Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
robeer schreef:Ik vind dit hele topic eigenlijk een beetje aansluiten bij het gevalletje besmettelijke bloedarmoede (IEA) oftewel moeraskoorts dat gisteren op Bokt stond. Was in Duitsland weer een besmet paard ontdekt. Geimporteerd vanuit Roemenie meen ik.
Imo ogen weet je nooit welke onbekende ziekten een dier uit het buitenland heeft en moet je het lekker daar laten. Heel zielig voor het beest inderdaad.
Nog veel zieliger vind ik het als gezonde Nederlandse honden met ziekteverwekkers in aanraking komen waartegen ze nooit weerstand hebben kunnen opbouwen.
Wilawander schreef:Cijfers en bronnen heb ik zo niet maar wel ervaring![]()
En dat vuilnisbakken sterker zijn ben ik het ook niet meeeens. Ze zijn juist zwakker doordat de slechte genen niet uitgeslecteert worden door de eisen die gestelt zijn door de rasstandaard.
Tekenziektes. o.a Ehrlechiose, Babesiose, Borreliose enz.
Wilawander schreef:Ik hoef niet dieper op de vragen in te gaan. Ik ga af op de ervaringen die ik opdoe in de praktijk en die zeggen me genoeg. Misschien ook eens in tekenziektes en dergelijke verdiepen?
Citaat:Het aantal teken dat besmet is met de Borrelia-bacterie is in 2006 in Nederland sterk toegenomen, zo constateren onderzoekers van Wageningen UR. Beten van besmette teken kunnen bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaken. Het percentage teken dat drager is van de bacterie varieert sterk van plaats tot plaats en bedraagt gemiddeld 23,6%, met een uitschieter naar 50%. Teken zijn het hele jaar door aangetroffen, vooral in bossen, maar ook opvallend vaak in tuinen. Tuiniers en wandelaars lopen daardoor de meeste tekenbeten op. Ter preventie van de ziekte heeft het RIVM nieuw voorlichtingsmateriaal ontwikkeld.
Dit blijkt uit het tussenrapport ‘Teken, tekenbeten en Borrelia infecties in Nederland’ dat op basis van onderzoek door Wageningen Universiteit en Researchcentrum dat vandaag is gepresenteerd. Het onderzoek geeft voor het eerst een landelijk beeld van de verspreiding van teken (de schapenteek (Ixodes ricinus)) en de besmettingsgraad met de bacterie Borrelia burgdorferi, die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken. Ook geeft het inzicht in waar en wanneer men tekenbeten oploopt. Het tekenonderzoek loopt tot december van dit jaar.
Wilawander schreef:Ik hoef niet dieper op de vragen in te gaan. Ik ga af op de ervaringen die ik opdoe in de praktijk en die zeggen me genoeg. Misschien ook eens in tekenziektes en dergelijke verdiepen?
Ik ben gek op ervaringen, maar het is niet sluitend. Feiten als oorsprong, ervaringen ter ondersteuning. Chiqa schreef:Wilawander; daar heb ik nog niet eens bij stil gestaan maar je heb wel een punt.
Al die ziektes die ze meenemen, ik weet dat de laatste tijd giardia een veel voorkomend en vervelend probleem is.
Ik snap dan ook niet wat een mens er nog toe beweegt een dier uit het buitenland te halen als hier keus genoeg is. Een heldendaad kan ik het ook al niet echt meer noemen.

) rockwitch schreef:Toch vind ik het knap dat jij zegt dat ongeveer alle honden uit het buitenland Giardia hebben. Ik heb het namelijk in al die jaren bij geen enkele hond van ons meegemaakt. Echt nog nooit dus. Ook heeft er geen een ooit een van die tekenziektes gehad, of wat voor enge ziekte uit het buitenland dan ook. Dus ik weet niet waar die sprookjes vandaan komen, maar echt het is niet waar.
Overigens zie ik zo ontzettend veel erfelijke afwijkingen bij rashonden die goed gefokt zouden moeten zijn. Terwijl onze Turkse of Roemeense bastaardjes met een slechte achtergrond kerngezond zijn en hoogbejaard worden zonder enge en pijnlijke problemen.
Maar optie 1 en 2 zou ik niet aanschaffen.dejavu schreef:Citaat:De procedure met asieldieren uit het buitenland is heel streng. De dieren zijn geënt, gecastreerd, of gesterelliseerd en gaan eerst twee weken in quarantaine voordat ze naar Nederland komen. Anders is het natuurlijk als mensen dieren zelf uit het buitenland mee "smokkelen".Wilawander schreef:Maar niet streng genoeg, vaak komen de verborgen ziektes veel later te voorschijn.
Heb je hier ook een bron van?![]()
Vaak wordt er geroepen over 'al die ziektes' en ik vraag me af welke ziektes al die beestjes dan bij zich hebben en over welke getallen we het hebben?
Het asiel in het buitenland/de stichting in NL moet beter testen, want niemand zit op een zieke hond te wachten. Ook de baasjes hebben natuurlijk hun verantwoording door duidelijk na te gaan hoe gezond hun hondje is. 'Gezond, ja ja, maar waar is ie op getest?' Is daar een rapport van?
Alane schreef:voorpagina nieuws van een paar dagen geleden over de import van paarden uit Roemenië, denk niet dat het voor honden anders zal zijn.
De meesten komen niet verder dan 'komt later pas aan het licht' en 'dat is mijn ervaring'. Wat nu als mijn ervaring duidelijk anders is? En die van Rockwitch?
Wilawander schreef:Edit: veel dierenartsen herkennen trouwens Giardia en tekenziektes niet, wat dat betreft zijn ze hier in Duitsland al veel verder. merk ik elke keer weer.
Chiqa schreef:Wilawander schreef:Edit: veel dierenartsen herkennen trouwens Giardia en tekenziektes niet, wat dat betreft zijn ze hier in Duitsland al veel verder. merk ik elke keer weer.
Deze beide ziektes zijn ook een groot probleem in Nederland, ik wist niet dat deze ziekte vanuit het buitenland mee is gekomen, des te meer realiseer ik mij waarom we beter hier het probleem kunnen oplossen (In ons eigen land) ipv de problemen van het buitenland mee te nemen!
Wilawander schreef:Als je een beetje gaat zoeken dan vindt je al snel dat Ehrlichiose, Babesiose in NL nog niet echt een bekend verschijnsel is. Net als Leishmaniose. Ook Giardia is iets wat je met name ziet bij honden uit het buitenland of daar op vakantie zijn geweest. Het wordt nu steeds meer omdat besmetting uiterraard ook overgaat op honden hier.
En het is niet voor niks dat dierenartsen er zo op hammeren om goede tekenbestrijding te gebruiken in het buitenland.
Als dit niet gebeurt, dan is dat zéker een falende organisatie. 
dejavu schreef:Alane schreef:voorpagina nieuws van een paar dagen geleden over de import van paarden uit Roemenië, denk niet dat het voor honden anders zal zijn.
'Denk niet dat dat voor honden anders zal zijn', goh, wat een sterk argument.![]()
Joh, weet je, ik wacht gewoon even op een bewijs dat buitenlandse honden 'allerlei' ziektes met zich mee brengen.De meesten komen niet verder dan 'komt later pas aan het licht' en 'dat is mijn ervaring'. Wat nu als mijn ervaring duidelijk anders is? En die van Rockwitch?
Ik lees graag jullie bewijsstukken en tot die tijd laat ik het hier even bij.![]()
(Verder moet ik wél zeggen dat ik niet per se vóór het halen van honden uit het buitenland ben. Zeker niet. Maar waar het mij om gaat is dat je niet zomaar kunt verkondigen dat het ellende en ziektes met zich meebrengt zonder daar maar één sluitend bewijs van hebt.)
Citaat:De symptomen die op de ziekte leishmaniose wijzen kunnen zich heel geleidelijk voordoen en het kan dus gebeuren dat men de ziekte te laat herkent. Zeker in Nederland is die kans heel groot omdat men de ziekte hier niet kent en men er dus niet attent op is.
....
Ze komen voor in alle landen rond de Middellandse Zee, Portugal, China, India, het Midden-Oosten en West-, Oost- en Noord-Afrika.
....
De ziekte kan pas jaren later de kop op steken. Dit betekent dat wanneer men een hond aanschaft in de landen waar deze ziekte heerst er bij een test niks uit hoeft te komen, maar de hond jaren later alsnog ziek blijkt te zijn
Brainless schreef:@Robeer
Je hebt pas problemen als men beesten niet goed test (bloedtest) en de nodige entingen geeft voordat men hem importeert.
Zoals de moeraskoorts; dit bleken allemaal paarden te zijn die door illegale praktijken naar (oa) Duitsland zijn gekomen (en vandaar uit verkocht zijn naar België/Engeland).
Als iemand zo bang is een ziekte op te lopen (zowel voor zijn hond als voor hemzelf) moet hij ook niet op vakantie naar bv Spanje gaan en zijn hond meenemen.