Wil graag een kat, maar geen ervaring mee. Hoe te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:24

Ik wordt zo onderhand wel erg benieuwd naar wat er nou gezegd wordt om een groene balk te laten verschijnen :+

Circel, grote dosis incasseringsvermogen staat vanaf nu op mijn verlanglijstje voor kerst :P
Maar even zonder gekkigheid, natuurlijk gaat niet alles altijd alleen maar goed, maar de positieve dingen lijken daar toch ruimshoots tegenop te wegen :)
Zal je even pb-en!

Ilsemarie en Nickeltje, hartstikke leuk om te horen, dat soort verhalen :) En die foto's.. Ik zou 'm bijna uit 't scherm willen plukken <3

Cissy, ik ben inderdaad al even flink aan 't rondneuzen op kattenplaza, heb er zeker wat aan :j
Ik zal nog eens op die site kijken als 't wat dichterbij komt, allemaal :)

Aerdenhout, een stamboom, tja, dat doet mij niet zo veel.. Fokken, dat hoeft van mij niet, er zijn al genoeg leuke katten op de wereld. Het gaat me er natuurlijk vooral om dat 'ie gezond is, en het karakter moet een beetje aansluiten. Dus inderdaad, het asiel is zeker een optie voor mij.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:19

Hoi, wij hebben sinds 2 maanden een poes uit het asiel, een kruising pers/ brits korthaar.
Onze wensen waren een lieve poes die gezellig bij je komt, op schoot wil, niet sproeiend, niet schuw.
Ik dacht dat ik wel even een poes zou vinden, nou mooi niet dus, de poes vindt jou. :D
Ik ben in de "kattenkamer" in het asiel gaan zitten en heb rustig daar een poosje gezeten om te kijken welke poes me aansprak.
Abby kwam meteen op mijn fototas zitten maar er waren nog een heleboel andere leuke katten.
Ik kon geen goede keus maken en ben de volgende dag met mijn zoon terug gegaan.
Weer kwam Abby meteen op onze fototas zitten.
Mijn zoon was wel meteen overtuigd, Abby ging mee. <3
Nou was ze een beetje een probleemgeval, In eerste instantie was ze gevonden en weer herplaatst.
De nieuwe baas heeft haar na 3 maanden al scheldend :x terug gebracht omdat ze niet zindelijk zou zijn.
We hebben de gok gewaagd en haar meegenomen. Na 6 (!) weken diarree, wat uiteindelijk vanzelf over ging
is ze nu helemaal onze kat.
Van te voren kun je wel plannetjes maken over hoe je het graag zou willen hebben maar het leuke van een kat is dat ze gewoon een eigen persoonlijkheid is.
En lekker doet wat ze zelf wil.
En dat je dat nog leuk vindt ook. <3
We merken af en toe nog wel dat ze het niet altijd leuk heeft gehad bij haar vorige baas(jes) maar we denken dat het nog wel slijt in de loop der tijd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 07:42

Dat heb ik ook wel gemerkt dat een kat jou uitzoekt en jij niet de kat let daar wel op.

Toen ik in het asiel kwam voor Clair zat hij apart ivm niesziekte.
Ik stond voor zijn kooi en hij miauwde het hele asiel bijelkaar en pootje door de tralies dus ik vroeg of het kooitje open mocht. Eigenlijk niet maar uiteindelijk ging ik in zijn kooi met hem spelen. Ik kon er alles mee doen, plagen, duwtje geven om te spelen dus de keus was vrij makkelijk voor mij.
Toen we thuis kwamen in mijn flat lag mijn vader daar even op de bank die had gewerkt en hij kwam zijn kooitje uit, sprong boven op mijn vader en riep heel hard Miauwwwwwwwwww.
Daarbij keek hij zo scheel dat we hem Clairence hebben genoemd naar de schele leeuw in Daktari. (een serie van vroeger voor de jongere onder ons) ;-)
Wel veel problemen met hem gehad, dus je moest overal rekening mee houden maar nooit ervoor weg gedaan. Ben heel blij dat ik hem 18.5 jaar heb mogen hebben....
Ik heb altijd zoveel plezier van hem gehad.

Me-Ow en Mads hebben ons ook uitgezocht. Mads was gelijk verliefd op mijn vent en Me-Ow stuiterde om mij heen....
Ook 2 eigen persoonlijkheden.... geweldig.

Ow dat balkje... was een beetje botte reactie. }:0

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:41

Bij het asiel hadden ze me gezegd dat we de kat zeker 6 weken binnen moesten houden voor ze naar buiten mocht.
Na een week zocht Abby al alle mogelijkheden om uit te breken.
Ik heb zo'n kattentuigje gekocht en dat vond ze wel prima.
Toen heb ik heel veel met haar buiten gelopen zodat ze ook de weg naar huis weer kon vinden.
Eerst achter daar hebben we een grote tuin en geen verkeer.
Later ook voor waar wel een weg loopt en heel veel verdwaalpaadjes zijn.
Na 3 weken ben ik op een ochtend in de tuin gaan werken en heb haar losgelaten.
Ze had een bandje met belletje en naamkokertje en ze is gechipt.
Iedere keer als ik haar riep kwam ze weer aangerend.
Toen hebben we een poosje de achterdeur open gehad zodat ze gewoon altijd weer naar binnen kon.
Nu weet ze heel goed de weg en ook hoe ze van voor weer achter kan komen, ze gaat niet heel ver weg en komt eigenlijk altijd binnen 5 minuten als je haar roept.
Misschien gaan poesjes minder ver weg dan katers maar dat weet ik niet. Abby is onze eerste kat.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:49

Tja...dat er zoveel BK in de asiels zitten... daar geloof ik niet zo in. Die dieren kosten honderden euro's, over die aanschaf wordt over het algemeen wel iets beter nagedacht dan over een kitten van mp van 10,-

Ik heb in ieder geval heel wat asielsites bekeken in mijn kattentocht, ben er niet veel tegengekomen.

Daarbij: ik zou de kittentijd van mijn leuke bolle poes voor geen goud hebben willen missen.

(snap de hulk ook echt niet, waar komt die nou ineens vandaan, het is hier keigezellig)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:57

Leuk dat je een kat/poes gaat nemen! :)
Onze kat is niet echt moeilijk in 'onderhoud'. Gewoon zorgen dat z'n bakje met droge brokjes vol zit,
en 's avonds krijgt hij na het avondeten van mij een blikje met vlees in saus.
Als hij dat lekker opgepeuzelt heeft komt hij lekker voor de tv bij je op schoot zitten.
's Avonds al ik naar bed ga wilt hij altijd naar buiten, en 's ochtens zit hij netjes voor de deur te wachten.
Dus ook geen gehannes met kattenbak en poepscheppen. Hij gaat gewoon lekker buiten z'n behoefte doen. :)
Eens per jaar naar de dierenarts en verder loopt alles op rolletjes.. :D

Owja, de fout die veel mensen maken als ze een jong poesje nemen; Niet de 1e/2e dag naar buiten laten!
Hij moet min. een week aan z'n nieuwe omgeving wennen.
Als hij/zij naar buiten mag laat het poesje dan rustig wennen en zich orrienteren waar hij woont. ;)
Wij hebben namelijk al veel jonge katjes gehad die de weg kwijt waren. :+

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:59

En als dan dé dag is aangebroken, poes mag voor het eerst in de tuin, hou ze dan een dag goed hongerig.

Niet of weinig eten geven. Dan weet je zeker dat ze in de buurt blijven en dat ze heul snel weer binnenkomen als je met de brokjes rammelt.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:09

Circel schreef:
En als dan dé dag is aangebroken, poes mag voor het eerst in de tuin, hou ze dan een dag goed hongerig.

Niet of weinig eten geven. Dan weet je zeker dat ze in de buurt blijven en dat ze heul snel weer binnenkomen als je met de brokjes rammelt.

Een kat gaat ook rustig ergens anders eten als het de kans krijgt. Vind dit een beetje onzinnig advies. Ik ben sowieso er niet voor om katten naar buiten (buiten eigen tuin) te laten, maar als je er dan toch voor kiest kan je beter de kat er rustig aan laten wennen. Zodat het weet waar zijn huis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:10

Circel schreef:
Tja...dat er zoveel BK in de asiels zitten... daar geloof ik niet zo in. Die dieren kosten honderden euro's, over die aanschaf wordt over het algemeen wel iets beter nagedacht dan over een kitten van mp van 10,-

Ik heb in ieder geval heel wat asielsites bekeken in mijn kattentocht, ben er niet veel tegengekomen.

Ik heb een tijd in een asiel gelopen als vrijwilliger. Raskatten zetten ze meestal niet op de website, maar die zitten er zeker wel, en met regelmaat. Ook al zijn ze duur, dan nog zijn mensen ze soms zat. Of de laatste keer dat ik er was, kwamen er net 6 BK's binnen omdat hun baasje onverwachts was overleden.

Het asiel kan ik ook aanraden als plekje om een kat vandaan te halen. Je vindt er allerlei soorten katten, van oud tot piepjong. En je kat komt er meestal goed verzorgd vandaan: ingeënt, ontwormd, geholpen (of je krijgt een bon mee om het alsnog te laten doen). Dat doen veel particulieren met HTK-nestjes niet. Ook betaal je wel wat (meestal tussen de 50 en de 100 euro) maar dan weet je wel wat voor kat je in huis hebt, en als je nog vragen hebt kun je je altijd weer tot een asiel wenden.
Zelf heb ik mijn 2 katten ook uit het asiel, en dat is me prima bevallen. :j

Wat ik je trouwens ook kan aanraden is een goede krabpaal. Zelf heb ik een geval met 3 palen van 1.80m hoog, en mijn 2 monsters vinden het heerlijk om zich lekker uit te leven daarop. Daarvoor leefden ze zich nog weleens uit op het meubilair of op de muur. Dus als je daar geen trek in hebt... neem een krabpaal. Via de Duitse ebay kun je zoeken op 'kratzbaum', daar zijn ze stukken goedkoper dan in Nederland.

Of je je kat naar buiten laat is afhankelijk van omstandigheden en van je katten. Inmiddels woon ik in een eengezinswoning waar mijn katten lekker naar buiten kunnen, en ik zou het niet anders meer willen. Maar hiervoor woonde ik op een flat, waar ze het ook prima vonden om soms naar buiten te kijken op het balkon (14 hoog). Ging altijd prima.

Veel plezier in ieder geval, en wat goed van je dat je je verdiept in wat voor kat je wil etc.! Vaak rennen mensen naar het asiel of naar Marktplaats en halen ze zo'n dier in huis, zonder er al teveel over na te denken. Alleen daarom vind ik je topic al super.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:13

Nathalie02 schreef:
Circel schreef:

Een kat gaat ook rustig ergens anders eten als het de kans krijgt. Vind dit een beetje onzinnig advies. Ik ben sowieso er niet voor om katten naar buiten (buiten eigen tuin) te laten, maar als je er dan toch voor kiest kan je beter de kat er rustig aan laten wennen. Zodat het weet waar zijn huis is.

Jahoor, heel onzinnig advies, alleen werkte het bij mij al bij 3 katten. Een kat die voor het állereerst de tuin in gaat heeft -nog- geen idee dat ie ook ergens anders eten kan halen. Gewoon de achterdeur open houden, erbij blijven, en als ie even heeft rondgesnuffeld en je vind het genoeg geweest voor die dag, brokken in het bakje en hoppa: poes is weer terug in huis. Geen centje pijn hoor.

Als je hem helemaal wedoorvoed voor de eerste keer naar buiten doet, dan heeft ie geen enkele reden om weer terug te komen als je dat weer wilt. En om nu zo'n kat gelijk maar een hele nacht buiten te laten...... neuh.....

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:03

Nog dingen die we écht moeten doen/weten voordat we wat rond gaan kijken?
Anders ga ik 't er hier er nog eens over hebben en dus eens rustig rondkijken en wat serieuzere plannen maken :D

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:59

@ Circel: Mijn ouders hebben al 30 jaar katten. Bij hen gaan ze wel naar buiten. Katten zijn altijd terug gekomen. Maar waarom een kat de hele nacht buiten laten? Kattenluik is dan toch veel handiger?

@ TS: Ik denk dat je het ook gewoon moet ondervinden. :D Iedereen doet het anders en je merkt snel genoeg wat voor de desbetreffende kat het fijnst is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:07

Mocht je een kitten gaan aanschaffen zorg dan dat hij minimaal 12 weken is voordat je m in huis haalt, dan heeft het kitten al geleerd wat nagels en klauwen zijn en wat ze daar wel/niet mee kunnen/mogen doen van de nestgenootjes en mamma. Als je ze te jong weghaalt bij hun moeder dan komen ze wat opvoeding te kort.

'Men' zegt wel dat het kan met 6 weken maar dat is echt niet zo, daar kun je hele vervelende katjes van krijgen met in de toekomst allerlei ongewenst gedrag, dus je bent gewaarschuwd. Kittens van 6 weken kunnen dan wel zelfstandig eten en naar de bak maar ze moeten nog zoveel leren van hun moeder dat ik het persoonlijk wreed vindt om ze dan al weg te halen. Ze overleven het wel maar vergelijk het met een kleuter van 4 die zelfstandig naar de winkel moet om boodschappen te gaan doen, die is daar ook te jong voor.

Kijk ook hoe de kittens gehouden worden, als ze in de schuur zitten of in een bench en niet in de woonkamer in het gezin opgroeien koop daar dan niet. Kijk ook of het schoon is in huis en of er genoeg kattenspeeltjes etc liggen en of er krabpalen etc staan, bij mensen waarvan het lijkt of er helemaal geen katten wonen gaan bij mij al alle alarmbellen rinkelen en wonen de kittens waarschijnlijk niet in huis en worden alleen binnen gehaald als er kopers komen. Ze zijn dan dus niks gewend zoals stofzuiger en allerlei andere huiselijke geluiden.

Kijk goed of de kittens schone oogjes hebben en een schone bips, neem NOOIT een katje mee naar huis die niet gezond oogt, ook niet omdat het anders sielugh is, je haalt je een hoop kosten op je nek.

Ik zou kittens pas naar buiten laten gaan als ze geholpen zijn want voor je het weet heb je een oeps-nestje bij een te jonge poes of je kater gaat op stap en komt niet meer terug.

Verder, veel succes met zoeken naar een poezel en overweeg om er 2 tegelijk te nemen, het is dan ook 2 keer zo leuk voor poezels en voor jou, zoveel extra kosten heb je er nou ook niet aan..... :)

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:43

Nathalie02 schreef:
@ Circel: Mijn ouders hebben al 30 jaar katten. Bij hen gaan ze wel naar buiten. Katten zijn altijd terug gekomen. Maar waarom een kat de hele nacht buiten laten? Kattenluik is dan toch veel handiger?

@ TS: Ik denk dat je het ook gewoon moet ondervinden. :D Iedereen doet het anders en je merkt snel genoeg wat voor de desbetreffende kat het fijnst is.

Ik zeg toch juist NIET gelijk een hele nacht buiten laten?

Overigens gaat een van mijn katten graag naar 's avonds naar buiten en komt 's morgens weer terug. Moet ze zelf weten. Kattenluik in een kunstof deur.....nope. Dat gaat hem nie worden nie.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:56

Nathalie, haha, ja, waarschijnlijk werkt het zelf ondervinden het beste, inderdaad.. Maar ik ben een ietsiepietsiebeetje perfectionistisch O:) En ik maak de dingen graag moeilijker dan ze zijn :P Haha..

Cissy, waarschijnlijk wordt het geen kitten, maar toch bedankt :)

En verder willen we inderdaad eens een beetje gaan rondkijken nu. Daar heb ik zin in! :D

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:51

Nou TE5, bedankt hoor.... door jouw topic zit ik zélf te denken over nog een BK kitten volgend jaar! hahaha!

http://www.kittentekoop.nl helpt niet echt mee om sterk te zijn en het niet te doen :')