bodembedekking konijnen buitenhok met kou

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:47

met zaagsel wel even opletten dat je geen teddy hebt.......dan gaat de vacht vreselijk klitten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:14

Ik deed altijd een dikke laag kranten (isolatie), laag zaagsel en een berg stro in het hok. Mijn konijn had 2 vaste poep en plasplekken. Dat heeft hij zichzelf aangeleerd. In de winter als het erg koud was, legde we een een deken over het hok (wel met een opening natuurlijk). De laatste paar winters heeft mijn konijn in de schuur gestaan.

calypsoo

Re: bodembedekking konijnen buitenhok met kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:21

wij hadden onze konijnen ook buiten.. We deden eerst altijd een dikke laag kranten, daarna houtkrullen, en dan hooi en stro, als het echt kouder werd dan bedekte we voor de helft de zijkant ermee zodat de warmte er een beetje inbleef, We hadden een verdiepinghok, aan de bovenkant precies hetzelfde maar aan de onderkant meer, ook deden we er een deken over.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:24

alison_belle schreef:
met zaagsel wel even opletten dat je geen teddy hebt.......dan gaat de vacht vreselijk klitten

Je bedoeld dat het zaagsel in de vacht blijft hangen? of gewoon van het matiaal op zich?
Toen ik vanochtend in het hok ging kijken zag ik een enorme berg poep en plas rechtsachter in het hok en een paar verdwaalde drolletjes. de wc dus er bovenop gezet, dus ik ben benieuwd of ze het volhouden en daarna ook met stro. Gelukkig is het nu nog niet zo koud, kan ik mooi wat proberen nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:31

Persoonlijk zou ik wat keuteltjes in het toilet doen, dan leren ze het vrij snel.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:31

Ik verplaats vanaf het begin zoveel mogelijk de keutels en nat zaagsel naar de poepbak,

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:57

ons konijn heeft sinds deze zomer een buitenren, met 2 hokken erbij 1 met 2 verdiepingen
zou ze gewoon buiten kunnen blijven in de winter?????
met voldoende stro enzo?? het is nml. de eerste keer dat we een ren hebben:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:03

Wat ik merk is dat als het avond wordt of het vies weer is dat mijn konijnen lekker in hun binnenhok gaan, als ze het koud hebben zullen ze er lijkt me ook dat ze er voor kiezen om in een lekker warm binnenhok te gaan zitten :) ?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:16

ik deed ook altijd eerst lekker een laag zaagsel en dan flink stro erin. In heel het hok, dan was nijn ook druk bezig om alles goed te leggen.. Deed wel iedere dag een pluk erbij omdat alles dan weer plat gewalst was haha En lekker veel hooi.. Mijn huidige nijn zit binnen (hij kan zn hok uit) en ook hij heeft lekker zaagsel en daarop stro en heel veel hooi tot zn beschikking. Ook hij vind het heerlijk om alles te fatsoeneren en slaapt graag in het hooi ;) hij krijgt er niet iedere dag stro bij hoor, deed ik alleen bij de buiten nijnen ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:14

Zolang nijnen met z'n tweeën zijn, krijgen ze het echt niet snel koud.
Zorgen voor een droge bodem, genoeg hooi om op te knagen en ze vinden het wel prima.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:03

hier geen stro of andere bodembedekking (wel hooi in hooiballen). Lopen in ruime ren met hok en doen hun behoefte gelijk op bodembedekking. Dat vind ik heel goor en met 5 grote nijnen is het binnen een paar uur echt enorm vies en nat. Voor hun eigen warmte dus besloten geen bodembedekking meer te gebruiken (al sinds 2 jaar dus afgelopen winter ook) Echter zitten ze nu alleen in het hok als het regent om daar hun behoefte in te doen en verder zitten ze in hun buis of onder een appelkistje.
Vind droge bodem belangrijkste. Overigens bescherm ik altijd een deel van het hok met jute zakken zodat het daar echt neit tocht maar in dat gedeelte komen ze gewoon niet. Zelfs niet als het sneeuwt daar liggen ze gewoon lekker in te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:23

Ik doe altijd eerst een dikke laag gehakseld stro en ipv gewoon stro gooi ik er altijd veel hooi in.
Zijn er nog meer die hooi in het hok doen ipv stro? Ik doe dat, omdat het zachter is, niet zo 'luchtig' als stro, dus warmer? Ook is het konijn van de buren in een strootje gestikt.

Eigenlijk kan ik het net zo goed laten, ze zitten het liefst buiten, soms met een dikke laag sneeuw op hun vacht, rare beesten.

O ja, belangrijk is wel dat je hok van de grond staat.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:09

Dat luchtige van stro is juist de isolatie, stilstaande lucht is een hele goede isolatie, dus al die lucht in iedere strostengel is juist wat je wilt hebben.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:50

Ik heb sinds vandaag zaagsel, daarop stro en daar weer een laagje zaagsel. Dit omdat ze het stro dus als poepplek graag gebruiken. Hoop dat ze dat door het zaagsel minder fijn vinden en toch in de bak gaan. In ieder geval een dikke laag, maar overdag zitten ze met die kou nu gewoon buiten op de stenen. Ze hebben een lekkere dikke vacht, dus dat komt wel goed.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:33

wimmus schreef:
Zolang nijnen met z'n tweeën zijn, krijgen ze het echt niet snel koud.
Zorgen voor een droge bodem, genoeg hooi om op te knagen en ze vinden het wel prima.

Gelukkig. Die 3 van mij leven vanaf het begin van deze zomer in de hele tuin. Maar ze hebben geen 1x meer in hun binnen hok gezeten. En maakte me al zorgen voor van de winter. Nu zitten ze wel droog en windvrij onder de veranda. En kunnen dus ook nog in hun lekker warme binnenhokje wat ze weigeren.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:28

Mijn dames hebben als eerste laag houtkorrels, daarover heen grof zaagsel en daarover stro. Stro alleen in nachthok en ligplek.
Ze vinden het heerlijk dat stro, knabbelen erop, liggen er in te rollen en te doen. Heel apart gezicht een rollend konijn.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:31

Ik heb alleen maar Koolzaadstro in de konijnenhokken (rapsodie)
en in de winter doe ik elke avond een schone dot hooi er bijin.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:19

BelgenGek schreef:

De rest van het jaar niet dan?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:57

hoe doen jullie dat met de konijnen buiten als het regent?
Mijne gaan vrolijk buiten zitten als er iemand aan komt ofzo. Kan dit kwaad?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:08

ChantalSmook schreef:
Ik heb sinds vandaag zaagsel, daarop stro en daar weer een laagje zaagsel. Dit omdat ze het stro dus als poepplek graag gebruiken. Hoop dat ze dat door het zaagsel minder fijn vinden en toch in de bak gaan. In ieder geval een dikke laag, maar overdag zitten ze met die kou nu gewoon buiten op de stenen. Ze hebben een lekkere dikke vacht, dus dat komt wel goed.

Als dit niet werkt zou ik het stro tijdelijk helemaal uit het hok weghalen, alleen neerleggen in een (grote) toiletbak. Dan kunnen ze gelijk ook warm blijven zitten. Natuurlijk kun je het stro niet ineens weghalen met deze temperaturen, maar ik hoorde dat het volgende week weer beter werd. Regen kan verder geen kwaad hoor, de vacht houd vrij veel water tegen en je konijn zal als hij het koud krijgt vanzelf zijn hok opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:51

Ik heb 6 konijnen en 3 cavia's buiten in een 2-verdiepingen hok met grote buitenren. In die hokken heb ik ook eerst een laag houtkorrels voor kattenbakken (die van de jumper en intratuin werken het beste vind ik), daarop een dikke laag stro en daarop een laag hooi. Ik doe er iedere dag een laag hooi bij bovenop omdat ze met z'n allen veel hooi opeten. Werkt super zo. Als het echt gaat vriezen dan hang ik een deken voor het open gedeelte van het hok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:43

Zolang ze niet op de tocht zitten zou ik ze lekker laten gaan, konijnen kunnen daar wel tegen hoor. is het te erg (Weeralarm) kan je eventueel het nachthok dichtdoen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:44

goeroe schreef:
BelgenGek schreef:

De rest van het jaar niet dan?

Mijn dieren (caafs & konijnen) krijgen ene dag hooi, andere dag brok (Om te eten)
in de winter doe ik elke avond een Extra dot hooi, dit dan in het nachthok.
Zo duidelijk ;) ?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:47

BelgenGek schreef:
Mijn dieren (caafs & konijnen) krijgen ene dag hooi, andere dag brok (Om te eten)
Zo duidelijk ;) ?

Geef je dan zoveel hooi dat ze de tweede dag ook nog hooi hebben om te eten? Een dag alleen maar brok eten is namelijk echt niet gezond en zelfs behoorlijk gevaarlijk. Waarom verdeel je het hooi en de brok niet gewoon zodat ze elke dag hooi en brok krijgen?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:42

goeroe schreef:
BelgenGek schreef:
Zo duidelijk ;) ?

Geef je dan zoveel hooi dat ze de tweede dag ook nog hooi hebben om te eten? Een dag alleen maar brok eten is namelijk echt niet gezond en zelfs behoorlijk gevaarlijk. Waarom verdeel je het hooi en de brok niet gewoon zodat ze elke dag hooi en brok krijgen?

ja de 2e dag hebben ze nog genoeg
en de brok is ook voor 2 dgn,
ik weet wat ik doe, heb al ruim 20 jr konijnen en ze zien er super uit allemaal ;)

zullen we weer ontopic gaan :)