een andere keer dik verlies gedraaid kan worden. Als fokker doe je het omdat je het een mooie hobby vindt, omdat je een toevoeging (verbetering) aan het ras wilt doen, omdat je je interesseert in genetica of ga zo maar door, en hobby's kosten geld. Als je er dus toevallig een keer op verdient is dat in mijn ogen absoluut geen schande (en ook niet als het je vaker dan een keer lukt om erop te verdienen), zolang dat maar niet de belangrijkste reden is om te fokken

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:06

Ik vind dit nogal behoorlijke prijzen terwijl moeder natuur veel van deze aspecten niet nodig heeft en dus onnodige kosten zijn.
Sorry dat ik het zeg, maar om deze reden geef mij maar een kruising pup van een oeps nest!

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 12:05

annebe schreef:
Ik vind dit nogal behoorlijke prijzen terwijl moeder natuur veel van deze aspecten niet nodig heeft en dus onnodige kosten zijn.
Sorry dat ik het zeg, maar om deze reden geef mij maar een kruising pup van een oeps nest!

Het ''mooie'' is juist dat men met een oeps nest zoals jullie dat noemen, of een bewuste kruising er juist ook veel aan verdienen. Vaak zijn het grote nesten, ongeveer 8 pups, en worden meestal voor rond de €300,- verkocht. Opbrengst is dan vaak minimaal €2400,- terwijl de kosten maximaal €1000,- zijn. Ouders zijn niet getest, men heeft vaak pas laat door dat teef drachtig is dus wordt ook niet eerder bijgevoerd met goede voeding enz. Er wordt dan zelfs een behoorlijke winst overgehouden van €1400,- En dat terwijl men eerder hard roept geen nest te willen, maar er vervolgens wel een heel behoorlijk zakcentje aan overhoudt!! Wees dan zo eerlijk om ze echt voor de kostprijs weg te doen, rond de €150,- maar dat is mijn mening.

[quote="Ylana"]Waar gaat dit topic nou over?
Over de vraag of de prijs van een pup/kitten in verhouding staat met de gemaakte kosten.
En dan is het wel van belang of het nest uit één of uit 5 pups-kitens bestaat.
Dan is het ook van belang of er eenmalig een nestje gefokt wordt of meerdere.
TS heeft een zak centje overgehouden aan dit nest. Leuk voor haar!
Het volgende nest kan haar in eens het drie dubbele kosten.
Mij heb je er niet mee hoor.
Ik bedoelde dan ook helemaal niets met mijn vraag, alleen maar om een beter overzicht te krijgen in de kosten die zij gerekend had voor bijvoorbeeld de DA.

Ik ben het niet met je eens of het wat uitmaakt hoeveel pups er in een nest zitten. De prijs voor een bepaalde hond met stamboom is nou eenmaal een bepaalde prijs. Het zou juist raar zijn als je je prijs naar boven zou gooien omdat je maar 2 pups hebt, of zou verlagen omdat je er 8 hebt. Het is juist precies zoals je zelf aangeeft, de ene keer ''verdien'' je er wat aan, de andere keer leg je er op toe. Fokken moet je niet doen om er je brood aan te verdienen, maar omdat je een verbetering aan het ras toebrengt en fijne dieren ter wereld brengt die geschikt zijn voor hetgene waar het ras voor bedoeld is. Als je er dan wat geld aan overhoudt is dat mooi meegenomen.

Mijn teefje had na ongeveer 5 weken na de bevalling een afwijkend bloedbeeld en had ernstige diarree. Dit stond geheel los van de dracht en bevalling. Eindresultaat was een uiteindelijke rekening van rond de €900,- (kosten eigen dierenarts en onderzoeken in Utrecht). Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn en komt er ook nog een certificaat met vrij van koperstapeling mijn kant op, maar dat heeft niets met de DA kosten van de pups te maken. Dus wat is nu je punt wat betreft DA kosten?

Bedenk wel dat er bij rashonden veel tijd gaat zitten in het zoeken naar de juiste partner, uitzoeken van de bloedlijnen, eventueel laten prikken om de meest vruchtbare periode in de loopsheid te bepalen enz. Shows en jachtwedstrijden en meegaan op eigen jacht kosten veel geld en training. Een goede fokker geeft ook garantie dus loopt ook het risico om geld terug te moeten betalen aan de huidige pupeigenaren bij ziekte of erfelijke afwijkingen.

Opvallend genoeg zijn er op mij na welgeteld 1 iemand die een overzicht geeft in kosten en opbrengsten van pups, en 1 iemand die dat geeft van kittens. Ik kan me bijna niet voorstellen dat anderen geen overzicht kunnen, willen, durven geven?!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:25

Ik heb sinds 3 weken weer een puppy in huis, en heb voor hem 850 euro betaald. Rasechte golden retriever gefokt via de vereniging. Als ik zie hoe ontzettend veel werk deze fokker eraan heeft gehad, vind ik het prima als zij er ook nog wat aan verdiend, waarom niet?
Zij had 10 pups rondlopen.

Mijn moeder gaat volgende week haar puppy ophalen, even eens een rasechte golden retriever gefokt via de vereniging voor 1050 euro.
Beiden fokkers hebben de prijs nooit in hun mond gehad en hechten hier verder ook geen waarde aan. De fokker van mijn pup zei nog: Alle mensen die belde en in de 1e 12 zinnen van onze conversatie hebben gevraagd: "Wat kost ie?" heb ik direct afgedaan, de aanschafprijs is immers nop in verhouding met wat de hond de rest van zijn leven zal gaan kosten. En ik wil het niet zien als ruilwaar, want het zijn mijn trotse pups voor wie ik gigantisch veel liefde koester. Ik wil alleen toekomstig eigenaren voor wie het geld geen discussiepunt vormt.

Als je een 3 jarig paard in training zet, verwacht je daar toch ook evt. meer geld voor te kunnen krijgen na afloop?
Daarbij vind ik deze 'hoge' prijzen (imo zijn ze juist niet hoog) nog een voordeel opleveren: Mensen denken veel bewuster na over de aanschaf, échte rashonden zie je zelden in het asiel belanden.... En dat is precies wat je als fokker wilt, een blijvend huis met mensen die weten waar ze aan beginnen.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:06

Pinda_Dipje, kan me helemaal vinden in de fokker van jullie pupje wat betreft de prijs. Onze pupkopers hebben ook niet naar onze prijzen gevraagd telefonisch, pas toen ze hier kwamen voor een intake gesprek. Hetzelfde gold voor mij toen ik op zoek ging naar een goede stamboom pup. Je weet wat de honden gemiddeld kosten. Er zijn wel mensen geweest die direct via de telefoon als eerste naar de prijs vragen, en ook toen hebben wij afgehaakt.

Nog even een kleine toevoeging: gisteren is mijn jongste teef naar de kliniek geweest voor rontgenoto's HD, ED en ogentest. Geheel vrij van erfelijke oogafwijkingen en ook de foto's van de heupen en ellebogen zagen er goed uit. Deze worden nu dus naar RvB opgestuurd voor de officiële beoordeling. Mocht er uit de beoordeling toch een bemerking uitkomen, zal ze dus uitgesloten worden voor de fokkerij en dus ook gecastreerd. Het is dus zowel een taak voor de fokker, als voor de kopers om je te verdiepen in de karakters en genetica van de voorouders.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:11

Pinda_Dipje schreef:
Ik heb sinds 3 weken weer een puppy in huis, en heb voor hem 850 euro betaald. Rasechte golden retriever gefokt via de vereniging. Als ik zie hoe ontzettend veel werk deze fokker eraan heeft gehad, vind ik het prima als zij er ook nog wat aan verdiend, waarom niet?
Zij had 10 pups rondlopen.

Mijn moeder gaat volgende week haar puppy ophalen, even eens een rasechte golden retriever gefokt via de vereniging voor 1050 euro.
Beiden fokkers hebben de prijs nooit in hun mond gehad en hechten hier verder ook geen waarde aan. De fokker van mijn pup zei nog: Alle mensen die belde en in de 1e 12 zinnen van onze conversatie hebben gevraagd: "Wat kost ie?" heb ik direct afgedaan, de aanschafprijs is immers nop in verhouding met wat de hond de rest van zijn leven zal gaan kosten. En ik wil het niet zien als ruilwaar, want het zijn mijn trotse pups voor wie ik gigantisch veel liefde koester. Ik wil alleen toekomstig eigenaren voor wie het geld geen discussiepunt vormt.

Als je een 3 jarig paard in training zet, verwacht je daar toch ook evt. meer geld voor te kunnen krijgen na afloop?
Daarbij vind ik deze 'hoge' prijzen (imo zijn ze juist niet hoog) nog een voordeel opleveren: Mensen denken veel bewuster na over de aanschaf, échte rashonden zie je zelden in het asiel belanden.... En dat is precies wat je als fokker wilt, een blijvend huis met mensen die weten waar ze aan beginnen.

Opzich wel, maar veel mensen kijk ook op MP en zien ze dan voor 300 euro staan, en als je dan niet goed op de hoogte bent over het hoe en wat met rashonden, wijken ze daar snel naar toe. Althans bij de Berner gebeurd dat echt ontzettend veel, en dan helpt zo'n uitzending van Zembla ook weer niet mee
Sorry, dit leidt weer tot een andere discussie :o

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:52

TS ik vind wel dat je erg in de verdediging schiet m.b.t. de opmerking van Ylana... Je geeft zelf aan dat je openheid wilt, en het onderwerp uit de zogenaamde taboesfeer wilt halen, maar als er dan iemand openheid vraagt wordt je prikkelig? Schijnbaar vind je het (onbewust?) zelf ook nog een beetje taboe om te praten over winst of verlies bij het fokken?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind er niets mis mee als er eens aan verdiend wordt, zolang dat maar niet de reden van het fokken was.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:04

Het is zeer zeker niet de bedoeling om in de verdediging te schieten, daar ik hier absoluut geen reden toe heb. Ik sta voor mijn honden en mijn pups en als er iemand open en eerlijk inzage geeft ben ik dat wel. Ik begrijp echter de opmerkingen van Ylana niet en waar zij nou naartoe wilt, een vraag mbt openheid kan ik namelijk niet terug vinden in haar verhaal?!

Als er bij mij ergens taboe op zou heersen zou ik dit topic niet geopend hebben met daarin alle kosten en prijzen lijkt mij. Nogmaals, verbazingwekkend genoeg zijn er met mij slechts 2 anderen die dit ook doen, waardoor mijn vermoeden steeds meer bevestigd lijkt te worden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:47

TS, wat wil je niet snappen???

Jij kwakt een lijst met kosten neer. Dit geld dus blijkbaar voor 5 pups.

Mijn lijst zou er gedeeltelijk als volgt uit zien.

€ 750,00 dekgeld
€ 169,00 kosten DA kittens
€ 359,00 kosten keizersnede en medicijnen
€ 150,00 voer kittens
€ 30,00 ontworming
Totaal: € 1458,00

Dit is exclusief de castratie/sterilisatiekosten van € 40,00/€ 74,00 per kitten
(Bij het bovenste 2 x € 74 aangeizen het 2 poesjes betreft)

Hier had de verkoop van de kittens had mij € 1500,00 opgeleverd.

Maar mijn lijst had er bij meer kittens gedeeltelijk zo uit gezien:

€ 750,00 dekgeld
€ 471,50 kosten DA kittens
€ 359,00 kosten keizersnede en medicijnen
€ 525,00 voer kittens
€ 80,00 ontworming
Totaal: € 2185,50

Dit is exclusief de castratie/sterilisatiekosten van € 40,00/€ 74,00 per kitten

Hier had de verkoop van de kittens had mij € 5250,00 opgeleverd.

En dáár zit het verschil!

Je kan dus wel een lijst met kosten neer zetten, maar zonder enig uitleg voor hoeveel kittens/pups het geweest is heeft zo´n lijst helemaal geen nut in mijn ogen!

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:59

Ylana wellicht kun je je toon wat aanpassen, ik kwak namelijk niets neer. Ik plaats een lijst met MIJN GEMAAKTE KOSTEN.

Daarnaast vraag ik me af of je mijn onderstaande bericht wel hebt gelezen:

Ik ben het niet met je eens of het wat uitmaakt hoeveel pups er in een nest zitten. De prijs voor een bepaalde hond met stamboom is nou eenmaal een bepaalde prijs. Het zou juist raar zijn als je je prijs naar boven zou gooien omdat je maar 2 pups hebt, of zou verlagen omdat je er 8 hebt. Het is juist precies zoals je zelf aangeeft, de ene keer ''verdien'' je er wat aan, de andere keer leg je er op toe. Fokken moet je niet doen om er je brood aan te verdienen, maar omdat je een verbetering aan het ras toebrengt en fijne dieren ter wereld brengt die geschikt zijn voor hetgene waar het ras voor bedoeld is. Als je er dan wat geld aan overhoudt is dat mooi meegenomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:01

Ik vind het juist wel goed om de kosten én de opbrengsten naast elkaar te zetten. Ik vroeg me namelijk af wat je gemiddeld (als alles goed gaat dus) aan een hondje overhoudt.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:07

DeLabrador schreef:
Ik ben het niet met je eens of het wat uitmaakt hoeveel pups er in een nest zitten. De prijs voor een bepaalde hond met stamboom is nou eenmaal een bepaalde prijs. Het zou juist raar zijn als je je prijs naar boven zou gooien omdat je maar 2 pups hebt, of zou verlagen omdat je er 8 hebt.

Er is helemaal niemand hier die beweert dat dat zou moeten... snap niet waarom je dat steeds aanhaalt? Waar het om gaat, is dat je verhoudingsgewijs bij meer pups/ kittens meer kosten, maar ook meer opbrengst hebt, en met geluk (lees: probleemloze dracht, bevalling en eerste weken) dus ook meer winst. Dat is toch uiteindelijk waar dit topic om ging? Inzicht in kosten versus winst/verlies? Dan doet het aantal pups of kittens er dus wel degelijk toe.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:09

Ik ben het er helemaal mee ens dat alle gemaakte kosten voor de pups betaald dienen te worden.
Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat de kosten voor de aanschaf van de moederpoes ect betaald woeten worden door mensen die een pup willen. Sorry maar je bent toch zelf de fokker die ermee fokt. Bijvoorbeeld de prijs doorrekenen voor het risico dat er iets gebeurd? Sorry maar dan moet je stoppen met fokken als je het risico niet wilt nemen.
Ik weet dat de fokkers het zeker niet met mij eens zullen zijn maar ik denk dat door zo'n vage kosten door te bereken veel dieren erg duur verkocht worden.
Kijk ik betaal liever meer voor een gezonde pup, zeker weten maar over sommige kosten is imo te discussiëren.
Als ik een hafveulen met papier kan kopen voor 300 euro, dan weet ik zeker dat die lieve man geen verlichtingskosten, aanschaf merrie ect. heeft doorberekend. Bij die dure rashonden en katten is dat wel het geval.