rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:46

Of gewoon een gezond, niet door gefokt ras zoeken. Wij zijn er in geslaagd. We hebben een gezonde hond!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:47

stef schreef:
Maar neem nou die caveliertjes, 100% (!!!!!) heeft een hartafwijking, dat krijg je dus ook nooit meer eruit gefokt. Dan wordt er in de docu gezegt dat ze nieuw bloed in moeten voeren, maar dan moet je dus gaan kruisen en is het ras niet meer zuiver... Gaat dus niet gebeuren :n

Nee en dan zegt die fokster, ach dan fok je met de minst zieke dieren want "dat is niet zo erg"
Ik denk dat, minst zieke dieren, die dieren zijn nog steeds ziek dus...

Inney

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:53

Dit krijg je nooit meer goed gefokt...
En die rassen verenigingen. Daar word je toch ook misselijk van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:01

Ik heb het niet gezien wel gehoord van een kennis van mij, maar ik kende de beelden al van een filmpje wat ik ooit zelf hier op bokt heb geplaatst.....
Het is triest dat de mens nog steeds dat soort dieren blijft kopen.....Engelse Buldoggen die zomers niet naar buiten kunnen omdat ze ademhalingsproblemen hebben, caveliers die een probleem hebben met hun ogen, maar juist zó op die poppenogen vallen....geen idee hebben wat de achterliggende oorzaken zijn....
Herders zie dr bijlopen of ze zwaar mishandeld zijn, omdat ze zo'n verrot lijf hebben....Ik snap niet dat de mens nog zo'n hond kan kopen. We houden het zelf in stand.
Het wordt tijd dat hier naar wordt gekeken, vrees alleen dat dit heel erg moeilijk gaat worden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:02

Dit ga ik morgen even bekijken. Zembla heeft altijd hele goede documentaires.
Het zal wel na aanleiding van de recente aangekondigde veranderingen in het fokbeleid voor huisdieren zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:13

Chiqa schreef:
Ik heb het niet gezien wel gehoord van een kennis van mij, maar ik kende de beelden al van een filmpje wat ik ooit zelf hier op bokt heb geplaatst.....
Het is triest dat de mens nog steeds dat soort dieren blijft kopen.....Engelse Buldoggen die zomers niet naar buiten kunnen omdat ze ademhalingsproblemen hebben, caveliers die een probleem hebben met hun ogen, maar juist zó op die poppenogen vallen....geen idee hebben wat de achterliggende oorzaken zijn....
Herders zie dr bijlopen of ze zwaar mishandeld zijn, omdat ze zo'n verrot lijf hebben....Ik snap niet dat de mens nog zo'n hond kan kopen. We houden het zelf in stand.
Het wordt tijd dat hier naar wordt gekeken, vrees alleen dat dit heel erg moeilijk gaat worden!

berner senners die gemiddeld niet ouder worden dan vijf jaar |(
Kan toch niet de bedoeling zijn van op die manier fokken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:14

Afgezien van de blindheid van de fokkers over de gezondheidsproblemen van hun favoriete ras. Ik schrik bijna nog meer van mensen die die cavaliers met zo veel pijn opvangen. Die dieren hebben geen hondwaardig leven meer. Ik snap niet dat die dieren gezien de niet te verhelpen ernstige chronische klachten niet worden ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:16

Omdat ze om zo'n dier geven....en dan denk je hem bij een goede fokker gekocht te hebben.
Het is zo jammer dat de meeste mensen zich niet verdiepen in een ras maar puur voor een plaatje gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:19

Chiqa schreef:
Omdat ze om zo'n dier geven....en dan denk je hem bij een goede fokker gekocht te hebben.
Het is zo jammer dat de meeste mensen zich niet verdiepen in een ras maar puur voor een plaatje gaan.

maar dat is toch meestal zo als je voor een rashond kiest?(en voor een paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:21

Nou dat weet ik niet, als je weet dat een bepaald ras zo verrot is krab je je toch wel een tweede keer achter de oren?
Ik zou dat althans wel doen, gezondheid is erg belangrijk en kan je ontzettend veel verdriet doen als je het oploopt met je dieren.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:22

Ik heb zelf nog niet gekeken, maar zit er ook een stukje over de mopshond in toevallig? weet iemand dat?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:22

geerke schreef:
Chiqa schreef:

maar dat is toch meestal zo als je voor een rashond kiest?(en voor een paard)

Helaas wel. Mensen beseffen niet dat de zoektocht naar hond meer is dan leuke puppies kijken. Wij hebben ons ook echt lang erin verdiept! Gekeken naar karaktereigenschappen, ziektes ed.
Als alle mensen een goede research zouden doen, dan kon je dit terugdringen, want de zieke dieren worden niet meer verkocht.

Maar helaas, mensen willen zoveel en zo leuk mogelijk voor een zo laag mogelijke prijs. En dán kom je bij de zieke pups. Mensen verkijken zich op de kosten van een rashond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 23:24

mopshond wordt niet besproken, komen wel een paar keer beelden van langs tijdens een show.

Wat ik nog wel opvallend vond is dat het zembla team niet welkom was bij de winner show. Als je niks te verbergen hebt laat je zo;n team ook gewoon toe IMO.

En dat mens aan het begin van de docu met die poedel... haar reactie als die man even zn neus aan raakt.. NO!!!!!
Belachelijk

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:25

Stef: Dat is het probleem. Ze weten dat ze wat te verbergen hebben. Ze weten dat er problemen zijn. Maar ze sluiten gewoon hun ogen ervoor. Goede naam en geld is belangrijker.

edit: wil er wel duidelijk bij vermelden, voordat dit weer een andere discussie word, dat dit natuurlijk niet in alle gevallen/verenigingen oid het geval is.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:31

Ok bedankt voor de info :) Een vriendin van me wil er in de toekomst een aanschaffen vandaar dat ik benieuwd was.

Het is wel zonde ja al dat doorfokken.. zal het binnenkort ook eens terugkijken. Ik heb een heel klein stukje gezien van de man met die bulldogs, vond het maar een appart verhaal :?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:33

Chiqa schreef:

Sorry maar hier wel ik wel even op reageren. Voordat ik mijn eerste dog heb aangeschaft ben ik eerst lid geworden van de rasverenigingen in Nederland en Belgie, bij diversen fokkers op bezoek geweest,boeken gelezen, naar tentoonstellingen geweest etc, ondanks dat toch tot 4x toe een zeer ongezonde Dog gekocht. Je kan nog zo je best doen maar als de fokkers je recht in de ogen aankijken en je keihard voor staan te liegen kun je als koper weinig, de Raad van Beheer geeft alleen maar stambomen af, ook van ongezonde honden! Het komt er dood simpel op neer dat zolang de fokkers het spekken van hun eigen portemonnee belangrijker jij als aspirant koper nog zoveel research kan doen als je wilt maar dat het geen zak uitmaakt! Je gaat gewoon keihard onderuit omdat je doodleuk voorgelogen wordt! Heeft niks met verdiepen in het ras te maken, als de fokkers en rasvereniging niet de juiste informatie geven wordt je niks wijzer, allemaal ego tripperij !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:36

Tuurlijk is het nooit geheel onverstandig om je te verdiepen in een bepaald ras en zijn aandoeningen,
puur op een plaatje vallen, er zit wel enige nuance in....
Ik zeg maar zo...Jij heb je best gedaan Bassenqua, dat kan je iig niemand verwijten, meer kan je helaas niet doen.
Dat nu blijkt dat de handel corrupt is hebben wij in het verleden ook niet geweten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:04

Ha, Stef, je was me voor...Ik zat er al over te denken om er een topic aan te wagen omdat ik die uitzending ook schokkend vond. Niet alleen het feit dat die arme dieren lijden onder de 'schoonheids,-'en andere waanzin van hun eigenaren maar vooral dat die fokkers en vooral die raad van beheer zich daar niet druk over lijken te maken, dat is iig de indruk die ik kreeg van die uitzending. Poeh, en dan maak je je druk om broodfokkers, koop je netjes een pup bij een bij een rasvereniging aangesloten fokker, heb je netjes van te voren je research gedaan en dan zit je nog in de ellende...

Uiteraard zitten die fokkers niet op Bokt maar ik vroeg me toch zo ontzettend af hoe je plaatje, geld en eer zoveel belangrijker kunt vinden dan de gezondheid en welzijn van je dier. Dat is iets waar ik écht niet bij kan...
Hoe kun je je ogen sluiten voor de negatieve gevolgen van je manier van fokken, hoe kun je een dier showen als je weet dat ie ziek is en hoe kun je dat in hemelsnaam verkopen naar nieuwe eigenaren? Schiet mij maar lek, maar ik snap daar geen ruk van.

En het is idd niet alleen in de hondenwereld. Ook kattenrassen lijden onder degeneratie. Siamezen die zelden ouder worden dan 8 (serieuze aanbeveling: wil je een Siamees voor de leuk neem dan een tweederangs, ongeschikt voor keur en fokkerijkat, die kunnen tenminste tegen een stootje), Perzische katten met chronisch verstopte traanbuisjes, Manxkatten waarvan je de rumpys niet (of juist wel, vergeef me die onwetendheid) met stumpys kunt kruizen omdat de nakomelingen dan vroegtijdig sterven en zo zal er ongetwijfeld wel nog meer vuil onder de kattenfokkerijmat liggen.
Het in stand houden van HYPP door het moedwillig doorfokken met HYPP positieve Impressive nakomelingen in de Quarter fokkerij, ook zo'n ding.

Maarja, wat doe je eraan? Zolang mensen graag plaatjes en aanzien kopen, en dan nog liefst zo goedkoop mogelijk als dat kan, zullen er uitwassen bestaan, fokkers de ogen sluiten voor problemen of daar excuses voor verzinnen. Net als elke andere exces in de dierenbusiness zal, ben ik bang, alleen een grootschalige mentaliteitsverandering iets kunnen veranderen. En helaas zie ik dat nog niet gebeuren zolang we in een prestatiegerichte, op economie gebaseerde maatschappij leven...

Het meest zonde vind ik nog dat door dat gestaar naar die plaatjes en centen men helemaal vergeet te kijken naar wat er onder die vacht zit. Zelfs het meest lelijke rasloze monsterbeest kan zó'n ontiegelijk fijn dier en eindeloos lieve schat zijn...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:15

heb het gekeken, jeetje, die cavaliers, ik wist het al maar het blijft zo zoelig ;(

Mocht ik een hond kopen word het een "onbekend" ras of een vuilnisbak omdat ik geen doorgefokte hond wil hebben :n Ik weet niet hoe erg de Italian Greyhound ervoor staat, maar dat leek mij ook een erg leuk ras met een fijn karakter. Maar heb me nog niet erg in de ziektes verdiept. Als ik een rashond neem wil ik 100% zeker weten dat er geen kans is op een ernstige erfelijke ziekte. Natuurlijk weet je het niet altijd zeker, maar wel als je voor een cavalier gaat of een engelse bulldog of een ander voor de hand liggend ras. Ik zou hier zelf dus absoluut niet aan willen bijdragen :n

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:30

Ik heb echt geschokeerd en met open mond naar deze aflvering zitten kijken! Ik vind het echt vreselijk, vooral dat van die Bulldog vond ik echt schokkend. Deze honden kunnen zich niet meer zelf voortplanten en worden toch doorgefokt. Bah bah bah! Hoop dat mijn twee Drentsche Patrijzen een stuk beter in hun velletje zitten....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:31

geerke schreef:

Ten eerste is het niet 5 jaar maar 8, dat is al een heel verschil, en is de laatste jaren de Berner Senne fokkerij stukken verbeterd! Mede dankzij de Raad van Beheer en de fokkers die onderling WEL voor gezonde honden willen gaan!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:32

Anoli schreef:
stef schreef:
Natuurlijk zal het niet bij alle rassen zijn (of misschien wel?), het gaat juist om de extremen en doorgefokte rassen, dat is ook het hele doel van de docu

Welk ras is er vrij van welk gebrek dan ook... ik kan er niet 1 bedenken zo 1,2,3

De Beagle is een rashond die op gezondheid nogal hoog scoort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:52

xx_Horsiex schreef:
geerke schreef:

Ten eerste is het niet 5 jaar maar 8, dat is al een heel verschil, en is de laatste jaren de Berner Senne fokkerij stukken verbeterd! Mede dankzij de Raad van Beheer en de fokkers die onderling WEL voor gezonde honden willen gaan!

6 jaar geleden was het nog 5 jaar....trouwens 8 jaar vind ik ook niet echt oud.
Mijn berner kwam van een goede fokker...zijn zusje is pas geleden overleden aan longkanker,11 jaar oud,dus dat haalt het gemiddelde dan iets omhoog.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:21

De uitzending is overigens hier te bekijken:
http://beta.uitzendinggemist.nl/aflever ... de-rashond

Alles valt en staat in principe met de Raad van Beheer. Zolang die de inkomsten van de stambomen belangrijker vind dan de gezondheid van de honden zal er weinig veranderen. Raad van Beheer is dus niet het overkoepelend orgaan van de rasvereningingen maar slechts het beheer van de stambomen. Alles voor de euro!

Kijk altijd heel goed naar de fokbepalingen van een rasvereninging. Een aantal jaren terug was ik me aan het verdiepen in de Landseer ECT en kwam in dat fokreglement tegen dat de dekreuen behalve de nodige gezondheidstesten en resultaten op shows, ook slechts 5 keer als dekreu gebruikt mochten worden. Deze beperking in dekkingen zie je niet in alle rassen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:25

Het gaat gewoon de verkeerde kant uit met fokken, maar zo'n dingen lossen zich zelf ook weer op (al is de manier waarop niet zo leuk). Fokkers moeten ooit eens tot inzicht komen dat het zo niet verder kan (denk ik dan). Ik heb eerlijk gezegd voor een ras gekozen wat niet extreem veel voorkomt en niet heel erg op exterieur fokt, niet op bepaalde kenmerken dus. Tot nu toe heb ik een hond met op dit moment weinig problemen. Heupfoto's bv hebben we gehad en die zagen er prima uit.
Onze dober net hetzelfde, komt uit werklijnen waar uiterlijk niet zozeer op 1 staat, vader en moeder zijn beide min. 9 en 11 geworden, onze nu 8 komend jaar, zonder al te veel kleerscheuren (lees castratie en een paar gehechte wondjes, klopt in elk geval af ;)). Maar als ik dan zie wat er in de praktijk allemaal voorkomt...