Circel schreef:Tja...dat er zoveel BK in de asiels zitten... daar geloof ik niet zo in. Die dieren kosten honderden euro's, over die aanschaf wordt over het algemeen wel iets beter nagedacht dan over een kitten van mp van 10,-
Ik heb in ieder geval heel wat asielsites bekeken in mijn kattentocht, ben er niet veel tegengekomen.
Ik heb een tijd in een asiel gelopen als vrijwilliger. Raskatten zetten ze meestal niet op de website, maar die zitten er zeker wel, en met regelmaat. Ook al zijn ze duur, dan nog zijn mensen ze soms zat. Of de laatste keer dat ik er was, kwamen er net 6 BK's binnen omdat hun baasje onverwachts was overleden.
Het asiel kan ik ook aanraden als plekje om een kat vandaan te halen. Je vindt er allerlei soorten katten, van oud tot piepjong. En je kat komt er meestal goed verzorgd vandaan: ingeënt, ontwormd, geholpen (of je krijgt een bon mee om het alsnog te laten doen). Dat doen veel particulieren met HTK-nestjes niet. Ook betaal je wel wat (meestal tussen de 50 en de 100 euro) maar dan weet je wel wat voor kat je in huis hebt, en als je nog vragen hebt kun je je altijd weer tot een asiel wenden.
Zelf heb ik mijn 2 katten ook uit het asiel, en dat is me prima bevallen. 
Wat ik je trouwens ook kan aanraden is een goede krabpaal. Zelf heb ik een geval met 3 palen van 1.80m hoog, en mijn 2 monsters vinden het heerlijk om zich lekker uit te leven daarop. Daarvoor leefden ze zich nog weleens uit op het meubilair of op de muur. Dus als je daar geen trek in hebt... neem een krabpaal. Via de Duitse ebay kun je zoeken op 'kratzbaum', daar zijn ze stukken goedkoper dan in Nederland.
Of je je kat naar buiten laat is afhankelijk van omstandigheden en van je katten. Inmiddels woon ik in een eengezinswoning waar mijn katten lekker naar buiten kunnen, en ik zou het niet anders meer willen. Maar hiervoor woonde ik op een flat, waar ze het ook prima vonden om soms naar buiten te kijken op het balkon (14 hoog). Ging altijd prima.
Veel plezier in ieder geval, en wat goed van je dat je je verdiept in wat voor kat je wil etc.! Vaak rennen mensen naar het asiel of naar Marktplaats en halen ze zo'n dier in huis, zonder er al teveel over na te denken. Alleen daarom vind ik je topic al super.